PORANNE MDŁOŚCI, NUDNOŚCI, WYMIOTY W CIĄŻY, PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Poranne nudności to jeden z początkowych objawów ciąży, pojawiają się po 4 tygodniu ciąży i trwają do 8-12 tygodnia. Często mdłością towarzyszą wymioty. Przyczyna leży po stronie wzrostu hormonu nazywanego ludzką gonadotropiną kosmówkową –  Beta HCG. To dzięki niemu ciałko żółte jajnika nie ulega zanikowi i produkuje progesteron. Wysoki poziom progesteronu jest odpowiedzialny za utrzymanie ciąży, natomiast jego spadek odpowiada za złuszczanie śluzówki macicy, krwawienie (miesiączkę) a jeśli doszło do ciąży spadek zagraża wczesnym poronieniem. Nudności w okresie ciąży objawiają się na skutek wzrostu Beta HCG, co dotyczy głównie kobiet wrażliwych na zmiany hormonalne. Jedne kobiety nie odczuwają mdłości wcale, inne o słabym lub umiarkowanym nasileniu a jeszcze inne nie tylko nie umieją się uporać z mdłościami ale także zmagają się z wymiotami.

Jednym z pozytywnych aspektów porannych nudności  jest fakt, że im bardziej nasilone objawy mdłości, wymiotów obserwujesz w swoim organizmie tym bardziej potwierdza się fakt, że utrzymuje się wysokie stężenie Beta HCG co daje poczucie bezpieczeństwa, że występuje bardzo niskie ryzyko poronienia (wzrost Beta HCG jest równoznaczny ze wzrostem, rozwojem zarodka), co nie znaczy, że kobiety, które tych mdłości nie miewają, że występuje u nich ryzyko poronienia (u tych kobiet hormony po prostu nie dają o sobie znać!). Często zleca się badanie potwierdzające przyrostu Beta HCG co 2 dni, co nie jest wymagane w przypadku kobiet w ciąży u których występują  dłości, nudności czy wymioty.

ZAPOBIEGNIE

Szczególnie odczuwalna zmiana hormonów jest o poranku za co odpowiada (pusty żołądek) dlatego miej zawsze przy łóżku coś do zjedzenia (suchara, kromkę, skórkę z chleba, ciastko pełnoziarniste). Podczas wahań poziomu cukru (gównie jego spadku) mdłości nasilają się nie tylko o poranku ale także w ciągu dnia. Dlatego nie dopuszczaj do głodu i pustego żołądka. Miej pod ręką zawsze coś do zjedzenia gdy wychodzisz z domu, jedz często i mało, nie doprowadzaj do odwodnienia.

Organizm głównie domaga się węglowodanów, które rozkłada na glukozę a ta jest zużywana jako energia do podstawowych funkcji życiowych organizmu. Dlatego dostarczaj organizmowi glukozy poprzez spożywanie węglowodanów prostych, i węglowodanów złożonych. Całkowicie zrezygnuj z węglowodanów prostych przetworzonych.

Węglowodany dzielą się na :

fruits-82524_1920

  • Węglowodany  proste. Węglowodany z tej grupy nie są dla organizmu szkodliwe a nalezą do niej wszystkie rodzaje owoców stanie surowym bez żadnych dodatków.

strawberries-1398159_1920

  • Węglowodany proste przetworzone (pochodne węglowodanów prostych) należą do nich cukry rafinowane (trzcinowe, cukier biały z buraka), miód, drzemy, powidła, czekolada, wszelkie słodycze, owoce w puszkach, napoje, ciasta, ciastka. Zawierają głównie cukry rafinowane dlatego ogranicz ich spożywanie ochronisz swoje dziecko przed zachorowaniem na cukrzyce typu I.

breads-1417868_1920

  • Węglowodany złożone nieprzetworzone to głównie produkty zbożowe : otręby, jęczmień, gryka, kukurydza, ryż brązowy, owies, ziemniaki, warzywa korzeniowe, groch, fasola, soczewica oraz znajdziemy je w produktach przetworzonych: makaronach pełnoziarnistych, pieczywie razowym, muesli, otrębach, kaszach, mące kukurydzianej, pełnoziarnistej, gryczanej.

JEDZ I PIJ

  • Pieczywo pełnoziarniste
  • Makaron pełnoziarnisty
  • Krakersy żytnie
  • Ciastka owsiane
  • Ryż brązowy gotowany
  • Soki świeżo wyciśnięte
  • Pij herbatę z rumianku
  • Pij herbatę z mięty pieprzowej
  • Pij ciepłą wodę z imbirem (najlepiej potarty na tarce)
  • Pij ciepłą wodę z cytryną
  • Kaszę jaglaną gotowaną
  • Kaszę gryczaną nie paloną

UNIKAJ

  • Kofeiny (zakwasza organizm)
  • Tłustych pokarmów, obciążają wątrobę i silnie zakwaszają organizm.
  • Cukru. Cukier nie posiada żadnych właściwości odżywczych dodatkowo zaburza równowagę kwasowo zasadową silnie zakwasza organizm.
  • Unikaj przypraw i produktów o zdecydowanych zapachach. Węch w okresie ciąży jest wyjątkowo wyczulony na zapachy i smaki, co dodatkowo nasila mdłości.

DODATKOWO

  • Poluźnij obwód biustonosza, nie uciskaj na przeponę (okolice mostka).
  • Możesz zastosować akupresurę, masując punkt żołądka (wewnętrzną stroną nadgarstka), który znajduje się w okolicy połowy odcinka od pępka do mostku rozcieraj go ruchem okrężnym w kierunku wskazówek zegara.
  • Wietrz pomieszczenie, w którym przebywasz.
  • Staraj się przebywać więcej na dworze.
  • Oddychaj głęboko. Stań w rozkroku, przy wdechu unieś ręce do góry spoglądając na sufit, przy wydechu dłonie i głowę opuść na dół.
  • Zjadaj posiłki w odstępach nie dłuższych aniżeli 2 godziny.
  • Zjadaj duże ilości kasz zawierają dużo witamin z grypy B a to właśnie witamina B6 niweluje mdłości.
  • Przyjmuj kompleks witamin dla kobiet w ciąży, które zawierają kwas foliowy oraz witaminę B6, zwłaszcza ma to znaczenie, gdy masz problem z przyjmowaniem pokarmów unikniesz niedoborów witamin i minerałów.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »