POTAS WŁAŚCIWOŚCI, ZASTOSOWANIE, WYSTĘPOWANIE

Potas (symbol chemiczny K) jest głównym kationem wewnątrzkomórkowym, w organizmie odgrywa bardzo ważną rolę, bierze udział w wielu procesach. Jego głównym zadaniem jest regulacja gospodarki wodnej, regulacja ciśnienia krwi, prawidłowe funkcjonowanie nerek. Uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek, pobudza wydzielanie insuliny. Umożliwia prawidłowe funkcjonowanie mięśnia sercowego oraz prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, znajduje się we krwi, we wszystkich tkankach, chłonce i przestrzeni międzykomórkowej. Utrata jego zapasu nawet jednego dnia np. podczas rozwolnienia może doprowadzić do poważnych dysfunkcji organizmu.

JAKĄ ROLĘ SPEŁNIA POTAS W ORGANIZMIE

  • Odpowiada za prawidłową regulacje gospodarki wodnej organizmu
  • Kontroluje skurcze i pracę mięśni
  • Ma za zadanie przenoszenie impulsów nerwowych i wykonywania skurczu i rozkurczu komórek mięśniowych, które umożliwiają mieszanie i rozdrabnianie pokarmów w żołądku
  • Uczestniczy w przemianie białek i węglowodanów. Jest składnikiem treści żołądkowej w żołądku. Wraz z sodem i chlorem potas zwiększa wydzielanie soków trawiennych (sód znajdziemy w soli kuchennej – NaCl).
  • Odpowiada za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Obniża poziom kwasowości pozwala utrzymać prawidłowy poziom PH w organizmie.
  • Pobudza wydzielanie insuliny
  • Odpowiada za prawidłową pracę ośrodkowego układu nerwowego
  • Bierze udział przy utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi

KIEDY DOCHODZI DO NIEDOBORU POTASU W ORGANIZMIE

  • Niedobór potasu w diecie występuje głównie przy nieprawidłowej diecie (bogatej w produkty zakwaszające cukier, mięso, nabiał). Potas bierze udział w metabolizmie białek, węglowodanów oraz w pobudzaniu wyrzutu insuliny niezbędnej do rozkładu cukru więc zbyt obfita dieta w te produkty zużywa zapasy tego pierwiastka.
  • Po intensywnym wysiłku fizycznym potas zostaje uwalniany wraz z potem objawia się drżeniem mięśni, skurczami mięśni.
  • Spożywanie dużej ilości alkoholu wpływa na uwalnianie się potasu z moczem.
  • Rozwolnienie podczas którego organizm wyzbywa się elektrolitów, w przypadku tych dolegliwości niezbędne jest jego uzupełnienie w postaci dodatkowej porcji 2 pestek moreli gorzkiej.
  • Wymioty na skutek, których zostaje usunięty potas wraz z treścią żołądka, w przypadku tej dolegliwości niezbędne jest uzupełnienie tego pierwiastka o dodatkową porcję.
  • Do niedoboru potasu dochodzi u chorych z problemami sercowo-naczyniowymi, zmagających się z nadciśnieniem tętniczym.
  • U osób stosujących leki moczopędne i nasercowe, leki obniżające ciśnienie krwi co prowadzi do wydalania potasu wraz z moczem. W przypadku przyjmowania leków z tych grup niezbędne jest regularne monitorowanie poziomu potasu we krwi oraz ewentualna jego suplementacja pod nadzorem lekarza.
  • Na skutek odwodnienia organizmu.

OBJAWY NIEDOBORU POTASU

  • Ogólne osłabienie organizmu
  • Stany depresyjne, wyczerpanie psychiczne, apatia, stany załamania, lęki, wyczerpanie psychiczne, spadek nastroju, ogólne wycofanie.
  • Zdenerwowanie
  • Nadmierna senność
  • Skurcze łydek, drżenie mięśni. Szczególnie nasilone po lub w trakcie wysiłku fizycznego oraz w upalne dni na skutek utraty dużej ilości potu.
  • Bóle mięśni,
  • Bóle pleców
  • Obrzęk ciała szczególnie kończyn. Niedobór potasu objawia się odkładaniem wody w kończynach dłoni i stóp w okolicach kostek (pojawianie się obrzęków, zbierania wody i tak zwanej świecącej skóry)
  • Wypadanie włosów
  • Katar. Na skutek osłabienia organizmu, zakwaszenia dochodzi do częstych infekcji górnych dróg oddechowych
  • Refluks, cofanie się treści żołądkowej
  • Zgaga
  • Zaburzenia pracy serca (zmniejszona kurczliwość, następnie arytmia w stanach potężnych niedoborów zatrzymanie akcji serca
  • Zaparcia (na skutek osłabienia siły mięśni prowadzącego do całkowitego zaniku skurczu prowadząc do uporczywych zaparć) .
  • Wzrost ciśnienia krwi

PRODUKTY BOGATE W POTAS

  • Soja nasiona suche 2132 mg/100 g produktu
  • Kakao 16% proszek 1927 mg/100 g produktu
  • Mleko odtłuszczone w proszku 1874 mg/100 g produktu
  • Morele suszone 1666 mg/100 g produktu
  • Mleko pełne w proszku 1393 mg/100 g produktu
  • Fasola biała, nasiona suche 1190 mg/100 g produktu
  • Otręby pszenne 1121 mg/100 g produktu
  • Orzechy pistacjowe 1090 mg/100 g produktu
  • Koncentrat pomidorowy 30% 1072 mg/100 g produktu
  • Mak niebieski 963 mg/100 g produktu
  • Figi suszone 938 mg /100 g produktu
  • Pyzy ziemniaczane 897 g/100 g produktu
  • Rodzynki suszone 833 mg/100 g produktu
  • Pestki dyni 810 mg/100 g produktu
  • Śliwki suszone 804 mg/100 g produktu
  • Karob (chleb świętojański) 800 mg/100 g produktu
  • Słonecznik nasiona 793 mg/100 g produktu
  • Migdały 778 mg/100 g produktu
  • Orzechy arachidowe 720 mg/100 g produktu
  • Wiórki kokosowe 760 mg/100 g produktu
  • Natka pietruszki 695 mg/100 g produktu
  • Daktyle suszone 688 mg/100 g produktu
  • Orzechy laskowe 616 mg/100 g produktu
  • Czekolada mleczna 607 mg/100 g produktu
  • Awokado 600 mg/ 100 g produktu
  • Czekolada Gorzka 581 mg/100 g produktu
  • Schab pieczony 507mg/100 g produktu
  • Wieprzowina gotowana 489 mg/100 g produktu
  • Orzechy włoskie 474 mg/100 g produktu
  • Ziemniaki z tłuszczem roślinnym 454 mg/100 g produktu
  • Kasza gryczana 445 mg/100 g produktu
  • Karp z wody 414 mg/100 g produktu
  • Łosoś z rusztu 403 mg/100 g produktu
  • Filet z dorsza panierowany, smażony 404 mg/100 g produktu
  • Banany 397 mg/100 g produktu
  • Brokuły 385 mg/100 g produktu
  • Mięso z piersi kurczaka 385 mg/100 g produktu
  • Kluski śląskie 376 mg/100 g produktu
  • Mięso wołowe 375 mg/100 g produktu
  • Ryba dorsz 355 mg/100 g produktu
  • Brukselka gotowana z masłem 348 mg/100 g produktu
  • Burak 345 mg/100 g produktu
  • Mięso wieprzowe 343 mg/100 g produktu
  • Fasola po bretońsku 332 mg/100 g produktu
  • Żurek 327 mg/100 g produktu
  • Seler 320 mg/100 g produktu
  • Kiwi 290 mg/100 g produktu
  • Fasola szparagowa gotowana z masłem 288 mg/100 g produktu
  • Surówka z marchwi i jabłek 287 mg/100 g produktu
  • Szpinak zasmażany, gotowany 283 mg/100 g produktu
  • Pomidory 280 mg/100 g produktu
  • Grejpfruty 280 mg/100 g produktu
  • Chleb razowy 280 mg/100 g produktu
  • Makrela wędzona 275 mg/100 g produktu
  • Sok pomidorowy 260 mg/100 g produktu
  • Winogrona 226 mg/100 g produktu
  • Kapusta biała 225 mg/100 g produktu
  • Musztarda 165 mg/100 g produktu
  • Mleko 2% 140 mg/100 g produktu
  • Jabłko 135 mg/100 g produktu
  • Całe jajko kurze 135 mg/100 g
  • Biały ser półtłusty 110 mg/100 g produktu
  • Jaja gotowane 107 mg/100 g produktu
  • Ser żółty gouda 80 mg/100 g produktu

Źródło pozyskane wartości potasu: „Wartości odżywcze wybranych produktów spożywczych i typowych potraw” Hanna Kunachowicz, Irena Nadolna, Krystyna Iwanow, Beata Przygoda

Zwykle nie suplementuje się potasu samego w sobie jako pierwiastka, gdyż niedobór z diety jest mało prawdopodobny i rzadko występuje. Jeśli w Twojej diecie znajdują się produkty z w/w jest mało prawdopodobne by organizm ucierpiał na skutek jego niedoboru chyba, pojawi się czynnik wpływający i przyczyniający się do jego niedoboru, wtedy niezbędna jest jego suplementacja (silne rozwolnienie, wymioty). Dzienne zapotrzebowanie na potas wynosi 2000-3000 mg / dobę. Nie wolno stosować suplementu potasu jako samego pierwiastka na własną rękę gdyż nadmiar jego w diecie odbija się negatywnie na zdrowiu. Niedobór potasu a właściwie problem z wchłanianiem go z diety ma wpływ nieprawidłowe ciśnienie krwi zazwyczaj występuje i ma związek z brakiem witaminy B6 oraz magnezu (magnez i witamina B6 są niezbędne do prawidłowego wchłaniania potasu z diety). Dlatego by utrzymać prawidłowy poziom potasu uzupełniaj w diecie magnez oraz witaminy z grupy B (głównie B6).

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »