SIEMIĘ LNIANE WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Siemię lniane są to małe nasionka lnu zazwyczaj o brązowej lub złotej barwie, które namoczone w wodzie otaczają się dużo ilością dobroczynnego dla naszego organizmu śluzu. Sam len był doceniany już od wieków, gdyż był uprawiany w starożytnym Egipcie, Chinach oraz  w Babilonie około 3 tysiące lat p.n.e. Roślina lnu była dość powszechnie uprawiana w Polsce w XX wieku, głównie ze względu na włókno, z którego powstawały produkty takie jak materiały dekoracyjne czy obrusy. Siemię lniane ma liczne właściwości zdrowotne, a także te wpływające na wygląd naszych włosów czy skóry, a wszystko dzięki bogatej wartości zawartej w składzie siemienia.

SIEMIĘ LNIANE JEST ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW TAKICH JAK

  • witamina B1
  • witamina B6
  • biotyna
  • kwas foliowy
  • witaminę E
  • żelazo
  • magnez
  • cynk
  • potas
  • wapń

SIEMIĘ LNIANE ZAWIERA W SOBIE CENNE ZWIĄZKI

  • kwasy omega-3
  • fitoestrogeny
  • lecytyny
  • flawonoidy
  • kwas ALA

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • Obniża poziom cholesterolu – potwierdzają to niewielkie badania, które przeprowadzono na 17 osobach, które zostały podzielone na 3 grupy, stosujące przez tydzień 3 odmienne diety – niskobłonnikową, z napojem z błonnika z siemienia lnianego (3 razy dziennie) oraz z chlebem z błonnikiem z siemienia lnianego (3 razy dziennie). W grupie z napojem błonnikowym stwierdzono obniżenie cholesterolu ogółem oraz cholesterolu LDL o 12-15 proc., a w grupie jedzącej chleb – o 7-9 proc. w porównaniu z grupą kontrolną. Znacznie wzrosła też ilość tłuszczu wydalanego wraz z kałem. Wyniki te potwierdzają również doświadczenia prowadzone dłużej i na większych grupach.
  • Wspiera układ pokarmowy – jest to najbardziej znana właściwość siemienia lnianego, gdyż błonnik zawarty w siemieniu przy wypijaniu dużej ilości wody zapobiega zaparciom, ponieważ poprawia ruchy perystaltyczne jelit, dodatkowo siemię stanowi pożywkę dla dobrych bakterii bytujących w jelitach, które wspomagają oczyszczanie ze złogów. Sama konsystencja kisielu, którą przybiera siemię poprzez zalane wodą, odpowiada za działanie osłonowe i łagodzenie dolegliwości bólowych przewodu pokarmowego. Dzięki kwasowi tłuszczowemu ALA, siemię działa ochronnie na śluzówkę, poprawia stan osób cierpiących na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz zmniejsza stan zapalny jelit.
  • Chroni przed nowotworami hormonozależnymi -potwierdzają to badania naukowe, które wskazują, iż spożywanie siemienia lnianego może wykazywać działanie ochronne przeciwko rakowi piersi, endometrium, jajników, prostaty i jelita grubego, a wszystko dzięki kwasowi tłuszczowemu ALA, który przez działanie antyoksydacyjne hamuje rozwój guzów oraz lignany blokujące enzymy biorące udział w metabolizmie hormonów i przyspieszające wzrost komórek nowotworowych. Badanie z udziałem 1122 kobiet trwające 10 lat wykazało, że spożywanie codziennie 0,3 mg lignanów zawartych w siemieniu znacząco zmniejsza śmiertelność, w tym z powodu raka piersi, zaś Kanadyjskie badanie obejmujące 6 tysięcy kobiet udowodniło, że jedzenie siemienia lnianego co najmniej raz w tygodniu zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi o 18 proc. Siemię lniane jest wskazane także mężczyznom, gdyż zjadanie 30 gramowej porcji dziennie zmniejsza czynniki ryzyka raka prostaty.

  • Zapewni piękne włosy, skórę oraz paznokcie – siemię nawilża od środka, dzięki czemu nasza skóra jest bardziej jędrna, lepiej nawilżona i wygładzona. Poprzez regulację gospodarki hormonalnej, siemię pozwala także na pozbycie się niedoskonałości pojawiających się na skórze w trakcie cyklu. Same włosy po pewnym czasie rosną mocniejsze, są lepiej nawilżone i grubsze, podobnie jak paznokcie, które rosną mocniejsze, twardsze i zdrowsze.
  • Wspomaganie prawidłowej pracy mózgu oraz podnoszenie poziomu koncentracji, poprawa pamięci – a dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3. Nasiona lnu są bogatym i jednym z najlepszych roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3, które zawierają 4: 1 stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6. W naszej diecie przeważają kwasy omega-6, a więc siemię lniane jest świetnym sposobem, żeby zrównoważyć proporcje i zadbać o odpowiedni poziom dobrych kwasów omega-3.
  • Łagodzenie objawów menopauzy – Badanie przeprowadzone na 21 kobietach, które spożywały 40 gram siemienia dziennie w postaci ziaren, w 50% zredukowały częstotliwość i intensywność gorących uderzeń towarzyszących menopauzie. Badane osoby odnotowały również ogólną poprawę nastroju.

  • Wspomaga odchudzanie – dzięki dużej zawartości naturalnego błonnika siemię wspomaga naturalną pracę jelit oraz przyspiesza przemianę materii oraz dodatkowo daje poczucie sytości, co sprawia, iż osoba będąca na diecie i odchudzająca się ze zbędnych kilogramów nie odczuwa głodu przez długi okres czasu, a to pozwala na ograniczenie kalorycznych przekąsek.

INNE WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • zwiększanie odporności
  • normowanie poziomu hormonów
  • wspomaganie leczenia kaszlu oraz stanów zapalnych dróg oddechowych
  • obniżanie poziomu cukru we krwi
  • zapobieganie stanom zapalnym w organizmie
  • wpływa na prawidłową pracę serca
  • zmniejszanie ryzyka nadciśnienia i miażdżycy

CENNE UWAGI

  • Siemię lniane należy przechowywać w ciemnym zamkniętym pojemniku. Najlepiej jest je kupować w formie ziarenek.
  • Siemię lniane zostało zakwalifikowane do produktów noszących nazwę superfood, co oznacza,iż posiada ono wszystkie niezbędne składniki, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania.
  • Siemię lniane zawiera glikozydy cyjanogenne, w tym linamarynę, linustatynę oraz neolinustatynę. Związki te w odpowiednich warunkach, takich jak wysoka wilgotność i przy udziale odpowiednich enzymów przekształcają się w trujący kwas pruski. Cyjanogeneza nie zajdzie natomiast, jeśli siemię lniane zostanie zalane gorącą wodą.
  • Nasiona lnu zawierają kontrowersyjny kwas fitynowy, który poza korzystnymi właściwościami antyoksydacyjnymi zaliczany jest również do substancji antyodżywczych, gdyż ma on zdolność do wiązania składników takich jak wapń, żelazo, cynk, magnez, sód oraz potas, co ogranicza ich wchłanianie w organizmie. Może wiązać się to z ryzykiem niedoborów witamin i mikroelementów w organizmie. Niekorzystne działanie kwasu fitynowego w nasionach lnu można zneutralizować poprzez  moczenie siemienia lnianego lub dodawanie do niego produktów bogatych w witaminę C.

NAPAR

  • 1 łyżka siemienia lnianego
  • szklanka wrzątku
  • kilka kropli cytryny

1 łyżkę siemienia lnianego zalej szklanką wrzątku i pozostaw tak do zaparzenia, następnie dodaj kilka kropli cytryny. Tak przygotowany napar jest gotowy do spożycia po około 15 minutach. Napar idealnie się sprawdza rano na czczo zaraz po przebudzeniu.

ODWAR

  • 1 łyżka siemienia lnianego
  • szklanka letniej wody
  • kilka kropli cytryny

Inny sposób na przygotowanie siemienia lnianego do picia czyli odwar. Łyżkę nasion zalej szklanką letniej wody i gotuj przez około 15 minut. Po tym czasie odwar przecedź i odstaw do ostygnięcia, dodaj kilka kropli cytryny.

Zarówno napar jak i odwar z siemienia, aby przyniósł najlepsze efekty, należy spożywać go z samego rana, na czczo. Można nieco urozmaicić smak naparu lub odwaru dodając do niego odrobinę naturalnego soku malinowego.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA SIEMIENIA LNIANEGO W 7 GRAMACH (1 ŁYŻKA STOŁOWA)

  • wartość energetyczna 37 kcal / 7 gram
  • białko ogółem 1,28 g / 7 gram
  • tłuszcz 2,95 g / 7 gram
  • węglowodany 2,02 g / 7 gram
  • błonnik 1,9 g / 7 gram
  • tiamina 0,115 mg / 7 gram
  • ryboflawina 0,011 mg / 7 gram
  • niacyna 0,216 mg / 7 gram
  • witamina B6 0,033 mg / 7 gram
  • kwas foliowy 6 µg / 7 gram
  • witamina E 0,02 mg / 7 gram
  • witamina K 0,3 µg / 7 gram
  • wapń 18 mg / 7 gram
  • żelazo 0,40 mg / 7 gram
  • magnez 27 mg / 7 gram
  • fosfor 45 mg / 7 gram
  • potas 57 mg / 7 gram
  • sód 2 mg / 7 gram
  • cynk 0,30 mg / 7 gram

Źródło: ekoist.pl, dieta.pl, surojadek.com

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »