PRZEWLEKŁE ZMĘCZENIE, SYNDROM CHRONICZNEGO ZMĘCZENIA CFS PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE

Zespół chronicznego zmęczenia, czyli chronic fatique syndrome – w skrócie CFS, to niewytłumaczalne zmęczenie, które nie ustępuje po odpoczynku i trwa ponad 6 miesięcy. Zespół przewlekłego zmęczenia jest uważany za kolejną chorobę cywilizacyjną, jednak oficjalnie nie potwierdzono, że jest to choroba, ponieważ CFS nie pojawia się w międzynarodowym spisie chorób, jakie psychiatrzy mogą rozpoznawać. Cierpią na nią przede wszystkim młode, aktywne kobiety, pracujące zawodowo i opiekujące się dziećmi oraz domem. Chroniczne zmęczenie ogranicza aktywność człowieka o ponad 50%. Objawy przewlekłego zmęczenia występują zarówno u osób zdrowych, jak i cierpiących na choroby somatyczne oraz niektóre zaburzenia psychiczne. W osoczu krwi i w moczu chorego na przewlekłe zmęczenie odnotowuje się niskie stężenie kortyzolu. Zażywanie preparatów z kortyzolem może przynieść poprawę. W grupie ryzyka zachorowania na zespół chronicznego zmęczenia znajdują się osoby pracujące w warunkach silnego stresu i opiekujące się przewlekle chorymi, a także ludzie wykonujący zawodowe obowiązki przez ponad 10 godzin na dobę. Fakt faktem, każdy z nas co jakiś czas odczuwa dość mocne zmęczenie, lecz problem zaczyna się pojawiać jak nie ustąpi ono po przynajmniej tygodniu czasu lub po odpoczynku. Osoba, która zgłosi się z objawami przewlekłego zmęczenia do lekarza, może zostać uznana za osobę zdrową, po wykonaniu wszystkich niezbędnych badań, gdy te wyjdą dobrze. Lecz nie powinno się w tym przypadku odpuszczać tylko zacząć walkę z chorobą. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu u osób, które z objawami przewlekłego zmęczenia zgłaszały się do lekarza, słyszały, że mają depresję lub szukano u nich innych ukrytych schorzeń. CFS może trwać miesiącami a nawet latami z okresami remisji i nawrotów, więc nie ma na co czekać i zacząć walkę z męczącą nas chorobą.

OBJAWY PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA

  • przez co najmniej 6 miesięcy stałe lub nawracające uczucie zmęczenia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego, które jest nasilone do tego stopnia, że dominuje nad innymi objawami
  • częste bóle głowy
  • bóle mięśni
  • zaburzenia miesiączkowania
  • częste infekcje
  • zaburzenia termoregulacji
  • stany podgorączkowe
  • przewlekłe zapalenie zatok
  • nocne poty
  • kołatanie serca
  • bóle w klatce piersiowej
  • stany alergiczne
  • zmiany masy ciała
  • bóle stawów bez obrzęku i zapalenia
  • nadwrażliwość na alkohol
  • zaburzenia snu
  • większe zmęczenie często zaraz po przebudzeniu niż przed pójściem spać
  • bóle gardła
  • zaburzenia pamięci i koncentracji
  • złe samopoczucie po wysiłku trzymające się ponad dobę
  • apatia
  • obrzęk lub zaczerwienienie skóry bez żadnego powodu
  • wrażliwość niektórych części ciała np. pach, szyi
  • bolesne, powiększone węzły chłonne

CO NALEŻY WYKLUCZYĆ ABY POTWIERDZIĆ CHOROBĘ PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA

  • wirusa HIV
  • anemię
  • cukrzycę
  • niedoczynność tarczycy
  • choroby serca,płuc, wątroby oraz nerek
  • bolerioze
  • stwardnienie rozsiane
  • zatrucie ołowiem
  • zatrucie alkoholem etylowym
  • uzależnienie od środków psychoaktywnych

ABY POTWIERDZIĆ OBJAWY PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA WYKONAJ BADANIA

  • morfologię krwi
  • OB
  • analizę moczu
  • stężenie wapnia oraz fosforu we krwi
  • stężenie glukozy, kreatyny, mocznika

PRZYCZYNY PRZEWLEKŁEGO ZMĘCZENIA

  • nieumiejętność radzenia sobie ze stresem
  • ciężkie przeżycia na tle nerwowym
  • depresja
  • czynniki immunologiczne m.in. osłabiony system odpornościowy
  • przebyta mononukleoza
  • stan zapalny organizmu
  • zaburzona flora bakteryjna jelita
  • niskie stężenie kortyzolu
  • zaburzenia metabolizmu kwasu mlekowego w mięśniach
  • niedobór składników odżywczych takich jak żelazo, białko czy witaminy
  • tryb życia współczesnego człowieka
  • zachwianie równowagi pomiędzy godzinami pracy i wypoczynku
  • nałogi osłabiające układ odpornościowy
  • stany lękowe

JAK NALEŻY SOBIE RADZIĆ I ZAPOBIEGANIE PRZEWLEKŁEMU ZMĘCZENIU

  • Fizjoterapia pomoże w leczeniu i w zapobieganiu zespołowi chronicznego zmęczenia. Fizjoterapia doda Ci sił i energii zarówno fizycznych jak i psychicznych.
  • Terapia bólu jest terapią idealną dla osoby cierpiącej na przewlekłe bóle, do których zalicza się objawy przewlekłego zmęczenia. Warto więc zadbać o leczenie przewlekłego zmęczenia za pomocą terapii bólu, a na pewno przyniesie to efekty.
  • Zadbaj o odpowiednią ilość snu, zadbaj także o higienę snu – przygotuj się do niego w odpowiedni sposób min. wietrząc pokój przed pójściem spać, kłaść się o tej samej porze, nie korzystaj z telewizji, laptopa czy telefonu minimum godzinę przed snem. Jeśli masz problem ze spaniem zacznij medytować przed snem. Więcej o medytacji znajdziesz tutaj: https://blessyou.pl/medytacja-sposob-na-uwolnienie-stresu/
  • Naucz się radzić sobie ze stresem, dostarczaj do swojego organizmu kompleks witamin z grupy B, który obniża stres w organizmie, zapisz się na jogę, która idealnie pozwala rozładować stres, medytuj codziennie w domowym zaciszu.

  • Regularnie uprawiaj sport, wprowadź do swojego dnia codziennego wybraną aktywność fizyczną, na którą będziesz poświęcać godzinę dziennie. Może być to jazda na rowerze, bieganie, gra zespołowa, aerobik lub ćwiczenia w domu. Staraj się spacerować codziennie lub co drugi dzień minimum pół godziny. Idealnym rozwiązaniem dla osób przewlekłe zmęczonych będzie chińska gimnastyka tai chi.
  • Uzupełnij dietę o zioła typu żeń-szeń, który doda sił i energii czy miłorząb japoński, a także imbir. Spożywaj produkty bogate w żelazo, magnez oraz fosfor. Dostarczaj do organizmu witaminy A, C, D oraz E, a także selen, potas i cynk. Spożywaj także lukrecję, która wzmacnia organizm i zwiększa wydzielanie kortyzolu, hormonu uwalnianego podczas reakcji organizmu na stres.
  • Ważne w diecie przy chronicznym zmęczeniu jest to co jemy na śniadanie, obiad oraz kolację. Śniadanie powinno zawierać takie produkty jak suszone owoce, płatki zbożowe oraz musli, ponieważ są pomocne w walce ze zmęczeniem. Idealnym posiłkiem na obiad dla zmęczonych jest zestaw białka i warzyw, np. ryba z surówkami lub chude mięso z gotowaną jarzyną. Zaś na kolację można jeść białe pieczywo, makaron, gdyż produkty węglowodanowe pobudzają mózg do wytwarzania serotoniny, która poprawia nastrój i ułatwia zasypianie.

  • Niewskazane są potrawy tłuste, ciężkostrawne oraz zawierające cukier. Cukier powoduje szybki przypływ energii wskutek wzrostu poziomu glukozy we krwi, ale równie szybko następuje jej spadek i powrót zmęczenia, nie pomogą na pewno napoje zawierające kofeinę i alkohol.

PRODUKTY KTÓRE POMOGĄ CI W WALCE Z ZESPOŁEM CHRONICZNEGO ZMĘCZENIA

  • Pyłek pszczeli posiada właściwości rewitalizujące, zalecany głównie do poprawy sprawności fizycznej. Możesz go wymieszać z propolisem lub miodem, dzięki czemu jego działanie na system odpornościowy będzie jeszcze silniejsze. Spożywaj łyżeczkę pyłku pszczelego na czczo każdego dnia.

  • Nasiona konopi są źródłem magnezu niezbędnego przy zwalczaniu chronicznego zmęczenia. Spożywaj je jako dodatek do każdego posiłku, na przykład do posypania sałatki, jako dodatek do zup czy sosów.
  • Maca korzystnie wpływa na wzmocnienie układu odpornościowego oraz pomaga zapobiegać zmęczeniu, co jest bardzo istotne przy zwalczaniu przewlekłego zmęczenia, dodatkowo posiada właściwości regeneracyjne. Należy spożywać łyżeczkę sproszkowanej macy do śniadania, na przykład jako dodatek do serka, tostów czy mleka.
  • Rosół z kurczaka przygotowany na bazie udek, łączy działanie dwóch elementów: karnozyny i anseryny. Substancje te wzmacniają odporność naszego organizmu oraz poprawiają nastrój. Stąd też rosół od wieków jest stosowany jako środek na zmęczenie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. W celach terapeutycznych, należy jeść talerz zupy dziennie przez 4 tygodnie.
  • Imbir posiada właściwości antywirusowe, które są bardzo przydatne w leczeniu chronicznego zmęczenia. Zaleca się picie naparu dwa razy dziennie, przygotowanego z łyżeczki korzenia imbiru na szklankę wody.

DOMOWE SPOSOBY NA CHRONICZNE ZMĘCZENIE

 

  • Sok z marchwi i jabłka, przygotuj go, zaś w innym naczyniu zmieszaj po łyżeczce: pyłku pszczelego, miodu i rozmarynu, powstała masa powinna przybrać konsystencję pasty. Następnie dodaj ją do soku. Na koniec, dodaj łyżkę kiełków pszenicy oraz łyżkę drożdży piwnych. Pij sok codziennie rano.
  • Napar z przypraw korzennych jest idealny dla osób cierpiących na zespół chronicznego zmęczenia. W litrze wody gotuj przez 10 minut: łyżkę cynamonu w proszku, łyżkę startego korzenia imbiru, osiem nasionek kardamonu, łyżkę miodu oraz dwie łyżki maca, zdejmij z ognia i odstaw do ostudzenia. Pij dwie szklanki wywaru dziennie: jedną rano, a drugą w południe.

  • Napar z ginko biloba zwiększy przepływ krwi do mózgu, zapobiegając problemom z pamięcią i koncentracją. Do szklanki gotującej się wody wrzuć dwie łyżki ginko biloba, przykryj i odstaw do ostudzenia. Pij szklankę naparu dziennie.

  • Mleko sojowe  jest doskonałym naturalnym źródłem energii. Napoju z mleka sojowego powinny unikać osoby z nadwagą lub otyłe, ponieważ jest dość kaloryczny. Zmiksuj szklankę mleka sojowego z łyżką orzeszków ziemnych. Pij napój codziennie.
  • Napar z echinacei – zagotuj szklankę wody z dwiema łyżkami echinacei, a następnie wyłącz ogień i odstaw do ostudzenia. Dla wzmocnienia odporności organizmu, pij codziennie jedną szklankę naparu, maksymalnie przez 4 tygodnie. Napój nie jest wskazany dla kobiet w ciąży.

  • Napar z traganka jest szczególnie wskazany, gdy system odpornościowy organizmu jest bardzo osłabiony. Do szklanki gotującej się wody, wrzuć dwie łyżki traganka, a następnie przykryj i odstaw do ostudzenia. Pij napar 2 razy dziennie.

WITAMINOWA BOMBA ENERGETYCZNA

  • szklanka malin
  • 1 gruszka
  • 1 łyżka amarantusa ekspandowanego
  • 100 ml jogurtu naturalnego
  • łyżeczka miodu

Umyj i obierz gruszkę, następnie usuń z niej pestki, zmiksuj gruszkę najlepiej blenderem, ze szklanką umytych malin, amarantusem, miodem i jogurtem naturalnym. Gotowe! Witaminowa dawka zapewniona. Warto pić taki koktajl codziennie, najlepiej na drugie śniadanie, zarówno w pracy jak i w domu.

WITAMINOWA BOMBA ENERGETYCZNA II

  • pół szklanki czarnych porzeczek
  • 1 gruszka
  • trzy morele
  • kilka listków sałaty
  • łyżeczka otrębów owsianych
  • łyżeczka miodu

Umyj dokładnie wszystkie owoce, następnie usuń z owoców pestki. Zmiksuj obraną gruszkę, porzeczki i morele wraz z sałatą. Dodaj otręby i miód i wszystko dokładnie wymieszaj. Gotowe! Można stosować na zmianę z pierwszym koktajlem, aby żaden z nich nam się nie znudził.

Źródło: medonet.pl ”Zmęczenie-objawy czy choroba”, milionkobiet.pl., krokdozdrowia.com

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »