ŚLIWKI WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Śliwka pochodzi z Morza Kaspijskiego, gdzie uprawiana była w starożytności, następnie dotarła do Grecji i Rzymu, skąd przedostała się dalej w głąb Europy, aż do Ameryki Północnej, gdzie zadomowiła się na stałe, przez co teraz Stany Zjednoczone są największym producentem śliwek na świecie. Ich właściwości były doceniane już przed wiekami przez medycynę ludową, gdyż były niezawodnym środkiem na pobudzanie pracy jelit, wzmacniały kości i koiły nerwy. Dodatkowo śliwki są bogate w cenne witaminy i minerały, które powinniśmy dostarczać do naszej codziennej diety.

ŚLIWKI SĄ BOGATE W WITAMINY I SKŁADNIKI MINERALNE TAKIE JAK

  • witamina C
  • witamina A
  • witamina K
  • kwas foliowy
  • potas
  • magnez
  • wapń

ŚLIWKI SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • fitosterole
  • kwas chlorogenowy

WŁAŚCIWOŚCI

  • pomocne przy zaparciach – a to za sprawą dużej ilości błonnika zawartego w śliwkach, który poprawia perystaltykę jelit, przeciwdziałając przy tym zaparciom. Pektyny łącząc się z kwasami organicznymi, usuwają gromadzący się w komórkach tłuszcz i cholesterol. Dodatkowo śliwki mają silne działanie antyoksydacyjne i w przypadku zaparć wystarczy zjeść kilka lub kilkanaście śliwek dziennie, żeby szybko pozbyć się tej dolegliwości.

  • na krzepnięcie krwi – śliwki są bogate w witaminę K, która to reguluje proces krzepnięcia krwi oraz pomaga zapobiec uwidacznianiu się naczyń krwionośnych na skórze.
  • na układ nerwowy – owoce śliwy działają dobrze na nasze samopoczucie oraz cały układ nerwowy a to za sprawą zawartości w owocach tych witaminy B6 oraz magnezu.
  • zatrzymują młodość – śliwki posiadają w swoim składzie witaminę A oraz E, które hamują proces starzenia się i powstawania zmarszczek.

  • dbają o nasze kości – a to za sprawą zawartości wapnia w składzie śliwek, dzięki temu poprawiają one gęstość kości i zmniejszają ryzyko osteoporozy. Aby poprawić gęstość naszych kości należy jeść 10 śliwek dziennie przez cały rok, dzięki czemu zmniejszymy skutki osteoporozy. W celach profilaktycznych można jeść śliwki co 2 – 3 dni.
  • działają antynowotworowo – ze względu na dużą zawartość błonnika i antyoksydantów, śliwki chronią jelito grube przed chorobą nowotworową, dodatkową chronią przed złym cholesterolem i miażdżycą. Profilaktycznie zaleca się zjedzenie 3-4 śliwek dziennie.

CENNA UWAGA

  • Śliwki należy przechowywać w chłodnym i suchym miejscu przez około 3-5 dni, gdyż wraz z upływem czasu maleje kwasowość i jędrność śliwek, przez co są bardziej podatne na zepsucie.

ODMIANY ŚLIWEK

  • węgierka – jest ona podłużna, skórka w odcieniach granatu i z żółtozielonym miąższem. Miąższ śliwki jest zwięzły, chrząstkowy i dobrze odchodzący od pestki. Węgierka dojrzewa wczesną jesienią, jej smak jest bardzo słodki. Rodzaj ten śliwek nadaje się na powidła, do ciast, knedli, dań mięsnych, na śliwowicę oraz na suszenie.
  • renkloda – śliwka ta może mieć żółtą, zieloną lub czerwoną skórkę i odpowiadający jej kolorem miąższ.  Dojrzewa ona w sierpniu, jej owoce są kuliste, lekko spłaszczone u nasady długiej szypułki. Śliwka ta jest słodka, lecz bywa też lekko kwaskowata, a sunięcie pestek bywa kłopotliwe. Idealnie nada się na kompoty.
  • mirabelka – jest to mała, ciemnozłota śliwka o słodkim smaku,kulistym kształcie oraz aromatycznym zapachu. Z mirabelek można zrobić konfitury, dżemy i kompoty oraz nalewki. Podczas długiego smażenia zachowuje kolor, aromat i dużą część składników odżywczych.
  • stanley – rodzaj tej śliwki posiada duże, jajowate owoce i ciemnogranatową skórkę z intensywnym fioletowym nalotem, a jej miąższ ma kolor zielonkawożółty. Stanley dojrzewa we wrześniu. Nadaje się zarówno do bezpośredniego spożycia oraz na kompoty czy dżemy.
  • opal – kolor śliwki jest często ciemnoczerwony lub fioletowy z bardzo słodkim miąższem. Śliwki te dojrzewają pod koniec lipca,a miąższ łatwo oddziela się od pestki.
  • królowa wiktoria – jest to rodzaj śliwki o jasnym zabarwieniu, z odcieniami żółci oraz pomarańczy, często pokryta niebiesko różowym nalotem, posiada jasnożółty miąższ, jest soczysta i dość miękka. Na śliwkach możemy znaleźć liczne cętki z czerwoną obwódką. Wiktoria dojrzewa w połowie września. Śliwki są duże, owalne i nieregularne,a miąższ łatwo odchodzi od pestki, wyróżnia się słodkawym smakiem. Wiktoria nada się do bezpośredniego jedzenia, a także na kompoty.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA ŚLIWEK W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 46 kcal /100 gram
  • białko 0,7 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,28 g/ 100 gram
  • węglowodany 11,42 g/ 100 gram
  • błonnik 1,4 g/ 100 gram
  • witamina C 9,5 mg / 100 gram
  • witamina B1 0,028 mg/ 100 gram
  • witamina B2 0,026 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,417 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,029 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 5 µg / 100 gram
  • witamina A 345 IU/ 100 gram
  • witamina E 0,26 mg / 100 gram
  • witamina K 6,4 µg/ 100 gram
  • wapń 6 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,17 mg/ 100 gram
  • magnez 7 mg/ 100 gram
  • fosfor 16 mg / 100 gram
  • potas 157 mg / 100 gram
  • cynk 0,1 mg/ 100 gram

Źródło: odyzwianie.info.pl, ekologia.pl, wylecz.to.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »