ZESPÓŁ JELITA DRAŻLIWEGO PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE, JAK PRZYWRÓCIĆ IM PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE

Zespół jelita drażliwego należy do chorób czynnościowych przewodu pokarmowego, charakteryzuje się zaburzeniem rytmu i konsystencji wypróżnień, którym to objawom mogą towarzyszyć bóle brzucha, wzdęcia, odczucie ciągłej potrzeby wypróżnienia oraz niekompletnego wypróżnienia.

Zespół jelita drażliwego występuje w kilku postaciach:

  • Postać z przewagą biegunki. Postać biegunkowa charakteryzuje się więcej aniżeli 3 wypróżnieniami, luźnym albo wodnistym stolcem lub nagłym parciem na stolec bez wysiłku w trakcie wypróżniania.
  • Postać z przewagą zaparcia. Objawia się twardym lub grudkowatym stolcem, wysiłkiem w trakcie wypróżniania oraz wypróżnianiem mniej aniżeli 3 razy w tygodniu
  • Postać mieszana biegunkowo-zaparciowa
  • Postać nieokreślona np. stolec z domieszką śluzu lub sam śluz. Śluzowaty stolec jest charakterystyczny przy nietolerancjach pokarmowych np. celiakia ale też u osób spożywających duże ilości produktów mlecznych, które zwiększają ilość produkowanego śluzu.

OBJAWY ZESPOŁU JELITA DRAŻLIWEGO

  • Zaburzenie rytmu wypróżnień.
  • Bóle brzucha o zmiennym nasileniu i lokalizacji, które ustępują po wypróżnieniu. Ból najczęściej objawia się po posiłku i jest zlokalizowany w lewym dolnym odcinku brzucha.
  • Biegunka lub zaparcia (często występujące naprzemiennie).
  • Wzdęcia, nadmiar gazów (nie koniecznie związany ze zwiększonym obwodem brzucha).
  • Obecność śluzu w stolcu.

PRZYCZYNY POWSTAWANIA ZESPOŁU JELITA DRAŻLIWEGO

  • Przebyte zakażenie jelitowe, które jest skutkiem zatrucia pokarmowego. Po upływie kilku miesięcy od zakażenia jelitowego może dojść do poinfekcyjnej postaci zespołu jelita drażliwego (wytrawienie jelit antybiotykoterapią i zaburzoną równowagą jelitową).
  • Zaburzenia mózgowo-jelitowe. Oś jelitowo-mózgowa to sygnalizacja biochemiczna, która zachodzi pomiędzy przewodem pokarmowym i układem nerwowym często za pośrednictwem flory bakteryjnej. Flora bakteryjna jelit kontaktuje się z centralnym układem nerwowym w ramach szlaków nerwowych hormonalnych oraz immunologicznych poprzez wywieranie wpływu na funkcje mózgu. Mikroflora bakteryjna jest zaangażowana w regulacje bólu, lęku, oraz zaburzeń funkcji poznawczych i nastroju.
  • Czynnik stresu. Stres przyczynia się To zwiększona wrażliwość przewodu pokarmowego. Objawia się zwiększonym odczuciu parcia przy niewielkim wypełnieniu kiszki stolcowej lub zwiększona odczuwalność wzdęć gazów przy małej ich ilości w jelitach. Bardzo często zespół jelita drażliwego dotyka osoby żyjące w ciągłym stresie, cierpiące na depresje i lęki oraz osoby z niska samooceną.
  • Zaburzona funkcja motoryczna jelit. Funkcja motoryczna jelit polega na perystaltyce jelit (naprzemiennym skurczu i rozkurczu mięśniówki jelit co umożliwia przesuwanie się treści pokarmowej od żołądka do końcowego odcinka jelita grubego).
  • Nadwrażliwość jelit (nietolerancje pokarmowe celiakia, alergie)
  • Nieprawidłowa dieta bogata w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego
  • Nieprawidłowa dieta bogata w węglowodany proste (słodycze)
  • Niedobór witaminy D
  • Niedobór potasu
  • Niedobór magnezu
  • Niedobór enzymów trawiennych

PRODUKTY NIEWSKAZANE PRZY ZESPOLE JELITA DRAŻLIWEGO

  • Unikaj produktów mlecznych, mleka, masła, serów zwłaszcza z dużą zawartością tłuszczu w tym serów żółtych, pleśniowych, mascarpone powodują gazy w jelitach oraz zwiększają ilość śluzu.
  • Unikaj węglowodanów prostych (cukru, słodyczy, dżemu, miodu) zwiększają ryzyko zachorowania na kandydozę.
  • Produkty wzdymające (warzywa kapustne brukselka, kalafior, brokuł, kapusta)
  • Produkty ciężkostrawne (mięso czerwone)
  • Kawa, unikaj jej do czasu ustąpienia objawów z uwagi na to iż wypłukuje magnez z organizmu. Później spożywaj kawę z gałką muszkatołową lub z kardamonem (przyprawy te zapobiegają wypłukiwaniu magnezu).

JAK PRZYWRÓCIĆ JELITOM PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE, JAK RADZIĆ SOBIE Z ZESPOŁEM JELITA DRAŻLIWEGO

  • Uzupełnij potas. Potas odpowiada za prawidłową regulacje gospodarki wodnej organizmu, kontroluje skurcze i pracę mięśni, ma za zadanie przenoszenie impulsów nerwowych i wykonywania skurczu i rozkurczu komórek mięśniowych, które umożliwiają mieszanie i rozdrabnianie pokarmów w żołądku oraz za ruchy perystaltyczne jelit. Uczestniczy w przemianie białek i węglowodanów, jest składnikiem treści żołądkowej w żołądku. Wraz z sodem i chlorem potas zwiększa wydzielanie soków trawiennych, które są niezbędne do prawidłowego trawienia. Do prawidłowego wchłaniania potasu niezbędny jest magnez oraz witamina B6. Jego niedobór w diecie ma związek z nieprawidłową dietą bogatą w cukry, mięso, nabiał, alkohol oraz częste rozwolnienia. Spożywaj go w postaci pestek z moreli gorzkiej (2 sztuki na dobę).

  • Rozpocznij suplementacje dobrej jakości kompleksu witamin z grupy B, są one nietrwałe, organizm ich nie magazynuje (za wyjątkiem witaminy B12, która jest odkładana w minimalnych ilościach) w związku z czym niezbędne jest ich codzienne dostarczanie. B1 i B12 są syntetyzowane przez bakterie jelitowe. Niedobór witamin z grupy B  przyczynia się do powstawania min. czynnika stresu, lęku i depresji co skutkuje nasileniu się objawów jelita drażliwego (w dawce 100 mg na dobę). Jeśli cierpisz na stany depresyjne więcej na ten temat znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=1041

  • Jedz mniej i częściej.
  • Nie popijaj do posiłków. Popijając do posiłków rozcieńczasz enzymy trawienne, które mają za zadnie trawinie pokarmów. Najciężej i najdłużej organizm trawi pokarmy pochodzenia zwierzęcego (białka i tłuszcze) więc jeśli Ty dodatkowo wypijesz dużą ilość płynu spowoduje to, że pokarmy zamiast się trawić będą pływać i przelewać się w Twoim żołądku, co znacznie spowolni trawienie i spowoduje zaleganie treści żołądkowej. Dlatego przyjmij zasadę albo jesz albo pijesz. Pij zawsze 20 min przed posiłkiem lub 1 – 1,5 godziny po posiłku.
  • Zwiększ ilość soków trawiennych, które ułatwią trawienie pokarmów, pij soki warzywne 20 min przed posiłkiem lub 1- 1,5 godzin po posiłku. Dobrze jest dodawać do każdego posiłku warzywa surowe, które zawierają enzymy co usprawni pracę przewodu pokarmowego. To właśnie zbyt mała ilość surowych warzyw lub wypijanych soków warzywnych a duża ilość produktów białkowych i tłuszczy jest przyczyną rozregulowanej pracy przewodu pokarmowego.
  • Pij ocet jabłkowy najlepiej własnej produkcji, pij 1 łyżkę na 1 szklankę wody 20 minut przed posiłkiem (zimą najlepiej z ciepłą wodą). Poprawi trawienie. Przepis na ocet jabłkowy znajdziesz tutaj : http://blessyou.pl/?p=7

  • Przyjmuj 1 łyżeczkę kminku całego i popij niewielką ilością wody. Świetnie sprawdza się, gdy cierpimy na odbijanie, wzdęcia, ból brzucha, zaparcia. Stosuje się go także w przypadku dolegliwości żołądkowych i przy łagodzeniu kolek u dzieci. Jeśli nie radzisz sobie z połknięciem kminku całego ze względu naj smak czy ziarna, kup olejek kminkowy cena około 15 zł i stosuj po 1-2 krople. Miej go zawsze przy sobie możesz go stosować w pracy, w domu, w restauracji, nadaje się do torebki.

  • Pij herbaty ziołowe 20 minut przed posiłkiem lub 1-1,5 godziny po posiłku a należą do nich : mięta pieprzowa (zioło z doniczki, jako herbata w torebkach lub jako olejek z mięty pieprzowej cena około 13 zł warto go mieć zawsze przy sobie stosuj 1-2 krople doustnie), tymianek (zioło z doniczki, jako sucha przyprawa 1 łyżeczka na szklankę wody lub olejek tymiankowy 1-2 krople doustnie cena około 25 zł sprawdza się wszędzie w szkole, w pracy i w plenerze), herbata z kopru włoskiego lub olejek z kopru włoskiego stosuj 1-2 krople doustnie, cena około 30 zł (pozwoli pozbyć się wzdęć, gazów, działa przeciwskurczowo).

  • Podobne działalnie ma gorczyca biała wspomaga trawienie, znosi problemy żołądkowe korzystnie wpływa na produkcję enzymów trawiennych. Stosuj 1 łyżeczkę nasion gorczycy i popij małą ilością wody. Jeśli taki sposób Tobie nie odpowiada zrób wywar z gorczycy na poprawę trawienia (2 łyżki gorczycy wsypać go gotującej się wody około 0,5 litra, gotuj pod przykryciem około 5 min i pozostaw do wystygnięcia. Pij wywar 3/4 szklanki 20 minut przed każdym posiłkiem). Gorczyca jest bardzo wartościową przyprawą jest bogata w minerały takie jak: wapń, magnez, fosfor, potas, cynk oraz witaminy A,E,K,C z grupy B w tym kwas foliowy.

  • Oznacz poziom witaminy D3 we krwi i rozpocznij jej suplementacje. Niedobór witaminy D przyczynia się do pojawiania się zaparć lub biegunek. Witamina D3 wchłania się z witaminą K2 i z magnezem.
  • Rozpocznij suplementacje kwasu glutaminowego, osoby z zespołem jelita drażliwego cierpią na jego niedoboru. Glutamina jest aminokwasem, który wiąże amoniak, usuwa go z obrębu mózgu odtruwając mózgowie co przyczyniając się do poprawy pamięci i koncentracji, usuwa uczucie zmęczenia, działa przeciwdepresyjnie, zapobiega powstawaniu wrzodów żołądka i dwunastnicy. (Traganek Astragalus jest bogatym źródłem glutaminy więcej o tej roślinie znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=1448
  • Rozpocznij suplementacje dobrej jakości probiotyków (np. 3 mln żywych kultur bakterii), są niezbędne do utrzymania prawidłowej kwasowości jelita co hamuje rozwój niekorzystnych bakterii, prawidłowa flora bakteryjna poprawia wchłanianie wapnia, żelaza i cynku, poprawia ruchy robaczkowe jelit co w konsekwencji poprawia przemianę materii, zapobiega biegunkom, flora bakteryjna łagodzi objawy nietolerancje laktozy, zapobiega nowotworom.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »