REFLUKS ŻOŁĄDKOWO-PRZEŁYKOWY, PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Refluks żołądkowo-przełykowy to cofanie się treści żołądkowej na skutek niedomykania się zwieracza żołądka i towarzyszy mu uczucie zgagi.

Zgaga to jedna z najczęściej występujących objawów chorobowych ze strony przewodu pokarmowego, która charakteryzuje się paleniem, pieczeniem w okolicach mostka. Powodem tego stanu jest cofanie się kwaśnej treści żołądkowej z żołądka do przełyku.

Żołądek jest częścią przewodu pokarmowego, który ma za zadanie, mieszanie, rozdrabnianie na miazgę i trawienie pokarmów, takich jak białka i cukry a pomaga mu w tym sok żołądkowy. Żołądek codziennie produkuje sok żołądkowy w ilości około od 1,5 -2,5 litra. W skład soku żołądkowego wchodzą:

  • Woda.
  • Kwas solny HCl ma za zadanie sterylizacje pokarmów (zabija chorobotwórcze bakterie, drobnoustroje i wirusy które trafiają do przewodu pokarmowego) oraz stymulowanie enzymów trawiennych do pracy.
  • Enzymy trawienne (pepsynogen wraz z kwasem solnym przekształca się  w postać pepsyny, która ma za zadanie trawienie białek, cukrów w mniejszym stopniu tłuszczy).
  • Sód wraz potasem ma za zadanie przenoszenie impulsów nerwowych i wykonywania skurczu i rozkurczu komórek mięśniowych, które umożliwiają mieszanie i rozdrabnianie pokarmów w żołądku. Tak samo jak potas pozwala na utrzymanie prawidłowej regulacji kwasowo-zasadowej. Wraz z potasem i chlorem zwiększa wydzielanie soków trawiennych (sód znajdziemy w soli kuchenna – NaCl).
  • Potas reguluje gospodarkę wodną organizmu, między innymi odpowiada za utrzymanie równowagi kwasowo- zasadowej, jest aktywatorem enzymów trawiennych oraz pobudza wydzielanie insuliny.
  • Czynnik wewnętrzny, który jest niezbędny do prawidłowego wchłaniania witaminy B12. Jego niedobór skutkuje brakiem wchłaniania witaminy B12 co objawia się niedokrwistością (anemią).

Sok żołądkowy jest roztworem wodnym kwasu solnego, oraz enzymów trawiennych, który jest stymulowany do pracy. Im więcej pojawia się czynnika drażniącego, tym większa jest produkcja śluzu w żołądku (czynnikiem drażniącym są pokarmy białkowe, tłuszcze oraz cukry), które wymuszają produkcję najbardziej stężonego kwasu solnego w żołądku, który utrzymuje się nawet do 8 godzin). Produkcja soku trawiennego nasila się podczas przyjmowania posiłków, gdy nie spożywamy pokarmu jego stężenie jest bardzo niskie. Dlatego zaleca się przyjmowanie posiłków częściej ale w małych porcjach, nie należy doprowadzać do przejadania się.

PRZYCZYNY POJAWIANIA SIĘ ZGAGI, REFLUKSU ŻOŁĄDKOWO-PRZEŁYKOWEGO, COFANIA SIĘ TREŚCI ŻOŁĄDKOWEJ

  • Nieprawidłowa dieta. Dieta bogata w produkty białkowe, tłuszcze, mięso oraz cukry. Białka zwierzęce, mięso i tłuszcze trawią się najdłużej, potrafią zalegać wiele godzin w żołądku powodując uczucie dyskomfortu trawiennego.
  • Dieta uboga w produkty pochodzenia roślinnego owoce i warzywa. Warzywa zawierają enzymy trawiennie, wspomagają trawienie wraz z owocami pozwalają utrzymać prawidłową równowagę kwasowo-zasadową.
  • Niedobór potasu. Potas reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową. Im więcej w diecie produktów kwasowych tym większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Niedobór potasu objawia się obrzękiem nóg w okolicach kostek oraz palców u dłoni.
  • Niedobór cynku. Cynk odpowiedzialny jest za magazynowanie insuliny i jej uwalnianie, która jest niezbędna do rozkładu cukrów.
  • Niedobór witaminy A utrzymuje prawidłowy poziom cynku w organizmie
  • Niedobór wapnia, witaminy K2, magnezu oraz D3. Jeśli organizm nie radzi sobie z rozkładem cukrów w organizmie czego skutkiem jest zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej to najprawdopodobniej na skutek niedoboru wapnia oraz niezbędnych mu składników do jego wchłaniania. Im więcej jest w diecie produktów kwasowych tym większe zapotrzebowanie na produkty odkwaszające organizm (wapń i magnez).
  • Niedobór witaminy B1 (bierze udział w rozkładzie węglowodanów, tłuszczy i aminokwasów), B7 (bierze udział w regulacji i rozkładzie cukru).
  • Niedobór witaminy B3, która bierze udział w przemianie węglowodanów, reguluje prawidłowy poziom cukru i cholesterolu.

Nieprawidłowa praca przewodu pokarmowego doprowadza do zachorowania na refluks żołądkowo-przełykowy, który charakteryzuje się cofaniem się treści z żołądka do przełyku. Często towarzyszy mu kaszel, który jest wymuszany na skutek podrażnienia ścian przełyku i gardła treścią żołądkową, czasem nawet towarzyszy mu chrypka. Dzieje się tak na skutek osłabionej pracy żołądka w konsekwencji osłabionego zwieracza żołądka, który się nie domyka i wypuszcza treść żołądka na zewnątrz. Wylewająca się treść żołądka chlustając zalewa przewód pokarmowy, gardło, często np. podczas schylania się trafia do jamy ustnej oparzając kwasem gardło powodując uszkodzenia błon śluzowych układu pokarmowego, gardła objawia się często chrypką lub uczuciem drapania w gardle. Jest to na tyle niebezpieczne, gdyż układ pokarmowy za wyjątkiem żołądka nie jest odporny na działanie kwasu i ulega oparzeniom, uszkodzeniom błon śluzowych. Żołądek radzi sobie z treścią żołądkowa, w której skład wchodzi między innymi kwas solny HCL, ze względu na swoją budowę przystosowaną, odporną na działanie kwsau solnego. Jest wyposażony w gruczoły śluzowe, które wydzielają śluz ochronny zabezpieczając żołądek przed uszkodzeniem jego błony śluzowej. Długotrwałe nie leczone działanie treści żołądkowej na przewód pokarmowy i gardło zagraża poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi co w konsekwencji może doprowadzić do nowotworów w obrębie uszkodzeń błon śluzowych.

ZAPOBIEGANIE, JAK PRZYWRÓCIĆ PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE UKŁADU POKARMOWEGO

  • Zmiana diety na dietę zasadową, która odciąży żołądek. Dieta zasadowa oparta głównie na owocach, warzywach surowych i gotowanych z wyłączeniem produktów białkowych, mięsa, cukrów i tłuszczy, do czasu poprawy stanu zdrowia. Produkty kwasotwórcze najbardziej obciążają żołądek stymulując stężenie kwasu solnego, następnie rozszerzanie diety o niskoprocentowe produkty białkowe. W poprawie zdrowia sprawdza się dieta wegańska (nie zawiera produktów pochodzenia zwierzęcego), następnie przejście na dietę dr Ornisha, która również opiera się na owocach i warzywach, dopuszcza produkty białkowe niskoprocentowe eliminując cukry i tłuszcze. Więcej o diecie dr Ornisha znajdziesz tutaj : http://blessyou.pl/?p=228

  • Włącz do diety surowe warzywa plus dodatkowo w postaci soków (wypijaj sok 20 min przed posiłkiem lub 1- 1,5 godziny po posiłku). Głównie na bazie marchwi, co pozwoli uzupełnić niedobory witaminy A.

  • Włącz do diety zupy początkowo miksowane odciążą pracę żołądka.
  • Pij herbaty ziołowe takie jak koper włoski, herbatę z mięty pieprzowej, rumianek.
  • Spożywaj dużo ciepłych posiłków unikaj zimnych potraw i napojów. Organizm nie będzie tracił dodatkowo energii na ich ogrzanie.

  • Gotuj ziemniaki w mundurkach z dodatkiem kminku. Mają działanie łagodzące i rozgrzewające żołądek.
  • Zrezygnuj z tłuszczy pochodzenia zwierzęcego (masła 82% tłuszczu).
  • Zrezygnuj z kawy zwłaszcza z kawy z mlekiem i cukrem! (daje objawy przelewania, bulgotania w żołądku) do czasu poprawy stanu zdrowia. Kawa stymuluje produkcję kwasów żółciowych podrażnia żołądek, wypłukuje minerały w tym magnez i dodatkowo nasila objawy chorobowe przy bakterii helikobakter, którą możesz mieć.
  • Unikaj produktów zawierających peptydy przynajmniej do czasu ustania problemów żołądkowych a należą do nich: pomidory, koncentraty pomidorowe, ketchup, pszenica, produkty mleczne, ryż, soja. Jeśli cierpisz na problemy żołądkowe podrażniają przewód pokarmowy, produkują dużą ilość kwasów co objawia się nadkwasotą, zgagą, ulewaniem treści żołądkowej zwłaszcza przy pozycji poziomej ciała (schylanie się, lub podczas leżenia).
  • Unikaj napojów gazowanych i kolorowych, czarnej herbaty. Wybieraj soki, herbaty ziołowe. Nie pij zimnych płynów zwłaszcza z lodówki gdyż dodatkowo obciąża to żołądek, który musi najpierw ogrzać płyn a następnie go strawić.
  • Unikaj żywności wysoko przetworzonej tak zwanego śmieciowego jedzenia żywności takiej, która nie ma żadnej wartości odżywczej zwłaszcza pieczywo suche, wafle ryżowe preparowane, cukrów, słodyczy głównie mlecznych (wybieraj czekoladę gorzką), ogranicz spożywanie produktów z białej mąki oczyszczonej.
  • Unikaj tłustych potraw, serów z dużą zawartością tłuszczu (żółtych, pleśniowych, mascarpone) powodują gazy w jelitach.
  • Unikaj pieczywa żytniego przynajmniej do czasu poprawy stanu zdrowia, pieczywo żytnie jest pokarmem silnie kwasowym.
  • Uzupełnij potas. Najlepszym źródłem potasu są pestki z moreli gorzkiej (2 sztuki / dobę) lub pestki z jednego jabłka.

  • Uzupełnij dietę w probiotyki, na skutek kwasowej diety możesz cierpieć na grzybicę układu pokarmowego zbyt mała ilość dobrych bakterii. Wypijaj około 1 szklanki soku z kiszonej kapusty kiszonej lub przyjmuj probiotyki.
  • Przyjmuj witaminę C odkwasza organizm. Najlepiej w dawkach podzielonych by utrzymać jej stały poziom w ciągu dnia. Dawka jednorazowa minimum 500 mg (wybieraj witaminę c z bioflawonoidów – owoców cytrusowych).
  • Staraj się uzyskać równowagę kwasowo zasadową. Jeśli już dojdziesz do zdrowia staraj się spożywać produkty żywnościowe w proporcji 50%/50% to znaczy 50% produktów surowych nieprzetworzonych i 50% reszta produktów. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/?p=961
  • Przyjmuj kompleks witamin z grupy B, który pozwoli uzupełnić niedobory witaminowe na skutek nieprawidłowej diety. Niedobory witaminy B1 dotyczą osób spożywających nadmiernie produkty takie jak: węglowodany proste rafinowane, oczyszczone, alkohol, kofeina, tłuszcze oraz cukry, B3, która bierze udział w przemianie węglowodanów i cukrów, B4, która bierze udział w przemianie tłuszczów, B7, która bierze udział w rozkładzie cukrów i B12 na skutek niedomagania czynnika wewnętrznego.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »