ZATRUCIE CIĄŻOWE (GESTOZA) PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Zatrucie ciążowe to zespół objawów występujących po drugiej połowie ciąży na które składają się nadciśnienie tętnicze i białkomocz, obrzęki ciała głównie kończyn spowodowane zaburzeniem gospodarki wodnej oraz zaburzeniem widzenia. Ciężki stan gestozy prowadzi do stanu przedrzucawkowego, któremu towarzyszą drgawki, bóle i zawroty głowy, nudności i wymioty stan przedrzucawkowy jest zagrożeniem dla życia i zdrowia matki i płodu, najczęściej kończy się decyzją lekarza mającą na celu ratowanie zdrowia i życia matki o przedwczesnym rozwiązaniem ciąży.

Nadciśnienie tętnicze u kobiet w ciąży to ciąża powikłana odchyłem od normy ciśnienia tętniczego krwi o wartości powyżej 140/90 mm/HG, pojawia się po 20 tygodniu ciąży i wiąże się  z zagrożeniem utraty zdrowia i życia matki zarówno u płodu.

STAN PRZEDRZUCAWKOWY (PRE- ECLAMPSIA)

Stan przedrzucawkowy to zespół objawów chorobowych w okresie ciąży po 20 tygodniu jej trwania, na które składają się nadciśnienie tętnicze oraz białkomocz.

the-test-1006795_1920

BIALKOMOCZ (PROTEINURIA) – to występowanie białka w moczu. Białkomocz to uwalnianie się białka wraz z moczem o wartości powyżej 300 mg /dobę, które ma miejsce na skutek niewydolności nerek.

NIEWYDOLNOŚĆ NEREK (KIDNEY FAILURE) to zaburzona czynność nerek, która ma za zadanie oczyszczanie krwi poprzez odprowadzanie wody do pęcherza moczowego. Na skutek zakłóconej jej pracy woda nieodprowadzana zalega w organizmie gromadząc uboczne produkty przemiany materii, toksyny. Produkty uboczne wykazują swoją obecność  w całym organizmie, gdyż docierają do każdego organu i tkanki stwarzając zagrożenie narażając na dysfunkcje kolejne organy. Niewydolność nerek objawia się opuchniętymi nogami w okolicach kostek, dłoni, okolic twarzy oraz wzrostem ciśnienia tętniczego krwi.

PRZYCZYNY NIEWYDOLNOŚCI NEREK, NADCIŚNIENIA TĘTNICZEGO, STANU PRZEDRZUCAWKOWEGO W OKRESIE CIĄŻY

 

  • Nieprawidłowa dieta bogata w cukry. W okresie ciąży zwiększa się apetyt na słodycze a ma to związek z zapotrzebowaniem organizmu na glukozę, która jest zużywana jako energia do podstawowych funkcji życiowych organizmu. W okresie ciąży, gdy organizm jest dodatkowo obciążony wykazuje większe zapotrzebowanie. Zupełnie niesłusznie sięgamy jednak po słodycze i produkty zawierające cukier (drzemy, ciasta, ciastka). Wybieraj węglowodany proste, do których należą owoce oraz węglowodany złożone (produkty zbożowe). Więcej  o tym jakie produkty wybierać znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=774
  • Nieprawidłowa dieta wysoko białkowa (białko pochodzenia zwierzęcego mięso, nabiał). W okresie ciąży miewamy tendencje do przejadania się produktami mlecznymi a jest to związane z zapotrzebowaniem organizmu na wapń z tym, że mało tego wapnia jest w produktach pochodzenia zwierzęcego. Najlepszym źródłem wapnia jest (skorupki jaj, mak, figi suszone).
  • Niedobór wapnia. W okresie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na wapń, dziecko pobiera jego wartości, które są niezbędne do budulca masy kostnej, szczególnie organizm wykazuje jego niedobory przy diecie bogatej w cukry.
  • Niedobór magnezu, który jest niezbędny do wchłaniania wapnia, jego zapotrzebowanie wzrasta w okresie ciąży i bardzo ważna jest jego suplementacja zwłaszcza po 20 tygodniu ciąży, gdyż jego niedobory zagrażają przedwczesnym skurczą macicy, brakiem wchłaniania wapnia.
  • Niedobór witaminy D, zwłaszcza jeśli ciążę przechodzisz w okresie zimy i nie masz możliwości przebywania na słońcu. Jeśli ciążę przechodzisz latem wystawiaj się na słońce (okrywając brzuch) wystawiaj nogi, ramiona, plecy, twarz 1 raz dziennie na 15-20 minut nie stosując kremów z filtrem przeciwsłonecznym (używaj naturalnych filtrów takich jak: olej kokosowy, olej z pestek malin, oliwę z oliwek). Kremy z filtrem nie tylko zapobiegają wchłanianiu witaminy D przez skórę ale zawarte w nich związki metali są szkodliwe dla zdrowia matki i dziecka, przenikają do wątroby i tam są magazynowane. Niedobór witaminy D utrudnia wchłanianie wapnia.
  • Niedobór witamin z grupy B niezbędnych do wchłaniania magnezu, żelaza z diety.
  • Niedobór witaminy K2, która jest niezbędna do wchłaniania wapnia.
  • Nieprawidłowa dieta uboga w owoce, warzywa (niedobór witaminy C)
  • Niedobór potasu, który głównie wykazuje się u osób z nieprawidłową zakwaszającą dietą. Więcej o utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej znajdziesz tutaj : http://blessyou.pl/?p=961
  • Ogólne zakwaszenie organizmu na skutek nieprawidłowej diety bogatej w cukier, białko, mięso przy niedoborze witamin, makro i mikroelementów odkwaszających takich jak (wapń, magnez, potas, cynk, witamina C, D, witamin z grupy B).

OBJAWY NIEWYDOLNOŚCI NEREK, STANU PRZEDRZUCAWKOWEGO, ZATRUCIA CIĄŻOWEGO (GESTOZY) 

stethoscope-1584223_1920

  • Nadciśnienie tętnicze. Na skutek niedoboru magnezu, potasu, witamin z grupy B, C,D wapnia, koenzymu Q10. Więcej na temat nadciśnienia znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=653
  • Spuchnięte palce u rąk, opuchnięte stopy w kostkach. Jeśli u Ciebie wystąpiły obrzęki weź się ostro do roboty. Twoje nerki nie dość, że pracują za dwoje to jeszcze obciążasz je nieprawidłowa dietą: za dużo cukrów co w konsekwencji prowadzi do niedoboru wapnia i nerki tracą wydolność, zbyt dużo cukrów w diecie powoduje, że narażasz swoje dziecko na zachorowanie na cukrzycę typu I (definitywnie wyeliminuj przyczynę deficytu wapnia eliminując z diety węglowodany proste do czasu poprawy zdrowia), niekonsekwentne podejście do prawidłowej diety skutkuje skokami ciśnienia tętniczego, którego w pewnym momencie nie da się opanować co prowadzić może do wczesnego rozwiązania ciąży z uwagi na stan przedrzucawkowy gdyż stwarza on zagrożenie życia i zdrowia dla matki i płodu.

ZAPOBIEGANIE NIEWYDOLNOŚCI NEREK, NADCIŚNIENIA TĘTNICZEGO, STANU PRZEDRZUCAWKOWOWEGO

  • Uzupełniaj magnez. Niedobór magnezu występuje przy niedoborach witamin z grupy B (B1, B6), C, D, W okresie ciąży zapotrzebowanie na magnez wzrasta wraz z kolejnymi trymestrami ciąży. Przyjmuj (np. Magnezin 500 mg jego zapotrzebowanie wzrasta wraz z etapem ciąży I trymestr 1 x 500 mg, II trymestr 2,3 x 500 mg, III trymestr nawet do 3 x 2 tabl. po 500 mg). Magnez przyjmowany w tabletkach wchłania się w 60% w związku z czym najlepszy jest ten wchłaniany przez skórę (np. sól magnezowa stosowana w kąpieli ½ szklanki na wannę wody) jednak kobiety w okresie ciąży nie powinny kąpać się w wannie zwłaszcza w zbyt ciepłej wodzie i gdy ciąża jest zagrożona wtedy mocz stopy w letniej wodzie z dodatkiem soli magnezowej lub soli Epsom). Wzbogać dietę w zielone warzywa zawierają dużo magnezu.

Źródłami magnezu są: gorzkie kakao, migdały, orzechy, rodzynki, pestki dyni, awokado, kasza gryczana, banany.

Przykładowe bomby magnezowe:

Przygotuj sobie budyń waniliowy bez dodatku cukru dodaj 1 łyżkę gorzkiego kakao do naczynia wsyp płatki migdałowe, rodzynki i zalej budyniem. W takiej postaci dostarczasz sobie bombę magnezową.

Domowa nutella z awokado: zmiksuj dojrzałe awokado na papkę z bananem możesz dodać odrobinę miodu i migdały lub orzechy.

pumpkin-seeds-1489510_1920

  • Zjadaj pestki dyni podprażone na suchej patelni (1 zamkniętą garść codziennie) cynk jest niezbędny dla prawidłowej pracy trzustki, wzrasta jego zapotrzebowanie jeśli podjadasz słodycze.

carrot-juice-1623157_1920

  • Pij soki marchwiowe witamina A utrzymuje prawidłowy poziom cynku w organizmie. Soki wyciskaj sama lub jeśli nie masz możliwości wybieraj te 1 dniowe marchewkowe (z krótkim terminem przydatności do spożycia) wypijanie soków warzywnych na 20 min przed posiłkiem zwiększy ilość enzymów trawiennych co uchroni Ciebie przed zgagą (pozwoli zachować równowagę kwasów zasadową) uchroni Ciebie przed zakwaszeniem organizmu na skutek nieprawidłowej diety bogatej w cukry i białka pochodzenia zwierzęcego.
  • Niedobór potasu w diecie występuje głównie przy nieprawidłowej diecie (bogatej w produkty zakwaszające cukier, mięso, nabiał) obawia się obrzękiem nóg, i dłoni oraz wzrostem ciśnienia tętniczego. Dlatego uzupełniaj potas z pożywienia : ziemniaki, bataty, pomidory, banany, kiwi, rodzynki, brukselka, szpinak, sok pomarańczowy, kasza gryczana, fasola biała, natka pietruszki, brukselka, daktyle, figi, kasza gryczana to zapobiegawczo jednak w okresie nasilenia objawów zjadaj 2 pestki moreli gorzkiej / dobę lub owoce (jabłka, gruszki, arbuzy z pestkami). Więcej o produktach bogatych w potas znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/potas-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/
  • Przyjmuj witaminę D3 w dawce 2000 IU oznacz jego wartość we krwi w okresie ciąży przynajmniej 2 razy.
  • Przyjmuj witaminę B kompleks dobrej jakości np. Puritan`s Pride B-100 mg 1 x dziennie lub B-50 mg 2 x dziennie lub  B kompleks FinClub. Witaminy z grupy B nie tylko są niezbędne do wchłaniania wapnia ale także chronią przed anemią, która dotyka każdą kobietę w okresie ciąży.
  • Unikaj mięsa i nabiałów do czasu ustabilizowania się pracy nerek oraz powrotu ciśnienia tętniczego do normy.

  • Przyjmuj wapń np. Callivita Strong Bones 3 x dziennie po 2 tabletki do czasu ustabilizowania się objawów niewydolności nerek oraz nadciśnienia tętniczego, przy najbliższym badaniu krwi oznacz jego poziom. Następnie zbieraj łupki z jaj i przygotuj wapń w domu więcej na ten temat znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/proszek-wapniowy-ze-skorupek-jaj-bogate-zrodlo-mineralow/
  • Przyjmuj witaminę K2 jej niedobór utrudnia wchłanianie wapnia.

health-621353_1920

  • Przyjmuj probiotyki np. Puritan`s Pride 3 miliony żywych kultur bakterii 1 kapsułkę dziennie pozwolą na wyregulowanie flory bakteryjnej, której równowaga została zakłócona na skutek zakwaszenia organizmu nieprawidłową dietą.
  • Przyjmuj witaminę C z bioflawonoidów zawiera naturalny jej wyciąg z owoców, 3 x dziennie po każdym posiłku. Witamina C jest niezbędna do prawidłowej pracy nie tylko nerek ale układu moczowego. Spożywaj żurawinę wyciąg z żurawiny, surowa, mrożona lub suszona) ale uwaga suszona żurawina często w swym składzie zawiera cukier czytaj skład (cukier nie jest wskazany przy niewydolności nerek).

drugs-206150_1280

  • Przyjmuj kwasy DHA przeznaczone dla kobiet w ciąży (Omega 3) np. Prenatal DHA. Są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mózgu dziecka. Ponadto pozwolą u mamy utrzymać prawidłową równowagę pomiędzy NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe  a NKT (nasycone kwasy tłuszczowe).

Powodem wystąpienia nadciśnienia tętniczego jest wzrost płynu ustrojowego na skutek niewydolności nerek wówczas pojawia się w moczu białkomocz. Zespół objawów tych składa się na zatrucie ciążowe (gestoze) a stan zaawansowany prowadzi do stanu przedrzucawkowego aby temu zapobiec pilnuj poziomu wapnia w organizmie, wraz z morfologia oznaczaj poziom wapnia we krwi co miesiąc (badanie to koszt około 8 zł). W okresie ciąży występuje wyjątkowo duże zapotrzebowanie na wapń, dziecko zużywa go do produkcji tkanki kostnej, w przypadku gdy jest jego brak w diecie organizm pobiera go z zapasów zmagazynowanych w zębach, kościach dlatego w okresie ciąży mówi się o kruchości zębów ma to związek z niedoborem wapnia w tym właśnie okresie. Zaburzenie przy wchłanianiu wapnia z diety występuje przy niedoborze magnezu, witamin z gr B, D oraz K2. Im więcej węglowodanów prostych w diecie (cukrów) tym większe zapotrzebowanie na wapń w organizmie. Czasami poziom wapnia we krwi nie odbiega od normy ale z powodu niedoborów magnezu, K2, D i wit. z gr B organizm ma problem z jego wchłanianiem. Chroń Twoje nienarodzone dziecko możliwością zachorowania na cukrzycę typu I weź sobie do serca powiedzenie, że zdrowe jedzenie ma znaczenie.

ZAPOBIEGANIE PRZED PLANOWANIEM CIĄŻY

Przed planowaniem ciąży zadbaj o zdrowy tryb życia

  • Skontroluj wagę głównie poziom BMI oraz poziom tłuszczu w organizmie i jeśli jest przekroczony przejdź na dietę niskotłuszczową np. dr Ornisha więcej o diecie znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/dieta-w-leczeniu-cukrzycy-miazdzycy-cholesterol-nadcisnienia-dr-ornisha/
  • Oznacz poziom cholesteroli HDL, LDL i Triglicerydów we krwi. Podwyższony poziom złego cholesterolu we krwi utrudnia zajście w ciążę więcej na ten temat znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/zly-cholesterol-ldl-jak-obnizyc-przyczyny-leczenie-nieplodnosc/
  • Włącz wysiłek fizyczny (jeśli masz znacznie przekroczony poziom tkanki tłuszczowej w redukcji tłuszczu pomoże Ci przyjmowanie L-Karnityny największy efekt uzyskasz na 20 min przed treningiem). Przed samym staraniem się o ciążę ogranicz treningi (nadmiar wysiłku fizycznego utrudnia zajście w ciążę).
  • Zmień nawyki żywieniowe wyeliminuj z diety posiłki typu Fast-Food, wysoko przetworzoną białą mąkę, produkty konserwowane chemicznie, ogranicz cukier, zrezygnuj z używek, włącz do diety świeże owoce i warzywa.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »