UCZULENIE NA GOLENIE PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE, JAK ZŁAGODZIĆ JEGO OBJAWY

Golenie zarostu to rytuał każdego mężczyzny często sprawia ból, pieczenie związane z zapaleniem mieszków włosowych, w szczególności w okolicy szyi, która jest narażona na kontakt z kołnierzykiem lub innymi częściami ubrań, te dolegliwości zmuszają do zapuszczania zarostu by jak najrzadziej wykonywać tę czynność.

OBJAWY SKÓRNE WYSTĘPUJĄCE PO GOLENIU

  • Palenie skóry, pieczenie
  • Swędzenie
  • Czerwone wypryski w miejscu cebulki włosa (zapalenie mieszków włosowych)
  • Sucha skóra
  • Wrażliwa skóra, atopowa
  • Skóra alergiczna
  • Skóra liszajowata, atopowa, zapalona (zaognione miejsca po goleniu)
  • Wrastanie włosków. Stany zapalne mieszków włosowych przyczyniają się do wrastania włosków. Zdrowa skóra, odpowiednio nawilżona od środka nie wykazuje procesów zapalnych.

Problem dotyczy nie tylko mężczyzn ale i kobiet, dolegliwości po goleniu są bardziej uciążliwe, jeśli dotyczą większych powierzchni ciała (np. nóg) zwłaszcza gdy ogolone miejsca mają styczność z ubraniem (spodnie, rajstopy, getry) wtedy problem staje się jeszcze bardziej dokuczliwy. Najbardziej wrażliwym miejscem po goleniu są okolice miejsc intymnych, w okolicach pachwin wówczas bielizna, w szczególności jej krawędzie powodują podrażnienie, wysuszenie, często tarcie to staje się bardzo uciążliwe pojawiają się wypryski (zapalenie mieszków włosowych). Tyle co zdołasz wygoić bolące miejsca włosy odrosną stanowiąc ochronę przed tarciem pomiędzy skórą a bielizną i nadchodzi znów czas kolejnego golenia. Pojawia się błędne koło najczęściej problem nasila się w okresie zimy, suche, ogrzewane powietrze, ciało jest szczelnie ubrane, skóra ma utrudniony dostęp powietrza. Nic nie dzieje się bez przyczyny, tak nie musi być zawsze. Jak temu zaradzić?

PRZYCZYNY POWSTAWANIA UCZULENIA PO GOLENIU

Zdrowa, nawilżona skóra jest odporna na czynniki zewnętrzne takie jak wiatr, słońce, mróz i golenie (pod warunkiem, że jej nie potniesz maszynką), nie powinna wykazywać powstawania procesów zapalnych, przesuszenia i wrażliwości nawet po takich zabiegach jak golenie. Niedostateczne nawilżenie skóry od środka jest przyczyną powstawania procesów zapalnych. Nawilżanie od zewnątrz może złagodzić objawy jednak jest to leczenie objawowe a nie przyczynowe.

  • Nieprawidłowa dieta uboga w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT. Omega 3,6,9. Omega 3 w jego skład wchodzą kwas alfa- linolenowy zawiera go olej lniany, rzepakowy lub sojowy, EPA i DHA zawarte są w rybach, owocach morza, algach. Omega 6 to kwas linolenowy zawarty w oleju z pestek winogron, oleju słonecznikowym, oleju krokoszowym. Omega 9 to kwas oleinowy wytwarzany przez organizm ale w bardzo małych ilościach. Kwasy Omega 3,6,9 to niezbędne kwasy tłuszczowe dla naszego organizmu ich niedobór w diecie odpowiedzialny jest za problemy skórne, skórę atopową, wysuszoną i wrażliwą. To z powodu jego niedoboru cierpisz na suchą, spierzchniętą, spękaną skórę zimą. To właśnie kwasy Omega 3,6,9 zapewniają naszej skórze ochronną warstwę lipidową skóry, która chroni naskórek przed szkodliwym działaniem środowiska i czynnikami atmosferycznymi, odbudowuje uszkodzony naskórek, chroni przed oparzeniami słonecznymi. Nawilża naszą skórę od środka poprawiając jej elastyczność co skutkuje również ochroną przed rozstępami w okresie narażenia na przyrost wagi np. w okresie ciąży.
  • Niedobór cynku w organizmie objawia się między innymi procesami zapalnymi w obrębie naskórka, suchej, łuszczącej się skóry, problemem z gojeniem się ran. Odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie wzmacnia odporność jest przeciwgrzybiczy, przeciwbakteryjny, przeciwzapalny i przeciwwirusowy, przyspiesza gojenie się ran i jest niezbędny do prawidłowego utrzymania poziomu witaminy A w organizmie przez co łagodzi podrażnienia skóry.
  • Niedobór witaminy A. Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych, chroni je przed uszkodzeniem, wpływa na prawidłową wilgotność w błonach śluzowych. Występuje jako Retinol pochodzenia zwierzęcego (tłuszcze zwierzęce) oraz jako Beta Karoten prowitamina A pochodzenia roślinnego (owoce, warzywa o barwie żółtej i pomarańczowej).
  • Niedobór witamin z grupy B:  B1, B5, B6, B7, B10. Niedobory witamin z grupy B głównie dotykają osoby żyjące w stresie, uprawiające sport, spożywające alkohol gdyż zwiększa się wtedy dwukrotnie na nie zapotrzebowanie. Wegetarianie oraz weganie również cierpią na niedobory witamin z grupy B ponieważ głównym ich źródłem są pokarmy pochodzenia zwierzęcego.

ZAPOBIEGANIE PODRAŻNIENIOM PO GOLENIU, JAK ZŁAGODZIĆ JEGO OBJAWY

Celem poprawy zdrowia niezbędne jest jak najszybsze rozpoczęcie nawilżania skóry od środka (nie chodzi tu tylko o uzupełnienie wody). Rozpocznij suplementacje:

  • Kwasami Omega 3,6,9.
Kwasy Omega 3,6,9 cena około 69 zł 120 kapsułek
  • Witaminy A oraz Beta Karotenu do czasu poprawy stanu zdrowia, następnie wzbogać dietę o produkty zawierające witaminę A oraz Beta Karoten. Witamina A odpowiedzialna jest za utrzymanie cynku w organizmie. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tkanki nabłonkowej skóry, chroni komórki skóry przed uszkodzeniem. Jej niedobór powoduje suchość skóry głównie łokci i kolan, zespół suchego oka (brak łez), pogorszenie widzenia. Jest odpowiedzialna za prawidłowe utrzymanie stanu skóry, włosów i paznokci, działa wygładzająco i regenerująco na skórę. Mamy trzy źródła witaminy A. Witamina A- pochodzi z tłuszczów, Beta Karoten (prowitamina A pochodzenia roślinnego) Retinol – pochodzenia zwierzęcego. Produkty bogate w witaminę A (owoce, warzywa o barwie pomarańczowej, żółtej i czerwonej, tran rybi, szpinak, ziemniaki słodkie, szpinak, pestki dyni, jarmuż). Pij soki marchwiowe, pomarańczowe. (Uwaga kobiety w ciąży dzienne zapotrzebowanie na witaminę A to 800 uq (dokładnie tyle znajduje się w kompleksach witaminowych przeznaczonych dla kobiet w ciąży i nie zaleca się jej przekraczania, dlatego prowitamina A  przekształcona w Beta karoten pochodzenia roślinnego jest bezpieczna w postaci owoców, warzyw i soków natomiast mówi się o nie spożywaniu witaminy A w większych dawkach w postaci wątróbki, podrobów właśnie w okresie ciąży).
Witamina A Puritan`s Pride około 16 zł, Beta Karoten około 16 zł
  • Cynk. Uzupełnij jego niedobór poprzez suplementacje, następnie spożywaj regularnie w postaci pestek dyni (1 zamknięta garść dziennie najlepiej podprażone na suchej patelni, możesz też dodawać je do koktajli zmiksować wraz z owocami). Utrzymuje prawidłowy poziom witaminy A  w organizmie. Niedobór cynku odbija piętno na naszej skórze powodując suchość, łuszczycę, trądzik, pękanie skóry, działa przeciwzapalnie i przyspiesza gojenie się ran. Na jego niedobór cierpią wegetarianie i weganie, osoby odchudzające się oraz spożywające alkohol. Na niedobry cynku cierpią osoby spożywające dietę bogatą w cukry, gdzie jego zapasy zostają zużywane do produkcji insuliny co w konsekwencji prowadzi do problemów z suchą, spękaną skórą głównie dłoni, które są narażone na czynniki zewnętrzne. Niedobór dotyczy również osób spożywających nieodfiltrowaną wodę z kranu w której skład wchodzą metale ciężkie takie jak kadm ołów, rtęć. Im więcej metali ciężkich w diecie tym większe zapotrzebowanie na cynk.

  • Pij wodę odfiltrowaną węglem aktywnym wolną od metali ciężkich. Zapobiegniesz uwalnianiu się cynk z organizmu.
  • Przyjmuj witaminę  B1, która przyspiesza gojenie się ran.
  • Przyjmuj witaminę B5 (kwas pantotenowy). Bierze udział w regeneracji komórek skóry i błon śluzowych, jej niedobór objawia się pękaniem skóry w okolicach ust, oczu, i płatków uszu.
  • Przyjmuj witaminę B6 jej niedobór doprowadza do stanów zapalnych skóry i błon śluzowych np. w okolicach jamy ustnej.
  • Przyjmuj witaminę B7 (biotyna zwana czasem witaminą H) jest niezbędna dla naszej skóry, leczy trądzik, wypryski procesy zapalne skóry i egzemy (atopowe zapalenie skóry AZS).
  • Przyjmuj witaminę B10 chroni komórki skóry przed uszkodzeniem, zapewnia jej zdrowy wygląd i chroni przed szkodliwym działaniem promieni UV.

  • Stosuj kąpiele w oliwie z oliwek (2 łyżki lub więcej na wannę wody, zanurz ciało na minimum 15-20 minut). Kąpiele stosuj do czasu ustania objawów chorobowych tak często jak tylko wystąpi potrzeba, pozwolą złagodzić stany zapalne a organizm przez skórę wchłonie oliwę. Mężczyźni powinni smarować okolice szyi oliwą z oliwek lub innym olejkiem (migdałowym, z czarnuszki)
  • Przyjmuj oliwę z oliwek 1 łyżkę codziennie. Sama w sobie nie smakuje ale możesz ją dodać do talerza z zupą nie jest wtedy wyczuwalna.
  • Stany zaognione możesz spróbować wygoić smarując wysuszone złuszczone partie ciała oliwą z oliwek lub oliwką na bazie oleju migdałowego, lub też innych olejów (kokosowy, ryżowy). Opcjonalnie możesz do nich dodać kilka kropel octu jabłkowego (najlepszy jest ten własnego wyrobu). Pozwoli usunąć łuszczącą się skórę i przyspieszy jej odnowę a także zagasi zaognione stany. Spróbuj najpierw na małej partii ciała czy ten sposób radzenia sobie problemami skórnymi będzie Tobie odpowiadał.

  • Możesz smarować miejsca podrażnione olejkiem lawendowym, działa przeciwzapalnie, przyspiesza gojenie się ran, jest antyseptyczny.
  • Możesz smarować podrażnione miejsca olejkiem z bergamoty ma podobne działanie łagodzące procesy zapalne skóry jak olejek lawendowy.
  • Unikaj cukrów do czasu poprawy stanu zdrowia. Im więcej cukru w diecie tym większe zapotrzebowanie na cynk, nie możesz pozwolić sobie teraz na jego niedobory.
  • Unikaj ciężkiego wysiłku fizycznego będzie pogłębiał niedobory witamin z grupy B, co spowoduje zaostrzenie się objawów.
  • Unikaj alkoholu wypłukuje witaminy z grupy B

  • Przyjmuj witaminę C w dawkach podzielonych 3- 4 x 500 mg z bioflawonoidów (cytrusów) aby utrzymać jej stały poziom w ciągu dnia. Działa przeciwzapalnie przyspiesza golenie się ran, poprawia warstwę lipidową skóry. Niedobór witaminy C objawia się pękaniem naczyń krwionośnych (skóra naczynkowa), pogorszeniem procesów gojenia, wrażliwymi dziąsłami (krwawienie dziąseł). Witamina C jest silnym antyoksydantem, stymuluje odnowę kolagenu co ma związek z odnową skóry, działa przeciwzmarszczkowo, redukuje przebarwienia, poprawia koloryt skóry, odmładza.
  • Jeśli dotknęły Ciebie problemy po goleniu miejsc intymnych (dotyczy kobiet) do czasu wygojenia skory stosuj bieliznę bezszwową lub majtki typu bokserki. Majtki typu figi czy stringi będą nasilały podrażnienia w pachwinach o goleniu, możesz też zrezygnować z noszenia obcisłych, sztywnych spodni, wybieraj getry z miękkich materiałów, luźne spodnie lub spódnice czy sukienki.
  • Unikaj kosmetyków perfumowanych, zawierających alkohol będą podrażniały i wysuszały skórę. Do czasu wygojenia procesów zapalnych zrezygnuj z nich całkowicie. Postaw na naturalne kosmetyki (masła, oleje)

Jeśli chodzi o suplementacje witamin z grupy B nie ma sensu przyjmowanie wybranych kilku witamin z grupy B dlatego, że witaminy z grupy B są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, stres zwiększa dwukrotne jej zapotrzebowanie. Narażeni na niedobory są wegetarianie, weganie i osoby aktywne fizycznie oraz osoby narażone na stres. Zacznij stosować B kompleks dobrej jakości, w którego skład wchodzą w/w z grupy B (np. B kompleks Puritan`s Pride B-100 cena około 80 zł/100 szt, Vitamins Because B-100 cena około 100 zł/200 szt).

Na zdjęciu dawka 150 mg zaleca się jej stosownie przy dużych niedoborach do wykończenia opakowania a następnie przejście do dawki 100 mg /dobę.

 

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »