PROBIOTYKI CZYM SĄ WŁAŚCIWOŚCI GDZIE SZUKAĆ NATURALNYCH PROBIOTYKÓW

Nazwa probiotyk pochodzi od greckich słów ”pro bios” co oznacza ”dla życia’, a termin ten został użyty po raz pierwszy w latach 60 XX wieku, do określenia substancji wydzielanych przez mikroorganizmy, które mają zdolność stymulowania wzrostu innych mikroorganizmów. Pojęcie ”probiotyk” służyło więc przeciwstawnie względem antybiotyku. Najczęściej jako probiotyki wykorzystuje się bakterie kwasu mlekowego z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium. Probiotyki, szczególnie te naturalne, przynoszą bardzo duże korzyści dla funkcjonowania organizmu człowieka, głównie poprzez zapewnione zwiększenie ogólnej odporności organizmu. Wiele z nas nie zdaje sobie sprawy, że naturalne probiotyki znajdziemy w swoim domu.

CZYM SĄ PROBIOTYKI

Probiotyki są to żywe mikroorganizmy, a konkretniej bakterie jelitowe, które pobudzają produkcję soków jelitowych i naturalnych enzymów żołądkowych i są nam niezbędne w procesie trawienia. Probiotyki odgrywają niezwykle ważną rolę ochronną, gdyż wzmacniają odporność naszego organizmu i chronią go przed patogenami, szkodliwymi mikroorganizmami i wirusami, które mogą wywoływać groźne choroby. Bakterie probiotyczne znajdują się przede wszystkim w mlecznych napojach fermentowanych, a także w kiszonkach.

WŁAŚCIWOŚCI PROBIOTYKÓW

  • modyfikują pH jelit
  • zmniejszą nietolerancję laktozy
  • wspomagają wchłanianie się witamin
  • zapobiegają wrzodom żołądka
  • obniżają poziom złego cholesterolu
  • zmniejszają podatność na alergie
  • zapobiegają biegunkom wywołanymi antybiotykami i nie tylko
  • chronią jelita przed patogenami powstającymi przy złej higienie żywienia
  • przywracają naturalną mikroflorę jelitową

KIEDY ORGANIZM POTRZEBUJE PROBIOTYKÓW

  • po przebytej antybiotykoterapii
  • przy stosowaniu hormonalnej antykoncepcji
  • przy przewlekłym stresie
  • przy paleniu papierosów
  • przy piciu alkoholu
  • przy złej diecie – jedzeniem fast foodów, żywności wysoko przetworzonej, a brakiem w diecie produktów mlecznych
  • w przebiegu schorzeń układu pokarmowego tj. zespół jelita drażliwego, wrzody żołądka, helicobacter pylori
  • przy infekcjach górnych dróg oddechowych, pochwy i pęcherza moczowego
  • w walce z nadwagą

NATURALNE PROBIOTYKI

  • kwas chlebowy -tradycyjny kwas chlebowy produkowany jest na bazie drożdży i bakterii kwasu mlekowego, ma smak chleba razowego i dobrze gasi pragnienie. Kwas chlebowy bez chemicznych dodatków jest naturalnym probiotykiem, niestety w Polsce trudno jest kupić prawdziwy kwas chlebowy, a sklepy oferują nam tylko napoje o smaku kwasu, które nie mają właściwości probiotycznych. Kwas chlebowy bardzo łatwo można dostać w Rosji, na Ukrainie i Białorusi, gdyż tam uznawany jest za napój narodowy. Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem jest zrobienie go samemu.
  • ogórki kiszone -w procesie kiszenia w ogórkach zwiększa się zawartość witamin z grupy B, a dokładnie witamin B2, B3, B6, PP. Bakterie kwasu mlekowego namnażane w czasie kiszenia, poprawiają trawienie i likwidują toksyny, zaś u chorych ze wrzodami żołądka dobre bakterie z ogórków kiszonych łagodzą dolegliwości i leczą stany zapalne.
  • kapusta kiszona – warto ją spożywać na wzmocnienie organizmu. Pod wpływem bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus plantarum kapusta fermentuje. Kiedy kapusta jest zakiszona staje się lepiej przyswajana i zawiera więcej witamin z grupy B tj. B6 i PP, w porównaniu do kapusty świeżej. Kapusty kiszonej nie należy płukać, gdyż powstały z niej sok jest napojem pełnym witamin, poprawia apetyt i trawienie, naturalnie dezynfekując układ trawienny. Pamiętać należy, że w domowej kapuście kiszonej znajdują się pożądane bakterie, zaś kapusta kiszona ze sklepu jest konserwowana sorbinianem sodu, co ma niewiele wspólnego z działaniem probiotycznym.
  • przetwory mleczne – a dokładnie jogurt, kefir lub maślanka. Produkty te w 1 gramie powinny zawierać minimum 10 mln jednostek bakterii Bifidobacterium lub 100 mln bakterii Lactobacillus, aby mogły być uznane za produkt probiotyczny. Dlatego też podczas zakupów zwróć uwagę na skład produktu, gdyż dobrej jakości jogurty i maślanki na opakowaniach powinny mieć podane, których szczepów bakterii użyto do produkcji, a innych składników powinno być jak najmniej. Jeśli, w którymś produktów będzie cukier, odstaw go na półkę, ponieważ jego działanie probiotyczne będzie zerowe.

NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANE SZCZEPY BAKTERYJNE I ICH WŁAŚCIWOŚCI

  • Lactobacillus acidophilus LC1 – stymuluje odpowiedzi immunologiczne, ustala równowagę mikroflory jelitowej
  • Lactobacillus acidophilus NCFO 1748 – zapobiega biegunkom i innym niepożądanym działaniom po radioterapii i po leczeniu antybiotykami, leczy zaparcia, obniża poziom enzymów w kale
  • Lactobacillus rhamnosus GG – leczy i zapobiega biegunkom po zakażeniach rotawirusami, leczy nawrotowe biegunki spowodowane przez Clostridium difficile, zapobiega ostrym biegunkom bakteryjnym, łagodzi przebieg choroby Crohna i dziecięcego artretyzmu reumatoidalnego, zapobiega nawrotowym zapaleniom pochwy
  • Lactobacillus casei Shirota – hamuje wpływ na rozwój powierzchniowego raka pęcherza i jelita grubego, chroni przed zaburzeniami jelitowymi, utrzymuje w równowadze mikroflorę jelitową,obniżana aktywność enzymów fekalnych, chroni przed mutagenami pokarmowymi
  • Lactobacillus Johnsonie La1 (NCC533) – stymuluje układ odpornościowy, przynosi pozytywne efekty w leczeniu układu pokarmowego
  • Lactobacillus casei DN 114 001 – stymuluje układ odpornościowy, zapobiega i leczy infekcje jelitowe, zmniejsza częstość i skraca czasu trwania ostrych biegunek u dzieci
  • Bifidobacterium bifidum – leczy biegunkę rotawirusową, przywraca równowagę flory jelitowej, posiada właściwości przeciwwrzodowe, eliminuje Helicobacter pylori
  • Bifidobacterium breve Yakult – posiada właściwości przeciwwrzodowe, chroni przed mutagenami pokarmowymi, utrzymuje w równowadze mikroflorę jelitową, chroni przed biegunkami
  • Lactobacillus reuteri ATC 55730 – obniża poziomu enzymów kałowych
  • Saccharomyces cerevisiae boulardii – zapobiega biegunkom podróżnych, zapobiega i leczy biegunki spowodowane przez Clostridium difficile

CENNE UWAGI

  • osoby z nietolerancją laktozy bardzo dobrze trawią probiotyki zawarte w jogurtach, a ich regularne spożywanie zwiększa wydzielanie enzymu galaktozydazy, co skutecznie poprawia trawienie laktozy u osób z jej nietolerancją.
  • mięso i nabiał z przemysłowej produkcji mogą zawierać pozostałości antybiotyków, co nie sprzyja namnażaniu się probiotyków w naszych jelitach, a im więcej chemii w żywności, tym gorszy jest skład mikroflory naszego organizmu. W miarę możliwości warto wybierać lokalne produkty spożywcze ze sprawdzonych źródeł.
  • w diecie, która sprzyja namnażaniu się dobrych bakterii, znajdują się ograniczone ilości węglowodanów w postaci produktów zbożowych i praktycznie eliminowany jest cukier rafinowany.
  • ocet jabłkowy sprzyja utrzymywaniu odpowiedniego pH, które jest potrzebne do wzrostu mikroorganizmów probiotycznych. Warto więc wypijać wodę z łyżką octu jabłkowego 1-2 razy dziennie.

PRZEPIS NA DOMOWY JOGURT

  • 1 litr mleka pasteryzowanego
  • 150 ml jogurtu z żywymi kulturami bakterii ( bez żadnych dodatków)

Mleko podgrzej do temperatury ok. 40 stopni C. Do ciepłego mleka dodaj jogurt w temperaturze pokojowej, wymieszaj, jeszcze przez chwilę potrzymaj na ogniu by całość nabrała wcześniejszej temperatury. Tak powstałą mieszaninę przelej do naczynia dobrze trzymającego ciepło, owiń je ręcznikiem i odstaw w ciepłe miejsce na około 6 do 8 godzin. Po kilku godzinach jogurt jest gotowy. Jogurt przechowuj w lodówce maksymalnie kilkanaście dni.

Źródło: Michael Mosley ”Jelita wiedzą lepiej”, krokdozrowia.com ”probiotyki i prebiotyki”, lekinacodzien.pl ”probiotyki zestawienie”, mniammniam.pl ”domowy jogurt – przepis podstawowy”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »