WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE AWOKADO

Awokado, a właściwie smaczliwka wdzięczna to gatunek wiecznie zielonych drzew z rodziny wawrzynowatych. Wykopaliska dowodzą, że awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e. Awokado naturalnie występuje na tropikalnych obszarach Ameryki Środkowej i Południowej. Ze względu na swój charakterystyczny kształt oraz ciemnozieloną, chropowatą skórkę w niektórych rejonach świata nazywane jest gruszką aligatora.W przeciwieństwie do większości znanych owoców bogatych w cukry proste, awokado zawiera zdrowe tłuszcze, które nie dość, że pomagają spalać tkankę tłuszczową, to jeszcze wykazują wiele właściwości zdrowotnych, m.in. obniżają poziom cholesterolu, regulują ciśnienie krwi oraz sprzyjają zachowaniu szczupłej sylwetki.

AWOKADO JEST BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKICH JAK

  • witamina A
  • witamina C
  • witamina E
  • kwas foliowy (witamina B9)
  • potas
  • fosfor
  • magnez

AWOKADO JEST BOGATE W CENNE ZWIĄZKI TAKIE JAK

  • omega-3
  • omega-6
  • luteina
  • zeaksantyna
  • kwas oleinowy

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • Odmładza skórę głowy gdyż pozwala przyspieszyć regenerację komórek oraz zapewnić włosom lepsze warunki do wzrostu. Poza tym awokado jest łatwo przyswajalne, a tym samym wnika głęboko w skórę, pozostawiając ją dobrze oczyszczoną, odżywioną i delikatną.
  • Reguluje proces wzrostu włosów – jak wiadomo niedobór witamin może powodować wypadanie włosów oraz inne problemy z nimi związane. Zawarta w awokado witamina B9 i E ma istotny wpływ na kontrolę ich wypadania, a jak wiemy, ważna jest także pomoc włosom zarówno od zewnątrz jak i od wewnątrz.
  • Olejek z awokado chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieni UVA I UVB, posiada delikatny filtr SPF 4, dodatkowo doskonale odżywia i nawilża skórę oraz uzupełnia barierę lipidową skóry.
  • Pomaga w redukcji zmarszczek gdyż składniki aktywne znajdujące się w awokado pozwalają chronić skórę przed niszczącym działaniem wolnych rodników, które powodują przedwczesne starzenie się. Dodatkowo przeciwutleniacze, które się w nim znajdują skutecznie oddziałują na wzmocnienie bariery ochronnej oraz przeciwdziałają powstawaniu tzw. starczych plam na skórze.

  • Obniża stany depresyjne kobiet w ciąży ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego, a odpowiednia dawka regularnie dostarczanego i dobrze przyswajalnego kwasu foliowego w diecie pozwala redukować wszelkie stany depresyjne oraz wahania nastroju.
  • Pomocne przy bólach głowy ponieważ owoc ten zawiera między innymi naturalną substancję przeciwbólową, czyli tzw. kwas salicylowy. Kiedy boli Cię głowa, połóż się i zjedz łyżeczką świeży miąższ z awokado.
  • Ogranicza negatywne skutki menopauzy, więc jest szczególnie polecany dla kobiet w okresie menopauzy, gdyż pomaga w walce z bezsennością, zaparciami, wrzodami i problemami z prawidłowym działaniem układu nerwowego. Składniki odżywcze zawarte w awokado pomagają także w przywracaniu wszelkich niedostatków w organizmie, w szczególności zapewniają doskonałą ochronę przeciwgrzybiczą i antybakteryjną.
  • Zapobiega powstawaniu wad wrodzonych u dziecka – awokado jest bogate w szczególnie ważny dla kobiet kwas foliowy. Niewielka filiżanka owocu zapewnia 1/4 dziennego zapotrzebowania kobiet w ciąży na kwas foliowy, który jest niezwykle istotny w profilaktyce bardzo poważnych chorób wrodzonych, takich jak wady układu nerwowego oraz rozszczepu kręgosłupa.
  • Pomocne w trawieniu – zawarte w owocu składniki odżywcze oraz liczne enzymy pozwalają zmniejszać w żołądku wszelkie stany zapalne. Dodane do diety awokado zapewnia delikatnym ściankom żołądka znacznie lepszy komfort pracy, pozwalając na bardziej skuteczne wchłanianie wszelkich wartości odżywczych oraz ogólną poprawę pracy całego układu trawiennego. Awokado pomaga także w zapobieganiu zaparciom oraz wspomaga proces utraty nadmiernej wagi ciała.
  • Poprawia wzrok, a wszystko dzięki luteinie która jest antyoksydantem, zapobiegającym utlenianiu komórek, który chroni oczy przed uszkodzeniami wywołanymi stresem oksydacyjnym, prowadzącym m.in. do słabego wzroku, zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.
  • Zapobiega powstawaniu nowotworu oraz wspomaga walkę z nim – badania wykazały, że spożywanie awokado zapobiega m.in. powstawaniu komórek przedrakowych, prowadzących do nowotworu jamy ustnej, a zawarty w nim kwas oleinowy okazuje się również skuteczny w zapobieganiu powstania raka piersi oraz prostaty.
  • Reguluje poziom cukru we krwi – regularne spożywanie awokado wspomaga zapobieganie i odwracanie oporności insulinowej, która jest jedną z przyczyn cukrzycy typu II. Należy zwrócić uwagę, że szczególnie wysoka zawartość rozpuszczalnego błonnika pomaga zapobiegać niebezpiecznym skokom poziomu cukru we krwi.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu ponieważ zawarte w awokado składniki aktywne doskonale wpływają na utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi, a także wzmacniają naczynia krwionośne.
  • Obniża poziom cholesterolu, gdyż awokado jest naturalnym składnikiem diety, wspomagającym proces obniżania złego cholesterolu we krwi. Skuteczność awokado polega głównie na obecności związku organicznego- beta-sitosterolu, który uznawany jest za bardzo skuteczny w działaniach profilaktycznych cholesterolu.

  • Pomocny w odchudzaniu -jak wskazują wyniki najnowszych badań naukowych awokado posiada odchudzające właściwości. Wskaźnik masy ciała (BMI) osób, które dziennie spożywały przynajmniej pół awokado, był niższy, niż u osób, które go unikały. Badani, którzy włączyli ten zdrowy owoc do swojej diety, ważyli prawie cztery kilogramy mniej i mieli mniejszy obwód pasa. Jak widać, mimo dużej ilości zdrowych tłuszczy w składzie awokado, powinno na stałe zagościć w jadłospisie osób pragnących zrzucić nadmiar kilogramów.

JAK JEŚĆ AWOKADO

Aby pokroić awokado, wystarczy naciąć go wzdłuż, aż nóż zatrzyma się na pestce, następnie należy chwycić owoc po obu stronach, przekręcić każdą połowę w przeciwnym kierunku i wyjąć pestkę (pestkę wyjmuje się wbijając w nią nóż poziomo, nóż wejdzie w głąb pestki, którą ruchem według wskazówek zegara będzie można łatwo oderwać od miąższu). Do sałatek awokado kroimy w kostkę, zaś same plastry awokado można kłaść na kanapki oraz krakersy z serem. Miąższem można smarować chleb jako odpowiednik masła.

CIEKAWOSTKI I RADY

  • kupuj awokado, które jest miękkie w dotyku (lecz nie za miękkie), nie powinno mieć ciemnobrązowych lub czarnych plam na skórce, wówczas świadczy to, że nie jest dość świeże i w środku może już być miejscami pociemniałe.
  • Jeżeli nie wykorzystasz całego awokado od razu, możesz je skropić sokiem z cytryny lub limonki, by nie zmieniło koloru. Przechowuj je w zamkniętym szczelnie pojemniku, najlepiej z dodatkiem pestki (niektórzy twierdzą, że awokado przechowywane wraz z pestką nie starzeje się tak szybko aniżeli te przechowywane bez niej)
  • Pestki awokado nie wyrzucaj, tylko zjedz, susz je przez kilka dni. Gdy pestka będzie już sucha, włóż ją do foliowego woreczka i rozbij tłuczkiem do mięsa lub młotkiem zmiel na proszek w blenderze. Aby przyspieszyć suszenie pestki, włóż ją do nagrzanego piekarnika do temperatury 120 stopni Celsjusza na 2 godziny, po ostudzeniu, przekrój ją na pół, zdejmij skorupkę i pokrój ją nożem na mniejsze części, następnie pestkę zmiel w blenderze na drobny proszek, który możesz dodać, np. do jogurtu.
  • Dojrzałe owoce awokado przechowuj w lodówce.
  • Niedojrzałe owoce można umieścić w papierowej torebce lub trzymać przez kilka dni w temperaturze pokojowej.
  • Dodanie świeżego awokado do pomidora lub marchewki znacznie poprawia absorpcję karotenoidów oraz ich przekształcenie w aktywną formę witaminy A.

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE AWOKADO W 100 GRAMACH

  • wartość energetyczna 160 kcal/100 gram
  • białko 2g/ 100 gram
  • tłuszcze 14,66 g/ 100 gram
  • węglowodany 8,53 g/ 100 gram
  • błonnik 6,7 g/100 gram
  • witamina A 146 IU/ 100 gram
  • witamina C 10 mg/ 100 gram
  • witamina E 2,07 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,06 mg/100 gram
  • ryboflawina 0,13 mg/ 100 gram
  • niacyna 1,73 mg/100 gram
  • witamina B6 0,26 mg/100 gram
  • kwas foliowy 81 µg/100 gram
  • witamina K 21 µg/ 100 gram
  • wapń 12 mg/100 gram
  • żelazo 0,55 mg/ 100 gram
  • magnez 29 mg/100 gram
  • potas 485 mg /100 gram
  • fosfor 52 mg/100 gram
  • sód 7 mg/100 gram
  • cynk 0,64 mg/ 100 gram

PASTA Z AWOKADO

  • 1 awokado
  • 2 jaja
  • łyżka majonezu
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • pieprz sól

Awokado przepołów na pół, następnie wydrąż z obu połówek miąższ. Jajka ugotuj na twardo. Następnie obierz, rozdrobnij i umieść w jednej misce z miąższem awokado, oliwą, przyprawami i majonezem. Wszystko zmiksuj za pomocą blendera ręcznego. I gotowe. Pastę możesz jeść z chlebem, bułką czy krakersami.

MASŁO DO CIAŁA Z AWOKADO

Miąższ z awokado rozgnieć w małej misce i nałóż powstałe masło na skórę, zwracając szczególną uwagę na obszary przesuszone, takie jak kolana, pięty i łokcie. Warto pozwolić masłu wykonywać swoją magię na skórze przez co najmniej pół godziny, a następnie zmyć go letnią wodą.

Źródło: olej.edu.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »