ZESPÓŁ SUCHEGO OKA ZSO PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Zespół suchego oka to niedostateczne nawilżenie gałki ocznej przez film łzowy. ZSO dotyka około 17 % dorosłych osób, dotyka szczególnie osoby pracujące przed komputerem, kobiety w kresie menopauzy. Objawia się zmęczeniem oka, pieczeniem, suchością w oku, często pojawia się uczucie piasku w oczach, zamglone widzenie lub nadmierne łzawienie. Łzy mają za zadanie nawilżenie gałki ocznej, poprawę ostrości widzenia a także oczyszczanie jej z ciał obcych. Rynek zalewa cała masa kropli do oczu różnego rodzaju, które działają jak narkotyk, przynoszą ulgę jednak bywa tak, że bez nich nie potrafimy już żyć. Leczenie kroplami jest leczeniem objawowym a nie przyczynowym i jest pomocne w stanie nasilenia objawów jednak nie usuwa niestety przyczyny powstawania suchości oka.

PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE ZESPOŁOWI SUCHEGO OKA

drops

Do przyczyn powstawania suchego oka należą:

  • Nieprawidłowa dieta uboga w kwasy Omega 3. To właśnie kwasy Omega 3, których źródłem są ryby i owoce morza, algi, olej lniany, sojowy, rzepakowy są odpowiedzialne za zwyrodnienie plamki żółtej oka, dotyka to głównie osoby po 50 roku życia i jest przyczyną pogarszającego się wzroku. Zaburzenia w obrębie siatkówki prowadzą do nieodwracalnych zmian polegających na upośledzeniu widzenia częściowego lub do całkowitej utraty wzroku.
  • Niedobór witaminy A. Witamina A jest niezbędna w procesie prawidłowego widzenia, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych. Ma ogromny wpływ na zachowanie wilgotności w błonach śluzowych w tym także dróg oddechowych oraz w układzie pokarmowym. Wyróżniamy trzy źródła witaminy A. Witamina A pochodzi z tłuszczy, Retinol – powstaje w wątrobie z beta karotenu (prowitaminy A) i jest niezbędnym składnikiem dla siatkówki oka do prawidłowego widzenia kolorów oraz Beta Karoten (prowitamina A pochodzenia roślinnego). Niedobory witaminy A występują u dzieci poniżej 5 roku życia oraz u osób starszych, u osób stosujących dietę ubogą w białko i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego w związku z czym dotyka to także osoby na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Palenie papierosów oraz spożywanie alkoholu także zwiększa zapotrzebowanie na witaminę A. Niedobór powoduje ogólne pogorszenie się wzroku, pogorszenie widzenia o zmierzchu tak zwana „kurza ślepota”, suchość skóry, suchość gałki oka (brak łez), uczucie piasku w oczach. Na poprawę wchłaniania witaminy A wpływają witaminy B,C,D,E, tłuszcze oraz minerały: cynk, wapń, fosfor.
  • Niedobór witaminy C, która jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania witaminy A, ponadto poprawia odżywianie soczewek, reguluje prawidłowe funkcjonowanie procesu wytwarzania płynu łzowego.

Źródła witaminy A: tłuszcze masło, margaryny

Źródła Retinolu: (tran, żółtka jaj, marchew, owoce cytrusowe).

Źródło Beta Karotenu: marchew, papryka, dynia, pomidory, szpinak, sałata, rzeżucha, brokuły boćwina, natka pietruszki, koperek, szczaw, szpinak, kapusta pekińska, cykoria, morele, brzoskwinie, wiśnie, śliwki, melon.

Nie jest możliwe pokrycie zapotrzebowania witaminy A dla organizmu wyłącznie roślinami, niezbędne jest również pozyskiwanie jej ze źródeł pochodzenia zwierzęcego (ryby, mięso, wątróbka wieprzowa, mleko, tłuszcze, żółtko jaja). Wegetarianie, weganie powinni więc włączyć do diety poza produktami roślinnymi, ryby, żółtko jaj, mleko i jego przetwory.

  • Niedobór cynku. Cynk jest niezbędny do utrzymania prawidłowego poziomu witaminy A w organizmie. Zjadaj garść pestek dyni codziennie. Podprażone lekko na suchej patelni są bardziej przyswajalne.
  • Niedobór witaminy B2 (ryboflawina). Witamina B2 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, przynosi ulgę zmęczonym oczom, zapobiega łzawieniu oczu, powstawaniu katarakty. Wraz z witaminą A odpowiada za prawidłową budowę błony śluzowej. Źródłem witaminy B2 są wątroba wieprzowa, tłuste ryby, groch, soja fasola, migdały, pieczywo pełnoziarniste, natka pietruszki, szpinak, sery twarogowe i żółte, kasza jaglana.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »