UCZULENIE NA SŁOŃCE PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Fotodermatoza jest to termin, którym określa się chorobę skóry spowodowaną ekspozycją na promienie UV, często nazywana jest alergią na słońce. Uczuleniu na słońce towarzyszy wysypka, świąd, pieczenie, opuchlina, plamy, pokrzywka a nawet poparzenia. Objawy te najczęściej występują na odsłoniętych częściach ciała, twarzy, szyi, dekolcie i rękach. Pod wpływem długiego poddawania ciała promieniom UV organizm daje sygnał, że już nie daje sobie rady z wchłanianiem witaminy D a czasem reakcja alergiczna objawia się przy delikatnym muśnięciu słońcem (jest to zależne od stanu naszej skóry oraz od tego jak duże są niedobory witamin i minerałów w organizmie).

Uczulenie na słońce jest coraz częściej występującą dolegliwością i nie ma wpływu na wiek, płeć czy karnacje skóry, pojawia się nawet u osób z ciemną karnacją, które wcześniej nigdy nie miały problemów z ekspozycją ciała na promienie słoneczne.

Dlaczego tak się dzieje, że kiedyś mogliśmy się opalać a teraz nie albo dlaczego jedne osoby mogą się wystawiać na słońce a drugie nie ?

Witamina D pozyskiwana ze słońca do wchłaniania potrzebuje witamin A, C, E oraz minerałów wapnia, fosforu i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT.

PRZYCZYNY UCZULENIA NA SŁOŃCE

  • Interakcja z lekami takimi jak (antybiotyki, leki hormonalne, niektóre leki przeciwbólowe)
  • Niektóre zioła (np. dziurawiec)
  • Niedobór witaminy A. Podczas ekspozycji na słońce skóra pozyskuje witaminę D, do jej wchłaniania niezbędny jest odpowiedni zapas witaminy A w organizmie, gdy brakuje witaminy A proces ten zostaje zaburzony wówczas skóra nabiera charakterystycznego rumienia jakby sygnalizowała, ze już więcej promieni nie przyjmie. Niedobór witaminy A często dotyka osoby na diecie wegańskiej jako, że witamina A – jej głównym źródłem są tłuszcze zwierzęce, które właśnie ta dieta wyklucza, wówczas niezbędna jest suplementacja witaminy A (wchłanianie witaminy A wspomagają witaminy B,C,D,E oraz minerały wapń, fosfor, cynk).
  • Niedobór cynku. Cynk odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie skóry i błon śluzowych i to on utrzymuje odpowiedni poziom witaminy A w organizmie przez co łagodzi podrażnienia skóry. Jego niedobór w diecie przyczynia się do zaburzeń wchłaniania witaminy A (wchłanianie cynku wspomagają witaminy A,B6,C,E oraz minerały wapń, magnez, fosfor i selen).
  • Niedobór witamin z grupy B głównie (B1, B5, B6, B7, B10).
  • Niedobór witaminy C, która jest niezbędna do wchłaniania witamin A, B, D, E i cynku.
  • Nieprawidłowa dieta uboga w kwasy NNKT. Witaminę D organizm pozyskuje ze słońca właśnie za pośrednictwem NNKT.
  • Niedobór wapnia w organizmie przyczynia się do reakcji alergicznej na promieniowanie słoneczne zatem utrzymanie odpowiedniego poziomu wapnia jest niezbędne do prawidłowego wchłaniania witamin A, B, D i cynku.

JAK ZAPOBIEGAĆ UCZULENIU NA SŁOŃCE

Zapobiegawczo rozszerzamy dietę o produkty bogate w niezbędne witaminy i minerały natomiast jeśli takie dolegliwości Ci towarzyszą niezbędne jest rozpoczęcie jak najszybciej suplementacji wszystkich niezbędnych niżej wymienionych witamin i minerałów.

  • Rozpocznij suplementacje beta karotenu a wraz z nim witaminy A (obie te witaminy w przyrodzie występują łącznie wzajemnie i się wspierają (beta karoten jest prekursorem witaminy A) dlatego suplementacja jednej z nich najprawdopodobniej okaże się nieskuteczna. Przyjmuj suplementy do czasu poprawy stanu zdrowia a następnie przejdź na dietę bogatą w te witaminy. Osoby, u których nie występują objawy uczulenia na słońce powinny wzbogacić dietę o produkty bogate w beta karoten oraz w witaminę A.
  • Rozpocznij suplementacje witaminy E do czasu poprawy stanu zdrowia a następnie wzbogać dietę o produkty bogate w witaminę E (jest ona niezbędna do wchłaniania witaminy D). Osoby, u których nie występują objawy uczulenia zapobiegawczo powinny wzbogacić dietę w oleje roślinne, orzechy i nasiona.

  • Uzupełniaj codziennie witaminę C z bioflawonoidów. Witamina C jest niezbędna do wchłaniania witaminy D, jej poziom w organizmie maleje co godzinę o połowę (np. 500 mg witaminy C po godzinie w organizmie pozostaje już tylko 250 mg) w okresie upałów, szczególnie w trakcie opalania wraz z potem organizm traci jej zapasy jeszcze szybciej. Przyjmuj ją w dawkach podzielonych np. 3 x po 500 mg w ciągu dnia w którym eksponujesz ciało na promienie słoneczne. Jedz dużo owoców i warzyw zawierają witaminę C, pij wodę z cytryną, jednak sok z całej cytryny ma zaledwie 60 mg witaminy C, podobnie jak cały pomidor lub 3 truskawki. Jeden grejpfrut już ma 2 x więcej witaminy C aniżeli 1 cytryna. Mango posiada tyle witaminy C co 2,5 cytryny. Kiwi ma już 180 mg witaminy C (tyle co 3 cytryny). Pomarańcza zawiera witaminy C około 330 mg (równowartość 5,5 cytryny). Papaja to bogactwo 540 mg witaminy C (tyle co równowartość 9 cytryn). Papryka to bogactwo witaminy C szczególnie ta żółta zawiera jej aż 960 mg (to równowartość 16 cytryn), papryka czerwona już trochę mniej bo około 600 mg witaminy C (to równowartość 10 cytryn), papryka zielona ma już najmniej witaminy C bo tylko 360 mg (tyle co 6 całych cytryn).
  • Rozpocznij suplementacje cynku, jego niedobór jest sprawcą oparzeń słonecznych (zwiększa wrażliwość na promieniowanie słoneczne), niedobór objawia się wysypką. U osób nie mających problemów z uczuleniem wystarczy uzupełnienie diety o produkty bogate w cynk. Więcej o diecie bogatej w cynk znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/cynk-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/

  • Uzupełnij wapń (z muszli ostryg lub ze skorupek jaj), zbadaj z krwi poziom wapnia i uzupełnij jego niedobory. Najlepszym źródłem wapnia jest proszek wapniowy pozyskany ze skorupek jaj (wygotowane, wysuszone, zmielone na pył i dodawane do pożywienia w ilości pół płaskiej łyżeczki / dobę.

  • Uzupełnij niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 ich niedobór przyczynia się do gorszej tolerancji słońca.
  • Rozpocznij suplementacje kompleksu witaminowego witamin z grupy B zawierającego witaminy (B1, B5, B6, B7, B10).

Witamina B1 (tiamina) przyspiesza proces gojenia się skóry, jest niezbędna do prawidłowego jej funkcjonowania.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) bierze udział w regeneracji komórek skóry i błon śluzowych.

Witamina B6 jej niedobór prowadzi do stanów zapalnych w obrębie skóry.

Witamina B7 (biotyna) leczy wypryski i procesy zapalne skóry jest niezbędna do prawidłowego jej funkcjonowania.

Witamina B10 chroni komórki skory przed uszkodzeniem oraz przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »