WIŚNIE WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Wiśnie to sezonowe, lekko kwaśne owoce,  których smak jest znany zapewne u każdego z nas, a rosną one na drzewach lub krzewach o tej samej nazwie. Są to owoce pestkowe, w których znajduje się kulista pestka, a ich miąższ jest soczysty, mają słodko-kwaśny smak i silnie barwiący sok. Kolor wiśni zależy od ich odmiany, mogą być czerwone, ciemnoczerwone, bordowe lub jasnoczerwone. Osiągają średnice około 2 cm. Wiśnie posiadają wiele właściwości zdrowotnych, gdyż są skarbnicą witamin, minerałów, przeciwutleniaczy oraz innych cennych składników.

WIŚNIE SĄ ŹRÓDŁEM WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH TAKICH JAK

  • witamina C
  • kwas foliowy
  • witamina A
  • witamina K
  • wapń
  • magnez
  • potas
  • fosfor

WIŚNIE ZAWIERAJĄ W SOBIE CENNE ZWIĄZKI

  • melatonina
  • antocyjany
  • pektyny

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • zmniejszanie bólu mięśni -wiśnie wpływają korzystnie na stan mięśni, przez co mogą być pomocne po treningu aby zmniejszyć zakwasy oraz stany zapalne, dodatkowo przyśpieszają one regenerację mięśni i zmniejszają niekorzystne działanie wolnych rodników na ich włókna.Wiśnie są pod intensywnym badaniem przez lekarzy zajmujących się leczeniem reumatyzmu. Główną przyczyną reumatyzmu jest zbyt duży poziom kwasu moczowego we krwi, a osoby jedzące wiśnie 2 razy dziennie, mają mniejszy poziom owego kwasu, co przekłada się na znaczne zmniejszenie ryzyka występowania napadu reumatyzmu.

  • wspomagają zdrowy sen – ponieważ wiśnie zawierają dużą ilość melatoniny i normują cykl dnia i nocy. Gdy nie możesz zasnąć, dobrym sposobem jest wypicie szklanki soku z wiśni. Oczywiście melatonina wpływa także pozytywnie na zmniejszenie dolegliwości zwanej jet lag, która pojawia się, gdy zmieniamy strefy czasowe. Dodatkowo przeprowadzono badania naukowe, które potwierdzają skuteczność picia soku z wiśni na bezsenność. Twierdzą to amerykańscy naukowcy, których wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Journal of Medicinal Food”. Owi naukowcy z USA przeprowadził badania w grupie 15 starszych osób, które przez dwa tygodnie codziennie rano i wieczorem piły około 225 g soku z wiśni, a przez kolejne dwa tygodnie inny sok owocowy. Po miesiącu badań okazało się, że w czasie picia soku z wiśni badani zasypiali średnio o 17 minut wcześniej niż wtedy, gdy pili inny sok.
  • działają przeciwnowotworowo – owoce te zawierają pokaźną ilość przeciwutleniaczy czyli 400 mg/100 g. Są to głównie substancje, które chronią organizm m.in. przed nowotworami i procesem starzenia, gdyż neutralizują wolne rodniki. W związku z tym wiśnie zostały umieszczone na liście Oxygen Radical Absorbance Capacity, czyli liście produktów, które w wysokim stopniu chronią organizm przed niszczącym wpływem reaktywnych form tlenu. 100 g wiśni bez pestek ma aż 3500 punk­tów ORAC.
  • wspomagają pracę serca – wszystko za sprawą antocyjanów, które wchodzą w skład wiśni, a mają one pozytywny wpływ na zdrowie układu sercowo-naczyniowego, ponieważ regulują pośrednio metabolizm glukozy i tłuszczu. Dodatkowo pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy działa potas, który usuwa z organizmu nadmiar soli, dzięki czemu ochronnie wpływa na serce oraz witamina C, która uszczelnia naczynia krwionośne.
  • pomocne przy chorobach układu moczowego – wiśnie, dzięki zawartości potasu i sodu, są moczopędne, przez co poleca się je pomocniczo w leczeniu schorzeń układu moczowego tj. zapaleniu pęcherza czy kamicy nerkowej.

  • pomocne w odchudzaniu -szczególnie w pozbyciu się tłuszczu wokół talii, a to właśnie ten tłuszcz jest najgroźniejszy dla naszego zdrowia i przyczynia się do zwiększonego ryzyka zachorowania na cukrzycę i inne choroby metaboliczne. Antocyjany znajdujące się w wiśni wpływają korzystnie na spalanie tłuszczu z talii i nie tylko, a błonnik z tych owoców, daje długotrwałe uczucie sytości.Wiśnie dostarczają także sporo witamin z grupy B a także wspomnianego już wcześniej błonnika, dzięki czemu wspierają metabolizm oraz obniżają ilość wchłanianych trójglicerydów i cholesterolu.
  • na lepszą pamięć – wiśnie wpływają korzystnie na zdrowie i pracę mózgu. Jedząc je, wspieramy pamięć, zwiększamy swoją zdolność do przyswajania nowych informacji i poprawiamy skupienie. Naukowcy uważają, że antocyjany zawarte w owocach są pomocne przy zmniejszaniu ryzyka występowania choroby Alzheimera i Parkinsona.

CIEKAWOSTKI

  • Kwiaty wiśni są w wielu kulturach uznawane za symbol przemijania oraz życia krótkiego, lecz pięknego.
  • Badania przeprowadzone przez naukowców z Oregon Health & Science University wykazały, że biegacze długodystansowi, którzy podczas treningu pili sok z surowej wiśni odczuwali znacznie mniejszy ból, w porównaniu ze sportowcami, którzy pili inne soki owocowe.
  • Dla mieszkańców Japonii wiśnia jest bardzo ważnym drzewem, rośnie ona prawie we wszystkich miejscach, a w czasie kwitnięcia, który przypada na przełom kwietnia i maja obchodzone jest święto na jej cześć, które nazywa się hanami.

CENNE UWAGI

  • Nie popijaj wiśni żadnymi płynami, a zwłaszcza wodą i mlekiem, gdyż takie połączenie doprowadzi do problemów żołądkowo-jelitowych, a najczęściej jest nią biegunka.
  • Nie kupuj wiśni, które cały dzień leżały na straganie, ponieważ światło i ciepło, które na nie działały z biegiem dnia niszczą witaminy, a zwłaszcza witaminę C.
  • Nie jedz wiśni prosto z drzew lub bezpośrednio po kupieniu. Przed jedzeniem opłucz starannie pod bieżącą wodą wiśnie, aby usunąć szkodliwe substancje chemiczne, np. pestycydy i bakterie.
  • Wiśnie przeznaczone do spożycia nie powinny być nadpsute ani nadgniłe, gdyż takie owoce zwierają rakotwórcze pleśnie tzw. mykotoksyny, które mogą być przyczyną ostrych zatruć, alergii czy rozwoju grzybicy, a także chorób układu oddechowego.
  • Zalecana dzienna ilość wiśni, to od 15 do 20 sztuk.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA WIŚNI W 100 GRAMACH PRODUKTÓW

  • wartość energetyczna 50 kcal/ 100 gram
  • białko ogółem 1 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,30 g/ 100 gram
  • węglowodany 12,18 g/ 100 gram
  • błonnik 1,6 g/ 100 gram
  • witamina C 10 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,03 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,04 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,4 mg / 100 gram
  • witamina B6 0,044 mg /100 gram
  • kwas foliowy 8 µg / 100 gram
  • witamina A 1283 IU / 100 gram
  • witamina E 0,07 mg/ 100 gram
  • witamina K 2,1 µg/ 100 gram
  • wapń 16 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,32 mg/ 100 gram
  • magnez 9 mg/ 100 gram
  • fosfor 15 mg/ 100 gram
  • potas 173 mg/ 100 gram
  • sód 3 mg/ 100 gram
  • cynk 0,10 mg/ 100 gram

Źródło: gurbacka.pl, odzywianie.info.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »