STWARDNIENIE ROZSIANE PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE, JAK SOBIE RADZIĆ Z TĄ CHOROBĄ

Stwardnienie rozsiane (SM) dotyczy nieprawidłowo funkcjonującego układu nerwowego (nieprawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych), zaburzenia są rozsiane po różnych częściach układu. Towarzyszą jej dolegliwości zapalno-demielinizacyjne (rozpad osłonek mielinowych włókien nerwowych) powodując zakłócenia w przekazywaniu impulsów nerwowych co przyczynia się do zaburzeń czuciowych, ruchowych, choroba ta prowadzi do inwalidztwa.

Układ nerwowy to system sterujący wszystkimi procesami, które zachodzą w naszym ciele to dzięki niemu możemy rejestrować i odbierać bodźce wewnątrz i na zewnątrz. Składa się z mózgu i rdzenia kręgowego, które wspólnie tworzą ośrodkowy układ nerwowy i obwodowy układ nerwowy, do którego zalicza się nerwy obwodowe.

PRZYCZYNY ZACHOROWANIA NA SM

  • Namnażanie się wolnych rodników jest przyczyną powstawania wielu chorób między innymi przyczyniają się do powstawania zaburzeń układu nerwowego np. SM. Zdrowe komórki nerwowe zostają niszczone przez wolne rodniki co prowadzi do procesów zapalnych w obrębie włókien nerwowych, rozpadu osłonek mielinowych i postępu choroby.
  • Niedobór witamin z grupy B oraz niezbędnych im składników do prawidłowego wchłaniania. Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
  • Zaburzenie równowagi pomiędzy neuroprzekaźnikami.
  • Brak równowagi jelitowej. W jelitach produkowane są neuroprzekaźniki i to głównie tam tkwi problem z zaburzeniem równowagi neuroprzekaźników.
  • Niedobór jodu. Jod jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
  • Niedobór koenzymu Q10, namnażanie się wolnych rodników uszkadza komórki nerwowe upośledzając powstawanie nowych. Gdy w diecie jest mało antyoksydantów do ich wymiatania wkracza koenzym Q1O. Komórki nerwowe naturalnie na skutek starzenia się ulegają degeneracji uszkadzając układ nerwowy i są powodem wielu chorób o podłożu neurologicznym, zatem koenzym Q10 jest niezbędny do tworzenia nowych komórek oraz do wymiatania wolnych rodników. Jego poziom spada wraz z wiekiem od około 30 roku życia a jego znaczny spadek obserwuje się po około 35 roku życia. Jego poziom można oznaczyć we krwi (koszt badania około 50 zł).
  • Niedobór cynku. Jego niedobór odbija się na nieprawidłowym funkcjonowaniu komórek nerwowych, jego niedobór objawia się metalicznym posmakiem w ustach. Cynk do wchłaniania potrzebuje (witamin A,B6,C,E) oraz minerałów (magnezu, selenu, fosforu).
  • Niedobór NNKT Omega 3.

NIEDOBÓR JAKICH WITAMIN Z GRUPY B PRZYCZYNIA SIĘ DO ZACHOROWANIA NA SM

  • B1 (tiamina) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, mięśni oraz serca. Jej niedobór przyczynia się do zaburzenia pracy mięśni w konsekwencji może prowadzić do śmierci. Niedobory dotyczą osób, u których dieta bogata jest w cukier, białą mąkę, biały ryż i żywność wysoko przetworzoną, niedobory dotykają osoby poddawane silnym stresom, osoby starsze, wycieńczone fizycznie i psychicznie. Pierwszymi objawami niedoboru są skurcze i bóle mięśni oraz zapalenie nerwów. Wchłanianie poprawiają witaminy (B2,B3,C,E oraz minerały magnez i mangan).
  • B2 niezbędna do wchłaniania pozostałych witamin z grupy B
  • B3 (niacyna) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania obwodowego układu nerwowego, objawem niedoboru jest między innymi, zapalenie nerwów i zaburzenia funkcjonowania w obrębie układu nerwowego. Wchłanianie poprawiają witaminy (B1,B2,B5,C oraz minerały chrom i fosfor).
  • B4 (cholina) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania centralnego układu nerwowego, tworzy i utrzymuje prawidłowe struktury komórek bez niej prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego, pracy mięśni, mózgu i serca nie byłoby możliwe.
  • B5 niezbędna jest do wchłaniania witaminy B6,B3,B12.
  • B9 (kwas foliowy) jest bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, produkty żywnościowe bogate w kwas foliowy poddane obróbce termicznej tracą znaczne jej ilości. Zwykle dba się o suplementacje kwasu foliowego w okresie ciąży by zapobiegać wadzie cewy nerwowej u płodu a poza ciążą jest niedoceniany a jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, szczególnie u osób starszych oraz tym młodszym poddawanym silnym stresom i sportowcom. Do wchłaniania niezbędna mu jest witamina B12, w przyrodzie występują zawsze parami, do wchłaniania kwasu niezbędna jest również witamina B13.
  • B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, niedobór witaminy B12 objawia się drętwieniem i mrożeniem kończyn. Wchłanianie poprawiają witaminy (A,B1,B6,C,B9,B13 -kwas foliowy oraz potas i wapń).
  • B13 (kwas orotowy) jest niezbędny do metabolizmu kwasu foliowego i witaminy B12. Uczestniczy w metabolizmie aminokwasów i protein zatem jego niedobór przyczynia się do niedoboru białek, wspomaga procesy regeneracji, jest niezbędny do przyrostu masy mięśniowej, zwiększa wytrzymałość organizmu oddanego na długotrwały wysiłek. Długotrwały niedobór tej witaminy przyczynia się do zachorowania na SM. Źródłem bogatym w tę witaminę są warzywa korzenne, serwatka, zsiadłe mleko, szpinak, drożdże piwne.
  • B17 (amigdalina) bogatym źródłem amigdaliny są pestki i nasiona owoców, pędy bambusa, jagody, jeżyny, aronia, kasza z owsa, kasza jęczmienna, ryż brązowy, skórka orzechów makadamia, laskowych i migdałów. Według dr E. Krebsa są dwie zasady przyjmowania witaminy B17. Pierwsza to zjadanie owocu i zawartości pestki. Wówczas nie należy dodatkowo uzupełniać diety przyjmując dodatkowe pestki. Przykładowo zjadasz 3 jabłka dziennie wraz z pestkami nie musisz zjadać dodatkowych pestek jabłek lub moreli. Zasada druga to przyjmowanie maksymalnej bezpiecznej ilości pestek moreli lub brzoskwini 1 sztuka na 4,5 kg wagi ciała kurację obejmującą tę zasadę również stosuje się w leczeniu nowotworów, przyjmowania tak dużych dawek nie chcę polecać zachęcam do zjadania owoców z pestkami lub przyjmowania 2-4 pestek z moreli gorzkiej / dobę.

Witamina B4 wraz z kwasem foliowym (witaminą B9) są niezbędne w okresie ciąży biorą udział w prawidłowym rozwoju mózgu i układu nerwowego u płodu, zapobiegają defektom objawiającym się w późniejszym życiu. Niedobór jednej witaminy z grupy B pociąga za sobą niedobory kolejnych oaz także niedobory minerałów takich jak (magnez, potas, żelazo, miedź). Najczęściej choroba SM wywodzi się z niedoborów witamin z grupy B oraz minerałów i witamin niezbędnych do wchłaniania witamin z grupy B jeszcze w okresie ciąży u matki, można mówić wówczas o SM wrodzonym, można uniknąć tej choroby ale niezbędna jest dbałość o prawidłową dietę  suplementacje witamin z grupy B przez całe życie. O SM nabytym możemy mówić wówczas, gdy do niedoborów witamin i minerałów doszło w późniejszym wieku i nie miało to związku z niedoborami z wieku płodowego, można również temu zapobiec uzupełniając dietę o witaminy z grupy B oraz niezbędne witaminy i minerały do ich wchłaniania przez całe życie.

PRZYCZYNY POWSTAWANIA WOLNYCH RODNIKÓW

  • Stres
  • Chemioterapia i radioterapia
  • Nadmierny wysiłek fizyczny
  • Dieta uboga w antyoksydanty. Antyoksydanty to związki odpowiadające za wymiatane wolnych rodników, ich rolą jest wyłapywanie a następnie neutralizowanie ich.
  • Alkohol.
  • Nikotyna. Palenie papierosów przyczynia się do powstawania wolnych rodników, prowadzi do niedoborów witaminy C dlatego palacze powinni uzupełniać ją codziennie w dawkach podzielonych nawet do 2000 mg / dobę.
  • Leki
  • Pestycydy i metale ciężkie, które mogą uszkodzić komórki nerwowe. odpowiedzialne za produkcję przekaźników nerwowych.
  • Spaliny
  • Tłuszcze nasycone (występujące w maśle, śmietanach, mięsie, smalcu).
  • Nadmiar tłuszczy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 6. Należą one do NNKT, które nie są wytwarzane przez organizm a są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania min. usprawniają pracę centralnego układu nerwowego, biorą udział w produkcji neuroprzekaźników odpowiedzialnych za przesył danych z komórek nerwowych do mięśniowych i gruczołowych  jednak ich nadmiar jest szkodliwy a w szczególności dotyczy to oleju słonecznikowego i oleju kukurydzianego.

ANTYOKSYDANTY- WYMIATACZE WOLNYCH RODNIKÓW ŹRÓDŁA WYSTĘPOWANIA

Do źródeł antyoksydantów zalicza się flawonoidy (owoce o ciemnych barwach borówka, jagoda, czarna porzeczka, jeżyny, aronia, czerwone winogrono oraz inne owoce dzika róża, żurawina, wiśnia, śliwka, jabłko, brzoskwinia, malina, truskawka) oraz warzywa (marchew, szpinak, jarmuż, natka pietruszki, pomidor) karotenoidy zawarte w owocach i warzywa o barwie żółtej, pomarańczowej i zielonej, ponadto zielona herbata, kakao, czerwone wino oraz witaminy i minerały jak poniżej.

  • Witamina A
  • Karotenoidy (np. beta karoten)
  • Witamina C
  • Witamina E
  • Cynk
  • Selen
  • Żelazo
  • Miedź
  • Bioflawonoidy
  • NNKT kwasy tłuszczowe omega 3,6,9

W/w witaminy i minerały wykazują silne działanie przeciwzapalne, skuteczność ich działania znajduje swe zastosowanie w przypadku wielu chorób o podłożu zapalnym. Pozytywne ich działanie znajduje się także przy chorobie SM jako, że chorobie tej towarzyszą procesy zapalne w obrębie układu nerwowego.

Analizując choroby układu nerwowego należy przyjrzeć się zatem neuroprzekaźnikom, zaburzona równowaga pomiędzy neuroprzekaźnikami stymulującymi a hamującymi prowadzi do wielu schorzeń.

ZABURZENIA RÓWNOWAGI POMIĘDZY NEUROPRZEKAŹNIKAMI

PRZYCZYNY

  • Nieprawidłowa dieta brak zachowania równowagi jelitowej
  • Alkohol wypłukuje witaminy rozpuszczalne w wodzie B i C
  • Nikotyna
  • Antydepresanty
  • Cukier prowadzi do zaburzenia flory jelitowej
  • Leki obniżające cholesterol odpowiadają za spadek NNKT kwasów tłuszczowych omega 6, które są niezbędne do produkcji neuroprzekaźników.
  • Stres hamuje pobudzanie neuroprzekaźników prowadzi do potężnych niedoborów witamin z grupy B oraz minerałów.
  • Nadmierny wysiłek fizyczny i psychiczny prowadzi do niedoborów witamin z grupy B.
  • Niedoczynność tarczycy i jej towarzyszący niedobór jodu

SKUTKI

  • Choroby ośrodkowego układu nerwowego, depresje, bezsenność

ZAPOBIEGANIE

  • Suplementacja kompleksu witaminowego z grupy B  profilaktycznie 50-100 mg/ dobę leczniczo w dawce 150 mg / dobę.
  • Suplementacja witaminy B17 – amigdaliny bogatej w potas i wapń profilaktycznie lub leczniczo w postaci 2-4 pestek moreli gorzkiej.
  • Suplementacja probiotyków profilaktycznie 3/4 szklanki soku z kiszonej kapusty leczniczo solidna dawka dobrej jakości w wysokiej dawce probiotyków nawet to 3 kapsułek n dobę.
  • Dieta bogata w antyoksydanty profilaktycznie (owoce) leczniczo dodatkowo antyoksydanty w postaci suplementów diety j/w stosowane według zaleceń producenta.

Jako, że SM powoduje chwiejne samopoczucie jednego dnia osoba chora jest pełna sił i może przenosić góry a następnego nie ma sił wstać z łóżka, co ma związek z wyczerpaniem fizycznym (nadmierny wysiłek fizyczny) i psychicznym (stres) czego powodem jest utrata minerałów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W przypadku choroby zaleca się wzmożoną aktywność fizyczną, by nie dopuścić do zaniku mięśni jednak pamiętaj im większy wysiłek fizyczny, tym większe zapotrzebowanie na witaminy rozpuszczalne w wodzie (B, C) oraz minerały (magnez, potas, cynk). Po wysiłku fizycznym niezbędne jest stosowanie dobrej jakości proszku zasadowego, który uzupełni niedobory witaminowe oraz uchroni przed zakwaszeniem mięśni. Dobrej jakości mam na myśli proszek o bardzo niskiej zawartości sodu lub bez niego (sód obciąża pracę nerek).

JAK SOBIE RADZIĆ Z SM

  • Nie używaj past i płynów do płukania jamy ustnej do zębów z fluorem. Fluor zamienia się miejscem z jodem powodując jego niedobory a w konsekwencji niedoczynność tarczycy.
  • Unikaj cukru. Cukier wpływa niekorzystnie na dobre bakterie w jelitach powoduje zaburzenia równowagi jelitowej a to w konsekwencji prowadzi do zaburzeń równowagi pomiędzy przekaźnikami.
  • Unikaj spożywania alkoholu wypłukuje witaminy rozpuszczalne w wodzie, prowadzi to potężnych niedoborów witamin z grupy B, obniża poziom neuroprzekaźników.
  • Unikaj palenia tytoniu, uwalniany dym papierosowy przyczynia się do powstawania wolnych rodników.

  • Uzupełniaj probiotyki w solidnej dawce codziennie 1-3 tabl. / dobę lub 3/4 szklanki soku  kiszonej kapusty.

  • Przyjmuj dobrej jakości kompleks witamin z grupy B w dawce 150 – 200 mg / dobę zawierający wszystkie witaminy z gr B w/w i kwas foliowy. Czytaj etykietę i skład na rynku jest wielu producentów wprowadzających w błąd oferując witaminę np. B200 a w składzie znajdziemy 200% dziennego zapotrzebowania, jednak są to dawki minimalne profilaktyczne przeznaczone dla zdrowej osoby.
  • Uzupełniaj witaminę B17 bogatym źródłem witaminy B17 są pestki moreli gorzkiej zaleca się jej spożywanie w ilości 2-4 na dobę). Pestki moreli są bogate w minerały : magnez, potas, fosfor, żelazo, witaminy A,E i B15 nazywana kwasem pangamowym. Wzbogacaj dietę w produkty bogate w potas więcej znajdziesz na stronie: https://blessyou.pl/potas-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/
  • Wzbogać dietę w antyoksydanty niezbędne do neutralizowania wolnych rodników j/w.
  • Uzupełnij poziom koenzymu Q10 w większych dawkach około 600 mg / dobę, następnie przyjmuj go w dawce podtrzymującej 200 mg / dobę.
  • Przyjmuj jod jego bogatym źródłem są np. algi morskie. Więcej o źródłach jodu znajdziesz na stronie :   https://blessyou.pl/jod-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/

  • Uzupełnij magnez ten przyjmowany doustnie wchłania się w 60% najlepszym jego źródłem są kąpiele magnezowe z dodatkiem soli Epsom lub siarczanu magnezu. Wchłanianie magnezu poprawiają witaminy (B1,B6,C,D) oraz minerały (wapń i fosfor).
  • Korzystaj z wysiłku fizycznego umiarkowanie (nie forsuj się). Pamiętaj, że im większy wysiłek fizyczny, tym większe niedobory witamin rozpuszczalnych w wodzie (B, C) oraz minerałów (magnezu, potasu, cynku, selenu). Do czasu uzupełnienia niedoborów najlepiej nie korzystać ze sportu, już sam stres na skutek diagnozy o SM powoduje potężne niedobory witamin i minerałów. Nie znaczy to, ze nie masz się ruszać wcale wprowadź lekkie sporty np. pływanie, joga, pilates bez forsowania się a po treningu uzupełnij witaminy i minerały proszkiem zasadowym.

  • Przyjmuj kwasy Omega 3,6,9
  • Spożywaj wymiatacze wolnych rodników j/w
  • Przyjmuj witaminę A, jej bogatym źródłem są tłuszcze zwierzęce, które należy wyeliminować z diety do czasu poprawy stanu zdrowia co będzie skutkowało jej niedoborem.
  • Uzupełnij dietę o karotenoidy (np. beta karoten) dbaj o świeże wyciskane soki warzywne lub warzywno-owocowe by codziennie znajdowała się w nich marchew. Beta karoten jest prekursorem witaminy A, zatem jest niezbędny do wchłaniania tej witaminy.

  • Rozpocznij suplementacje witaminy C z bioflawonoidów (wchłanianie witaminy C zwiększają witaminy z grupy B, magnez, wapń i cynk) w dawkach podzielonych 4 x 500 mg by utrzymać jej stały poziom w organizmie.
  • Przyjmuj witaminę E a następnie profilaktycznie minimum 1 łyżkę oliwy z oliwek / dobę.
  • Selen + cynk oraz niezbędne im do wchłaniania minerały i witaminy znajdziesz w preparacie Fin Club.

  • Unikaj spożywanie nieodfiltrowanej wody z kranu zawiera metale ciężkie, które organizm eliminując z organizmu zużywa zapasy cynku prowadząc do jego niedoboru. To samo odnosi się do biżuterii metalowej, metalowych aparatów ortodontycznych, plomb amalgamatowych oraz kosmetyków ze związkami aluminium np. antyperspirantów czy kremów przeciwsłonecznych. Spożywanie wody z kranu nieodfiltrowanej ze względu na zawartość fluoru i chloru przyczynia się do niedoboru jodu.
  • Badaj poziom żelaza w organizmie, nie dopuszczaj do jego niedoborów. Bogatym źródłem żelaza są algi morskie w związku z czym jeśli rozpoczniesz suplementacje algami nie będzie konieczna suplementacja żelaza.
  • Spożywaj bioflawonoidy w postaci owoców.
  • Uzupełnij dietę o ryby i owoce morza oraz o dobre tłuszcze. Jako, że kwasy omega są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego sama dieta może okazać się niewystarczająca.
  • Do czasu poprawy stanu zdrowia namawiam do wyeliminowania produktów pochodzenia zwierzęcego (nabiał, mięso, jaja) za wyjątkiem ryb i owoców morza. Najbardziej wskazana byłaby dieta wegańska.
  • Zbadaj poziom witaminy D we krwi. Optymalny poziom to minimum połowa określonej skali. Witamina D jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania witamin (A,C,E) minerałów (wapnia, fosforu) oraz NNKT. Pamiętaj, że witamina D wchłania się z witaminą A i jej prekursorem (beta karotenem) więc jeśli rozpoczniesz suplementacje niezbędna będzie suplementacja tych trzech witamin. Więcej na temat witaminy D znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/witamina-d-wlasciwosci-zdrowotne-zrodlo-wystepowania/

  • Oznacz we krwi poziom wapnia, jest niezbędny do prawidłowego wchłaniania witamin (A,D), minerałów (cynku, żelaza) i NNKT. Najlepszym źródłem wapnia jest proszek wapniowy pozyskany ze skorupek jaj (wygotowane, wysuszone, zmielone na pył i dodawane do pożywienia w ilości pół płaskiej łyżeczki / dobę).

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »