KamienieNaturalne olejki zapachowe eteryczne Ancient Wisdom

ZESPÓŁ JELITA DRAŻLIWEGO PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE, JAK PRZYWRÓCIĆ IM PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE

Zespół jelita drażliwego należy do chorób czynnościowych przewodu pokarmowego, charakteryzuje się zaburzeniem rytmu i konsystencji wypróżnień, którym to objawom mogą towarzyszyć bóle brzucha, wzdęcia, odczucie ciągłej potrzeby wypróżnienia oraz niekompletnego wypróżnienia.

Zespół jelita drażliwego występuje w kilku postaciach:

  • Postać z przewagą biegunki. Postać biegunkowa charakteryzuje się więcej aniżeli 3 wypróżnieniami, luźnym albo wodnistym stolcem lub nagłym parciem na stolec bez wysiłku w trakcie wypróżniania.
  • Postać z przewagą zaparcia. Objawia się twardym lub grudkowatym stolcem, wysiłkiem w trakcie wypróżniania oraz wypróżnianiem mniej aniżeli 3 razy w tygodniu
  • Postać mieszana biegunkowo-zaparciowa
  • Postać nieokreślona np. stolec z domieszką śluzu lub sam śluz. Śluzowaty stolec jest charakterystyczny przy nietolerancjach pokarmowych np. celiakia ale też u osób spożywających duże ilości produktów mlecznych, które zwiększają ilość produkowanego śluzu.

OBJAWY ZESPOŁU JELITA DRAŻLIWEGO

  • Zaburzenie rytmu wypróżnień.
  • Bóle brzucha o zmiennym nasileniu i lokalizacji, które ustępują po wypróżnieniu. Ból najczęściej objawia się po posiłku i jest zlokalizowany w lewym dolnym odcinku brzucha.
  • Biegunka lub zaparcia (często występujące naprzemiennie).
  • Wzdęcia, nadmiar gazów (nie koniecznie związany ze zwiększonym obwodem brzucha).
  • Obecność śluzu w stolcu.

PRZYCZYNY POWSTAWANIA ZESPOŁU JELITA DRAŻLIWEGO

  • Przebyte zakażenie jelitowe, które jest skutkiem zatrucia pokarmowego. Po upływie kilku miesięcy od zakażenia jelitowego może dojść do poinfekcyjnej postaci zespołu jelita drażliwego (wytrawienie jelit antybiotykoterapią i zaburzoną równowagą jelitową).
  • Zaburzenia mózgowo-jelitowe. Oś jelitowo-mózgowa to sygnalizacja biochemiczna, która zachodzi pomiędzy przewodem pokarmowym i układem nerwowym często za pośrednictwem flory bakteryjnej. Flora bakteryjna jelit kontaktuje się z centralnym układem nerwowym w ramach szlaków nerwowych hormonalnych oraz immunologicznych poprzez wywieranie wpływu na funkcje mózgu. Mikroflora bakteryjna jest zaangażowana w regulacje bólu, lęku, oraz zaburzeń funkcji poznawczych i nastroju.
  • Czynnik stresu. Stres przyczynia się To zwiększona wrażliwość przewodu pokarmowego. Objawia się zwiększonym odczuciu parcia przy niewielkim wypełnieniu kiszki stolcowej lub zwiększona odczuwalność wzdęć gazów przy małej ich ilości w jelitach. Bardzo często zespół jelita drażliwego dotyka osoby żyjące w ciągłym stresie, cierpiące na depresje i lęki oraz osoby z niska samooceną.
  • Zaburzona funkcja motoryczna jelit. Funkcja motoryczna jelit polega na perystaltyce jelit (naprzemiennym skurczu i rozkurczu mięśniówki jelit co umożliwia przesuwanie się treści pokarmowej od żołądka do końcowego odcinka jelita grubego).
  • Nadwrażliwość jelit (nietolerancje pokarmowe celiakia, alergie)
  • Nieprawidłowa dieta bogata w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego
  • Nieprawidłowa dieta bogata w węglowodany proste (słodycze)
  • Niedobór witaminy D
  • Niedobór potasu
  • Niedobór magnezu
  • Niedobór enzymów trawiennych

PRODUKTY NIEWSKAZANE PRZY ZESPOLE JELITA DRAŻLIWEGO

  • Unikaj produktów mlecznych, mleka, masła, serów zwłaszcza z dużą zawartością tłuszczu w tym serów żółtych, pleśniowych, mascarpone powodują gazy w jelitach oraz zwiększają ilość śluzu.
  • Unikaj węglowodanów prostych (cukru, słodyczy, dżemu, miodu) zwiększają ryzyko zachorowania na kandydozę.
  • Produkty wzdymające (warzywa kapustne brukselka, kalafior, brokuł, kapusta)
  • Produkty ciężkostrawne (mięso czerwone)
  • Kawa, unikaj jej do czasu ustąpienia objawów z uwagi na to iż wypłukuje magnez z organizmu. Później spożywaj kawę z gałką muszkatołową lub z kardamonem (przyprawy te zapobiegają wypłukiwaniu magnezu).

JAK PRZYWRÓCIĆ JELITOM PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE, JAK RADZIĆ SOBIE Z ZESPOŁEM JELITA DRAŻLIWEGO

  • Uzupełnij potas. Potas odpowiada za prawidłową regulacje gospodarki wodnej organizmu, kontroluje skurcze i pracę mięśni, ma za zadanie przenoszenie impulsów nerwowych i wykonywania skurczu i rozkurczu komórek mięśniowych, które umożliwiają mieszanie i rozdrabnianie pokarmów w żołądku oraz za ruchy perystaltyczne jelit. Uczestniczy w przemianie białek i węglowodanów, jest składnikiem treści żołądkowej w żołądku. Wraz z sodem i chlorem potas zwiększa wydzielanie soków trawiennych, które są niezbędne do prawidłowego trawienia. Do prawidłowego wchłaniania potasu niezbędny jest magnez oraz witamina B6. Jego niedobór w diecie ma związek z nieprawidłową dietą bogatą w cukry, mięso, nabiał, alkohol oraz częste rozwolnienia. Spożywaj go w postaci pestek z moreli gorzkiej (2 sztuki na dobę).

  • Rozpocznij suplementacje dobrej jakości kompleksu witamin z grupy B, są one nietrwałe, organizm ich nie magazynuje (za wyjątkiem witaminy B12, która jest odkładana w minimalnych ilościach) w związku z czym niezbędne jest ich codzienne dostarczanie. B1 i B12 są syntetyzowane przez bakterie jelitowe. Niedobór witamin z grupy B  przyczynia się do powstawania min. czynnika stresu, lęku i depresji co skutkuje nasileniu się objawów jelita drażliwego (w dawce 100 mg na dobę). Jeśli cierpisz na stany depresyjne więcej na ten temat znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/?p=1041

  • Jedz mniej i częściej.
  • Nie popijaj do posiłków. Popijając do posiłków rozcieńczasz enzymy trawienne, które mają za zadnie trawinie pokarmów. Najciężej i najdłużej organizm trawi pokarmy pochodzenia zwierzęcego (białka i tłuszcze) więc jeśli Ty dodatkowo wypijesz dużą ilość płynu spowoduje to, że pokarmy zamiast się trawić będą pływać i przelewać się w Twoim żołądku, co znacznie spowolni trawienie i spowoduje zaleganie treści żołądkowej. Dlatego przyjmij zasadę albo jesz albo pijesz. Pij zawsze 20 min przed posiłkiem lub 1 – 1,5 godziny po posiłku.
  • Zwiększ ilość soków trawiennych, które ułatwią trawienie pokarmów, pij soki warzywne 20 min przed posiłkiem lub 1- 1,5 godzin po posiłku. Dobrze jest dodawać do każdego posiłku warzywa surowe, które zawierają enzymy co usprawni pracę przewodu pokarmowego. To właśnie zbyt mała ilość surowych warzyw lub wypijanych soków warzywnych a duża ilość produktów białkowych i tłuszczy jest przyczyną rozregulowanej pracy przewodu pokarmowego.
  • Pij ocet jabłkowy najlepiej własnej produkcji, pij 1 łyżkę na 1 szklankę wody 20 minut przed posiłkiem (zimą najlepiej z ciepłą wodą). Poprawi trawienie. Przepis na ocet jabłkowy znajdziesz tutaj : https://blessyou.pl/?p=7

  • Przyjmuj 1 łyżeczkę kminku całego i popij niewielką ilością wody. Świetnie sprawdza się, gdy cierpimy na odbijanie, wzdęcia, ból brzucha, zaparcia. Stosuje się go także w przypadku dolegliwości żołądkowych i przy łagodzeniu kolek u dzieci. Jeśli nie radzisz sobie z połknięciem kminku całego ze względu naj smak czy ziarna, kup olejek kminkowy cena około 15 zł i stosuj po 1-2 krople. Miej go zawsze przy sobie możesz go stosować w pracy, w domu, w restauracji, nadaje się do torebki.

  • Pij herbaty ziołowe 20 minut przed posiłkiem lub 1-1,5 godziny po posiłku a należą do nich : mięta pieprzowa (zioło z doniczki, jako herbata w torebkach lub jako olejek z mięty pieprzowej cena około 13 zł warto go mieć zawsze przy sobie stosuj 1-2 krople doustnie), tymianek (zioło z doniczki, jako sucha przyprawa 1 łyżeczka na szklankę wody lub olejek tymiankowy 1-2 krople doustnie cena około 25 zł sprawdza się wszędzie w szkole, w pracy i w plenerze), herbata z kopru włoskiego lub olejek z kopru włoskiego stosuj 1-2 krople doustnie, cena około 30 zł (pozwoli pozbyć się wzdęć, gazów, działa przeciwskurczowo).

  • Podobne działalnie ma gorczyca biała wspomaga trawienie, znosi problemy żołądkowe korzystnie wpływa na produkcję enzymów trawiennych. Stosuj 1 łyżeczkę nasion gorczycy i popij małą ilością wody. Jeśli taki sposób Tobie nie odpowiada zrób wywar z gorczycy na poprawę trawienia (2 łyżki gorczycy wsypać go gotującej się wody około 0,5 litra, gotuj pod przykryciem około 5 min i pozostaw do wystygnięcia. Pij wywar 3/4 szklanki 20 minut przed każdym posiłkiem). Gorczyca jest bardzo wartościową przyprawą jest bogata w minerały takie jak: wapń, magnez, fosfor, potas, cynk oraz witaminy A,E,K,C z grupy B w tym kwas foliowy.

  • Oznacz poziom witaminy D3 we krwi i rozpocznij jej suplementacje. Niedobór witaminy D przyczynia się do pojawiania się zaparć lub biegunek. Witamina D3 wchłania się z witaminą K2 i z magnezem.
  • Rozpocznij suplementacje kwasu glutaminowego, osoby z zespołem jelita drażliwego cierpią na jego niedoboru. Glutamina jest aminokwasem, który wiąże amoniak, usuwa go z obrębu mózgu odtruwając mózgowie co przyczyniając się do poprawy pamięci i koncentracji, usuwa uczucie zmęczenia, działa przeciwdepresyjnie, zapobiega powstawaniu wrzodów żołądka i dwunastnicy. (Traganek Astragalus jest bogatym źródłem glutaminy więcej o tej roślinie znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/?p=1448
  • Rozpocznij suplementacje dobrej jakości probiotyków (np. 3 mln żywych kultur bakterii), są niezbędne do utrzymania prawidłowej kwasowości jelita co hamuje rozwój niekorzystnych bakterii, prawidłowa flora bakteryjna poprawia wchłanianie wapnia, żelaza i cynku, poprawia ruchy robaczkowe jelit co w konsekwencji poprawia przemianę materii, zapobiega biegunkom, flora bakteryjna łagodzi objawy nietolerancje laktozy, zapobiega nowotworom.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Translate »