POR WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Por jest rośliną należącą do rodziny amarylkowatych, pochodzi z bliskiego wschodu, a w Europie zasłynął dzięki kuchni włoskiej. Por jest rośliną dwuletnią – podczas pierwszego roku uprawy wytwarzana jest część jadalną oraz długie, płaskie liście. W drugim roku pory wydają pędy kwiatostanu, mogące osiągać wysokość nawet 2m, a zakończone są różowymi kwiatami. Właściwości lecznicze pora doceniano już w starożytności. Warzywo to podobno spożywał cesarz Neron, wierząc, że wywiera pozytywny wpływ na gardło oraz struny głosowe. Por ma także inne cenne właściwości zdrowotne wykorzystywane w dzisiejszej fitoterapii.

POR JEST BOGATY W CENNE WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina A
  • witamina K
  • witamina C
  • kwas foliowy
  • niacyna
  • żelazo
  • wapń
  • magnez
  • fosfor
  • potas

POR JEST BOGATY W CENNE ZWIĄZKI

  • kemferol
  • inulina
  • arginina

WŁAŚCIWOŚCI

  • pomocny przy bólach reumatycznych – w tym przypadku stosuje się miazgę z liści pora w postaci okładów, gdyż powoduje ona rozszerzenie podskórnych naczyń krwionośnych, lepsze ukrwienie tkanek oraz zmniejszenie lub zniesienie bólu. Białą część pora należy rozetrzeć na tarce o bardzo drobnych oczkach, a otrzymaną miazgę należy rozsmarować na gazie lub innej tkaninie i przyłożyć do miejsca objętego bólem reumatycznym.

  • polecany w diecie przy anemii – głównie ze względu na zawartość żelaza  – 2.10 mg/100 g – por w tym przypadku ma więcej żelaza niż buraki, które mają 0,80 mg/100 g oraz prawie tyle samo żelaza co botwina – 2.57 mg/100 g. Wchłanianie żelaza wspomaga witamina C, dlatego przy anemii warto sięgnąć po sałatkę z porem skropioną sokiem z cytryny.
  • na kaszel – syrop lub sok z pora sprawdzi się w zwalczaniu nieżytów górnych dróg oddechowych, ponieważ zwiększa wytwarzanie śluzu, przywraca samoistne ruchy nabłonka rzęskowego, przez co działa wykrztuśnie. A dzięki zawartości związków siarki hamuje on rozwój bakterii. Tak więc w przypadku uporczywego kaszlu można sięgnąć po sok lub syrop na kaszel z pora. Można go stosować również u dzieci.
  • stosowany jako probiotyk –  por jest źródłem inuliny, przez co uważany jest za jeden z najlepszych naturalnych probiotyków, który przyczynia się do wzrostu pożytecznych bakterii jelitowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  • stosowany w diecie zasadowej i oczyszczającej – por pomaga w przypadku zakwaszonego żołądka, aby odkwasić żołądek wystarczy pić odwar z porów. Dodatkowo por posiada właściwości oczyszczające i moczopędne, co sprzyja usuwaniu wody zalegającej w organizmie.
  • działa przeciwnowotworowo – najnowsze badania donoszą, iż osoby które spożywają duże ilości cebuli i warzyw z jej rodziny tj. por, czosnek i szczypiorek, rzadziej zapadają na nowotwory żołądka, niż osoby, które nie mają tych warzyw w swojej diecie. A to dlatego, że warzywa cebulowe zawierają szereg związków, takich jak flawonoidy, oligosacharydy czy argininę, które zapobiegają rozwojowi nowotworu.

  • wspomaga układ krążenia – por zawiera w sowim składzie kemferol, który stymuluje wydzielanie tlenku azotu w naczyniach krwionośnych. Tlenek azotu natomiast reguluje napięcie ścian naczyń krwionośnych. Dodatkowo wysoka zawartość kwasu foliowego, który działa przeciwmiażdżycowo ze względu na obniżanie poziomu homocysteiny we krwi.

CENNE UWAGI

  • por nie powinien być spożywany przez osoby cierpiące na wrzody, choroby wątroby, zgagę i wzdęcia
  • por wspomaga walkę z kacem
  • jedząc pora można zmniejszyć skutki uboczne przyjmowanych leków

JAK WYBRAĆ NAJLEPSZEGO PORA

Por dobrej jakości nie jest żółty, nie posiada na swojej powierzchni pęcherzyków ani pęknięć. Pory powinniśmy przechowywać nieumyte i niekrojone w lodówce, luźno zwinięte w woreczek, tak aby zachowały wilgoć. Dzięki przechowywaniu w lodówce unikniemy strat witamin powodowanych wysoką temperaturą czy ciągłym narażeniem na światło słoneczne. Aby nie utracić ważnych witamin i minerałów w porze, gotujemy go wrzucając do gotującej się wody.

SYROP NA KASZEL Z PORA

Rozetrzyj białą część pora na tarce o drobnych oczkach, następnie wymieszaj z taką samą ilością miodu. Zagotuj i przecedź zawartość przez drobne sitko. Dorośli powinni pić syrop 3-5 razy dziennie po jednej łyżce stołowej. Dzieciom można podawać po 1 łyżeczce raz dziennie.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA PORA W 100 GRAMACH

  • wartość energetyczna 61 kcal/ 100 gram
  • białko 1,5 g / 100 gram
  • tłuszcz 0,3 g/ 100 gram
  • węglowodany 14,15 g/ 100 gram
  • błonnik 1,8 g/ 100 gram
  • witamina C 12 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,06 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,03 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,4 mg / 100 gram
  • witamina B6 0,23 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 64 µg / 100 gram
  • witamina A 1667 IU/ 100 gram
  • witamina E 0,92 mg/ 100 gram
  • witamina K 47 µg/ 100 gram
  • wapń 59 mg / 100 gram
  • żelazo 2,1 mg/ 100 gram
  • magnez 28 mg / 100 gram
  • fosfor 35 mg/ 100 gram
  • potas 180 mg / 100 gram
  • sód 20 mg/ 100 gram
  • cynk 0,12 mg/ 100 gram

Źródło: odzywianie.info.pl, dieta.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »