WITAMINOWE WSPARCIE UKŁADU ODPORNOŚCIOWEGO

Witaminy – bez nich nie jesteśmy w stanie zachować zdrowia i utrzymać silnego układu odpornościowego, to właśnie one są zapalnikami każdej reakcji biochemicznej, są to tak zwane niezbędne kofaktory na wielu płaszczyznach w naszym organizmie. Jeśli dostarczymy organizmowi odpowiednich mikroskładników będą one w stanie zbudować hormony, białka, neuroprzekaźniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a ich niedobory mogą doprowadzić do nieodwracalnych zmian. Objawy niedoborów poszczególnych mikroskładników bywają przez nas bagatelizowane, często niezauważalne, a gdy dojdzie do skrajnego wyczerpania wówczas pojawiają się choroby. Przeważnie nie kojarzymy spadku odporności z niedoborami witamin, wydaje nam się, że nienajgorzej się odżywiamy i witamin suplementować nie potrzebujemy, jednak należy pamiętać, że stres, nadmierny wysiłek psycho-ficzyczny, używki, niezdrowe produkty żywnościowe w diecie prowadzą do niedoborów mikroskładników.

JAKIE PRODUKTY SPOŻYWCZE POWODUJĄ NIEDOBORY MIKROSKŁADNIKÓW

  • cukier i jego przetwory zwiększa zapotrzebowanie na probiotyki, witaminy z grupy B, cynk, wapń, magnez
  • alkohol – nadużywanie powoduje niedobory witamin rozpuszczalnych w wodzie: B, C oraz cynku
  • kofeina – wypłukuje magnez, wapń, cynk, witaminy z grupy B
  • palenie tytoniu – powoduje niedobory witaminy C, selenu i cynku, doprowadza również do rozpadu witaminy E (na jej niedobór cierpią palacze, na skutek niedoboru dochodzi u nich do chorób układu krążenia, zwiększa się ryzyko miażdżycy, udaru, zawału, jej niedobór powoduje również niedokrwistość i rozpad erytrocytów).
  • nieprawidłowa dieta, monotonna dieta, nadmierne spożywanie produktów z białej mąki, białego ryżu, dieta uboga w dobre tłuszcze powodują niedobory cennych mikroskładników, nadmierne spożywanie pokarmów bogatych w złe tłuszcze, tłuszcze trans zwiększa zapotrzebowanie na witaminę E i prowadzi również do niedoborów cynku, witaminy B12.

INNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA NIEDOBÓR MIKROSKŁADNIKÓW

  • stres – powoduje niedobór witamin z grupy B oraz magnezu
  • nadmierna eksploatacja organizmu (fizyczna praca, uprawianie sportu , przepracowanie umysłowe) – powoduje niedobory witamin rozpuszczalnych w wodzie takich jak witaminy B oraz witamina C
  • otyłość – nadmiar tkanki tłuszczowej powoduje niedobory witaminy E, cynku, B12

JAKIE WITAMINY BUDUJĄ ODPORNOŚĆ

  • Witaminy z grupy B (B3, B5, B6, B12) – są one absolutnie niezbędne do wytwarzania energii oraz do zachowania wszystkich procesów metabolicznych.
  • Witamina B6 – pirydoksyna jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i to jej niedobór powoduje, że produkowane przeciwciała nie są zbyt aktywne. Niedobór witaminy B6 u dzieci powoduje kurczenie się grasicy, niestety uzupełnienie tej witaminy w momencie, gdy grasica zaczyna zanikać nie odwróci już tego procesu. Co ciekawe jednym z objawów niedoboru witaminy B6 jest brak snów lub występowanie koszmarów sennych, jeśli mamy sny jednak ich nie pamiętamy to oznaka, że występuje u nas lekki jej niedobór, po unormowaniu się odpowiedniego poziomu witaminy B6 będziemy miewać sny, będziemy je pamiętać i na pewno nie będziemy miewać koszmarów.
  • B9 (kwas foliowy) – odgrywa kluczową rolę w budowaniu odporności organizmu.
  • Witamina A – bez której nie jesteśmy w stanie zbudować odporności.
  • Witamina C – układ odpornościowy nie może istnieć bez witaminy C, ważne jest dostarczanie jej wielokrotnie w ciągu dnia zwłaszcza, gdy dopada nas przeziębienie.
  • Witamina E- ma właściwości przeciwzapalne, zmniejsza syntezę białka CRP, przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe, immunologiczne (witamina E wpływa korzystnie na odpowiedź immunologiczną, aktywuje limfocyty pomocnicze Th i komórki NK, a jej niedobór wpływa na zwiększenie tendencji erytrocytów do hemolizy – rozpadu krwinek czerwonych).
  • Witamina D – wpływa na układ immunologiczny, wzmacniając go w szczególności w okresie, gdy organizm zwalcza infekcje.
  • Cynk- ma kluczowy wpływ jeśli chodzi o odporność organizmu, wpływa na zwiększenie się ilości limfocytów T.
  • Selen – to bardzo silny stymulator układu odpornościowego, niektórzy specjaliści twierdzą, że jest on zdecydowanie ważniejszy aniżeli cynk. Selen przyspiesza namnażanie się limfocytów B i podnosi skuteczność limfocytów T czyli limfocytów grasicozależnych dlatego nie może go zabraknąć w diecie małych dzieci. Bez niego tarczyca nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować ponieważ nie zachodzi przemiana T4 (tyroksyny) w T3 czyli trójjodotyroninę, selen chroni również przed powstawaniem stanów zapalnych w organizmie także chroni przed zapaleniem tarczycy, selen chroni również przed nowotworami, jego dawka 30 mg / dobę okazuje się wystarczająca.

WITAMINA B3

Witamina B3 (kwas nikotynowy, niacyna) – jej niedobór przyczynia się między innymi do spadku odporności.

WITAMINA B5

WITAMINA B6 (pirydoksyna) – rola immunokompetencja (np. poliferacja limfocytów T, synteza przeciwciał). Objawami niedoboru jest immunosupresja, upośledzona proliferacja limfocytów, upośledzona synteza przeciwciał i IL-2.. Do niedoboru witaminy B2 dochodzi na skutek nadużywania spożywania cukru i potraw typu fast food. Niedobór objawia się zmianami skórnymi i przedwczesnym starzeniem się (siwieniem) czy zaburzeniem snu.

WITAMINA B6

Do jej niedoboru dochodzi na skutek stosowania środków antykoncepcyjnych, hormonalnej terapii zastępczej i na skutek restrukcyjnych diet, bez niej nie jest możliwa prawidłowa funkcja układu odpornościowego dlatego jeśli cierpimy na jej niedobór zapadamy na częste infekcje, niedobór tej witaminy objawia się również anemią, ogólnym złym samopoczuciem, stanami zapalnymi skóry. Witamina B6 chroni naczynia przed miażdżycą a jej niedobór zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca.

WITAMINA B12

Witamina B12

  • postać metylokobalaminy to aktywna forma występująca w mitochondriach,
  • postać cyjanokobalaminy – to syntetyczna, nieaktywna postać B12

Witamina B12 zapobiega anemii, za którą obwinia się skłonność do infekcji, B12 wpływa na procesy krwiotwórcze w tworzeniu się czerwonych krwinek. Jest niezbędną witaminą do funkcjonowania wszystkich komórek ustroju człowieka i pełni bardzo ważne funkcje w organizmie, wchłania się z kwasem foliowym dlatego nie może go zabraknąć podczas jej suplementacji.

CYNK

Cynk bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, stymuluje produkcje hormonu tymuliny (produkowanego w grasicy). Tymulina stymuluje produkcję białych krwinek (limfocytów), które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Niedobór cynku zatem obniża odporność organizmu, zwiększa podatność na infekcje, powoduje anemie, zmęczenie, problemy z koncentracją, brak smaku, zapachu, problemy ze słuchem, gojeniem się ran, białe plamy na paznokciach czy afty.

SELEN

Selen to przeciwutleniacz, ma silne działanie przeciwzapalne i chroni nas przed chorobotwórczymi drobnoustrojami ma zatem działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe. Selen stymuluje układ odpornościowy przez co przypisuje mu się zapobieganie chorób autoimmunologicznych AZS (zapalenie kości i stawów) czy Hashimoto (zapalenie tarczycy). Pierwiastek ten chroni nas również przed nowotworami, jego niedobór powoduje zwiększoną podatność na infekcje, choroby zapalne skóry, zaburzenie płodności, depresje, bóle mięśni, choroby wątroby, trzustki, prostaty, tarczycy, kłopoty z krążeniem (nadciśnienie lub słabe krążenie), skłonność do alergii, degeneracja chrząstek stawowych (zapalenie kości i stawów), podatność na choroby nowotworowe (zwłaszcza jelita grubego i prostaty), martwicę mięśnia sercowego.

WITAMINA A

Witamina A odgrywa istotną rolę w budowaniu odporności organizmu, pełni także funkcje pierwszej linii obrony przeciwko zakażeniom bakteryjnym, pasożytniczym i wirusowym, syntezuje przeciwciała, aktywuje makrofagi, komórki NK i limfocyty. Objawami niedoboru witaminy A będzie nie tylko spadek odporności, podatność na infekcje ale także suchość skóry, łamliwość włosów i paznokci, pogorszone widzenie, ślepotę zmierzchową, suchość gałki ocznej czy po prostu zmęczenie. Jeśli uzupełniamy witaminę A nie należy zapomnieć o beta karotenie.

WITAMINA D

Witamina D3 – suplement , witamina D – pozyskana ze słońca

Witamina D ma niezwykle dobroczynny wpływ na układ immunologiczny, wzmacnia układ odpornościowy, w szczególności niezbędna jest w okresie zwalczania infekcji. W przypadku niewydolności układu odpornościowego, w chorobach autoimmunologicznych i schorzeniach na tle zapalnym konieczne jest unormowanie jej poziomu w organizmie. Witamina D to pierwsza linia obrony ale też i wzmocnienie organizmu w terapii antynowotworowej a to dlatego, że pobudza proces autografii  (pochłaniania przez zdrowe komórki, komórek obumarłych lub ich uszkodzonych elementów). To właśnie witamina D ma zdolność niszczenia chorych komórek zanim staną się zagrożeniem. Należy badać poziom witaminy D we krwi, specjaliści uważają, że poziom 80 ng/ml we krwi to wartość wystarczająca, która chroni nas przed chorobami.

WITAMINA C

Witamina C zwiększa odporność organizmu a dzieje się tak dlatego, że białe krwinki o nazwie leukocyty potrzebują jej spore ilości do produkcji, to właśnie we wnętrzu leukocytów znajdują się zapasy witaminy C, gdy więc jej zabraknie leukocyty nie będą wytwarzane przez szpik kostny. Jeśli więc w organizmie jest wystarczająco witaminy C, jej zapasy są przechowywane w grasicy. To właśnie ona dzięki swym właściwościom redukującym jest w stanie wspomóc usuwanie wolnych rodników produkowanych przez bakterie, pasożyty, grzyby i aby mogła zadziałać antyoksydacyjnie to potrzebna jest jej dawka powyżej 600 mg / dobę. Z przeprowadzonych badań wynika, że witamina C podawana w dawce 5 g/dobę, rzez 3 dni z rzędu powoduje 83 procentowy wzrost ilości limfocytów. Inne badania pokazują, że dawka 250 mg/dobę witaminy C to za mało aby utrzymać ilość askorbinianu w leukocytach na takim poziomie aby zaszła fagocytoza (skuteczna metoda obrony przed organizmami chorobotwórczymi, stanowi ważny element odporności nieswoistej). Dlatego potrzebny jest 1 g dziennie (1000 mg). Warunek – należy najpierw przyjąć dużą dawkę początkową – 6 gramów. Witamina C jest również pogromcą histaminy, podawana przez 7 dni w dawce 2 g dziennie jest w stanie obniżyć poziom histaminy o 40 %. W jednym z badań zrobiono test jak zachowa się roztwór witaminy C rozpylony do nosa, rozpylanie go 3 razy dziennie u 74 procent chorych zmniejszyło objawy alergiczne tj. wodnisty katar, obrzęk nosa, niedrożność w porównaniu do 24 procent osób stosujących placebo. Bardzo ważna uwaga, jeśli ktoś przyjmuje Aspirynę to powinien wiedzieć, że usuwa ona witaminę C z organizmu. Aspiryna przyjmowana w dawce 600 mg dziennie powoduje również spadek białych krwinek.

A jak to jest z tą witaminą C, nasuwa się więc pytanie czy zadziała na przeziębienie ? tak działa ale przyjęta jednorazowo nie zadziała, w dużej dawce przyjęta jednorazowo też nie zadziała. Jak więc należy ją przyjmować aby zadziałała? Otóż duże dawki przyjmowane wielokrotnie w ciągu dnia mają działanie lecznicze a to dlatego, że jest witaminą rozpuszczalną w wodzie zatem wypłukuje się wraz z moczem i przykładowo jeśli połkniemy witaminę C 1000 mg, po 1 godzinie jej stężenie w naszym organizmie wynosi około 500 mg, po 2 godzinach 250 mg, po 3 godzinach 125 mg, po 4 godzinach 62,50, po 5 godzinach już zaledwie 30 mg. Wielu z nas podczas przeziębienia przyjmuje Rutinacea, która w 1 tabletce zawiera 120 mg kwasu askorbowego (witaminy C) lub Rutinoscorbin, który zawiera 100 mg kwasu askorbowego i są to bardzo małe wartości, które w przypadku przeziębień i grypy są niewystarczające.

WITAMINA E

Witamina E jest bardzo ważna dla utrzymania dobrego zdrowia organizmu, albowiem chroni organizm przed nowotworami, w tym białaczką. Witamina E odpowiada również za prawidłowe funkcjonowanie naczyń i erytrocytów. Na jej niedobór najczęściej cierpią małe dzieci, osoby palące papierosy (u palaczy dochodzi do rozpadu witaminy E, a to dlatego, że jest antyoksydantem neutralizującym wpływ wolnych rodników pochodzących z dymu tytoniowego).  Na jej niedobór cierpią nie tylko palacze ale również osoby otyłe, u których stwierdza się wysoki poziom tkanki tłuszczowej, bowiem rolą witaminy E jest ochrona tłuszczu przed utlenianiem, jełczeniem zatem im więcej tłuszczu, tym większe zapotrzebowanie na witaminę E, która w organizmie nie utrzymuje się zbyt długo i należy ją dostarczać regularnie.

Powyższe witaminy są niezbędne szczególnie w okresie zwiększonej podatności na infekcje, chronią przed chorobami o podłożu bakteryjnym w tym przed zakażeniem sepsą, także przed chorobami wirusowymi czy przed zakażeniem pasożytami. 

Jeśli mówimy o odporności nie możemy również zapomnieć o :

  • kwasach omega 3
  • jodzie
  • probiotykach

PROBIOTYKI

W budowaniu odporności nie może zabraknąć probiotyków – do zaburzenia ekosystemu flory bakteryjnej dochodzi na skutek przyjmowania antybiotyków i leków przeciwbólowych, spożywanie cukru również niekorzystnie wpływa na pozytywne bakterie zamieszkujące w naszych jelitach, a to właśnie tam zaczyna budować się odporność, zdrowe jelita równa się dobre wchłanianie mikroskładników niezbędnych do budowania odporności.

JOD

Jod ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, wspomaga odporność organizmu i jest naturalnym antybiotykiem. Spora część naszego społeczeństwa poza Azjatami cierpi na niedobór tego pierwiastka. Jego niedobór przyczynia się do zapadania na wiele chorób od infekcji bakteryjnych począwszy, po wirusowe aż po choroby tarczycy czy nowotwory.

KWASY OMEGA 3

Niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 wpływają korzystnie i budują silny układ odpornościowy, dostarczane w odpowiednich ilościach chronią organizm przez wirusami, ich niedobór w diecie objawia się między innymi spadkiem odporności i tendencjami do infekcji. Kwasy omega 3 posiadają silne właściwości przeciwzapalne i wspomagają układ immunologiczny w walce z infekcjami, mają wysoki potencjał leczniczy i ochronny w stanach zapalnych i chorobach degeneracyjnych. Są absolutnie niezbędne dla pracy mózgu, serca i zachowania dobrego wzroku do późnej starości.

 

Źródło: „Zdrowie bez leków” numer 10 październik 2018 r. ,”Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar, www.wikipedia.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »