Kamienie

ZABURZENIA SNU PRZYCZYNY RODZAJE

Zaburzenia snu dotyczą coraz to większej ilości ludzi, szacuje się że około 30% ludności ma problemy z zaśnięciem i samym snem, a najbardziej powszechnym zaburzeniem jest bezsenność. Jak dobrze wiemy przespana noc to podstawa dobrego samopoczucia i źródła energii, sen umożliwia regenerację sił, wpływa korzystnie na gospodarkę hormonalną, podnosi sprawność intelektualną. Jego zaburzenia są przyczyną stałego zmęczenia i obniżają jakość codziennego funkcjonowania człowieka. Jeśli masz problemy ze snem warto wiedzieć na czym one polegają, co jest ich przyczyną i jak im zaradzić, aby nie stały się one przewlekłe i nie utrudniały nam codziennego funkcjonowania.

KLASYFIKACJA ZABURZEŃ SNU

Polska powszechnie obowiązująca klasyfikacja wg ICD-1:

  • ograniczone zaburzenia snu (G47) – są jednym z objawów innego schorzenia psychicznego lub somatycznego, np. zaburzenia w rozpoczęciu i trwaniu snu, bezdech senny, narkolepsja i katalepsja
  • nieograniczone zaburzenia snu (F51) – są postrzegane jako odrębne schorzenie wywołane czynnikami emocjonalnymi, np. bezsenność nieorganiczna, somnambulizm, lęki nocne, koszmary senne

Amerykańska Międzynarodowa Klasyfikacja Zaburzeń Snu:

  • wtórna – towarzyszą innym chorobom psychicznym i somatycznym lub są następstwem wcześniej przyjmowanych substancji chemicznych tj. leków, używek
  • pierwotna – dzieli się na dyssomnie i parasomnie

Dyssomnie są to zaburzenia polegające na nieprawidłowej ilości lub jakości snu. Sen może trwać zbyt krótko, zbyt długo lub mieć nieprawidłowy przebieg.

Parasomnia jest wtedy gdy czas trwania snu jest prawidłowy, ale w jego trakcie występują niepożądane zachowania, np. lunatykowanie, koszmary senne, paraliżu senny.

RODZAJE ZABURZEŃ SNU

  • bezsenność – diagnozowana jest wówczas, gdy pacjent ma problemy z zaśnięciem lub utrzymaniem snu przez więcej niż 3 noce w ciągu tygodnia. Kiedy sytuacja taka trwa dłużej niż miesiąc, mamy do czynienia z bezsennością przewlekłą. Więcej o tym jak radzić sobie z bezsennością przeczytasz tutaj https://blessyou.pl/bezsennosc-przyczyny-zapobieganie/
  • hipersomnia – jest to zbyt długi sen (powyżej 9 godzin) lub nadmierna senność, która pojawia się w ciągu dnia mimo przespanej nocy
  • narkolepsja – w tym przypadku występuje kilka objawów tj. napady senności (do zaśnięcia wystarcza 5 minut, nawet podczas rozmowy), nagły spadek napięcia mięśniowego( bezwładnie osunięcie się na ziemię), omamy senne, paraliż przysenny
  • lunatyzm – siadanie na łóżku, wstawanie i chodzenie podczas snu bez udziału świadomości
  • upojenie przysenne – uczucie dezorientacji zaraz po wybudzeniu się, któremu towarzyszy bełkotanie, chaotyczne ruchy, chwilowy brak kontaktu z otoczeniem
  • lęki nocne – uczucie silnego strachu przerywające sen, objawiające się krzykiem, płaczem, niekiedy agresją
  • koszmary senne – bardzo realistyczne, wywołujące silny lęk wyobrażenia senne, które śniący pamięta jeszcze długo po wybudzeniu
  • bezdech senny – polega na chwilowym ustaniu wentylacji płuc podczas spania lub znacznym spłyceniu oddechu, chrapaniu; przyczyną mogą być nieprawidłowości w budowie górnych dróg oddechowych
  • zespół opóźnionej fazy snu – najczęściej dotyczy osób poniżej 30 roku życia i cechuje się opóźnioną w stosunku do przeciętnej porą rozpoczęcia snu – najczęściej po godzinie 2:00. Jakość i długość snu pozostają w normie.
  • zespół przyśpieszonej fazy snu – najczęściej występuje u osób po 60 roku życia. W zaburzeniu tym dochodzi do zbyt wczesnej pory rozpoczęcia snu – średnio przed godziną 21:00 i przyspieszonej pory jego zakończenia – około 3:00–4:00 w nocy
  • zespół nagłej zmiany czasowej – dotyczy osób przenoszących się pomiędzy strefami czasowymi na bliższym oraz na dalszym dystansie

PRZYCZYNY ZABURZEŃ SNU

  • uwarunkowania genetyczne – już od wczesnych lat dziecięcych pojawiają się symptomy zaburzeń snu, sen jest płytki, przerywany i krótki. Z wiekiem, głównie z powodu niehigienicznego trybu życia oraz naturalnych mechanizmów starzenia, objawy te przybierają na sile i przyjmują postać przewlekłą
  • przyczyny psychofizjologiczne – są często związane z trudną sytuacją życiową np. rozwodem, śmiercią bliskiej osoby, kłopotami finansowymi i innymi sytuacjami, które wywołują długotrwały stres. Jeśli stan psychiczny długo się nie poprawia, dochodzi do utrwalenia się zaburzeń snu i powstania ich postaci przewlekłej;
  • nieprzestrzeganie zasad higieny snu – nieregularny tryb życia i szkodliwe nawyki mogą doprowadzić do rozwoju przewlekłych problemów ze snem. Szczególnie narażone na ich wystąpienie są osoby, które budzą się i zasypiają o różnych porach, spędzają dużo czasu w łóżku np. czytając, oglądając telewizję, późno jedzą kolację, dużo czasu spędzają przy sztucznym oświetleniu czy nie prowadzą regularnej aktywności fizycznej.

CO WPŁYWA NA SEN I JAKOŚĆ SNU

  • czynniki genetyczne – osobista predyspozycja każdego człowieka co do długości trwania snu, jak i pory zasypiania
  • wiek – noworodki spędzają we śnie około 16 godzin, dzieci około 6 roku życia 10 godzin, dorosły człowiek średnio 7–8 godzin
  • płeć – u mężczyzn po 20 roku życia obserwuje się spadek ilości snu głębokiego, u kobiet sytuacja taka ma miejsce po 40 roku życia
  • aktywność fizyczna –
  • rytm okołodobowy – na który główny wpływ mają światło, wstawanie rano o tej samej porze, kontakty społeczne, stałe pory wysiłku fizycznego, pracy, posiłków oraz wypoczynku

SKUTKI ZABURZEŃ SNU

  • ciągłe zmęczenie
  • spadek wydolności fizycznej
  • spowolnienie reakcji, czego konsekwencją mogą być np. wypadki komunikacyjne
  • obniżona odporność
  • większa podatność na niektóre choroby somatyczne i psychiczne
  • mała odporność na stres
  • frustracja
  • łatwe popadanie w rozdrażnienie
  • osłabiona koncentracja, zdolność kojarzenia i zapamiętywania

NATURALNE SPOSOBY NA DOLEGLIWOŚCI SENNE

  • witamina D -niedobór witaminy D3 może powodować bezdechy nocne oraz zaburzenia snu. Witaminę D3 dostarczysz poddając się promieniom słońca, możesz ją znaleźć także w tłustych rybach czy w żółtku jaja kurzego
  • żelazo – brak tego składnika w naszym organizmie trudnia zasypianie, sprawia, że często budzimy się w nocy, nasz sen jest płytki, a noce niespokojne. Żelazo znajdziemy w wątróbce, orzechach, jagnięcinie, fasoli, ciemnozielonych roślinach
  • magnez -przyjmowany w późnych godzinach popołudniowych, pozwala wyciszyć układ nerwowy, sprzyja relaksowi i spokojnemu zasypianiu. Jest niezastąpiony w obniżaniu poziomu kortyzolu, hormonu stresu, który utrudnia zasypianie. Magnez znajduje się w orzechach, nasionach, ciemnych liściach warzyw, rybie czy fasoli
  • wapń – pomaga mózgowi w prawidłowym wykorzystaniu aminokwasu tj. tryptofanu, który jest niezbędny do produkcji hormonu melatoniny odpowiadającej za uczucie senności i sam sen. Wapń znajdziemy przede wszystkim w mleku, dlatego też na brak snu nasze babcie polecały nam wypicie szklanki ciepłego mleka
  • witaminy z grupy B – witaminy z tej grupy mają bardzo istotny wpływ na prawidłową pracę układy nerwowego. Zwłaszcza witaminy B3, B5, B6, B9 i B12 są niezbędne do wytwarzania melatoniny, sterującej cyklem dobowym człowieka. Witaminy z grupy B znajdziemy w orzechach, pestkach, jajkach, szpinaku, wątróbce, drobiu.
  • witamina E – skutecznie wycisza i ułatwia zasypianie. Witaminę E znajdziemy w ciemnych zielonych liściach, orzechach, nasionach i rybach.
  • rumianek – ma działanie uspokajające, zmniejszające niepokój i ułatwiający zasypianie. Rumianek jest bogaty w wapń i magnez
  • melisa – działa uspokajająco i kojąco. Oprócz tego, że ułatwia zasypianie,uspokaja bicie serca, to dodatkowo pozwala zmniejszyć ból głowy, a także zminimalizować stres. By ułatwić codzienne zasypianie zaleca się regularne picie herbatki z melisy na godzinę przed snem

Źródło: wylecz.to ” zaburzenia snu”, poradnikzdrowie.pl ”zaburzenia snu – rodzaje, przyczyny, leczenie”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »