WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE KARPIA

Karp jest rybą pochodzącą z dalekiej Azji Wschodniej, a najwcześniej został udomowiony w Chinach w V w p.n.e. Do Europy karp trafił na przełomie XII i XIII wieku, a do Polski w XIII w. Obecnie karp występuje niemal we wszystkich strefach klimatycznych, a jego siedliskiem są stawy i jeziora nizinne, jest to więc ryba słodkowodna. Cechą charakterystyczną karpia są cztery grube wąsy: dwa małe zlokalizowane na górnej wardze i dwa większe – w kącikach pyska. Mięso karpia jest białe, z różowym lub żółtym odcieniem, delikatne, soczyste i odznacza się specyficznym aromatem.

Od wielu pokoleń karp góruje na wigilijnych stołach w całym kraju, głównie ze względów tradycyjnych, niż smakowych, gdyż mięso karpia ma zbyt wiele ości i jest muliste. Ale mimo to ma w swoim składzie cenne składniki odżywcze, przez co warto nałożyć go na talerz chociażby podczas zbliżających się świąt.

JAKIE CENNE SKŁADNIKI ZAWIERA W SWOIM SKŁADZIE KARP

  • nienasycone kwasy tłuszczowe – omega-3 oraz omega-6 – wspomagają pracę mózgu oraz zmniejszają ryzyko udaru mózgu i zawału serca.
  • witaminy z grupy B ( B1, B6, B12 i PP)
  • witamina A
  • wapń
  • fosfor
  • potas
  • żelazo
  • sód
  • cynk

RODZAJE KARPIA

  • karp pełnołuski – ciało ryby na całej długości pokryte jest warstwą łusek
  • karp królewski  (in. karp lustrzeń) – ma niewielką ilość łusek, które znajdują się w okolicach głowy oraz wzdłuż linii bocznej ciała. Uważany jest za najsmaczniejszy rodzaj karpia. Łatwo usunąć z niego ości
  • karp bezłuski (in. karp golec)
  • karp koi – to udomowiona, ozdobna forma hodowlana karpia
  • karp zatorski – odmiana handlowa karpia, hodowanego w stawach rybnych w okolicy Zatora

CIEKAWOSTKI

  • Karpie dożywają nawet 45 lat, mogą osiągnąć wagę 35 kg i długość 120 cm
  • w Chinach uważa się go za symbol szczęścia
  • karp żeruje głównie przy dnie, wyjadając nasiona roślin, a jego pokarmem są także drobne zwierzęta wodne, takie jak owady i ślimaki
  • jedzenia karpia podczas wieczerzy wigilijnej jest zakorzenione jedynie w krajach środkowej i wschodniej Europy tj. Polska, Niemcy, Czechy, Słowacja i Węgry. Lecz to właśnie Polacy górują zarówno w konsumpcji, jak i hodowli karpia na naszym kontynencie

JAK WYBRAĆ NAJLEPSZEGO KARPIA

  • powinien mieć krągły brzuch
  • mięso – powinno być sprężyste i zwarte
  • powinien mieć szkliste oczy, wyraźne oraz wypukłe
  • kolor skrzeli powinien być ciemnoczerwony, nie blady
  • skóra – świeży i zdrowy karp powinien mieć brązowo-żółto-niebieskie zabarwienie, z gładką i wilgotną skórą, bez uszkodzeń, plam lub śluzu
  • skrzela i łuski muszą być lśniące i dobrze przylegać do tuszy ryby
  • zapach karpia nie powinien być nieprzyjemny, jednak karp pachnący mułem wcale nie musi oznaczać, że ryba jest kiepskiej jakości
  • należy unikać jak najtańszych ryb

WARTOŚĆ ODŻYWCZA KARPIA W 100 GRAMACH

  • wartość energetyczna 162 kcal/100 gram
  • białko  22,86 g/ 100 gram
  • tłuszcz  7,17 g/ 100 gram
  • kwasy tłuszczowe nasycone 1,388 g/100 gram
  • kwasy tłuszczowe jednonienasycone 2,985 g/100 gram
  • kwasy tłuszczowe wielonienasycone 1,835 g/100 gram
  • witamina C 1,6 mg/100 gram
  • tiamina 0,140 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,070 mg/ 100 gram
  • niacyna 2,100 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,219 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 17 µg/ 100 gram
  • witamina A 32 IU/ 100 gram
  • witamina B12 1,47 µg/ 100 gram
  • wapń 52 mg/ 100 gram
  • żelazo  1,59 mg/ 100 gram
  • magnez 38 mg/ 100 gram
  • fosfor 531 mg/ 100 gram
  • potas 427 mg/ 100 gram
  • sód 63 mg/ 100 gram
  • cynk 1,90 mg/ 100 gram

Źródło: tylkomedycyna.pl, odzywianie.info.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »