ZIMNE STOPY PRZYCZYNY DOMOWE SPOSOBY

Z dolegliwością zimnych stóp większość z nas spotyka się dość często, szczególnie jesienią czy zimą. Uczucie zimna oraz drętwienia stóp jest bardzo nieprzyjemnym zjawiskiem, szczególnie gdy jesteśmy w pracy, na spacerze, a nawet w domowym zaciszu. Bardzo często, pomimo noszenia ciepłych skarpet, stopy i tak są zimne. Zimne stopy doskwierają niemal każdemu, bez względu na wiek i płeć i choć zwykle nie stanowią powodu do zmartwień, to jednak mogą w wielu przypadkach sygnalizować pewne poważne problemy zdrowotne. Warto więc wypróbować proste domowe sposoby, które pomogą nam poradzić sobie z tym nieprzyjemnym uczuciem zimna.

DLACZEGO NASZE STOPY STAJĄ SIĘ ZIMNE

Dolegliwość zimnych stóp dotyka nas najczęściej jesienią i zimą (ale może się to zdarzyć nawet wiosną czy latem, wtedy dolegliwość ta może być objawem jednej z wielu chorób). W w trakcie tych zimnych pór roku temperatura otoczenia obniża się, co sprzyja wychłodzeniu najbardziej końcowych części ciała, czyli głównie palców stóp czy całych stóp, a również palców u rąk. To wszystko dzieje się za sprawą skurczu drobnych, końcowych tętniczek stóp i rąk, które doprowadza do gorszego ich ukrwienia lub nawet do całkowitego niedokrwienia. Stopy stają się wtedy najpierw blade, a potem nawet woskowobiałe, a ich zmianie wyglądu może również towarzyszyć uczucie drętwienia.  Gdy jest zimno układ krążenia dąży głównie do utrzymania odpowiedniej temperatury narządów wewnętrznych, kluczowych dla funkcjonowania całego organizmu tj. nerki, serce czy płuca, dlatego też wzmożony obieg krwi występuje w obrębie klatki piersiowej i brzucha, a w efekcie centralizacji krążenia dochodzi do zmniejszenia przepływu krwi przez stopy czy dłonie. Wszystko to potęguje uczucie zimna właśnie w tych krańcowych częściach ciała.

PRZYCZYNY ZIMNYCH STÓP

  • siedzący tryb życia – długotrwałe przebywanie w jednej pozycji może przyczynić się do pojawienia się uczucia zimnych stóp, gdyż wówczas zostaje zaburzony przepływ krwi.
  • stojąca praca
  • praca przed komputerem
  • palenie papierosów – nikotyna powoduje skurcz naczyń krwionośnych, a w następstwie zmniejszenie ukrwienia palców stóp i rąk, przez co spada ich temperatura.
  • skarpetki z ciasnym ściągaczem – ciasny ściągacz skarpet czy podkolanówek wciska się w skórę nóg, przez co działa podobnie do opaski elastycznej, co może znacznie ograniczać, a nawet całkowicie zablokować przepływ krwi poniżej ucisku, wywołując uczucie marznięcia stóp.
  • stres – w sytuacjach stresowych dochodzi do wyrzutu zwiększonych ilości adrenaliny, co prowadzi do skoncentrowania krążenia wokół narządów niezbędnych dla przeżycia takich jak serce czy mózg. Konsekwencją jest zmniejszenie przepływu krwi przez naczynia krwionośne zaopatrujące skórę kończyn dolnych i górnych, co powoduje uczucie zimna.
  • doustna antykoncepcja oraz inne leki
  • szczupła sylwetka

CHOROBY KTÓRE OBJAWIAJĄ SIĘ POPRZEZ ZIMNE STOPY

  • miażdżyca
  • niedokrwistość z niedoboru żelaza
  • anemia
  • niedoczynność tarczycy
  • cukrzyca
  • wirusowe zapalenie wątroby
  • sinica
  • nadciśnienie
  • białaczka
  • zakrzepica żył głębokich
  • toczeń trzewny
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • zapalenia skórno-mięśniowe
  • choroba Buergera
  • niedociśnienie

DOMOWE SPOSOBY NA ZIMNE STOPY

  • masaż stóp – najlepiej jest wykonywać masaż stóp specjalnymi rolkami i przyrządami do masażu, by pobudzić krążenie krwi. Masaż należy powtarzać zawsze, kiedy stopy są zimne lub profilaktycznie, np. przed snem.
  • szczotkowanie stóp – jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zmarznięte stopy. Do tego zabiegu potrzebna będzie szczotka z włókna naturalnego lub rękawica sizalowa.  Szczotkowanie powinno wykonywać się podczas kąpieli, ponieważ skóra jest wtedy rozgrzana i mniej podatna na podrażnienia. Szczotkowanie należy zacząć od grzbietu stóp i ruchami okrężnymi przechodzić aż do pośladka – po zewnętrznej i wewnętrznej stronie stóp.
  • kąpiel rozgrzewająca  – skutecznie rozgrzeje oraz zrelaksuje. Do kąpieli wystarczy dodać kilka kropel olejku o właściwościach rozgrzewających, np. z igliwia sosnowego, imbiru, cynamonu, szałwii, goździków, pomarańczy, rozmarynu, sosny, a następnie zamoczyć w nim stopy na kilkanaście minut.
  • kąpiel naprzemienna – jest to szybki oraz ekstremalny sposób ogrzewania stóp. Do dwóch misek nalej kolejno zimną wodę i bardzo ciepłą. Po kolei zanurzaj stopy w zimnej, a następnie w ciepłej wodzie. Stopy muszą być zanurzone w każdej kąpieli przez kilka minut, lecz nie więcej nić 4-5 minut.
  • gimnastyka – walkę z zimnymi stopami warto zacząć od codziennej, krótkiej gimnastyki. Odpowiednie ćwiczenia przyśpieszą cyrkulację krwi i zapewnią energię na resztę dnia. W przypadku siedzącego trybu życia należy pamiętać o regularnych przerwach na ruch.
  • ciepłe skarpety, kapcie, termofor – pomogą ogrzać i utrzymać prawidłową temperaturę stóp, unikaj chodzenia po domu boso.
  • dodatkowo unikaj palenia papierosów oraz produktów z kofeiną, staraj się również dość często zmieniać pozycje ciała.

MIKSTURA ROZGRZEWAJĄCA STOPY

  • 2 łyżki oleju z pestek winogron lub oliwy
  • 2 krople olejku rozmarynowego
  • 2 krople olejku eukaliptusowego

Wszystkie składniki wymieszaj ze sobą do połączenia się, następnie podgrzej. Ciepłą, lecz nie gorącą, mieszanką nacieraj stopy, wykonuj energiczne ruchy dłońmi, aby dodatkowo pobudzić krążenie. Następnie załóż ciepłe skarpetki.

Źródło: spirulina.pl, wylecz.to.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »