WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE OGÓRKÓW

Ogórek jest to warzywo popularne wśród innych warzyw, składa się z 90 – 97% z wody w związku z czym ma właściwości nawadniające, co ma znaczenie nie tylko w upalne dni ale również zimą, gdy przebywamy w pomieszczeniach suchych i ogrzewanych. Zjedzenie jednego ogórka odpowiada wypiciu około 1 szklanki wody. Warzywo te pochodzi z Azji, a dokładniej z Indii, odróżnia się co najmniej 52 gatunki ogórka.

OGÓRKI SĄ BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW

  • Witamina A
  • Witamina K
  • Witamina C
  • Wapń
  • Potas
  • Magnez
  • Fosfor

OGÓRKI SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • Przeciwutleniacze
  • Kukurbitacyny
  • Chlorofil
  • Fitoskładniki
  • Krzemionkę

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE OGÓRKÓW

  • Przeciwnowotworowe
  • Moczopędne
  • Odkwaszające
  • Odchudzające
  • Przeciwzapalne
  • Nawadniające

DLACZEGO WARTO SPOŻYWAĆ OGÓRKI

  • Dzięki zawartości kukurbitacyny, czyli substancji, która odpowiada za gorzki smak ogórka, warzywo to ma właściwości przeciwnowotworowe. Grupa amerykańskich i chińskich naukowców w 2014 roku w jednej z gazet przekonywała, że jeden ze związków z grupy kukurbitacyn – kukurbitacyn B (CuB) – hamuje wzrost komórek odpowiedzialnych za rozwój raka prostaty. Z kolei inni naukowcy, których wyniki badań zostały opublikowane w “Cancer Research”, są zdania, że kukurbitacyny mogą ochronić przed rozwojem raka trzustki.
  • Ogórek jest idealnym warzywem stosowanym w diecie osób mających zgagę, ponieważ po zjedzeniu, ogórki zapobiegają nadmiernemu wytwarzaniu się kwasu solnego w żołądku, co zawdzięcza zawartości w swym składzie magnezu i potasu.
  • Ogórek ze względu na swój niski indeks glikemiczny, który wynosi 15, jest idealny do jedzenia w diecie osób chorujących na cukrzycę.
  • Są idealne dla osób zmagających się z nieświeżym oddechem oraz przykrym zapachem potu, a wszystko dzięki chlorofilowi, czyli związku, który odpowiada za zieloną barwę ogórka. Chlorofil tworzy silne połączenia z częścią toksycznych związków i w ten sposób mniejsza ich ilość dociera do tkanek organizmu, bowiem objawy takie jak nieświeży oddech i brzydki zapach potu są przyczyną zbyt dużej ilości szkodliwych substancji w organizmie.
  • Ze względu na małą ilość kalorii, ogórki są idealne dla osób odchudzających się zarówno jako przekąska jak i składnik obiadu, kolacji czy śniadania.
  • Ogórek ma właściwości odkwaszające, dzięki temu, że należy do warzyw zasadotwórczych, w związku z tym po te warzywa powinny sięgać osoby, które zmagają się z częstymi infekcjami, mają mało energii, czują się zmęczone, mają problemy z koncentracją i pamięcią, a także pogorszył się stan ich cery, ponieważ są to objawy sugerujące zakwaszenie organizmu.
  • W upalne dni warto sięgać po ogórka, który ugasi nasze pragnienie, ponieważ ogórek składa się praktycznie z wody, bo ma w sobie jej około 97% całego składu. Powinny o tym pomyśleć zwłaszcza osoby zmagające się z nadciśnieniem i chorobami serca, gdyż ogórek dodatkowo zawiera potas, który wspomaga pracę serca i reguluje ciśnienie krwi. W upały warto przygotować sobie koktajl lub chłodnik z ogórka.
  • Ogórki są idealne dla osób, które chcą się pozbyć wody z organizmu, szczególnie w postaci obrzęku, opuchlizny twarzy, uczucia obrzmienia całego ciała, przyrostu masy ciała oraz ogólnego złego samopoczucia. Ogórki, oczyszczą organizm z toksyn, przyspieszą metabolizm i zadziałają moczopędnie.
  • Ogórki są bardzo powszechnie używane w kosmetyce, do tworzenia produktów do cery tłustej oraz mieszanej, ponieważ normalizują pracę gruczołów łojowych, a tym samym przyczyniają się do zmniejszenia ilości wydzielanego sebum, zamykają rozszerzone pory i działają kojąco na podrażnienia, a także są wykorzystywane do tworzenia szamponów i odżywek do włosów przetłuszczających się.
  • Dzięki zawartości krzemionki w składzie ogórka, jest on idealny na wzmocnienie paznokci i włosów, a także nadanie im blasku. Również dzięki siarce, stymulują porost włosów.
  • Są dobrym lekarstwem na spodziewanego rano kaca. Wystarczy zjeść kilka plastrów ogórka przej pójściem spać, a to pomoże z porannym bólem głowy. Witaminy B, elektrolity i cukier w ogórkach uzupełniają braki, pomagając w ten sposób złagodzić kaca.
  • Pomagają obniżyć poziom kwasu moczowego we krwi,dzięki czemu pomagają one utrzymać nerki w zdrowiu.
  • zawierają sterole, które obniżają poziom cholesterolu we krwi.
  • Dodatkowo przynoszą ulgę w oparzeniach, pomagają leczyć dziąsła, a także są dobre dla stawów.

CENNE UWAGI W PRZY SPOŻYWANIU OGÓRKÓW

  • Ogórek to wartościowe warzywo, którego nie powinno się łączyć z pomidorem, ponieważ ogórek zwiera enzym askorbinowy, który niszczy witaminę C zawartą w pomidorach, a także w innych warzywach. Jeśli naprawdę masz ochotę na mieszankę świeżych ogórków i pomidorów, dodaj do nich octu winnego – w ten sposób zahamujesz utlenianie się witaminy C.
  • Wykazano, że u osób uczulonych na seler może się pojawić reakcja alergiczna po zjedzeniu ogórka. W terminologii medycznej stan ten nazywa się alergią krzyżową. Można o niej mówić wtedy, gdy u osoby uczulonej na jeden alergen pojawia się reakcja uczuleniowa po kontakcie z inną substancją, która ma podobną budowę ub należy do tej samej grupy alergenów.

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE OGÓRKA ZE SKÓRKĄ W 100 GRAMACH

  • Wartość energetyczna 15 kcal / 100 g produktu
  • Białko 0,65 g / 100 g produktu
  • Tłuszcz ogółem 0,11 g / 100 g produktu
  • Węglowodany 3,63 g / 100 g produktu
  • Błonnik pokarmowy 0,5 g / 100 g produktu
  • Witamina A 105 I.U. / 100 g produktu
  • Witamina E 0,03 mg / 100 g produktu
  • Witamina K 16,4 µg / 100 g produktu
  • Witamina C 2,8 mg / 100 g produktu
  • Witamina B1 0,027 mg / 100 g produktu
  • Witamina B2 0,033 mg / 100 g produktu
  • Witamina B3 0,098 mg / 100 g produktu
  • Witamina B6 0,040 mg / 100 g produktu
  • Kwas foliowy 7 µg / 100 g produktu
  • Wapń 16 mg / 100 g produktu
  • Żelazo 0,28 mg / 100 g produktu
  • Magnez 13 mg / 100 g produktu
  • Fosfor 24 mg / 100 g produktu
  • Potas 147 mg / 100 g produktu
  • Sód 2 mg / 100 g produktu
  • Cynk 0,20 mg / 100 g produktu

PRZEPIS NA OGÓRKOWY KOKTAJL

  • 250 gram ogórków
  • 1/4 soku z jednej cytryny
  • pół szklanki listków świeżej mięty
  • 1-1,5 łyżeczki miodu

Ogórki umyj, obierz oraz pokrój na mniejsze kawałki, następnie wrzuć do blendera. Następnie dodaj sok z cytryny, świeżą mięte oraz miód następnie ponownie zmiksuj. Gotowe! Koktajl jest idealny na upalne dni, a także na co dzień.

Źródło: faktydlazrowia.pl ”ogórki 14 właściwości zdrowotnych dla których warto zwrócić na nie uwagę”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »