ROZSTĘPY W CIĄŻY, PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Rozstępy to czerwone, sine lub bordowe pręgi pojawiają się, gdy dochodzi do nadmiernego rozciągnięcia skóry co skutkuje uszkodzeniem włókien kolagenowych i powstaniem blizn w skórze właściwej. Najczęściej pojawiają się na brzuchu, udach, boczkach, pośladkach i piersiach po szybkim przyroście wagi. Dotykają też osób otyłych i kulturystów oraz osoby młode w okresie dojrzewania w fazie szybkiego wzrostu. Najpierw pojawia się swędzenie, pieczenie a następnie delikatne świetliste pręgi to właśnie czas ostateczny by zareagować i można ten etap jeszcze zahamować.

PRZYCZYNY POWSTAWANIA ROZSTĘPÓW

  • Przyczyną powstawania rozstępów jest dieta uboga w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT Kwasy Omega 3,6,9. Kwasy Omega 3 to kwas alfalinolenowy (olej lniany, rzepakowy lub sojowy), EPA i DHA (ryby owoce morza, algi). Omega 6 to kwas linolenowy (olej z pestek winogron, olej słonecznikowy, olej krokoszowy). Omega 9 to (kwas oleinowy) wytwarzany jest przez organizm ale w bardzo małych ilościach. To właśnie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe uelastyczniają skórę i chronią przed jej uszkodzeniem przy przyrostach wagi np. w okresie ciąży. To one nawilżają skórę od środka a ich niedobór odpowiada za suchą spierzchniętą skórę zimą, atopowe zapalenie skóry oraz łuszczycę.
  • Niedobór witaminy C. Witamina C bierze udział w produkcji kolagenu w skórze , włosach paznokciach, bierze udział w biostynezie hormonów kory nadnerczy (hormony kory nadnerczy decydują o właściwej gospodarce wodnej organizmu, w okresie ciąży często organizm zmaga się z odkładaniem wody). Organizm nie wytwarza witaminy C ani jej nie magazynuje dlatego niezbędne jest codzienne dostarczanie witaminy C z bioflawonoidów (owoców) każdego dnia.
  • Zbyt szybki przyrost masy ciała jednak w okresie ciąży nie mamy na to wpływu i jest to jak najbardziej objaw pożądany.

ZAPOBIEGANIE

  • Standardowo zaleca się unikanie gwałtownych przyrostów wagi jednak w okresie ciąży to nie jest możliwe, nie jesteśmy w stanie powstrzymać powiększającego się brzucha czy innych partii ciała a odchudzanie się w okresie ciąży absolutnie nie jest wskazane.

  • Zacznij szczotkowanie ciała na sucho lub mokro za pomocą szczotki z naturalnego włosia z dzika. Szczotkowanie na mokro wykonuj okrężnymi ruchami w kąpieli masuj uda, pośladki, boczki, delikatnie skórę brzucha, piersi omijając brodawki. Możesz wykonać masaż całego ciała zawsze od stóp do głowy w kierunku serca. Masaż złuszcza martwy naskórek, poprawia krążenie, pobudza produkcję kolagenu, redukuje cellulit, uelastycznia skórę a po masażu kosmetyki przeciwko rozstępom będą bardziej wnikały w skórę.

  • Nawilżanie. Smaruj partie narażone na rozstępy 2 x dziennie (wieczorem po kąpieli i rano, gdyż skóra po nocy zwykle jest sucha część kosmetyku wchłonęła się a część pozostała w piżamie). Świetnymi preparatem godnym polecenia są kosmetyki firmy Palmer`s Cocoa Butter około 30 zł 250 ml, Palmer`s Tummy Butter około 30 zł 125 gram (masło sprawdza się też później w mroźne dni dla mamy i dziecka na twarz i dłonie). Spełnią wymagania każdej skóry masło sprosta natłuszczeniu nawet bardzo suchej skóry.
  • Zjadaj codziennie garść pestek z dyni uprażonych na suchej patelni (cynk odbija piętno na naszej skórze powodując jej suchość, łuszczycę, działa przeciwzapalnie i przyspiesza gojenie się ran, dodatkowo zjadaj ziarna słonecznika). Możesz dodać je do koktajlu i zblendować.
  • Aby pozbyć się swędzenia skóry brzucha masuj skórę szczotką przeznaczoną do szczotkowania na sucho, wystarczy kilka okrężnych ruchów i natychmiast swędzenie ustępuje a po szczotkowaniu zastosuj oliwkę przeciw swędzeniu skóry Palmer`s Cocoa Butter Itchy Skin cena około 25 zł, 150 ml.
Prenatal DHA cena około 40zł 60 kap.
  • Stosuj DHA dla kobiet w ciąży w okresie całej ciąży, w okresie karmienia piersią oraz podawanie ich małym dzieciom. DHA między innymi odpowiadają za prawidłowy rozwój mózgu.
  • Stosuj Omega 3,6 w postaci olejów minimum 1 łyżka dziennie naprzemiennie (lniany, rzepakowy, słonecznikowy, z pestek winogron, oliwa z oliwek) to uelastyczni i nawilży Twoją skórę od środka. Oliwa spożywana sama w sobie jest mało przyjemna w smaku ale np. dodana do porcji zupy lub wymieszana z odrobiną kefiru czy maślanki już tak, spożywaj też surówki z dresingiem na bazie oliwy.

  • Uzupełniaj witaminę C z bioflawonoidów lub aceroli 2- 3 x 500 mg.
  • Wzbogać dietę w soki marchwiowe. Zawarty w nich Beta Karoten odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym utrzymaniu zdrowej skóry i błon śluzowych. Wykazuje działanie ochronne na włókna kolagenowe przed zniszczeniem przy czym stają się odporne na rozciąganie

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »