ZESPÓŁ NOCNEGO JEDZENIA PRZYCZYNY OBJAWY ZAPOBIEGANIE

Zespół nocnego jedzenia tzw. NES ( z ang. night eating syndrome) jest to zaburzenie, które dotyka coraz to większą ilość społeczeństwa. Pierwszy przypadek osoby z tym zaburzeniem opisano już w 1955 roku. Choć na początku może wydawać się to niewinnymi wybrykami odżywiania, na dłuższą metę może przyprawić to nam dodatkowych kilogramów oraz wielu innych dolegliwości. Samo nocne podjadanie może mieć swoje podłoże w wielu innych chorobach takich jak depresja, cukrzyca czy otyłość, dlatego też nie należy bagatelizować już pierwszych objawów zarówno w swoim organizmie jak i naszych bliskich, zapobiegając im.

CZYM JEST ZESPÓŁ NOCNEGO JEDZENIA

Zespół jedzenia nocnego to współczesne zaburzenie odżywiania związane z rytmem dobowym. Polega na niekontrolowanym, wielokrotnym jedzeniu w ciągu nocy i jest powiązane z zaburzeniami nastroju i snu. Zaburzenie to jest zjawiskiem opisywanym od niedawna jako odrębne zaburzenie z pogranicza zaburzeń odżywiania się i zaburzeń snu oraz aktywności dobowej. Osoba która ma to zaburzenie jest świadoma tego, że podjada, w przeciwieństwie do osoby, która np. lunatykuje. W ciągu całej doby chory cierpiący na NES spożywa tyle samo kalorii, co inni ludzie, ale prawie większość w nocy.

KOGO DOTYCZY ZESPÓŁ NOCNEGO JEDZENIA

Problem ten może spotkać tak naprawdę każdego z nas, lecz najbardziej podatni na zespół nocnego jedzenia są:

  • osoby z zespołem niespokojnych nóg
  • osoby z obturacyjnym bezdechem sennym
  • osoby odstawiające alkohol, papierosy czy leki przeciwbólowe
  • osoby żyjące w ciągłym stresie
  • osoby otyłe
  • osoby z cukrzycą typu II
  • osoby z anoreksją czy bulimią
  • osoby chorujące na depresje
  • osoby z zaburzeniami snu

PRZYCZYNY ZESPOŁU NOCNEGO JEDZENIA

  • obniżanie się poziomu serotoniny w ciągu doby
  • wzrost poziomu greliny – hormonu żołądkowo-jelitowego zwiększającego łaknienie
  • dziedziczne
  • błędy popełniane przez rodziców w żywieniu dzieci
  • nuda
  • długotrwałe stosowanie diet
  • niezadowolenie ze swojego ciała
  • zaburzenia nastroju
  • stres

OBJAWY ZESPOŁU NOCNEGO JEDZENIA

  • poranna anoreksja, czyli pomijanie śniadania przez co najmniej 4 dni w tygodniu, spożycie pierwszego posiłku następuje po kilku godzinach po przebudzeniu
  • zwiększone bądź nadmierne łaknienie wieczorem
  • jedzenie nocą słodyczy bądź produktów tłustych, czyli takich których odmawia się w ciągu dnia
  • problem z zasypianiem, bezsenne nocne minimum 3 razy w tygodniu, ciągłe budzenie się w nocy
  • brak odczuwania przyjemności z jedzenia
  • poczucie wstydu i winy po nocnym jedzeniu
  • odczuwanie wewnętrznego przymusu jedzenia w nocy
  • jedzenie pod wpływem negatywnych emocji
  • pogarszanie się nastroju w ciągu dnia
  • poczucie utraty kontroli nad jedzeniem, a także masą ciała
  • wielokrotne wstawanie nocą po to aby zjeść
  • wieczorny wzrost poziomu leptyny i kortyzolu oraz spadek poziomu melatoniny

Same objawy powinny trwać dłużej niż 2 miesiące, wtedy można mieć pewność, że mamy do czynienia z zespołem nocnego jedzenia.

ZAPOBIEGANIE

  • dzień zaczynaj od obfitego śniadania, nawet jeśli nie masz ochoty, zmuś się do jego zjedzenia
  • jeśli nie masz łaknienia to najprawdopodobniej cierpisz na niedobór witaminy B12 najbardziej przyswajalna to ta w postaci metylokobalaminy, witamina B12 najlepiej się wchłania w obecności kwasu foliowego. A jak sprawdzić czy cierpisz na jej niedobór przeczytasz tutaj: https://blessyou.pl/witamina-b12-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/
  • jadaj 4-5 razy dziennie o tej samej porze, a ostatni posiłek zjedz 3 godziny przed snem
  • w ciągu dnia unikaj podjadania między posiłkami
  • staraj się wykonywać codziennie jakieś ćwiczenia bądź wysiłek fizyczny np. spacer, jazda na rowerze, bieganie
  • zamiast słodkich napojów wybieraj wodę mineralną
  • gdy w godzinach wieczornych odczuwasz silny głód, zjedz lekką i niskokaloryczną przekąskę warzywną lub niskotłuszczowy jogurt
  • warto również wyciszyć się przed snem, a także przygotować pomieszczenie, w którym śpimy. Wywietrz sypialnie, nie korzystaj z telefonu czy telewizora.

Źródło: nazdrowie.pl, wylecz.to

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »