PRZEZIĘBIENIE PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE JAK SZYBKO WRÓCIĆ DO ZDROWIA

Przeziębienie to przypadłość, która szczególnie nas dotyka jesienią, zimą oraz wiosną, jednak w przypadku nieprawidłowej diety ubogiej w mikroskładniki odżywcze przeziębienie może nas dotknąć znacznie częściej oraz latem w upalne dni. Przeciętny dorosły cierpi z powodu przeziębienia od 2-4 razy do roku, dzieci od 6-10. Charakterystycznymi objawami przeziębienia są:

  • Kaszel
  • Chrypka
  • Katar
  • Zapalenie zatok
  • Zapalenie krtani
  • Ból gardła
  • Bóle głowy
  • Bóle stawów

PRZYCZYNY POJAWIANIA SIĘ PRZEZIĘBIENIA

  • Najczęściej do przeziębienia dochodzi na skutek infekcji wirusowej przenoszonej drogą kropelkową lub kontaktową przeniesionej z uścisku dłoni do jamy ustnej. Wirusy te noszą nazwę rinowirusy z grupy pikornawirusów.
  • Nieprawidłowa dieta uboga w mikroskładniki
  • Brak utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej w diecie (dieta obfita w produkty kwasowe mięso, nabiał, węglowodany proste : biała mąka i ryż oraz biały makaron, cukry rafinowane i przetwory w nie bogate, tłuszcze trans, napoje słodzone typu cola oraz dieta uboga w produkty zasadowe : owoce, warzywa, woda).
  • Brak dostosowania odpowiedniego ubioru do zmieniającej się pogody na skutek przemarznięcia
  • Spadek witaminy D w okresie jesień, zima, wiosna.
  • Niski poziom żelaza, na który głównie narażone są kobiety miesiączkujące, małe dzieci i osoby starsze. Niedobór żelaza najczęściej jest powodem nie tyle nieprawidłowej diety ubogiej w żelazo a na skutek niedoboru witaminy B12, kwasu foliowego czy witaminy C.
  • Niedobór potasu w diecie często jest przyczyną przeziębienia i kataru

JAK ZAPOBIEGAĆ PRZEZIĘBIENIU

  • Stosowanie diety urozmaiconej, bogatej w mikroskładniki odżywcze.
  • Utrzymanie równowagi kwasowo- zasadowej w diecie, by w diecie codziennie znajdowały się owoce, warzywa i woda. Więcej o równowadze kwasowo – zasadowej znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/jak-zachowac-rownowage-kwasowo-zasadowa/
  • Przemarznięcie najczęściej dotyka nas na skutek nieprawidłowego ubioru dlatego dostosowywanie go odpowiednio do pogody, ubieranie się na „cebulkę” rano cieplej, w trakcie dnia ściąganie jednej partii ubrania, wieczorem dodawanie partii ubrania ze szczególnym naciskiem na okrywanie stóp i głowy. Przemarznięcie stóp szczególnie o poranku, gdy jest chłodnych lub wieczorem najczęściej kończy się katarem. Przemarznięcie czoła szczególnie w wietrzne dni jest najczęściej powodem zapalenia zatok dlatego warto o poranku i wieczorem ubierać nakrycie głowy, które zakrywa okolice czoła.
  • Mycie rąk zawsze przed jedzeniem uchroni nas przed dostaniem się mikroorganizmów do jamy ustnej.
  • Przyjmowanie suplementu witaminy D3 od września do kwietnia oraz jeśli nie wystawiasz na słońce w okresie letnim większych partii ciała przyjmowanie witaminy D3 przez cały rok. Suplementacja witaminy D3 jest niezbędna z suplementacją witaminy A (za wyjątkiem kobiet w ciąży). Więcej o witaminie D znajdziesz tutaj:
  • Jeśli często chorujesz zbadaj poziom żelaza we krwi. Niski poziom żelaza sprzyja częstym przeziębieniom, szczególnie dotyka kobiety miesiączkujące dlatego warto wzbogacić dietę o spirulinę – algi między innymi cennymi składnikami są bogatym źródłem żelaza, witaminy B12, kwasu foliowego wszystkie te cenne składniki mają korzystne działanie na układ krwionośny i krwiotwórczy.
  • Ubieraj się ciepło jeśli jesteś pod koniec drugiej fazy cyklu miesięcznego lub w trakcie menstruacji, wówczas ciepłota ciała spada o około 1 stopień i organizm kobiety odczuwa zimno, wtedy szczególnie kobieta narażona jest na wyziębienie. Podczas miesiączki dochodzi do utraty krwi i cennych składników dlatego szczególnie powinnaś zadbać o cieplejsze ubranie, zdrowe odżywianie, unikaj odchudzania się, uprawiania intensywnych sportów, korzystania z sauny i spożywania alkoholu. Przed i w trakcie menstruacji najczęściej u kobiet na skutek osłabienia organizmu dochodzi do przeziębień.
  • Zjadaj codziennie przynajmniej jeden produkt bogaty w potas . W dzisiejszych czasach nastała moda nie jedzenia ziemniaków a to właśnie codzienne ich spożywanie dostarcza potasu, który między innymi obniża poziom kwasowości pozwala utrzymać prawidłowe pH. Bogatym źródłem potasu są (morele suszone, orzechy pistacjowe, koncentrat pomidorowy 30%, mak niebieski, figi suszone, rodzynki suszone, pestki dyni, śliwki suszone, migdały, awokado, kasza gryczana). Więcej o produktach bogatych w potas znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/potas-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/

JAK WALCZYĆ Z PRZEZIĘBIENIEM

  • Kluczowymi mikroskładnikami niezbędnymi do powrotu do zdrowia są cynk, selen, witamina C, D, A, których suplementacje należy wdrożyć w przeciągu doby od pojawienia się pierwszych objawów przeziębienia.

Witamina C z bioflawonoidami w dawce 1000 – 2000 mg / dobę przez 5 – 7 dni

Cynk w dawce 10 – 25 mg / dobę przez 5 – 7 dni

Selen w dawce 200- 300 ug / dobę przez 5 – 7 dni

Witamina D w dawce 1000 – 4000 IU / dobę

Witamina A w dawce 5000 – 10000 IU / dobę przez 5 – 7 dni (za wyjątkiem kobiet w okresie ciąży).

Dodatkowo korzystnie na powrót do zdrowia wpływa suplementacja

L-karnityny w dawce 500 – 3000 mg / dobę

Jodu w dawce 200 ug / dobę najszybszą metodą uzupełnienia jodu będzie suplementacja jodu z alg lub spiruliny. Jod ma silne właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, wspomaga odporność organizmu i jest naturalnym antybiotykiem.

Wapnia w dawce 1000 – 1500 mg / dobę przez 5 – 7 dni wspomaga odkwaszenie organizmu jest niezbędny nie tylko dla naszych kości i stawów ale pozwala utrzymać równowagę kwasowo- zasadową.

Magnezu w dawce 300 – 600 mg / dobę przez 5 – 7 dni wspomaga odkwaszenie organizmu, pozwala utrzymać równowagę kwasowo- zasadową.

  • Do czasu poprawy stanu zdrowia umiarkowanie spożywaj węglowodany proste takie, jak biała mąka oraz ryż i makaron także cukry rafinowane, spożywanie nadmiaru mięsa i nabiału również wpływa niekorzystnie na zdrowie. W środowisku kwasowym namnażają się wirusy, bakterie i grzyby. W okresie rekonwalescencji uzupełnianie mikroskładników takich, jak wapń, magnez, cynk, selen, witamina C ma na celu wyrównanie i utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej, co uniemożliwi namnażanie się mikrobów (drobnoustrojów) takich jak wirusy, grzyby i bakterie.
  • Unikaj wysiłku fizycznego i uprawiana sportu, zrezygnuj z niego jeśli tylko poczujesz, nadchodzące osłabienie organizmu. Na czas przeziębienia organizm powinien dużo wypoczywać właśnie po to by zebrał siły na walkę z drobnoustrojami.
  • Wzbogać dietę w świeżo wyciskane soki warzywne, owocowo – warzywne. W ten sposób uzupełnisz cenne składniki i utrzymasz równowagę kwasowo- zasadową
  • Domowy antybiotyk przygotowany według domowego sposobu z czosnku, miodu i cytryny (3 x dziennie po 2 łyżki stołowe przez 5 – 7 dni) przynosi bardzo zadawalającą poprawę zdrowia.

PRZEPIS NA DOMOWY ANTYBIOTYK

3 łyżki miodu

3 ząbki czosnku (przecisnąć przez praskę)

Sok z połowy cytryny

Miód z czosnkiem włóż do rondla, pozostaw na małym ogniu mieszając aż się spieni, odstaw do wystygnięcia. Połącz z sokiem z połowy cytryny na jednolitą konsystencję. Przechowuj w lodówce w zamkniętym słoiku. Stosuj 3 x dziennie po 2 łyżki dorośli, dzieci powyżej 5 lat 3 x 1 łyżka, dzieci do 5 lat 1,5 łyżki 3 x dziennie. Świetnie sprawdza się przy przeziębieniu, grypie, zapaleniu oskrzeli, zapaleniu gardła czy migdałów.

garlic-276356_1280

Czosnek posiada właściwości przeciwzapalne i przeciwgrzybicze, świetnie sprawdza się zatem przy przeziębieniu, grypie i kaszlu. Zawiera związki siarki, które pod wpływem miażdżenia przekształcają się w allicyne, która działa jak antybiotyk.

BÓL GARDŁA

  • Olejek goździkowy. 1-2 krople stosuj doustnie 3 x dziennie (uwaga bardzo mocny pierwsze 10-15 sekund może szczypać zwłaszcza gdy zastosujesz go w rozwiniętym stadium przeziębienia lub grypy). Działa natychmiastowo,  jest przeciwzapalny, przeciwbakteryjny, przeciwwirusowy i przeciwgrzybiczy. Działa znieczulająco likwiduje zapalenie, ból pieczenia gardła natychmiast. Cena około 10 zł
  • Olejek bergamotowy. Ma podobne właściwości w leczeniu gardła jak olejek goździkowy, jest bardziej delikatny i świetnie nadaje się dla osób wrażliwych i dzieci. Stosuj 1-2 krople 3 x dziennie lub wedle potrzeby. Cena około 12 zł.
  • Vicks VapoRub. Maść cena około 15 zł 50 g zawiera olejki eteryczne : lewomentul, kamforę, olej eukaliptusowy, nadaje się do wcierania klatki piersiowej, szyi, pleców przy przeziębieniu i grypie. Delikatnie rozgrzewa świetnie sprawdza się przy powiększonych migdałkach i węzłach, wysmaruj, owiń szyję chustką i połóż się pod koc lub kołdrę (umyj dokładnie dłonie o aplikacji maści by nie dostała się do oczu). Maść może być stosowana prze kobiety w ciąży.
  • Domowy antybiotyk. Przyjmowanie mikstury z przepisu powyżej 3 x dziennie po 2 stołowe łyżki (połowa dawki dla dzieci) sprawdza się przy bolących migdałkach, powiększonych węzłach chłonnych, zapaleniu gardła, kaszlu, zapaleniu oskrzeli.
  • Płukanie jamy ustnej, gardła wodą utlenioną (rozcieńczona woda utleniona z odrobiną wody, bez rozcieńczenia może wykazywać pieczenie jeśli gardło jest bardzo zapalone), działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, złagodzi ból gardła, przyspiesza proces gojenia błon śluzowych.

BÓL GARDŁA KASZEL

  • Domowy antybiotyk z mleka i fig suszonych. Zalej 3 figi suszone mlekiem (porcja dla dziecka 2 sztuki) i zagotuj, odstaw pod przykryciem aż figi zmiękną. Wypij całe mleko i zjedz figi. Stosuj 3 x dziennie. Sprawdza się przy bolących migdałkach, bólu gardła, łagodzi kaszel. Figi suszone gotowane w mleku łagodzą bóle gardła, kaszel i ogólne przeziębienie. Zawierają duży poziom potasu około 700 mg/100 gram fig, którego niedobór w diecie powoduje przeziębienie i katar (potas wraz z magnezem odkwasza organizm). Figi to bogactwo wapnia 200 mg/100 gram fig sprawdzają się w diecie, która wymaga uzupełnienia poziomu wapnia w organizmie, nadają się dla dzieci, osób starszych, osób u których występuje niedobór witaminy D, dla osób zmagających się osteoporozą, niedoczynnością tarczycy (chorobą Hashimoto).

  • Herbata z tymianku łagodzi przeziębienie to przyprawa sucha lub świeża (zalej 1 łyżeczkę przyprawy 1 szklanką wody pij 3 x dziennie). Tymianek jest przeciwzapalny i przeciwbakteryjny świetnie sprawdza się podczas infekcji jamy ustnej i bólu gardła, ma działanie wykrztuśne i rozkurczowe stosowany jest przy produkcji syropów przeciwkaszlowych na kaszel suchy i mokry.

  • Herbata z oregano. Oregano to przyprawa świeża lub suszona (zalej 1 łyżeczkę szklanką wody pij 3 x dziennie). Ma właściwości przeciwzapalne i przeciwgrzybicze ma swoje  zastosowanie przy leceniu górnych dróg oddechowych, działa wykrztuśnie. Naparem można płukać bolące gardło. Można kupić olejek z oregano cena około 30 zł za 10 ml (zastosowanie doustne np. na kaszel i gardło 1-2 krople).

  • Herbata z szałwii lekarskiej. Pij 3 x dziennie herbatę z szałwii lekarskiej działa wspomagająco w nieżytach układu oddechowego, przeziębieniu, ropnym zapaleniu gardła i jamy ustnej.

OGÓLNIE PRZEZIĘBIENIE

tea-599227_1920

  • Herbata imbirowa. Włóż do szklanki pokrojony imbir, 1 łyżeczkę miodu, 2-3 plastry cytryny przekrojone na poł, dodaj 5 goździków, opcjonalnie dodaj listki mięty, zalej gorącą wodą i pij 3 x dziennie.

raspberry-427390_1920

  • Herbata z malin. 2 łyżki suszonych malin zalej gorącą wodą pij 3 x dziennie. Możesz dodać, łyżeczkę miodu, imbir. Maliny mają właściwości przeciwzapalne, sprawdzają się w przebiegu chorób bakteryjnych i wirusowych, działają napotnie, obniżają temperaturę ciała. Wzmacniają układ odpornościowy zawierają witaminy z grupy B (B1, B2, B6 i kwas foliowy), witaminę C oraz minerały (wapń, potas, magnez, żelazo). Spożywanie malin wykazują dobroczynny wpływ w niedoborze żelaza.

  • Stosuj witaminę C , jest niezbędna jeśli chodzi o walkę z przeziębieniem i grypą. Ważne jest utrzymywanie jej stałego poziomu w okresie dochodzenia do zdrowia. Poziom witaminy C uwalnia się z każdą godziną. Jeśli połkniesz witaminę C w dawce 1000 mg po upływie 1 h jej poziom w Twoim organizmie wynosi 500 mg, po kolejnej godzinie 250 mg i po kolejnej 125 mg itd. Dlatego przyjmuj witaminę C w odstępach co 1 h by utrzymać jej stały poziom w okresie przeziębienia i grypy.
  • Przyjmuj witaminę D3. To jej niedobór jest odpowiedzialny za przeziębienia, grypę, spadek odporności, to ona chroni nas przed nowotworami, zdrowym stanem naszych kości. Zdrowe żywienie, sport nie wystarczy zwłaszcza, gdy unikasz słońca, stosujesz kremy z filtrem przeciwsłonecznym latem, koniecznie oznacz jej poziom we krwi. więcej o pokarmach bogatych w witaminę D oraz o suplementacji witaminą D3 znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/witamina-d-wlasciwosci-zdrowotne-zrodlo-wystepowania/

DOMOWE SPOSOBY NA KATAR

  • Moczenie stóp przy katarze. Zamocz stopy w gorącej wodzie z dodatkiem soli morskiej, następnie wysusz, ubierz ciepłe skarpety i zawiń w koc. Taka kąpiel działa łagodząco na katar, przynosi ulgę. To właśnie zmarznięte stopy często są przyczyną kataru.

  • Płukanie zatkanego nosa katarem zatokowym. Do pół litra przegotowanej wody wsyp 1 małą łyżeczkę soli morskiej i wymieszaj. Płucz za pomocą gruszki w pozycji schylonej nad wanną. Zatykając jedną dziurkę wciągaj wodę z solą z gruszki drugą dziurką, następnie wydmuchujesz nos, tę samą czynność wykonaj z drugą dziurką naprzemiennie do momentu odczucia ulgi, oczyszczenia. Płucz  nos rano i wieczorem (nie zużywasz pół litra wody na 1 płukanie). Zabieg mało przyjemny zwłaszcza przy pierwszym płukaniu ale jak tylko poczujesz jaki ma pozytywny wpływ na zatkany nos metoda ta będzie już Tobie towarzyszyć zawsze przy problemach zatokowych. Nie wychodź po płukaniu nosa przez około 2 godziny na dwór.
  • Woda utleniona na katar. To nadtlenek wodoru 3 % jest silnym utleniaczem leczy wirusy, grzyby i bakterie. Działa jak nasz naturalny mechanizm obronny z udziałem leukocytów i granulocytów, które tworzą nadtlenek wodoru, który pod wpływem rozkładu uwalnia tlen, który jest niezbędny do wszystkich reakcji biologicznych do stawiania czoła w walce z wirusami i bakteriami. Zakrop nos wodą utleniona około 2 krople do każdej dziurki. Niweluje kolorowy katar (żółty i zielony).

Niech zagości w Twoim domu aromaterapia. Wykorzystaj olejki w okresie zmagania się z przeziębieniem, grypą i katarem. Stosuj kąpiele w olejkach, włącz kominek do aromaterapii z dodatkiem olejków w sypialni, w pokoju dziennym i dziecięcym. Więcej na temat aromaterapii znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/aromaterapia-olejki-eteryczne-pielegnacja-przeziebienie-grypa/

Źródło: „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »