SIARKA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Siarka jest to pierwiastek mineralny, zajmujący czwarte miejsce w hierarchii makroskładników niezbędnych człowiekowi do życia i wchodzi w skład wszystkich tkanek ludzkiego organizmu, a także jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania. Spotkać ją można m.in. w keratynie będącej budulcem naszych włosów, skóry i paznokci. Jest obecna w kwasie glutaminowym niezbędnym dla prawidłowej pracy układu nerwowego oraz mózgu, a także w heparynie – związku obniżającym poziom ciśnienia krwi. W związku z tak licznymi właściwościami, siarka znalazła zastosowanie m.in. w kosmetyce. Choć mało słyszymy o siarce, w porównaniu do żelaza czy wapna, warto wiedzieć jak dobry wpływ ma ona na nasz organizm.

WŁAŚCIWOŚCI SIARKI

  • oczyszcza wątrobę z toksyn
  • reguluje pracę gospodarki hormonalnej, wpływając na równowagę nastroju
  • mobilizuje układ odpornościowy do walki z infekcjami
  • sprawniej przebiega przemiana związków tłuszczowych
  • sprawy są sprawne oraz elastyczne
  • odpowiednie ukrwienie narządów
  • mocne i zdrowe włosy, paznokcie oraz skóra

OBJAWY NIEDOBORU

  • ciemny pierścień na brzegu tęczówki oka
  • łamliwe paznokcie
  • wypadanie włosów
  • skóra traci blask i jędrność
  • obniżenie nastroju
  • zmęczenie
  • uczucie niepokoju
  • problemy ze wzrokiem

PRZYCZYNY NIEDOBORU

  • uszkodzenie toksyczne i wirusowe wątroby
  • gorączka reumatyczna
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • choroba wieńcowa
  • nowotwory
  • zawał serca mięśniowego
  • promieniowanie jonizujące

ZAPOTRZEBOWANIE NA SIARKĘ

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie przekazują, że dzienne zapotrzebowanie na siarkę nie zostało ustalone. Przyjmuje się, że jeśli dieta dostarcza właściwych ilości białka, to zostaje wówczas pokryte dzienne zapotrzebowanie na siarkę. Średnie dzienne zalecane spożycie białka dla zdrowej osoby to około 1 – 2 g białka na każdy kilogram masy ciała.

CENNA UWAGA

Znajdujące się w naszym organizmie związki siarki nie są toksyczne, tak więc nie ma możliwości przedawkowania pierwiastka. Makroelement nie stanowi dla nas zagrożenia toksycznego, jego ewentualny nadmiar jest usuwany z ustroju wraz z moczem i potem.

ŹRÓDŁA SIARKI

  • mięso
  • drób
  • podroby
  • ryby morskie
  • jaja
  • mleko
  • nabiał
  • chrzan
  • kapusta
  • kalafior
  • rzeżucha
  • seler
  • kukurydza
  • sałata
  • majeranek
  • pasternak
  • ziemniaki
  • rzepa
  • brokuł
  • groch
  • fasola
  • czosnek
  • cebula
  • szparagi
  • soja
  • pomidory
  • papryka
  • awokado
  • porzeczki
  • dynia
  • figi
  • gruszki
  • orzechy

Źródło: spirulina.pl ”siarka – rola, źródła, skutki niedoboru”, diagnozujmy.pl ”siarka”, poradnikzdrowie.pl ”siarka: właściwości”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »