ZGRZYTANIE ZĘBAMI BRUKSIZM PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE

Zgrzytanie zębami podczas snu to coraz częściej pojawiający się problem, który dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych. Zaciskanie zębów to objaw tłumionej agresji u osób, które nie radzą sobie ze stresem i z rozładowaniem napięcia. W sytuacjach stresowych u osób tych obserwuje się wzmożone napięcie mięśnia żwacza, co ma za zadanie ułatwić rozładowanie emocji podczas stresowej sytuacji, jednak zbyt długi stres i niemożność radzenia sobie z nim objawia się negatywnym wpływem na zdrowie i prowadzi między innymi do bruksizmu, a w konsekwencji do zaburzeń i dysfunkcji układu kostnego w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych. Bruksizm – bo taką nazwę nosi zgrzytanie zębami to dolegliwość związana z napięciem mięśni twarzy i nosi miano schorzenia psychosomatycznego.

WYRÓZNIA SIĘ BRUKSIZM

  • dzienny – to zaciskanie zębów ze zmożoną siłą podczas dnia
  • nocny – to mimowolny zacisk zębów i zgrzytanie

PRZYCZYNY

  • stres oraz brak umiejętności radzenia sobie z nim
  • niedobór magnezu – im większy niedobór magnezu, tym większą podatność na stres organizm wykazuje, magnez jest naturalnym środkiem uspokajającym. Ten cenny pierwiastek wspomaga układ nerwowy oraz produkcję serotoniny, która jest ważnym neuroprzekaźnikiem w ośrodkowym układzie nerwowym.
  • niedobór witamin z grupy B, które korzystnie wpływają na układ nerwowy, redukują napięcie nerwowe i pozytywnie wpływają na dobry nastrój, są również niezbędne do zachowania dobrego zdrowia psychicznego a także do wchłaniania ważnych mikroelementów między innymi magnezu i cynku.
  • żucie gumy – powoduje ciągłe napięcie mięśnia żwacza, który nie ma kiedy rozluźnić się.
  • obgryzanie paznokci – podobnie jak żucie gumy niepotrzebnie angażuje mięśnie twarzy do ciągłej pracy.

JAK SPRAWDZIĆ CZY PROBLEM NAPIĘCIA MIĘŚNI TWARZY NAS DOTYCZY ?

Otwórz usta na szerokość trzech palców (wskazujący, środkowy i serdeczny) i sprawdź czy się zmieszczą, jeśli tak to znak, że problem napięcia mięśni twarzy Ciebie nie dotyczy, jeśli zmieszczą się z trudem lub nie zmieszczą się wcale to znaczy, że występuje u Ciebie problem z napięciem mięśni twarzy i już teraz powinieneś nauczyć się technik wspomagających rozluźnianie mięśni twarzy ponieważ długotrwałe napięcie tych mięśni będzie prowadziło do poważnych problemów stomatologicznych.

WSZYSTKIEMU WINNE NAPIĘCIE MIĘŚNIA ŻWACZA

Mięsień żwacz (łac. musculus masseter) nadaje siłę szczęce, wywiera duży nacisk podczas gryzienia oraz żucia pokarmów. Skurcz mięśnia żwacza można zaobserwować w lustrze, gdy zaciśniemy zęby, miejsca przed płatkami uszu wykażą ruch. Mięsień skrzydłowy przyśrodkowy unosi żuchwę dzięki przyczepowi do kości, natomiast mięsień skrzydłowy boczny górny stabilizuje krążki stawowe i zapobiega zmiażdżeniu tkanek zakrążkowych – napięcie tego mięśnia powoduje obecność punktów spustowych wywołujących bóle i inne dolegliwości. Zlokalizowane punkty spustowe w mięśniu żwaczu mogą potęgować ból stawu skroniowo- żuchwowego oraz napięcie mięśni tak silne, że uniemożliwiają rozwarcie szczęki, punkty spustowe mięśnia żwacza powodują np. ból górnych i dolnych zębów ich nadwrażliwości na dotyk, zimno czy ciepło. Napięcie mięśnia żwacza będzie również powodowało takie dolegliwości, jak ból twarzy, pod oczami i nad brwiami, które to objawy często są mylone z zapaleniem zatok, bóle te mogą nawet wywoływać katar zatokowy lub bóle ucha środkowego lub/i uczucie zatkanego ucha z nisko brzmiącym szumem czy nieprzyjemne swędzenie ucha.

OBJAWY

Nieleczone napięcie mięśniowe mięśnia żwacza prowadzi do wielu dolegliwości takich jak:

  • trudność w otwarciu szeroko ust
  • ból górnych i dolnych zębów
  • nadwrażliwość zębów na zimno i ciepło
  • bóle w skroni
  • ból twarzy nad i pod oczami – bol często jest mylony z bólem zatok
  • katar zatokowy przynosowych
  • worki pod oczami
  • ból ucha wewnętrznego
  • uczucie zatkanego ucha – uczucie zatkanego ucha powstaje na skutek napięcia mięśnia skrzydłowego przyśrodkowego i nie pozwala trąbce Eustchiusza (ucho środkowe) otworzyć się.
  • nisko brzmiący szum ucha
  • nieznośny świąd wewnątrz ucha
  • trudności w połykaniu

Z POMOCĄ PRZYJDZIE MASAŻ MIĘŚNIA ŻWACZA

Najbardziej skuteczną metodą terapeutyczną jest masaż mięśnia żwacza od zewnątrz za pomocą podpartych palców a największą skuteczność osiąga się wkładając do ust kciuk i ugniatając ten mięsień między kciukiem a resztą palców znajdujących się na zewnątrz. Masuj mięśnie codziennie dopóki zaciskanie mięśnia będzie bezbolesne. Aby prawidłowo wykonać automasaż mięśnia żwacza należy przestrzegać wskazówek terapeutycznych załączonych poniżej. Pierwszy masaż wykonaj bardzo delikatnie (zbyt mocny masaż może powodować ból mięśnia). Masaż punktów spustowych powinien być masowany względnie krótko mniej aniżeli minutę (tak powstaje proces leczenia) – nie trzeba masować dłużej. Bolące punkty spustowe ustąpią samoistnie jeśli będą przedmiotem regularnej, codziennej terapii. Zdecydowanie unikaj żucia gumy, obgryzania paznokci lub skórek palców, naucz się nie zaciskać szczęki pod wpływem emocji, trzymasz szczękę lekko rozwartą w stanie spoczynku tak, by zmieścił się pomiędzy zębami koniuszek języka. 

Wskazówki do automasażu 

  1. Stosuj głębokie głaskanie
  2. Masuj krótkimi, powtarzającymi się głaśnięciami z jednej strony bolesnego punktu na drugi
  3. Z powodów ergonomicznych masaż wykonuj w jednym kierunku np. według ruchów wskazówek zegara
  4. Masuj powoli
  5. Masuj w poziomie bólu w granicach 5 w skali 1-10
  6. Ogranicz masaż do 10-12 powolnych głaśnięć na jeden punkt spustowy
  7. Pracuj nad jednym punktem spustowym od 3 do 6 razy dziennie
  8. Jeśli ból nie ustępuje najprawdopodobniej wybrałeś nie ten punkt

ZAPOBIEGANIE

  • wdrożenie technik relaksacji takich, jak joga, medytacja, muzykoterapia
  • wyeliminowanie lub ograniczenie źródeł stresu
  • nauczenie się umiejętnego radzenia sobie ze stresem – na czynniki stresu narażony jest każdy z nas jednak wszystko zależy od tego jak umiejętnie będziesz sobie radzić z eliminowaniem źródła stresu, zdecydowanie pomocne będą tu różne techniki w zależności co, kto preferuje (sport, muzyka, łowienie ryb, malowanie lub inne) oraz suplementacja cennych mikroskładników niezbędnych dla zachowania dobrego zdrowia psychicznego – to właśnie ich niedobór w diecie będzie powodem, że staniemy się nadwrażliwi na dany czynnik stresu.

  • masaż relaksacyjny całego ciała wpływa kojąco na zmęczenie fizyczne oraz psychiczne, redukuje stres i napięcie mięśni, pozwoli zniwelować przewlekły stres, bóle mięśni, bóle pleców. Z takiego masażu powinniśmy korzystać profilaktycznie przynajmniej jeden raz w tygodniu, a w przypadku dużego stresu nawet częściej.

  • masaż bańką chińską – w domowych warunkach warto stosować masaż za pomocą bańki chińskiej, masaż wykonuje się na poszczególnych partiach ciała, do masażu pleców stosuje największą bańkę lub przedostatnią a w masażu pomogą nam ręce drugiej osoby. Taki masaż trwa zaledwie kilka minut i przynosi zdecydowaną ulgę przy napięciu mięśni, po treningu także przy zakwasach. Tą najmniejszą bańkę stosuje się do masażu twarzy, taki masaż możesz wykonać samodzielnie w domu przed lustrem co drugi dzień. Wystarczy posmarować skórę oliwką, zassać powietrze bańką (te większe bańki wystarczy podnieść końcami palców by powietrze się zassało, natomiast tą mniejszą wystarczy lekko ścisnąć w obwodzi i powietrze się zassa). Taki masaż wykonuje się okrężnymi ruchami aż do momentu zarumienienia się skóry.

  • szczotkowanie ciała na sucho lub/ i mokro – przynosi bardzo dobre korzyści dla zdrowia między innymi rozluźnia mięśnie, redukuje napięcie i stres. Taki masaż wykonuje się szczotką wykonaną z naturalnego włosia z dzika (wyróżnia się szczotki przeznaczone do masażu na sucho lub na mokro). Masaż wykonuje się ruchem okrężnym począwszy od stóp w kierunku serca. Taki masaż możesz wykonać również w okolicach twarzy i dekoltu, masaż całego ciała zajmie Ci kilka minut, możesz go wykonać rano po przebudzeniu wówczas pobudzisz krążenie krwi, przez co poprawi się Twoje samopoczucie podczas dnia, a ten wykonany wieczorem przed snem pozwoli rozładować napięcie mięśni, które staną się miękkie i rozluźnione, co ułatwi Ci zasypianie i zapewni spokojny sen.

  • masaż wałkiem wieloigłowym – ma na celu pobudzić i rozluźnić mięśnie, poprawia krążenie krwi i stref  refleksogennych, przeznaczony jest do masażu całego ciała, wystarczy porolować poszczególne partie ciała przez kilka minut i natychmiast poprawia się nasze samopoczucie. Warto taki masaż zastosować rano po przebudzeniu i wieczorem przed snem. Lub wieczorem przed snem zastosować wałek wieloigłowy a rano po przebudzeniu szybki masaż szczotką z dzika lub odwrotnie.
  • masaż rozluźniający mięśnie twarzy – jeśli masz problem z otwarciem ust na szerokość trzech palców warto udać się do specjalisty, który pokaże jak należy wykonywać samodzielnie taki masaż w domu lub po prostu nauczyć się go samemu instrukcję znajdziesz poniżej.
  • jeśli zgrzytasz zębami udaj się do stomatologa po nakładki na zęby aby chronić je przed ścieraniem i uszkodzeniem podczas snu, takie nakładki pozwolą również zmniejszyć powstałe napięcie podczas zacisku zębów.
  • unikaj kofeiny (napoje energetyczne, napoje typu cola, kawa) i pod żadnym pozorem nie dawaj dziecku coli. Kofeina wypłukuje magnez i potas z organizmu, jeśli więc pijesz napoje zawierające kofeinę a nie suplementujesz magnezu regularnie prowadzi to to dużego jego deficytu dlatego jeśli już musisz pić kawę uzupełniaj magnez codziennie, a jeśli wypijasz więcej aniżeli jedną kawę przyjmuj magnez minimum 2 razy dziennie.
  • uprawiaj sporty umiarkowane – regularny wysiłek fizyczny wpływa bardzo korzystnie na rozładowanie napięcia nerwowego zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Po wysiłku fizycznym zawsze uzupełniaj elektrolity szczególnie w okresie letnim. Bardzo ważne jest zachowanie równowagi wodno-elektrolitowej, elektrolity (wapń, magnez, potas, sód) zostają utracone zwłaszcza po wzmożonym treningu fizycznym ale również latem, gdy intensywnie się pocimy czy podczas innych prac fizycznych lub po korzystaniu z sauny. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów przeznaczonych dla sportowców, w które warto się zaopatrzyć.
  • kontroluj zachowanie swojej szczęki podczas dnia – jeśli siedzisz w spoczynku pozwól dolnej szczęce zachować luz i pozostaw delikatną szczelinę pomiędzy zębami po prostu ich nie zaciskając.
  • uzupełnianie mikroskładników wspomagających układ nerwowy – mikroskładniki takie jak (witamina C, kompleks witamin z grupy B wraz z kwasem foliowym, magnez, cynk (który wpływa korzystnie na leczenie depresji i agresji), także selenu (który zwiększa wchłanianie cynku),  witamina A (która usprawnia wchłanianie cynku i selenu) zmniejszają szkody wywołane przez hormony stresowe, zwiększają tolerancję fizyczną i umysłową organizmu na stres zatem są niezbędne by utrzymać dobre zdrowie.

JAK WSPOMAGAĆ UKŁAD NERWOWY NAJMŁODSZYCH

  • Zwiększenie aktywności fizycznej jest czynnikiem wpływającym pozytywnie na obniżenie stresu u dzieci, za czym idzie obniżenie poziomu kortyzolu, który wzrasta pod wpływem stresu. Z przeprowadzonych badań u dzieci podzielonych na grupy według ilości czasu spędzonego w ruchu, wykazało, że im więcej sportów, zabaw i biegania na świeżym powietrzu, tym mniejszy poziom kortyzolu we krwi w stresujących sytuacjach.

  • Muzykoterapia – nie tylko o zajęcia muzykoterapeutyczne chodzi. Niech w Twoim domu zagości muzyka, słuchaj jej wszędzie, gdzie tylko jest to możliwe, puszczaj ją dziecku, nie tylko musisz wybierać muzykę relaksacyjną. Muzyka stymuluje rozwój malucha, to dzięki obcowaniu z nią dziecko nadmiernie agresywne wycisza się, a te nieśmiałe i niepewne siebie aktywizuje się. Terapia muzyczna pomaga w kształtowaniu osobowości i leczeniu dysfunkcji dziecka, rozwija pamięć i spostrzegawczość, rozładowuje napięcia emocjonalne, poprawia samoocenę, pozwala wyzbyć się stresu i agresji.

  • Gra na instrumentach, wybijanie na nich rytmicznych dźwięków przynosi bardzo pozytywny wpływ na rozwój malucha, relaksuje, wycisza i uspokaja.
  • Terapia śmiechem – śmiej się dużo z dzieckiem, łaskotaj je by sprowokować śmiech, jest dużo ciekawych zabaw, które wyzwolą uśmiech na ustach Twojego dziecka.

  • Kontroluj u dziecka oglądanie telewizji – weryfikuj jakie bajki ogląda Twoje dziecko, upewnij się, że nie wywołują u niego lęku, napięcia czy strachu, zwłaszcza niepolecane są te, w których ukazana jest przemoc, walka kto lepszy, wyścigi, upadki, zagrożenia życia czy uszczerbku na zdrowiu. Wydarzenia z bajek zostają przetwarzane przez mózg dziecka, po czym dziecko przeżywa te obrazy we śnie. Nie oglądaj filmów, seriali, trudnych spraw, lekarzy i innych programów przy dziecku, pomimo, że w danym momencie ono nie ogląda z Tobą telewizji, tylko bawi się z boku. Dziecko jest dobrym obserwatorem, koduje nie tylko to, co widzi ale także to, co słyszy, a często usłyszany język koduje w głowie, którego często użyje wcześniej czy później.
  • Masaż relaksacyjny – wykonuj dziecku masaż relaksacyjny każdego dnia po kąpieli począwszy od stóp, kończąc na głowie. Masaż całego ciała przynosi bardzo korzystny wpływ na zdrowie dziecka, stymuluje jego rozwój psychomotoryczny, wspomaga rozwój fizyczny, emocjonalny i psychiczny, działa relaksująco, wycisza, ułatwia zasypianie, zwiększa odporność. Masaż przeznaczony jest zarówno dla noworodków, małych dzieci, dla dzieci w wieku szkolnym, nawet dla dorosłych. Działa relaksująco, zmniejsza nadpobudliwość, nerwowość, zalecany jest również u dzieci, które miewają kłopoty z pamięcią, koncentracją i nauką. Masaż stosowany systematycznie pozytywnie wpływa na proces przyswajania wiedzy, masaż połączony z odpowiednimi ćwiczeniami fizycznymi pozwoli także zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej.

  • Przytulanie – podnosi poziom oksytocyny co przyczynia się do obniżenia poziomu stresu. Gdy robimy to regularnie wzmacniamy więź fizyczną i emocjonalna z dzieckiem. Dlatego przytulaj swoją pociechę jak najczęściej, nawet jeśli cierpisz na chroniczny brak czasu, wystarczy 10 sekund by w organizmie zaszły reakcje biochemiczne i fizjologiczne, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Czynność ta wzmacnia serce, odporność, redukuje stres, łagodzi depresje. Dr Roman Shekar twierdzi, że „obejmowanie, poklepywanie po plecach, a nawet zwykły uścisk dłoni powodują pobudzenie ośrodka nagrody w centralnym układzie nerwowym, dzięki czemu człowiek zaczyna odczuwać radość. I bez znaczenia jest fakt, jak bliskie relacje wiążą Cię z drugą osobą”. Z badań wynika, że im większą powierzchnią ciała się przytulamy, tym bardziej zmniejsza się uczucie stresu, lęków i samotności, przytulnie podnosi poczucie własnej wartości. Przytulanie dla dziecka jest bardzo ważne w jego życiu, pomimo, że jest już większe i wydaje Ci się, że już tego nie potrzebuje, nic bardziej mylnego. Dziecko na każdym etapie rozwoju potrzebuje bliskości, bo wtedy czuje się bezpieczne, w Twoich ramionach rozładowuje swój lęk, stres i doznaje ukojenia, dziecko przytulane wie, że ma w Tobie wsparcie. Rób to na dobranoc, na dzień dobry i w każdej nadarzającej się okazji, za dziękuję, za pocieszenie, gdy dzieje się mu krzywda, gdy coś mu się nie uda a nawet bez okazji, wówczas wyrośnie na szczęśliwe, zdrowe, spokojne, bez lęków i pewne siebie dziecko.

  • Obcowanie ze zwierzętami – zwierzęta wywierają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka, nie tylko na dzieci. Animaloterapia – terapia ze zwierzętami przynosi pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne, uspokaja spowalnia tętno, obniża ciśnienie krwi. Kontakt ze zwierzętami sprzyja rozwojowi emocjonalnemu dziecka, uczy wrażliwości, dbałości, opiekuńczości. Domowy zwierzak jest przyjacielem malucha, maluch może przytulać się do niego, kiedy tylko poczuje potrzebę bliskości.
  • Unikanie negatywnych bodźców – zminimalizuj negatywne bodźce stresotwócze, by chronić swoje dziecko, unikaj krzyków, kłótni, trzymaj nerwy w rydzy, jeśli maluch nabroi, twój krzyk doleje tylko oliwy do ognia, pamiętaj, że nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem, czasu już nie cofniesz, a to, że sobie pokrzyczysz po tym, jak coś się rozlało czy zepsuło i tak nic już nie da. Staraj się rozładowywać swoje emocje w taki sposób by nie cierpiało na tym Twoje dziecko, tylko wtedy maluch wyrośnie Ci na spokojne, szczęśliwe dziecko, nie będzie nerwowe i nie będzie przysłowiowym „urwisem”. Dzieci są obserwatorami, wszystkie zachowania i słownictwo wynosi z domu często z przedszkola i szkoły jednak największy wpływ na jego zachowanie ma stosunek rodzic – dziecko, rodzic – rodzic. Chroń swoją pociechę przed niepotrzebnym źródłem stresu – unikaj zabaw pod tytułem ” kto pierwszy”, „w ganianego” takie zabawy niepotrzebnie spinają malucha i potęgują w nim chęć rywalizacji. Takie emocje potęgują u dzieci stres, co wpływa na wzrost stężenia kortyzolu we krwi, przez co Twój maluch zacznie chorować na skutek obniżonej odporności.

Źródło: „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar, www.rehab.pl, „Terapia Punktów Spustowych” Clair Davies, Amber Davies,  www.m.wylecz.to.pl, www.dzieci.pl, www,zwierciadlo.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »