ZESPÓŁ NAGŁEJ ZMIANY STREFY CZASOWEJ TRANSPOŁUDNIKOWE ZMĘCZENIE OBJAWY ZAPOBIEGANIE

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej – transpołudnikowe zmęczenie (Jet lag syndrome) – to objawy pojawiające się podczas podróży w kierunku ze wschodu na zachód lub z zachodu na wschód, kiedy to podczas podróży samolotem dochodzi do szybkiej zmiany strefy czasowej. Podróżowanie na wschód jest dla organizmu bardziej uciążliwe ponieważ podczas przemieszczania się na długich dystansach następuje skrócenie cyklu dziennego lub nocnego, podczas gdy podróż w kierunku zachodnim wydłuża cykl dobowy i adaptację do dłuższej doby organizm przechodzi łagodniej. Głównym powodem występowania zespołu nagłej zmiany strefy czasowej to zaburzenia procesów fizjologicznych organizmu, które są zależne od rytmu okołodobowego (sen, przemiana materii) oraz rytmu dobowego (wydzielanie hormonów: melatoniny i kortyzolu).

Dolegliwość ta najbardziej dotyka osoby często przemieszczające się w podróżach służbowych, podczas których przekraczają strefy czasowe dotyczy to głównie biznesmenów, stewardes, osoby często podróżujące zwykle są bardzo zestresowane, cierpią na chroniczne zmęczenie, przewlekły stres, niską odporność organizmu, często miewają problem z ustabilizowaniem wagi ciała (na skutek podwyższonego poziomu kortyzolu pojawia się u nich charakterystyczny bawoli kark, wzrost tkanki tłuszczowej w obrębie pasa czy księżycowa twarz). Przewlekły stres powoduje wzrost poziomu homocysteiny we krwi, której wysokie stężenie jest powodem występowania zaburzeń układu krążenia, powstaje ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego czy zawału serca.

OBJAWY

  • zaburzenia snu (senność lub bezsenność)
  • zmęczenie
  • brak apetytu
  • bóle głowy
  • drażliwość
  • trudność z koncentracją uwagi
  • zaburzenia żołądkowo-jelitowe

Dolegliwości te zwykle ustępują po kilku dniach pobytu w nowym miejscu, zegar biologiczny (rytm okołodobowy) osoby podróżującej wraca do prawidłowego funkcjonowania i dolegliwości ustępują.

ZAPOBIEGANIE

  • odpowiednie nawodnienie organizmu
  • unikanie używek alkoholu, kofeiny
  • na kilka dni przed podróżą zaleca się przyjmowanie melatoniny
  • wysypianie się przed planowanym wylotem
  • jeśli planujesz podróż na wschód przez kilka dni przed wylotem kładź się spać trochę wcześniej
  • jeśli planujesz podróż na zachód kładź się do łóżka trochę później niż zwykle
  • w przypadku krótkich wyjazdów jedz i śpij o typowych dla siebie porach
  • w przypadku dłuższych wyjazdów spróbuj dostosować się do pory dnia w miejscu miejsca, do którego się wybierasz jeszcze przed podróżą

Melatoninę zaleca się przyjmować:

  • w przypadku lotów na wschód – przyjmowanie 2 dni przed planowanym wylotem 1-6 mg melatoniny około godziny 19-00, a następnie przez 4 kolejne dni 1-6 mg przed snem.
  • w przypadku lotów na zachód – przyjmowanie 1-6 mg melatoniny na 1 godzinę przed snem przez 4 dni po przylocie.

Źródło: www.medycynatropikalna.pl, www.portal.abczdrowie.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »