RWA KULSZOWA PRZYCZYNY OBJAWY ZAPOBIEGANIE JAK SOBIE Z NIĄ RADZIĆ

Rwa kulszowa to bardzo bolesna dolegliwość nazywana czasem „korzonkami” jest to zespół bólowy związany z uciskiem na nerw kulszowy. Nerw kulszowy obejmuje część lędźwiową kręgosłupa, pośladek i biegnie wzdłuż nogi (tylnej jej powierzchni) aż do stopy. Ból występuje w odcisku lędźwiowym kręgosłupa, pośladka i całej nogi, odczuwalny jest jako drętwienie, mrowienie, osłabienie mięśnia lub uczucie gorąca lub zimna, niektórzy porównują go do rażonej nogi prądem. Ból może trwać od kilku dni, kilka tygodni miesięcy a czasem nawet lat jeśli nie zareagujemy zbyt szybko.

GŁÓWNE PRZYCZYNY

  • powstawanie punktów spustowych w mięśniu pośladkowym małym oraz w mięśniu gruszkowatym, ból wywołany przez powstanie punktów spustowych jest głęboki i dokuczliwy
  • pojawianie się punktów spustowych satelitarnych – ucisk nerwu wychodzącego z rdzenia kręgowego może powodować powstawanie satelitarnych punktów spustowych uciskających na nerw. Ból wywołany uciskiem na nerw jest ostrzejszy, nagły i przeszywający wówczas odczuwalny jest jakbyśmy włożyli nogę do gniazdka elektrycznego.
  • niedobór mikroskładników min. witamin z grupy B, magnezu oraz witaminy C, co jest przyczyną powstawania punktów spustowych.

Powstawanie punktów spustowych w mięśniu pośladkowym małym skutkujących „rwą kulszową tylnej kieszeni” co jest częstą przypadłością pojawiającą się u mężczyzn, którzy noszą portfel w tylnej kieszeni, wówczas portfel wywiera nacisk na mięsień pośladkowy mały powodując hamowanie krążenia krwi, a to właśnie ograniczone krążenie krwi powoduje powstawanie punktów spustowych w poszczególnych mięśniach. Punkty spustowe mogą powstawać również na skutek nagłego i nadmiernego skurczu mięśnia pośladkowego czy upadku powodującego uraz w tkance miękkiej, za powstawanie bolesnych punktów spustowych, które prowadzą do powstania takiej dolegliwości jak rwa kulszowa przyczyniają się także inne przyczyny:.

POZOSTAŁE PRZYCZYNY WPŁYWAJĄCE NA POWSTAWANIE RWY KULSZOWEJ

  • częste, drobniejsze upadki, stłuczenia mięśni pośladkowych
  • sport – głównie nadmierne, wyczerpujące wysiłki
  • długotrwałe siedzenie, unieruchomienie to jeden z najczęstszych powodów występowania niedokrwienia mięśni pośladkowych, częste pojawiające się uczucie mrowienia, drętwienia to sygnał, który powinien być przestrogą do wdrożenia większej aktywności fizycznej, ćwiczeń obejmujących angażowanie mięśni pośladkowych do pracy, a podczas siedzącej pracy powinniśmy robić przerwy i często zmieniać pozycje siedzącą. Warto również zaopatrzyć się w dostępne na rynku poduszki dmuchane, podkładki i maty, które będą dbały o nasze mięśnie zapobiegając niedokrwieniu podczas długotrwałego siedzenia.
  • nadmiar biegania lub chodzenia
  • nadwaga
  • dźwiganie ciężkich przedmiotów
  • otrzymywanie zastrzyków
  • chodzenie o kuli czyli przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą nakłada na mięsień pośladkowy podwójny nacisk
  • stanie na jednej nodze
  • noszenie portfela w tylnej kieszeni – portfel w tylnej kieszeni uciska mięsień pośladkowy podczas chodzenia oraz podczas siedzenia.

WSZYSTKIEMU WINNE PUNKTY SPUSTOWE POWSTAŁE W MIĘŚNIACH

Punkty spustowe to włókna mięśniowe o wzmożonym napięciu, które przybierają kształt guzków, wykazują wrażliwość podczas ucisku i powodują ból przeniesiony, rozchodzący się według schematu. Punkty spustowe (zgrubienia) są wyczuwalne pod palcami i mogą powodować ból o różnym nasileniu lub drętwienie a związane z nimi dolegliwości występują pod różnymi postaciami.

GDZIE ZNAJDUJĄ SIĘ PUNKTY SPUSTOWE BĘDĄCE PRZYCZYNĄ POWSTAWANIA RWY KULSZOWEJ

  • w mięśniu pośladkowym małym
  • w mięśniu gruszkowatym – problemy związane z pojawianiem się punktów spustowych w mięśniu gruszkowatym najczęściej dotyka kobiety i występuje aż 6 razy częściej aniżeli u mężczyzn

MIĘSIEŃ POŚLADKOWY MAŁY

Mięsień pośladkowy mały posiada przyczepy na dolnej połowie talerza kości biodrowej (miednicy) oraz na górnej części krętacza wielkiego, jego funkcja polega na podtrzymywaniu miednicy podczas chodzenia, odwodzenia kończyny dolnej i jej rotacji wewnętrznej. Mięsień pośladkowy mały to najmniejszy mięsień z grupy mięśni pośladkowych, ukryty jest pod mięśniem pośladkowym wielkim i średnim. Mięsień pośladkowy mały to jeden z najmniejszych mięśni pośladkowych jednak może być on źródłem ogromnego dyskomfortu na zaskakująco dużym obszarze ciała, może powodować uczcie drętwienia, tkliwość lub ból, który może być nieznośny.

Jakie objawy powodują powstałe punkty spustowe:

  • dotkliwy ból pośladków
  • ból tylnej lub bocznej strony uda
  • ból łydki aż do kostki
  • bolesne chodzenie
  • bolesne wstawanie z krzesła
  • problem z założeniem nogi na nogę
  • utykanie
  • przewrócenie się na „zły bok” podczas snu może powodować wybudzenie

MIĘSIEŃ GRUSZKOWATY

Wykonuje pracę, gdy noga jest w spoczynku a tułów obraca się tak, jakby przy zamachu kijem golfowym. Ból rzutowany z mięśnia gruszkowatego odcuwalny jest w kości krzyżowej (u podstawy kręgosłupa), w pośladkach i w biodrze, ból także może pojawić się w górnej części mięśni grupy tylnej uda i mają wzorce bólu rzutowanego

Jakie dolegliwości powoduje

  • napięcie w mięśniu gruszkowatym może działać skrzywiająco na staw krzyżowo- biodrowy powodując ból a przechylona kość krzyżowa może powodować wrażenie krótszej jednej nogi.
  • skrócenie się mięśnia gruszkowatego może również utrudniać zakładanie nogi na nogę albo obracanie jej do wewnątrz
  • ból może doprowadzić do utykania  a jeśli punkty spustowe są bardzo aktywne może to uniemożliwić chodzenie czy rozkładanie nóg na boki
  • można nie móc znaleźć odpowiedniej pozycji do siedzenia wiercąc się i przekręcając co chwilę (siedzenie pogarsza stan mięśni gruszkowatych, leżenie przynosi ulgę).

Jak to się dzieje

skrócone mięśnie gruszkowate zwiększają swoją średnicę i uciskają na nerw kulszowy, wówczas ból jest ostrzejszy anżeli ten pochodzący od punktów spustowych i odczuwalny jest po tylnej stronie uda, łydki i na podeszwie stopa dolegliwości tej mogą towarzyszyć również mrowienie, drętwienie, palenie i nadwrażliwość.

JAKIE SĄ PIERWSZE OBJAWY RWY KULSZOWEJ

  • ból pleców w odcinku lędźwiowym podczas siedzenia, chodzenia, zmiany pozycji
  • ból pośladka lub pośladków podczas chodzenia lub siedzenia także (kłucie, mrowienie, drętwienie)
  • bóle w okolicach biodra
  • bóle w okolicach uda
  • utykanie, utrudnione chodzenie

JAK WRÓCIĆ DO PEŁNEJ SPRAWNOŚCI

  • masaż tradycyjny – warto jak najszybciej udać się na masaż do fizjoterapeuty a ten pokaże jak należy ćwiczyć w domu
  • automasaż – nie zawsze mamy możliwość skorzystać z wizyty u fizjoterapeuty, terminy bywają również odległe dlatego nie czekaj i zacznij działać natychmiast jeśli tylko poczujesz pierwsze dolegliwości.
  • ćwiczenia angażujące mięśnie pośladków oraz ud – warto rozpocząć od rozciągania, w internecie znajdziesz wiele ćwiczeń rozciągających, które przyniosą zdecydowaną ulgę i rozładują napięcie mięśniowe, jeśli już poczujesz się na siłach zadbaj o ćwiczenia angażujące mięśnie ud, pośladków oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa, wykonując je kilka razy w tygodniu unikniesz niedokrwienia mięśni, napięcia i bolesności punktów spustowych.

DO AUTOMASAŻU STOSUJE SIĘ

  • szczotki z naturalnego włosia dzika przeznaczonej do masażu na sucho lub na mokro – taki masaż warto wykonywać 1- 2 razy dziennie, w ten sposób nie tylko pozbędziesz się bolesności punktów spustowych, napięcia mięśni ale i ujędrnisz skórę i pozbędziesz się zrogowaciałego naskórka, masaż pobudzi produkcję kolagenu, co wpłynie na ujędrnienie skóry, płeć piękna masażem szczotką pozbędzie się niechcianego cellulitu. Masaż szczotką – szczególnie zalecany jest dla osób bardzo wrażliwych na ból – wykonywanie takiego masażu w miejscach bólu będzie przynosiło rezultaty jednak dłużej trzeba będzie na nie poczekać. Szczotkowanie ciała na sucho lub na mokro wykonuje się ruchem okrężnym w kierunku serca.

  • wałka wieloigłowego – wałek wieloigłowy ma podobne zastosowanie jak masaż szczotką z dzika z tym, że jego działanie wydaje się nieco silniejsze, to znaczy, że na efekty czekamy krócej. Masaż wałkiem igłowym pozwala pozbyć się napięcia mięśniowego, działa rozluźniająco i dotleniająco na mięśnie, ma działanie przeciwbólowe a także ujędrniające, pobudza w przypadku niedowładu mięśni.

  • wałka foamroller – foam rolling to masaż za pomocą piankowego wałka. Wykonanie masażu wałkiem rozluźni napięte mięśnie, wystarczy podłożyć wałek pod bolesne partie mięśni czy punkty spustowe i wykonuje się podłużne rolowanie, w ten sposób pozbędziesz się powstałych zgrubień (punktów spustowych) powstałych w tkance łącznej, w ten sposób płeć piękna pozbędzie się również cellulitu, masaż wałkiem wzmaga produkcję kolagenu co dodatkowo ujędrni i napnie skórę.

  • piłki do tenisa ziemnego – fajny sposób niwelowania bólu, piłkę zawsze możesz mieć ją pod ręką (w pracy, w domy czy na wakacjach). Masaż piłeczką tenisową sprawdzi się szczególnie w miejscach, gdzie nie sięgniesz samodzielnie lub wykonanie masażu manualnego męczy Cię. Wystarczy przyłożyć do powstałego punktu lub punktów spustowych piłeczkę tenisową i przystawić się przy ścianie (w ten sposób możesz masować mięśnie pleców, rąk, pośladków czy nóg) lub położyć piłeczkę na podłogę i nakierować na nią miejsce aktywnego punktu spustowego i rolować. Taki masaż zniweluje powstałe napięcie mięśniowe i objawy bólowe. Czasami dezaktywowanie punktu samym rolowaniem może nie wystarczyć, wówczas należy zatrzymać się w miejscu punktu spustowego i uciskając go – jeśli ból nie ustępuje to najprawdopodobniej używasz zbyt dużego ucisku.

  • bańki chińskie – masaż bańką chińską również przynosi zadowalające rezultaty w zwalnianiu punktów spustowych. Zassanie powietrza bańką chińską uwolni powstałe punkty spustowe, które przed masażem były bardzo tkliwe, wystarczy przez kilka minut np. 2 min. zassać powietrze w posmarowane i bolące miejsce i masować okrężnym ruchem. Tkanki zostaną, rozmasowane, poprawie ulegnie krążenie krwi, skóra będzie produkowała kolagen, skóra zrobi się jędrna i gładka. Bańki pokocha każda płeć piękna to dzięki nim możesz pozbyć się blizn, rozstępów, cellulitu i obwisłej skóry np. po ciąży czy o zrzuceniu kilku kilogramów.

JAK ZAPOBIEGAĆ NAWROTOM RWY KULSZOWEJ I DODATKOWE WSKAZÓWKI

  • staraj się nie spać na boku – leżąc na boku cały ciężar ciała uciska na napięte mięśnie, co może zwiększyć niedokrwienie i może dojść do nasilenia się objawów,
  • masuj lub roluj pośladki dwa razy dziennie (za pomocą wałka wieloigłowego, wałka foamroller)
  • jeśli masz siedzącą pracę – rób przerwy co 1- 2 godziny, wstań i przejdź się unikniesz w ten sposób niedokrwienia mięśni, wykonuj 2 razy dziennie 10 powtórzeń napinania mięśni pośladkowych – czynność ta nie zajmie Ci wiele czasu możesz ją wykonać podczas mycia zębów lub w przerwie w pracy (stań na szerokość bioder, ugnij nogi w kolanach obniżając poziom ciała i z całej siły napnij mięśnie pośladków oraz ud nie napinając mięśni brzucha i powoli prostuj nogi w kolanach tak jakbyś wykonywała półprzysiady, powtórz ćwiczenie 10 razy dwa razy dziennie) ćwiczenie to jest bardzo łatwe do wykonania, dotleni mięśnie pośladkowe, będzie zapobiegało ich bolesności, zapewni Ci również piękne odstające pośladki.

  • ćwicz przynajmniej 2-3 razy w tygodniu mięśnie pośladkowe i mięśnie ud, wykonując odwodzenie nóg na boki (na stojąco lub w pozycji leżącej – zawsze ćwicz obie strony).
  • suplementacja mikroskładników takich, jak magnez, kompleks witamin z grupy B oraz witaminy C będzie zapobiegała powstawaniu punktów spustowych

  • wykonuj stretching codziennie (ćwiczenia rozciągające).

  • jeśli poczujesz pierwsze objawy bólowe jak najszybciej rozpocznij automasaż np. piłeczką tenisową. Stań przy ścianie, ułóż piłeczkę w bolącym miejscu i roluj nią o ścianę, w ten sposób możesz samemu regulować odpowiedni nacisk. Taki masaż wykonuj nawet kilka razy dziennie, nie musi on trwać zbyt długo.
  • wykonuj kręcenie biodrami w jedną potem w drugą stronę, rozciągnij pośladki (połóż się na plecach i przyciągnij najpierw jedną potem drugą nogę w kolanie do klatki piersiowej).
  • jeśli masz siedzącą pracę koniecznie zacznij się ruszać (spacery, ćwiczenia np. pilates lub joga lub pływanie).
  • warto kupić ortopedyczne podkładki na krzesło, najlepiej udać się do sklepu rehabilitacyjnego i wypróbować, która najlepiej będzie Ci odpowiadać. Podkładki będą zapobiegały występowaniu niedokrwienia podczas długiego siedzenia.
  • nie wypychaj kieszeni portfelem lub innymi przedmiotami, przedmioty te zwłaszcza będą uciskały mięśnie podczas siadania.

A JAK TO JEST U MNIE Z TĄ RWĄ KULSZOWĄ

Po raz pierwszy z rwą kulszową miałam do czynienia jako nastolatka, nie miałam wówczas pojęcia, co to takiego, pomogły mi wtedy zabiegi i ćwiczenia. Kolejny raz ta sama noga odezwała się pod koniec ciąży, nie mogłam chodzić i o kulach pojechałam do fizjoterapeuty, który rozluźnił napięte mięśnie i wykonał tapping, po czym z gabinetu wyszłam bez kuli. Z racji, że ciąża moja była zagrożona nie mogłam wykonywać żadnych ćwiczeń, więc 3 razy w tygodniu jeździłam na masaże, które miałam wykonywane z obu stron leżąc na boku i wraz z plastrami funkcjonowałam normalnie. Po odklejeniu plastrów tuż przed kolejną wizytą po upływie kilkunastu minut nie mogłam znów chodzić. Obecnie, gdy jestem mniej aktywna po ośmiogodzinnej, siedzącej pracy problem rwy kulszowej powraca.

W zależności, w jakim momencie doznam pierwszych oznak bólowych, tak działam. Moje SOS w pracy to piłka tenisowa, którą zawsze mam przy sobie, po prostu siadam na niej na krześle, układam ją w miejscu bólu aby rozluźnić mięśnie pośladkowe i czekam, aż ból minie, następnie przekładam ją z miejsca na miejsce (zwykle ból słabnie od razu). W domu wybieram masaż bańką chińską, po którym również ból mija, lub sięgam po wałek foamroller. Zapobiegawczo codziennie rano szczotkuję szczotką z włosia dzika całe ciało od stóp do głowy, ze szczególnym uwzględnieniem pośladków, lędźwi i ud, a wieczorem przed snem wybieram wałek wieloigłowy, po takim masażu zasypiam w kilka minut. U mnie pierwsze objawy rwy kulszowej to ból pośladka pojawiający się przy tąpnięciu nogą, najczęściej gdy wstaję z krzesła podczas siedzącej pracy, ból odczuwalny jest przy każdym zetknięciu nogi z podłogą, często pojawia się również podczas siadania, wówczas odczuwam kłucie szpilką a raczej grubym gwoździem, a gdy chodzę utykam na lewą nogę, co pojawia się zwłaszcza po dłuższym siedzeniu. Czasami bywa i tak, że bez szybkiego rozmasowania pośladka nie jestem w stanie zrobić kroku. Dlatego zawsze noszę przy sobie piłkę tenisową aby jak najszybciej zareagować i rozluźnić napięty mięsień. Regularne ćwiczenia w domu lub na siłowni pomagają, a gdy nie mam na nie czasu roluję całe plecy, pośladki, uda i łydki na wałku foamroller – to nie zajmuje mi wiele czasu, roluję się np., gdy oglądam TV, po masażu samopoczucie poprawia się natychmiastowo. Ból rwy kulszowej jest bardzo bolesny i drażniący podobnie jak masaż bolesnych miejsc, czasem łzy same cisną się do oczu, jednak po chwili ból maleje, znika i możesz zacząć normalnie funkcjonować. Podobnie działają ćwiczenia, każdy ruch wywołuje dotkliwy ból, który słabnie wraz z ilością wykonywanych powtórzeń. Oczywiście bardzo ważna jest witamina B12, która do wchłaniania potrzebuje kwasu foliowego (najlepiej łykać cały kompleks B ponieważ poszczególne witaminy z grupy B wzajemnie się wspierają). Jeśli chodzi o bóle mięśniowe nie może zabraknąć magnezu a także witaminy E. Ale najlepsze, co możesz dla siebie zrobić to udać się do dobrego fizjoterapeuty – a są tacy!, który postawi Cię na nogi, co najważniejsze dopasuje do Twoich potrzeb i możliwości ćwiczenia, dzięki którym zapomnisz o problemie na kilkanaście lat a może i dłużej.

Źródło: Clair Davies, Amber Davies Terapia Punktów Spustowych Praktyczny Podręcznik

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »