KamienieNaturalne olejki zapachowe eteryczne Ancient Wisdom

SZPINAK WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Szpinak to ciemnozielone warzywo liściaste, pochodzące z Persji, a dokładniej Iranu. W VII wieku władca Nepalu przesłał szpinak w prezencie do Chin i stąd warzywo to nazywane było “perskim zielem”. Szpinak przez wiele lat był nienawidzony przez dzieci, ale ze względu na swoje właściwości odżywcze i zdrowotne odzyskuje dobrą sławę, zarówno w postaci surowej, jak i duszonej, czy gotowanej. Jedzenie liści szpinaku chroni między innymi przed miażdżycą i przed rozwojem chorób nowotworowych.

SZPINAK BOGATY JEST W WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina K
  • witamina C
  • kwas foliowy
  • potas
  • magnez
  • wapń

SZPINAK BOGATY JEST W CENNE ZWIĄZKI

  • luteina
  • beta-karoten

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • przeciwnowotworowe – badania potwierdziły, że liście szpinaku wykazują właściwości antynowotworowe. Jest to zasługa beta-karotenu, witaminy C oraz luteiny – znanych przeciwutleniaczy, których w szpinaku jest pod dostatkiem. Jak podkreślają naukowcy, szczególnie sprawdza się w profilaktyce raka wątroby, pęcherza moczowego, okrężnicy, szyjki macicy, piersi, prostaty oraz chłoniaka nieziarniczego
  • obniża ciśnienie – liście szpinaku zawierają dużo obniżającego ciśnienie potasu, dlatego powinny je jeść osoby z nadciśnieniem. Dodatkowo potas współdziała z magnezem, regulując pracę serca. Szpinak jest również bardzo dobrym źródłem witaminy K, która może zapobiegać zwapnieniu naczyń krwionośnych, a tym samym zmniejszać wzrost ciśnienia krwi
  • podnosi odporność – dzięki obecności kwasu foliowego, żelaza, magnezu oraz chlorofilu w szpinaku, znacznie podnosi się odporność organizmu
  • korzystnie wpływa na wzrok – szpinak polecany jest osobom, które mają kłopoty ze wzrokiem, z uwagi na zawartość zeaksantyny i luteiny. Mają one pozytywnie działają na wzrok, a dokładnie na stan plamki żółtej, która wraz z upływem lat psuje się, doprowadzając do ślepoty
  • antydepresyjne – w jednym z badań naukowcy podawali szpinak myszom poddanym czynnikom stresowym. Wyniki tego doświadczenia pokazały, że spożywanie szpinaku przyczyniło się do obniżenia poziomu kortykosteronu we krwi (inaczej hormonu stresu), jak również spowodowało zwiększenie poziomu glutaminianu i glutaminy w środkowej korze przedczołowej. Na podstawie tego badania naukowcy zasugerowali, że szpinak może być pomocny w łagodzeniu stresu i stanów depresyjnych
  • obniża poziom złego cholesterolu – szpinak jest bogaty w witaminy z grupy B, które wpływają na obniżanie poziomu “złego” cholesterolu
  • dodatkowo spożywanie szpinaku chroni przed szybkim starzeniem się skóry, wspomaga pamięć oraz koncentrację, zapobiega zaparciom oraz osteoporozie.

CENNE UWAGI

  • liście szpinaku zawierają kwas szczawianowy, który wypłukuje z organizmu wapń. Z tego względu szpinaku nie powinny jeść osoby cierpiące na kamicę nerkową, ponieważ szczawian wapnia zwiększa produkcję kamieni nerkowych
  • nie umyty świeży szpinak należy przechowywać w lodówce w foliowym woreczku – w ten sposób zachowa świeżość przez około 4 dni. Ugotowany szpinak nadaje się do spożycia przez około dobę
  • szpinak nie pomaga łagodzić objawów anemii, gdyż nie zawiera wcale wysokich ilości żelaza. Dodatkowo żelazo w szpinaku występuje w formie niehemowej, czyli w formie bardzo słabo przyswajalnej przez organizm człowieka
  • osoby stosujące leki przeciwzakrzepowe powinny zachować ostrożność podczas spożywania wysokich ilości szpinaku, ze względu na dużą zawartość witaminy K, która ma odmienne działanie niż leki – zwiększa krzepliwość krwi.

WARTOŚĆ ENERGETYCZNA W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 23 kcal/ 100 gram
  • białko 2,9 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,4 g/ 100 gram
  • węglowodany 3,6 g/ 100 gram
  • witamina E 0,12 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,2 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,72 mg/ 100 gram
  • witamina C 28,1 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 7 µg / 100 gram
  • witamina A 1 IU/ 100 gram
  • witamina K 4,4 µg/ 100 gram
  • fosfor 12 mg/ 100 gram
  • potas 558 mg/ 100 gram
  • wapń 99 mg/ 100 gram
  • żelazo 2,7 mg/ 100 gram
  • magnez 79 mg/ 100 gram
  • sód 79 mg/ 100 gram
  • cynk 0,1 mg/ 100 gram
  • selen 1 µg/ 100 gram

Źródło: vitapedia.pl ” szpinak”, medme.pl ” szpinak – właściwości odżywcze i zdrowotne”, odzywianie.info.pl ”szpinak – kalorie, wartości odżywcze, ciekawostki”

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Translate »