WITAMINA K WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ŹRÓDŁA WYSTĘPOWANIA

Witamina K to substancja, która naturalnie występuje w dwóch postaciach – witamina K1 syntetyzowana prze rośliny – fitochinon – oraz witamina K2 syntetyzowana przez bakterie- menachinon. Witamina ta jest jedną z najważniejszych witamin dla naszego organizmu. Odpowiada głównie za prawidłową krzepliwość krwi, ma swój udział również w rozwoju kości dlatego też nie można o niej zapominać suplementując wapń wraz z witaminą D. Można wyróżnić także witaminę K3, która jest syntetyczna – menadion. Najważniejszą z tych 3 substancji jest tak na prawdę witamina K2, która ma najwięcej właściwości zdrowotnych.

WŁAŚCIWOŚCI WITAMINY K

  • jest niezbędna do prawidłowego krzepnięcia krwi
  • bierze udział w produkcji niekolagenowego białka kości
  • działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo oraz przeciwzapalnie
  • udział w homeostazie wapnia, dzięki czemu zapobiega nadmiernej łamliwości kości
  • zmniejsza nadmierne krwawienie miesiączkowe
  • zapobiega chorobom nowotworowym
  • chroni serce
  • minimalizuje i opóźnia odkładanie się płytek miażdżycowych w tętnicach
  • zmniejsza poziom cholesterolu LDL w organizmie
  • poprawia koloryt cery naczynkowej
  • zapobiega skazie krwotocznej u noworodków

ZWIĘKSZONE ZAPOTRZEBOWANIE NA WITAMINĘ K

  • noworodki w pierwszych dniach po urodzeniu ze słabo rozwiniętą florą jelitową
  • osoby zagrożone osteoporozą
  • osoby chore na mukowiscydoze
  • osoby z chorobą wątroby i nerek

PRZYCZYNY NIEDOBORU

  • długotrwałe leczenie dużymi dawkami antybiotyków
  • zaburzenia wchłaniania tłuszczów
  • niedrożność przewodów żółciowych
  • torbielowate zwyrodnienie trzustki
  • hemofilia
  • plamica krwotoczna

OBJAWY NIEDOBORU

  • problem z krzepnięciem krwi
  • krwawienia
  • skaza krwotoczna u noworodków
  • zaburzenia rozwoju u niemowląt
  • podatność na siniaki
  • osteoporoza i nadmierna łamliwość kości
  • problemy z krążeniem
  • zbyt obfite krwawienia miesiączkowe
  • krwawienia z nosa
  • długie gojenie się ran
  • zapalenie jelita
  • biegunki
  • wapnienie żył lub tętnic
  • krwiomocz

DAWKOWANIE WEDŁUG RDA

  • niemowlęta – 5-10 µg
  • dzieci od 1 do 3 roku życia – 15 µg
  • dzieci od 4 do 6 roku życia – 20 µg
  • dzieci od 7 do 9 roku życia – 25 µg
  • dzieci od 10 do 12 roku życia – 40 µg
  • nastolatki od 13 do 15 roku życia – 50 µg
  • nastolatki od 16 do 18 roku życia – 65 µg
  • kobiety – 55 µg
  • mężczyźni – 65 µg
  • kobiety w ciąży i karmiące – 55 µg

CENNE UWAGI

  • spożywanie jogurtu i kefiru pobudza wytwarzanie się witaminy K w jelitach
  • witamina K1 jest odporna na wahania temperatury, jednak łatwo mogą ją uszkodzić promienie UV
  • pochodząca z naturalnych źródeł i dobrej jakości suplementów witamina K, przyjmowana nawet w dawkach przekraczających dzienne zapotrzebowanie, nie wpływa toksycznie na nasz organizm. Jedynie syntetycznie pozyskiwana prowitamina K3 zażywana w nadmiarze może wywołać stres oksydacyjny, a nawet uszkodzenie komórek nerek i wątroby

SUPLEMENTACJA WAPNIA Z WITAMINĄ D

Stosując wapń i witaminę D warto zadbać o to, aby jednocześnie przyjmować również witaminę K2. Problem dotyczy głównie wegan i wegetarian, którzy dbają o uzupełnienie wapnia i witaminy D w organizmie, zapominając o niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania witaminie K2. Bez niej odpowiedzialne za zdrowe kości związki trafiają zupełnie gdzie indziej, a więc do tkanek miękkich, np. tętnic. To z kolei może doprowadzić nie tylko do nieuniknionej osteoporozy, lecz także miażdżycy i innych niebezpiecznych dla zdrowia i życia następstw.

ŹRÓDŁA WYSTĘPOWANIA W PRODUKTACH W 100 GRAMACH

 

  • natka pietruszki 5587,4 µg/ 100 gram
  • bazylia suszona 1714 µg/ 100 gram
  • botwina 830 µg/ 100 gram
  • jarmuż 500 µg/ 100 gram
  • szpinak 400 µg/ 100 gram
  • brukselka 230 µg/ 100 gram
  • szczypiorek 212 µg/ 100 gram
  • brokuły 210 µg/ 100 gram
  • rzeżucha 200 µg/ 100 gram
  • sałata 153,4 µg/ 100 gram
  • kalafior 80 µg/ 100 gram
  • śliwki suszone 59,5 µg/ 100 gram
  • kiwi 40,3 µg/ 100 gram
  • rabarbar 29,3 µg/ 100 gram
  • awokado 21 µg/ 100 gram

Źródło: ekologia.pl ” witamina K – właściwości, działanie i występowanie witaminy K”, diagnozujemy.pl ”witamina K – rola, wpływ na organizm, najlepsze źródła witaminy K”, wylecz.to ”witamina K – właściwości, niedobór, nadmiar, występowanie, suplementy, dawkowanie.”  I. Nadolna, B. Przygoda, B. Sińska, H. Turlejska ” zasady żywienia planowanie i ocena”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »