KamienieNaturalne olejki zapachowe eteryczne Ancient Wisdom

RZODKIEWKA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Rzodkiewka, nazywana też królową nowalijek, to jedno z najpopularniejszych warzyw w Polsce, kojarzy się i zwiastuje nadejście wiosny. Jest krewniaczką brukselki, kalafiora i brokułów i odmianą rzodkwi zwyczajnej. Historia jej powstania nie jest dokładnie znana – wyhodowano ją najprawdopodobniej w średniowiecznej Europie. Właściwości zdrowotne i wartości odżywcze tego warzywa były już znane starożytnym Egipcjanom i Grekom, którzy stosowali je na poprawę trawienia, usprawnienie intelektu, dobrą pamięć i wzrok. Osoby, które regularnie jedzą na śniadanie rzodkiewkę mogą cieszyć się dobrą odpornością na wirusy i bakterie, pięknymi włosami i zadbanymi paznokciami.

RZODKIEWKA BOGATA JEST W WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JA

  • witamina C
  • kwas foliowy
  • witamina K
  • wapń
  • potas
  • magnez

RZODKIEWKA BOGATA JEST W CENNE ZWIĄZKI

  • olejek gorczycowy
  • kwercetyna

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • wspomaga trawienie – rzodkiewka pobudza łaknienie i trawienie, wspomaga pracę wątroby, a także działa żółciotwórczo i żółciopędnie. Można ją stosować przy dolegliwościach wątrobowych, braku łaknienia, niestrawności i nadfermentacji jelitowej
  • pomocna na kaszel – rzodkiewka działa także wykrztuśnie, dlatego pomoże złagodzić męczący kaszel. Współczesna fototerapia poleca rzodkiewkę także przy dolegliwościach oskrzelowych i astmie
  • wzmacnia paznokcie i włosy – rzodkiewka zapobiega wypadaniu włosów i łamaniu się paznokci. Właściwości upiększające zawdzięcza m.in. zawartości związków siarki
  • przyśpiesza metabolizm – rzodkiewka sprzyja odchudzaniu nie tylko ze względu na znikomą kaloryczność, ale również korzystny wpływ na tempo przemiany materii, a przyczynia się do tego m.in. potas, który bierze udział w spalaniu tłuszczów i węglowodanów. Metabolizm wspomaga też błonnik rzodkiewki – poprawia pracę jelit, przeciwdziałając przy tym zaparciom, zmniejsza apetyt, ograniczając przy tym wchłanianie i przyswajanie tłuszczów
  • działa przeciwzapalnie i antybakteryjnie – właściwości te rzodkiewka zawdzięcza olejkowi gorczycowemu i zawartej w nim siarce. Związek ten wspomaga nie tylko trawienie, ale również leczenie infekcji, oczyszczanie nosa i zatok, rozpuszcza nadmiar flegmy. Rzodkiewka zawiera również kwercetynę – związek o silnych właściwościach przeciwzapalnych
  • na anemie – obecność żelaza, miedzi i manganu w rzodkiewce sprawia, że jest to produkt bardzo pożądany w profilaktyce niedokrwistości. Wymienione pierwiastki odgrywają ważną rolę w procesie wytwarzania krwi – żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny, zaś miedź zwiększa jego przyswajanie
  • wzmacnia odporność – z racji na wysoką zawartość witaminy C w rzodkiewce, a przede wszystkim – w jej kiełkach – roślina ta pomaga wzmocnić naszą odporność na bakterie i wirusy. Witamina C uszczelnia również naczynia krwionośne, co zapobiega krwotokom z nosa, krwawiącym dziąsłom i łatwemu tworzeniu się sińców
  • na choroby gardła i nerek – w naturalnej medycynie szerokie zastosowanie znajduje sok sporządzany z rzodkiewki. Napój ten, dzięki antyseptycznemu działaniu, koi bolące gardło, a nawet wykazuje właściwości oczyszczające nerki
  • na serce i umysł – dzięki zawartości potasu, jedzenie rzodkiewek pozwala uregulować napięcie mięśniowe, rytm serca i ciśnienie krwi. Potas bierze również udział w procesie dotleniania mózgu, przez co poprawia koncentrację i sprawia, że jesteśmy błyskotliwi.

CENNA UWAGA

Niestety, niektóre z rzodkiewek mogą zawierać zbyt dużo azotanów, które nie są korzystne dla zdrowia. Dlatego wybierając rzodkiewki w sklepie, należy zwrócić uwagę nie tylko na korzeń rzodkiewki, lecz także liście – nie powinny mieć one żółtych przebarwień, gdyż mogą świadczyć o zbyt dużej ilości azotanów. Również w zbyt dużych rzodkiewkach występuje nadmiar związków azotowych. Po przyjściu do domu należy je starannie umyć i nie przechowywać w szczelnych opakowaniach, gdyż niedobór tlenu przyspiesza przekształcanie azotanów w szkodliwe azotyny. Nadmiar azotynów ma działanie kancerogenne, może również uszkodzić hemoglobinę, upośledzić płodność i funkcjonowanie tarczycy.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 16 kcal/ 100 g
  • białko 0,68 g/ 100 g
  • tłuszcz 0,1 g/ 100 g
  • węglowodany 3,4 g/ 100 g
  • witamina C 14,8 mg/ 100 g
  • tiamina 0,012 mg/ 100 g
  • ryboflawina 0,039 mg/ 100 g
  • niacyna 0,254 mg/ 100 g
  • witamina B6 0,071 mg/ 100 g
  • kwas foliowy 25 µg/ 100 g
  • witamina A 7 IU/ 100 g
  • witamina K 1,3 µg/ 100 g
  • wapń 25 mg/ 100 g
  • żelazo 0,34 mg/ 100 g
  • magnez 10 mg / 100 g
  • fosfor 20 mg/ 100 g
  • potas 233 mg/ 100 g
  • sód 39 mg/ 100 g
  • cynk 0,28 mg/ 100 g

Źródło: ekologia.pl ”rzodkiewka warzywo – właściwości, witaminy i wartości odżywcze rzodkiewki”, zywienie.medonet.pl ”rzodkiewka – skąd pochodzi? Zdrowotne powody by jeść rzodkiewkę”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Translate »