WŁOSY SUCHE, PRZETŁUSZCZAJĄCE SIĘ, ŁAMLIWE, BEZ POŁYSKU, WYPADANIE, SIWIENIE, ŁYSIENIE

Włosy są odporne na czynniki zewnętrzne, wysokie temperatury i mróz zawdzięczają to keratynie, w której skład wchodzi grupa nierozpuszczalnych w wodzie białek fibrylarnych wytwarzanych przez keratynocyty. Keratyny to białka hydrofobowe, które charakteryzują się wysoką odpornością na czynniki fizyczne i chemiczne w związku z czym zdrowy włos bez kosmetyków jest w stanie poradzić sobie z wpływem czynników zewnętrznych. By poprawić stan włosów i wyeliminować problemy z wypadaniem, przetłuszczaniem się, łamliwością musisz zmodyfikować swoją dietę wzbogacić ją w witaminy, mikro i makroelementy, które znajdziesz w zdrowej żywności.

Stan naszych włosów zależy w głównej mierze od tego jak się odżywiamy. Jeśli  w Twojej diecie znajdują się produkty wysoko przetworzone (mąka), tłuszcze trans, cukier nie oczekuj, że Twoje włosy będą pięknie lśniące, długie, gęste i zdrowe. Jeśli byłaś w ciąży to wiesz, że w tym okresie Twoje włosy były najpiękniejsze, mniej wypadały, były zdrowe i mocne a dlaczego? Bo właśnie w okresie ciąży bardziej dbałaś o siebie i o swoje nienarodzone dziecko, jadłaś dużo owoców i warzyw, unikałaś używek i przyjmowałaś preparaty witaminowe.

healthy-food-1487647_1920-1

WYPADANIE WŁOSÓW PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

  • Jedną z przyczyn wypadania włosów może być niedoczynność tarczycy. Aby wykluczyć niedoczynność tarczycy należy oznaczyć we krwi poziom TSH (wynik z krwi powinien wynosić około 1, poziom 2 świadczy już o niedoczynności), dlatego powinnaś wzbogacić dietę o składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania tarczycy a należą do nich selen (orzechy brazylijskie), witamina D3 (to właśnie niedobór witaminy D3 jest odpowiedzialny za zachorowanie na chorobę tarczycy Haschimoto ), jod z alg lub spirulinę.
  • Nieprawidłowa dieta uboga w witaminy i minerały oraz niezachowanie równowagi kwasowo zasadowej tj. zbyt mała ilość w diecie produktów zasadowych (owoce, warzywa, nasiona) a zbyt duża ilość produktów kwasowych (produkty pszenne, mleczne, mięso, cukier, wysoko przetworzone i tłuszcze trans).
  • Stres. To właśnie pod wpływem stresu zwiększa się zapotrzebowanie na magnez w organiźmie. Magnez bierze udział w produkcji keratyny głównego składnika włosa, objawem niedoboru są skurcze łydek, drganie powieki. To jego niedobór ma wpływ na wypadanie włosów ich kruchość i łamliwość, rozdwajanie się końcówek oraz łamliwość paznokci. Najlepszym źródłem magnezu są : migdały, pestki dni, siemię lniane, koper, kakao, bazylia. Innym źródłem uzupełnienia magnezu są kąpiele magnezowe przy zastosowaniu chlorku magnezu, siarczanu magnezu (soli Epsom). Wystarczy moczyć stopy w misce z dodatkiem 2 łyżek soli lub dodać ją do kąpieli w ilości około 1 szklanki.                                                             Stres zwiększa również zapotrzebowanie podwójne na witaminy z grupy B.
  • Witamina B2 (ryboflawina, nazywana czasem witaminą G). Jej niedobór przyczynia się do wypadania włosów, częstych infekcji pochwy (świąd, pieczenie) infekcji w obrębie jamy ustnej (zajady, pleśniawki) pękania skóry w okolicach ust, nosa, uszu. Źródłem witaminy B2 są: wątroba wieprzowa, tłuste ryby, sery twarogowe i żółte, grzyby, groch, soja fasola, migdały pieczywo pełnoziarniste, natka pietruszki, szpinak, kasza jaglana. Zwiększa się jej zapotrzebowanie pod wpływem stresu oraz u osób spożywających alkohol.
  • Testosteron. Podwyższony poziom testosteronu we krwi jest przyczyną wypadania włosów a w przypadku dużego odchyłu od normy przyczyną łysienia androgenowego dotyczy głównie mężczyzn, pojawiają się zakola lub łysienie (należy wtedy zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu lub androloga).
  • Cynk. Niedobór cynku przyczynia się do wypadania włosów ponieważ bierze udział w produkcji keratyny głównego składnika włosa, reguluje też pracę gruczołów łojowych. Źródłem cynku są: wątroba cielęca, pestki dyni, słonecznika, ziarna sezamu, gorzka czekolada, czosnek, cebula)
  • Witamina B5 (Pantotenic Acid). Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B5 mają sportowcy, osoby starsze, osoby żyjące w ciągłym stresie oraz spożywające alkohol. Jej niedobór odpowiada za wypadanie włosów, łysienie a także za siwienie włosów, uczucie zmęczenia, bóle mięśni i stawów. Źródłem witaminy B5 są: wątróbka, tłuste ryby, nabiał, awokado, pomarańcze, banany, grzyby, kurczak, jaja, brokuł, ziemniaki, brązowy ryż.
  • Witamina B7 (Biotyna, nazywana czasem witaminą H) chroni skórę włosów i paznokci, jej niedobór odpowiedzialny jest za wypadanie włosów oraz za siwienie, wypryski skórne, trądzik, różnego rodzaju procesy zapalne skóry właściwej i egzemy. Problem z wchłanianiem biotyny z pożywienia mogą mieć osoby chorując na tarczycę w związku z czym często wymaga suplementacji. Źródłem witaminy B7 są: migdały, pomidory, marchew, grzyby, żółtko jaja, wątroba wieprzowa, sardynki.
  • Witamina B10 (PABA kwas para-aminobenzoesowy, zwana czasem witaminą H1 lub BX) zapewnia skórze zdrowy wygląd, chroni komórki skóry przed szkodliwym promieniowaniem UV, zapewnia włosom zdrowy kolor. Źródłem witaminy B10 są: mleko, żółtko jaja, kiełki i pełne ziarno pszenicy, wątroba wieprzowa, wołowina, wieprzowina, mleko, drożdże piwne.
  • Potas. Niedobór potasu ma wpływ na wypadanie włosów. Potas bierze udział w regulacji kwasowo-zasadowej więc jeśli Twoja dieta jest nieprawidłowa bogata w cukry, tłuszcze najprawdopodobniej cierpisz na niedobór potasu. Zjadaj 2 pestki moreli gorzkiej lub pestki z jednego jabłka codziennie. Więcej na temat potasu znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=1157

bristles-592408_1920

  • Zadbaj o ukrwienie skóry głowy. Czesz włosy minimum jeden raz dziennie szczotką z naturalnego włosia dopasowaną odpowiednio twardością do Twojego włosa (szczotka z dzika o szerokim lub wąskim rozstawie do włosów gęstych lub cienkich). Np. Szczotka z delikatnego włosia koziego przeznaczona jest dla niemowląt, czeszemy nią główkę dziecka nawet wtedy, gdy jeszcze nie ma włosków lub ma tylko meszek. Poprzez czesanie skóry głowy wykonujemy masaż, który ma za zadanie dokrwienie skóry głowy, usunięcie zrogowaciałego naskórka przez co dotlenia cebulkę i pobudza ją do wzrostu. Jeśli masz więc krótkie włosy nie znaczy, że nie musisz ich czesać bo to nie o czesanie włosów ale o czesanie skóry głowy właśnie chodzi.
  • Przyjmuj witaminę C z bioflawonoisów 3 x 500 mg. Witamina C bierze udział w procesie produkcji kolagenu (skóra, włosy, paznokcie), chroni włókna kolagenowe przed uszkodzeniem. Więcej o witaminie C znajdziesz tutaj : http://blessyou.pl/?p=1104

Warto zastanowić się nad kosmetykami do skóry głowy i włosów. Jeśli masz włosy problemowe, zniszczone przejdź na kosmetyki naturalne co prawda nie są one tanie i trzeba się do nich przyzwyczaić bo nie pienią się tak, jak te mniej naturalne. Możesz wybrać tańszą wersję kosmetyków naturalnych przeznaczonych dla niemowląt i dzieci, nie kosztują tyle co te naturalne dla dorosłych a są równie dobre, delikatne, nie zawierają parabenów, sylikonów i konserwantów a włosy po nich są miękkie i lśniące.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »