WAPŃ WŁAŚCIWOŚCI ZASTOSOWANIE ŹRÓDŁA WYSTĘPOWANIA

Wapń jest budulcem układu kostnego, jest pierwiastkiem wchodzącym w skład ludzkiego organizmu. W ciele dorosłego człowieka jest około 1 – 1,2 kg tego pierwiastka, gdzie 99% znajduje się go w kościach, zębach, paznokciach, włosach a 1% we krwi i tkankach miękkich.

Wapń jest magazynowany w organizmie człowieka w kościach, zębach, paznokciach i włosach dlatego jego niedobory w pierwszej kolejności objawiają się pogorszonym stanem włosów, paznokci, zębów i kości. Stan zdrowej i odpowiednio wypełnionej tkanki kostnej objawia się zdrowymi, silnymi włosami i paznokciami, które nie ulegają rozdwojeniu, kruszeniu i łamliwości oraz białymi i silnymi zębami. Zęby szare, prześwitujące, przezroczyste, kruche, łamliwe i ulegające uszczerbieniu świadczą o słabo wypełnionej tkance kostnej. Objawy złej kondycji paznokci, włosów, zębów i kości są efektem pobierania zapasów magazynowych wapnia na potrzeby prawidłowego utrzymania funkcji życiowych organizmu.

ROLA WAPNIA W ORGANIZMIE 

  • Wapń odpowiada za zdrowy stan kości
  • Jest niezbędny dla zdrowych zębów
  • Wapń to nie tylko zdrowe kości i zęby jest on niezbędny do prawidłowej pracy mięśni. Wiązania jonów wapnia odgrywają ważną rolę w kurczeniu mięśni szkieletowych. Skurcz mięśnia szkieletowego ma miejsce wówczas, gdy dochodzi do pobudzenia wiązań jonów wapnia przez troponinę oraz uwolnienie przez miozynę ATP, natomiast do rozkurczu dochodzi na skutek spadku stężenia jonów wapnia pod wpływem tlenku azotu powstałego z l-argininy w cytozolu i odtworzenia ATP przez miozynę. Mięśnie szkieletowe przyczepione są za pomocą ścięgien do kości kurczą się dzięki czemu umożliwiają ruchy całego organizmu odpowiadają także za pracę serca i oddychanie oraz mruganie powiek. Niedostateczny poziom wapnia przyczynia się do nieprawidłowego kurczenia się mięśni a nadmierny wysiłek mięśni przy niedoborze wapnia prowadzi do stanu ich wyczerpania a brak czynności mięśnia prowadzi do zaburzeń w ich rozwoju oraz zaniku.
  • Odpowiada za skurcze mięśni jelit co wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit
  • Jest niezbędny do utrzymania zdrowego stanu włosów i paznokci.
  • Reguluje metabolizm organizmu
  • Zapobiega reakcjom alergicznym poprzez zmniejszenie przepuszczalności błon komórkowych, dlatego podczas wstrząsu anafilaktycznego, reakcji alergicznych, pokrzywki natychmiastowe uzupełnienie tego pierwiastka przyczynia się do cofnięcia się reakcji alergicznej.
  • Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie nerek, zapobiega obrzękom kończyn i ciała spowodowanym wzrostem płynów w ustroju na skutek zaburzenia prawidłowego funkcjonowania pracy nerek.
  • Zapobiega wzrostowi ciśnienia krwi spowodowanego zakwaszeniem organizmu i wzrostowi płynu ustrojowego w organizmie na skutek nieprawidłowej pracy nerek.
  • Odpowiada za utrzymanie prawidłowego pH w ustroju (zapobiega zakwaszeniu organizmu).
  • Odpowiedni poziom wapnia chroni przed zakwaszeniem organizmu, środowisko zakwaszone sprzyja namnażaniu candida albicans (gatunek grzybów zaliczany do rzędu drożdżaków). Uzupełnianie wapnia podczas grzybiczego zakażenia przewodu pokarmowego czy pochwy jest niezbędne do utrzymania prawidłowego pH pochwy oraz do utrzymania odpowiedniej flory bakteryjnej.
  • Wpływa korzystnie w okresie rekonwalescencji przy przeziębieniu i grypie co ma związek z utrzymaniem prawidłowego pH (utrzymanie odpowiedniego pH uniemożliwia namnażanie się drobnoustrojów).
  • Bierze udział w aktywacji enzymów trawiennych.
  • Obniża poziom cukru we krwi, osoby z podwyższonym poziomem cukru we krwi najczęściej cierpią na niedobory tego pierwiastka.
  • Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i przesył impulsów nerwowych
  • Wpływa na prawidłowe krzepnięcie krwi (przekształca protrombinę w trombinę i stabilizuje powstały skrzep).
  • Jest odpowiedzialny za dobry nastrój i spokojny sen.
  • Suplementacja wapnia (wraz z monitorowaniem jego poziomu we krwi) oraz niezbędnych mu składników do prawidłowego wchłaniania jest niezbędna w okresie menopauzy u kobiet. Estrogeny zwiększają odkładanie się poziomu wapnia w kościach zapobiegając osteoporozie. Na skutek przekwitania dochodzi do zmian hormonalnych polegających na zmniejszonej produkcji progesteronu i estrogenów. Zmniejszona ilość estrogenów w ciele kobiety nie tylko skutkuje podatnością na złamania kości, pogorszeniem stanu uzębienia i zagrożenia osteoporozie ale także przyczynia się do przykrych dolegliwości związanych ze stanem przekwitania (uderzeniami gorąca, wahaniami nastroju, pocenia się, problemów z bezsennością, drażliwością, lękami) są to objawy typowe dla spadku poziomu wapnia w organizmie aby temu zapobiec należy suplementować dobrej jakości wapń wraz z magnezem oraz innymi minerałami i witaminami niezbędnymi do wchłaniania tego pierwiastka. Należy również oznaczać jego poziom we krwi co 3 miesiące.

ZABURZENIA WCHŁANIANIA WAPNIA

  • Nadmiar białka zwierzęcego
  • Nadmiar tłuszczy nasyconych
  • Niedobór tłuszczy nienasyconych NNKT
  • Nadmiar niestrawionego błonnika
  • Nadmiar produktów zawierających fityniany (płatki owsiane, jęczmienne, mąka żytnia, rośliny strączkowe)
  • Nadmiar szczawianów w diecie (liście szczawiu, botwinka)
  • Nadmiar kwasów uronowych zawartych w owocach i warzywach nadmiar tych kwasów może przyczynić się do zmniejszonego wchłaniania co szczególnie dotyka wegetarian, których dieta bogata jest w owoce i warzywa
  • Nietolerancja laktozy
  • Alergia na mleko
  • Mocna kawa
  • Mocna herbata
  • Leki (antykoncepcyjne, antybiotyki (neomecyna), leki uspokajające, aspiryna)
  • Związki aluminium
  • Nikotyna
  • Alkohol
  • Leki odkwaszające treść żołądka (stosowane przy refluksie i zgadze)
  • Niedobór witaminy D
  • Brak aktywności fizycznej

POPRAWA WCHŁANIANIA WAPNIA

  • Witamina A i beta karoten
  • Witamina C
  • Witamina D
  • Witamina K2
  • Żelazo
  • Magnez
  • Fosfor
  • Mangan
  • Bor
  • Cynk
  • Laktoza
  • NNKT
  • Lizyna
  • Arginina
  • Wysiłek fizyczny

NIEDOBÓR WAPNIA W ORGANIZMIE ODPOWIADA ZA NASTĘPUJĄCE PROBLEMY ZDROWOTNE 

  • Zespół przewlekłego zmęczenia
  • Niewydolność nerek
  • Cukrzycę
  • Łamliwe, rozdwajające się paznokcie
  • Suchość i łuszczenie się skóry
  • Wysypki alergiczne, pokrzywki
  • Napady astmy i dławicy piersiowej
  • Zaburzenia psychiczne
  • Krzywica u dzieci, wady postawy, skrzywienie kręgosłupa i kończyn
  • Zaburzenia rozwoju dziecka (opóźnienie ząbkowania, chodzenia, zaburzenia wzrostu)
  • Pocenie się główki dziecka we śnie oraz niespokojny sen
  • Próchnica zębów
  • Częste złamania kończyn u dzieci nawet przy niezbyt silnym upadku
  • Osteoporoza u osób dorosłych
  • Kruchość i łamliwość zębów
  • Kruchość i łamliwość kości
  • Nowotwory kości i szpiku kości
  • Tężyczka
  • Zaburzenia układu nerwowego (przesyłu danych pomiędzy układem nerwowym a mięśniami)
  • Drętwienie, mrowienie kończyn
  • Skurcze mięśni i drganie powiek
  • Podwójne widzenie
  • Światłowstręt
  • Migreny, zawroty głowy
  • Osłabienie pamięci
  • Omdlenia
  • Padaczka
  • Bezsenność
  • Zaparcia
  • Skurcze krtani objawiające się zmianą natężenia głosu
  • Choroby kości
  • Bóle kości
  • Bóle stawów
  • Bóle mięśni
  • Skłonność do krwotoków z nosa i siniaków
  • Spowolnione tętno
  • Zaburzenia lękowe

KTO JEST ZAGROŻONY NIEDOBOREM WAPNIA 

  • Osoby cierpiące na nietolerancję laktozy i alergię pokarmową na białko mleka
  • Niemowlęta i małe dzieci cierpiące na nietolerancje laktozy i białka mleka (tak zwaną skazę białkową)
  • Osoby starsze
  • Kobiety po menopauzie
  • Osoby z chorobami tarczycy przyjmujące hormony tarczycy
  • Osoby przyjmujące niektóre leki: antybiotyki, heparynę, aspirynę, leki antykoncepcyjne hormony tarczycy, leki neutralizujące kwasy żołądkowe, leki uspokajające),
  • Kobiety w ciąży
  • Dzieci i dorośli z niedoborem witaminy D
  • Osoby odchudzające się
  • Osoby ciężko pracujące fizycznie i sportowcy
  • Osoby poddawane silnym stresom
  • Osoby z niedoborem żelaza, zmagające się z anemią
  • Osoby nadmiernie spożywające alkohol, kawę, mocną herbatę
  • Palacze
  • Osoby stosujące nieprawidłową dietę bogatą w złe tłuszcze nasycone a zarazem dietę ubogą w zdrowe tłuszcze NNKT
  • Oraz wszystkie dzieci i osoby dorosłe z niedoborami witamin i minerałów niezbędnych do wchłaniania wapnia.

WPŁYW WAPNIA NA PŁODNOŚĆ KOBIETY I DONOSZENIE CIĄŻY 

  • Niedobór wapnia może zaburzać owulacje, utrzymanie jego odpowiedniego poziomu jest niezbędne do podtrzymania płodności kobiety,
  • Wapń jest niezbędny do prawidłowej budowy układu kostnego płodu i noworodka.
  • W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na ten pierwiastek dlatego oznaczaj jego poziom co miesiąc przy okazji wykonywania morfologii. Odpowiedni jego poziom w Twojej diecie w trakcie ciąży nie tylko wpłynie na zdrowe kości i zęby Twojego maluszka ale pozwoli zadbać o stan Twoich kości i zębów i uchroni Ciebie przed zachorowaniem na osteoporozę w przyszłości oraz kruchość i łamliwość zębów.
  • Jako, że wapń wpływa na wytwarzanie wielu enzymów oraz na utrzymanie odpowiedniego pH w organizmie jego niedobory w diecie wraz z niezbędnymi mu minerałami i witaminami do wchłaniania są powodem występowania cukrzycy ciążowej co stwarza zagrożenie dla matki w późniejszym wieku na zachorowanie na cukrzycę typu II oraz dla dziecka na zachorowanie na cukrzycę typu I. Cukrzyca typu I dotyka dzieci, których matka w okresie ciąży stosowała nieprawidłową dietę lub sama zmagała się z cukrzycą typu II lub cukrzycą ciążową. Natomiast cukrzyca typu II jest chorobą nie związaną z nieprawidłową dietą matki w okresie ciąży jest chorobą nabytą w dzieciństwie u dzieci poza łonem matki lub w wieku dorosłym na skutek nieprawidłowej diety ubogiej w wapń i niezbędnych mu witamin i minerałów do wchłaniania.

  • Odpowiedni poziom wapnia we krwi uchroni Ciebie przed nadciśnieniem tętniczym, które jest częstą przypadłością kobiet w ciąży. Niewydolność nerek na skutek nieprawidłowej diety wysokobiałkowej i narastającym niedoborze wapnia oraz niezbędnych mu witamin i minerałów do wchłaniania przyczynia się do wzrostu ciśnienia tętniczego w okresie ciąży co zagraża życiu i zdrowiu matki i płodu. Zdarza się również i tak, że wzrost ciśnienia tętniczego jest na tyle wysoki, że nie da się go obniżyć farmakologicznie co skutkuje przedwczesnym rozwiązaniem ciąży. Więcej o nadciśnieniu tętniczym w ciąży znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/niewydolnosc-nerek-nadcisnienie-tetnicze-stan-przedrzucawkowy-w-okresie-ciazy-przyczyny-leczenie/

Przed planowaną ciążą zbadaj jego poziom we krwi a zarazem poziom żelaza (w przypadku nieprawidłowych wyników uzupełnij niedobory).

DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE NA WAPŃ

  • Dzieci 1 – 3 lat 500 mg / dobę
  • Dzieci 4 – 8 lat 800 mg / dobę
  • Chłopcy i dziewczęta 10 – 18 lat 1300 mg / dobę
  • Dorośli 19- 50 roku życia 1000 mg / dobę
  • Kobiety w ciąży i karmiące 1200 – 1600 mg / dobę
  • Kobiety po menopauzie 1500 mg / dobę
  • Osoby po 65 roku życia 1200 – 1500 mg / dobę

PRODUKTY BOGATE W WAPŃ

Źródło: „Wartości odżywcze wybranych produktów spożywczych i typowych potraw” Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, Beata Przygoda

  • Mleko odtłuszczone w proszku 1404 mg / 100 g produktu
  • Ser parmezan 1380 mg / 100 g produktu
  • Mak niebieski 1266 mg / 100 g produktu
  • Mleko pełne w proszku 1062 mg / 100 g produktu
  • Ser edamski tłusty 867 mg / 100 g produktu
  • Ser ementaler pełnotłusty 835 mg / 100 g produktu
  • Ser salami pełnotłusty 817 mg / 100 g produktu
  • Ser tylżycki pełnotłusty 815 mg / 100 g produktu
  • Ser gouda tłusty 807 mg / 100 g produktu
  • Ser myśliwski pełnotłusty 792 mg / 100 g produktu
  • Ser cheddar pełnotłusty 703 mg / 100 g produktu
  • Ser brie pełnotłusty 600 mg / 100 g produktu
  • Ser tylżycki 583 mg / 100 g produktu
  • Ser rokpol 530 mg / 100 g produktu
  • Ser typu „Feta” 500 mg / 100 g produktu
  • Ser camembert pełnotłusty 386 mg / 100 g produktu
  • Ser topiony edamski 367 mg / 100 g produktu
  • Sardynka w oleju 330 mg / 100 g produktu
  • Pizza mięsno – ziołowa 315 mg / 100 g produktu
  • Czekolada biała 303 mg / 100 g produktu
  • Czekolada mleczna z orzechami laskowymi 300 mg / 100 g
  • Sardynka w pomidorach 250 mg / 100 g produktu
  • Czekolada mleczna 294 mg / 100 g produktu
  • Mleko zagęszczone słodzone 295 mg / 100 g produktu
  • Pizza z pieczarkami i cebulą 275 mg  / 100 g produktu
  • Mleko zagęszczone niesłodzone 258 mg / 100 g produktu
  • Soja nasiona suche 240 mg / 100 g / 100 g produktu
  • Migdały 239 mg / 100 g / 100 g produktu
  • Sernik bez ciasta 230 mg / 100 g / 100 g produktu
  • Figi suszone 203 mg / 100 g / 100 g produktu
  • Natka pietruszki 193 mg / 100 g / 100 g produktu
  • Mleko owcze 193 mg / 100 g / 100 g produktu
  • Orzechy laskowe 186 mg / 100 g / 100 g produktu
  • Jogurt naturalny 2% tłuszczu 170 mg / 100 g produktu
  • Fasola biała nasiona suche 163 mg / 100 mg / 100 g produktu
  • Napój mleczny jogurtowy 158 mg / 100 g / 100 g w produktu
  • Jarmuż 157 mg / 100 g produktu
  • Lody mleczno – owocowe 155 mg / 100 g produktu
  • Żółtko jaja kurzego 147 mg / 100 g produktu
  • Morele suszone 139 mg / 100 g produktu
  • Kakao proszek 16 % 138 mg / 100 g produktu
  • Orzechy pistacjowe 135 mg / 100 g produktu
  • Jogurt truskawkowy, wiśniowy 1,5 % tłuszczu 134 mg / 100 g produktu
  • Jogurt morelowy 1,5 % tłuszczu 133 mg / 100 g produktu
  • Słonecznik nasiona 131 mg / 100 g produktu
  • Mleko kozie 130 mg / 100 g produktu
  • Lody śmietankowe 125 mg / 100 g produktu
  • Szpinak gotowany, zasmażany 123 mg / 100 g produktu
  • Mleko spożywcze 0,5 % tłuszczu 121 mg / 100 g produktu
  • Mleko spożywcze 1,5 % i 2 % tłuszczu 120 mg / 100 g produktu
  • Otręby pszenne 119 mg /100 g produktu
  • Maślanka 0,5 % tłuszczu 110 mg / 100 g produktu
  • Kefir 2% tłuszczu 103 mg / 100 g produktu

JAKIE RODZAJE WAPNIA SĄ DOSTĘPNE NA RYNKU

  • Ten łatwo dostępny w aptekach i marketach to wapń to syntetyczny (węglan wapnia) otrzymuje się go z obróbki wodorotlenku wapnia lub kredy.
  • Wapń pozyskany z muszli ostryg (zawiera więcej magnezu ale mniej wapnia w porównaniu z wapnia pozyskanego ze skorupek jaj).
  • Wapń pozyskany z pancerzy skorupiaków
  • Wapń pozyskany ze skorupek jaj (zawiera więcej wapnia ale mniej magnezu w porównaniu z wapniem pozyskanym z muszli ostryg).

SUPLEMENTACJA WAPNIA

Dobrej jakości suplementy wapnia nie są tanie, a ten tani z apteki wapń nie jest zdrowy, przyswajanie waha się od 10 – 70% a jego nadużywanie jest przyczyną odkładania się kamieni nerkowych.

Wapń pozyskany ze skorupek jaj jest bardzo dobrze tolerowany przez organizm, jego wchłanianie sięga 90% dzieje się tak dlatego, że skład chemiczny skorupki jaja jest zbliżony do składu ludzkiej kości.

Wapń pozyskany z muszli ostryg oraz z pancerzy skorupiaków może posiadać w swym składzie metale ciężkie, które znajdują się w naturalnym środowisku życia skorupiaków a które pochodzą z zanieczyszczenia wód.

Podczas suplementacji wapnia zawsze oznaczaj jego poziom we krwi, zbyt wysoki poziom wapnia we krwi może przyczynić się do zbyt dużej gęstości i twardości kości.

  • Proszek wapniowy pozyskany ze skorupek jaj nie kosztuje nic i można go przygotować samodzielnie w domu, jest cennym źródłem minerałów takich, jak : wapń, fosfor, magnez, selen, żelazo, cynk, molibden, siarka, krzem, miedź. Więcej jak przygotować proszek wapniowy znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=2414

  • Callivita Storng Bones wapń z magnezem cena około 60 zł 100 szt.
  • Wapń z muszli ostryg z witamina K2MK7 i D3 cena około 30 zł 100 tabl.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »