SMOG SZKODLIWY WPŁYW NA ZDROWIE JAK NEUTRALIZOWAĆ JEGO SKUTKI

Smog to nazwa z połącznia dwóch angielskich słów smoke (dym) oraz fog (mgła), pod nim kryje się nienaturalne zjawisko atmosferyczne, które polega na występowaniu zanieczyszczenia powietrza, występowaniu dumomgły zawierającej szkodliwe związki chemiczne takie, jak: tlenki siarki, tlenek azotu oraz związki PM10 (PM10 – to cząstki stałe pochodzące ze spalania węgla, drewna czy biomasy, które unoszą się w powietrzu o rozmiarze 10 mikrometrów). Przekroczone normy szkodliwych związków chemicznych są obecne nie tylko w wielkich aglomeracjach ale również w małych miejscowościach. Smog wpływa negatywnie na zdrowie, jest przyczyną wielu dolegliwości, problemów z oddychaniem, bóli głowy, zapaleń oskrzeli i płuc. Na jego nasilenie wpływa wilgotność powietrza oraz brak wiatru.

SMOG I JEGO NEGATYWNY WPŁYW NA ZDROWIE

Zanieczyszczania, które znajdują się w powietrzu wpływają negatywnie na zdrowie człowieka, szczególnie dotkliwie wpływa na zdrowie małych dzieci. Smog jest przyczyną:

  • Chorób oskrzeli i płuc
  • Ataków astmy oskrzelowej, utrudnionego oddychania
  • Bóli głowy
  • Pieczenia, podrażnienia oczu, zapalenia spojówek
  • Częstych infekcji górnych dróg oddechowych
  • Kłopotów z pamięcią i koncentracją
  • Nowotworów
  • Chorób układu krążenia (nadciśnienie, miażdżyca, zakrzepica żył)
  • Chorób degeneracyjne związane z namnażaniem się wolnych rodników (Alzheimer, Parkinson)
  • Bezpłodności, problemów z prostatą
  • Syndromu przewlekłego zmęczenia
  • Krwawienia dziąseł
  • Szumu w uszach

CO WCHODZI W SKŁAD SMOGU

  • Pył zawieszony (PM10 i PM2,5) – to szkodliwy rakotwórczy związek chemiczny, powoduje skurcz oskrzeli przez co niekorzystnie wpływa na płuca, powoduje duszności, skurcz naczyń krwionośnych, przez co wpływa na wzrost ciśnienia tętniczego zwiększając ryzyko wystąpienia zawału serca oraz udaru mózgu.
  • Ozon (O3) – to związek, który uszkadza płuca, powoduje duszności, kaszel oraz bóle w klatce piersiowej.
  • Lotne zanieczyszczania organiczne, do których zalicza się np. benzen – to związek drażniący skórę i oczy, zwiększa ryzyko występowania nowotworów płuc.
  • Dwutlenek siarki (SO2) – to związek szczególnie niebezpieczny dla osób chorych na astmę oraz małych dzieci, powoduje skurcz dróg oddechowych, przez co przyczynia się do problemów z oddychaniem oraz chorób oskrzeli i płuc.
  • Tlenek węgla (CO) – powoduje niedotlenienie serca przez co zwiększa ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgu.
  • Tlenek azotu  – ma identyczne szkodliwe działanie, jak ozon i dwutlenek siarki ponadto powoduje zaburzenia rozwoju u dzieci.
  • Ołów (Pb) – uszkadza układ nerwowy, krwionośny, kostny, odpornościowy, mózg i nerki, jest przyczyną niepłodności.

JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED SMOGIEM

  • Pulmunolodzy biją na alarm, smog szczególnie dotkliwie wpływa na zdrowie małych dzieci, dzieje się tak dlatego, że jego największe stężenie unosi się na wysokości głowy dziecka, przez co jest przyczyną występujących u nich schorzeń górnych dróg oddechowych, takich jak astma oskrzelowa, duszności, zapalenie oskrzeli czy płuc. Dlatego lekarze często zalecają, by w okresie od października do marca unikać spędzania czasu na dworze w miejscach szczególnie zanieczyszczonych i wyjeżdżać z dziećmi na spacery poza miasto np. do lasu lub nad akweny z wodą.
  • Osoby w grupie szczególnego ryzyka np. astmatycy powinny korzystać z maseczek smogowych, gdy wychodzą na zewnątrz a stężenie pyłu jest bardzo wysokie (cena masek smogowych to koszt około 50 zł).
  • Kontroluj jakość powietrza zanim udasz się na dłuższe spacery. Załóż aplikacje w telefonie lub sprawdź na stronie internetowej, gdzie możesz sprawdzać poziom zanieczyszczenia w Twojej okolicy, lub w okolicy, do której się wybierasz.
  • Pokochaj zieleń w domu. Nie bez powodu w domach niegdyś uprawiano kwiaty np. paprocie i inne kwiaty doniczkowe, które pochłaniają szkodliwe substancje np. dwutlenek węgla i wydalają potrzebny dla życia tlen, tym samym działając jak domowa oczyszczalnia powietrza . Rośliny mają również działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze, co zawdzięcza się zawartości substancji lotnych o nazwie (fitoncydy).
  • Obserwuj warunki atmosferyczne – jeśli w okresie grzewczym na dworze panuje duża wilgotność będzie to oznaczało, że nasilenie smogu będzie większe dlatego ogranicz wychodzenie na zewnątrz do minimum. Natomiast jeśli na dworze jest wietrznie to znak, że smog wiatr przegonił.
  • Jeśli wychodzisz na zewnątrz, gdzie jest wysokie stężenie substancji smolistych ubieraj się dokładnie, okrywając naj największe partie ciała i włosy. Substancje szkodliwe z dymu osiadają na skórze i włosach wnikając w nie i uszkadzając zdrowe komórki, są przyczyną namnażania się wolnych rodników, które odpowiadają za choroby nowotworowe. Po powrocie zmywaj dokładnie całe ciało i włosy jeśli również miały kontakt z dymem, wówczas będziesz zapobiegać ich negatywnym wpływom na organizm.

SMOG ZWIĘKSZA RYZYKO CHORÓB ZWIĄZANYCH Z NAMNAŻANIEM SIĘ WOLNYCH RODNIKÓW

W związku z ze zwiększonym działaniem wolnych rodników zwiększa się zapotrzebowanie na antyoksydanty – wymiatacze wolnych rodników a należą do nich:

  • Flawonoidy –  to przeciwutleniacze, których zadaniem jest usuwanie wolnych rodników, znajdują się w roślinach liściach i owocach, wpływają ochronnie na naczynia krwionośne, wspomagają pracę wątroby w usuwaniu związków toksycznych z organizmu, zapobiegają chorobom układu sercowo-naczyniowego, regulują krzepliwość krwi, główną ich rolą jest silne działanie antyoksydacyjne w profilaktyce antynowotworowej. 
  • Likopen – należy do grupy przeciwutleniaczy to organiczny związek z grupy karotenów, chroni organizm przed chorobami układu krwionośnego oraz przed nowotworami. Likopen zwiększa efektywność neutralizowania wolnych rodników przez witaminą C i E, znajduje się w owocach i warzywach o czerwonej barwie, najwięcej jest go w pomidorach głównie w jego przetworach (koncentraty, przeciery). 
  • Koenzym Q10 – to witaminopodobna substancja występująca naturalnie w ciele człowieka, potocznie nazywana jest „witaminą młodości” ponieważ ma silne działanie przeciwstarzeniowe, których starzenie przebiega we wszystkich komórkach organizmu. Produkowany jest w wątrobie a do jego produkcji organizm potrzebuje niemalże wszystkich witamin i minerałów. Jego największe stężenie znajduje się w mięśniu sercowym i mózgu a jego niskie stężenie w mózgu prowadzi do problemów z pamięcią, demencji starczej, choroby Alzheimera i Parkinsona. Jego stężenie w organizmie spada wraz z wiekiem, jego spadek obserwuje się już po 35 roku życia, za czym idzie rozpoczęcie się procesu starzenia organizmu. 
  • Selen – osoby narażone na wpływ związków chemicznych szkodliwych dla zdrowia cierpią na niedobory tego pierwiastka, gdyż jego zapasy są zużywane do neutralizowania szkodliwych substancji. Selen pełni przeciwutleniające funkcje ochronne, przeciwnowotworowe, wraz z cynkiem i witaminą E wpływa na detoksykację kadmu, ołowiu i rtęci. Jego spadek w organizmie przyczynia się do spadku odporności, trudno gojących się ran i częstych procesów zapalnych powstałych w obrębie organizmu.
  • Cynk – na jego niedobór cierpią osoby narażone na kontakt z metalami ciężkimi, cynk wraz z selenem i witaminą E neutralizuje ich szkodliwy wpływ na zdrowie.
  • Witamina C – wspomaga usuwanie toksyn z wątroby, jej niedobór dotyka osoby narażone na wpływ wolnych rodników, oraz te, które stosują nieprawidłową dietę ubogą w owoce i warzywa, jest deficyt jest przyczyną krwawienia dziąseł, paradontozy, chorób wątroby, choroby Alzheimera, nowotworów czy udaru mózgu.
  • Beta karoten – chroni komórki skóry przed wpływem wolnych rodników, jego bogatym źródłem są owoce i warzywa o barwie czerwonej, żółtej i pomarańczowej, sporo jest go również w zielonych warzywach liściastych.
  • Witamina E – to jeden z najsilniejszych antyoksydantów wymiataczy wolnych rodników, zapobiega powstawaniu stanów zapalnych organizmu. Jej niedobór przyczynia się miedzy innymi do zwiększonej krzepliwości krwi i do zawału serca.

JAK NEUTRALIZOWAĆ WPŁYW SZKODLIWYCH SUBSTANCJI

  • W okresie od października do marca, gdy jesteśmy narażeni na stężenie smogu, za czym idzie zwiększona podatność na infekcje należy stosować suplementacje cynku, selenu i witaminy E, które pochłaniają szkodliwe substancje z organizmu.
  • Pij dużo wody – spożywanie dużej ilości wody przyspieszy usuwanie z organizmu nagromadzonych toksyn oraz szkodliwych substancji.
  • Spożywanie 1-2 łyżek oleju lnianego na dobę przynosi bardzo zadawalające skutki poprawy zdrowia w występowaniu objawów astmy oskrzelowej.
  • Suplementacja magnezu – jest niezbędny w profilaktyce astmy oskrzelowej i w chorobach układu oddechowego np. przy zapaleniu oskrzeli, zwłaszcza jeśli żyjesz w stresie lub prowadzisz aktywny tryb życia prawdopodobnie cierpisz na niedobory tego składnika. Pamiętaj również, że magnez do wchłaniania potrzebuje odpowiedniej diety bogatej w takie mikroskładniki jak: witaminy B1, B6, C, D i wapnia. Magnez wraz zwapniem odpowiada również za zdrowe kości i zęby, na jego niedobór cierpią przede wszystkim dzieci, które są w okresie wzrostu.
  • Jeśli jesteś po 35 -40 roku życia zapasy koenzymu Q10 w twoim organizmie uległy już znacznemu spadkowi, a jeśli Twój organizm jest narażony na wpływ wolnych rodników, które uszkadzają zdrowe komórki a wzrost nowych, zdrowych wraz z wiekiem ich produkcja zostaje zaburzona niezbędna jest suplementacja koenzymu Q10 zwłaszcza jeśli jesteś narażony na kontakt ze smogiem lub jeśli palisz papierosy.
  • Witamina C jest niezbędna do zneutralizowania szkodliwych substancji i wpływu wolnych rodników.

JAKIE ROŚLINY UPRAWIAĆ W DOMU

  • Paproć Nefrolepis – nawilża, joniuje powietrze, rozkłada szkodliwe  związki chemiczne
  • Geranium – wydziela fitoncydy przez co unieszkodliwia grzyby, wirusy i bakterie
  • Bluszcz – oczyszcza powietrze
  • Zielistka Strengera Chlorophytum – oczyszcza powietrze, dodaje energii

GRZIE KONTROLOWAĆ JAKOŚĆ POWIETRZA

Jakość powietrza monitoruje, pobiera dane i publikuje je Główny Inspektorat Ochrony Środowiska – możliwy jest wybór miasta dla którego sporządzono pomiary oraz punkt pomiarowy.

Źródło: www.wikipedia.pl, „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »