PREBIOTYKI CZYM SĄ WŁAŚCIWOŚCI GDZIE SZUKAĆ NATURALNYCH PREBIOTYKÓW

Prebiotyki odgrywają ważną rolę w naszym organizmie, stanowiąc pożywkę dla dobroczynnych bakterii jelitowych, czyli probiotyków. Ich głównym celem jest stymulacja wzrostu prawidłowej mikroflory oraz poprawę ich kolonizacji, na przykład po przebytej antybiotykoterapii. Prebiotyki odpowiadają również za inne dobroczynne działanie na nasz organizm, dlatego warto dostarczać je w pożywieniu jak najczęściej, tym bardziej, że znajdują się one w takich produktach, które są na wyciągnięcie ręki.

CZYM SĄ PREBIOTYKI

Prebiotyki to nietrawione składniki żywności, które wywierają pozytywny wpływ na nasz organizm poprzez stymulowanie wzrostu dobroczynnych bakterii jelitowych. Ich głównym celem jest odżywienie mikroflory jelita grubego. Prebiotyki powodują zwiększenie ilości w jelitach bakterii pożytecznych z rodzin Lactobacillus, Bifidobacterium i Bacterioides. W odróżnieniu od probiotyków, prebiotyki nie zawierają żadnych mikroorganizmów, lecz tylko substancje stymulujące.

WŁAŚCIWOŚCI PREBIOTYKÓW

  • łagodzenie zaprać
  • zapobieganie biegunkom
  • obniżanie pH treści jelitowej
  • pozytywny wpływ na układ odpornościowy
  • obniżanie poziomu cholesterolu we krwi
  • przywracanie równowagi mikroflory jelitowej
  • wspomaganie wchłaniania składników mineralnych
  • zmniejszenie ryzyka występowania raka okrężnicy
  • niwelują niedobór witaminy B

RODZAJE PREBIOTYKÓW

  • fruktooligosacharydy – występują w  cebuli, szparagach, pszenicy, bananach, ziemniakach i miodzie.
  • laktuloza – otrzymuje się ją w wyniku przemiany laktozy z mleka
  • inulina – występuje naturalnie w cykorii, cebuli, czosnku, topinamburze, pomidorach, bananach i pszenicy
  • celuloza – występuje w ścianach komórkowych wszystkich roślin, niektórych grzybów i bakterii. Znajduje się również w owocach, warzywach i ziarnach zbóż. Najwięcej celulozy zawiera len, bawełna i konopie.
  • hemiceluloza – występują w żywności w nasionach i otrębach.
  • pektyny – znajdują się naturalnie we wszystkich owocach i warzywach. Przeciętnie stanowią 35% ścian komórkowych roślin.
  • skrobia – choć z reguły jest ona łatwo trawiona przez człowieka, jej niewielka część tzw. skrobia oporna, przechodzi przez przewód pokarmowy w niezmienionej formie. W celu jej otrzymania prowadzi się modyfikacje chemiczne lub fizyczne, które zmniejszają możliwość trawienia skrobi przez enzymy amylolityczne.

NATURALNE PREBIOTYKI

  • czosnek – zawiera inulinę oraz fruktooligosacharydy. Jedząc czosnek wspieramy wzrost bakterii Bifidobakteria w jelitach, oraz zapobiegamy wzrostowi bakterii chorobotwórczych.
    Oprócz tego, czosnek wspiera zdrowie serca, jest antyoksydantem i ma działanie przeciwnowotworowe.
  • cebula – ma podobne działanie do czosnku. Błonnik z cebuli z 10% składa się z inuliny oraz z 6% z fruktooligosacharydów. Dzięki temu jedząc cebule poprawiamy funkcjonowanie flory jelitowej, wspomagamy trawienie tłuszczu i wzmacniamy działanie układu odpornościowego, zwiększając ilość tlenku azotu w komórkach.
  • karczochy – chronią wątrobę i drogi żółciowe, obniżają poziom cholesterolu we krwi i pomagają przeciwdziałać dolegliwościom układu sercowo-naczyniowego. Pobudzają trawienie i wykazują delikatne działanie przeczyszczające.
  • cykoria – stymuluje pracę jelit i układu odpornościowego oraz trawiennego, wspiera pracę wątroby i wspomaga produkcje żółci. Regularne spożywanie cykorii to skuteczny sposób na poprawienie kondycji organizmu i wyglądu skóry.
  • topinabur – wzmacnia układ odpornościowy i pomaga w stanach przewlekłego zmęczenia. Stosowany w celu poprawienia przemiany materii i utrzymania właściwej mikroflory jelit. Bulwy topinambura są szczególnie zalecane osobom chorym na cukrzycę, właśnie ze względu na wysoką zawartość inuliny, która po przekształceniu się we fruktozę jest dobrze tolerowaną przez diabetyków. Najlepiej jest spożywać topinambur jak najmniej przetworzony
  • mniszek lekarski – w korzeniu mniszka znajduje się więcej inuliny niż w liściach.W ziołolecznictwie jest stosowany w połączeniu z innymi ziołami przy cukrzycy.
  • por – jest źródłem inuliny, poprzez pokrewieństwo z cebulą i czosnkiem, tak jak one posiada właściwości lecznicze i wspomaga naszą odporność. Polecany jest przy anemii, dodatkowo obniża poziom złego cholesterolu.
  • ziemniaki – są źródłem skrobi opornej, która stanowi smakowitą pożywkę dla bakterii. Aby wykazywały one działanie prebiotyczne, należy jeść je po ugotowaniu, lecz schłodzone. W takiej postaci ziemniaki można dodawać do sałatek i spożywać razem z innymi produktami o działaniu probiotycznym, np. z kiszonymi ogórkami.
  • niedojrzałe zielone banany – są źródłem skrobi odpornej na działanie enzymów trawiennych, przez co ich zjedzenie dla większości osób kończy się problemami jelitowymi. Jedząc zwykłe banany również wspieramy prawidłowe działanie flory jelitowej, nie narażając się na dolegliwości.

Źródło: zielarskie.pl ”naturalne prebiotyki”, diagnozujemy.pl ” naturalne prebiotyki”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »