POMIDORY WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE DLACZEGO WARTO JE JEŚĆ

Pomidory są to warzywa z rodziny psiankowatych, pochodzą z Ameryki Południowej i przez dłuższy czas były hodowane jako roślina ozdobna, lecz dopiero później odkryto ich wspaniałe walory smakowe.Wcześniej uważano je w Europie za trujące, prawdopodobnie z powodu przykrego zapachu wydzielanego przez liście i łodyżki. Do Polski pomidory przywędrowały wraz z królową Boną.

POMIDORY SĄ BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I MINERAŁÓW

  • Witamina C
  • Witamina E
  • Witamina PP
  • Witamina B6
  • Biotyna
  • Kwas foliowy
  • Witamina K
  • Potas
  • Wapń
  • Magnez
  • Żelazo

POMIDORY SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • Antyutleniacz- likopen
  • Kwas chlorogenowy
  • Kwas p-kumarynowy

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE POMIDORÓW

  • Antynowotworowe
  • Przeciwmiażdżycowe
  • Moczopędne

DLACZEGO WARTO JEŚĆ POMIDORY

  • Ze względu na ochronę przed promieniami ultrafioletowymi – Likopen neutralizuje szkodliwe procesy wywołane przez promieniowanie ultrafioletowe. Regularne jedzenie pomidorów zapewnia naturalną ochronę przeciwsłoneczną.
  • Ze względu na właściwości upiększające – zawarta w nich witamina C wzmacnia naczynia krwionośne i wpływa na lepsze dotlenienie, witaminy A i E, które nawilżają skórę i działają przeciwzmarszczkowo. Kosmetyki zawierające wyciągi z pomidorów rozjaśniają przebarwienia i łagodzą zmiany trądzikowe.
  • Pomidory działają moczopędnie, a przez to obniżają ciśnienie krwi, ponieważ są wyjątkowo bogate w potas (237 mg w 100 g). Duża zawartość potasu korzystnie wpływa również na pracę serca.
  • Wspomagają odporność, dzięki dużej zawartości witaminy C. Ważący 180 g pomidor pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na tę witaminę.
  • Zapobiegają takim chorobom, jak miażdżyca i zawał, a to wszystko dzięki zawartemu w pomidorach kwasowi, który w komórkach wątroby nasila procesy utleniania kwasów tłuszczowych i hamuje gromadzenie się trójglicerydów. Poziom cholesterolu obniżają też zawarte w pomidorach pektyny, korzystnie dla serca działa również likopen.

GATUNKI I RODZAJE POMIDORÓW

Wyróżnia się trzy rodzaje pomidorów, mogą być one czerwone, żółte i zielone. Czerwone i żółte mają podobne wartości odżywcze, z tym że żółte mają mniej likopenu. Natomiast zielone należy jeść ostrożnie. Mają one mniej substancji odżywczych, a więcej tomatyny, która jest szkodliwa dla naszego organizmu.
Gatunki pomidorów to:

  • Okrągłe gruntowe – są to najpopularniejsze ze wszystkich gatunków pomidorów, mają najwięcej soku.
  • Malinowe – są to największe pomidory, mają w sobie dużo soku.
  • Koktajlowe – są to małe pomidorki, często używane do sałatek lub do dekoracji.
  • Karłowate – są sprzedawane w gronach, mają intensywny smak i zapach.
  • Bycze serca – mają podłużny kształt i twardy miąższ, idealnie nadają się do sałatek.

CO TO JEST LIKOPEN

Likopen to naturalny antyutleniacz, cechujący się nawet dwukrotnie większą siłą neutralizacji wolnych rodników niż ogólnie znany beta-karoten. Chroni nasze komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, ale także tym chroni organizm przed nowotworami, chorobami serca, zaćmą i wieloma innymi schorzeniami. Badania przeprowadzone przez naukowców z Harvardu dowodzą, że likopen zawarty w pomidorach jest skuteczną ochroną przed rakiem prostaty. Ponadto włoscy naukowcy wykazali, że osoby konsumujące 7 porcji surowych pomidorów tygodniowo, zmniejszają ryzyko raka jelita grubego i żołądka o 60%. Izraelscy naukowcy natomiast odkryli, że likopen jest silnym hamulcem rozwoju nowotworów płuc, piersi oraz komórek nowotworowych endometrium a naukowcy z uniwersytetów w Manchesterze i Newcastle dowiedli, że pomidory zwiększają zdolność skóry do ochrony przed światłem ultrafioletowym.

CENNE UWAGI

  • Z jedzeniem pomidorów powinny uważać osoby chore na dnę moczanową, reumatoidalne zapalenie stawów i zgagę. Przy wrażliwym przewodzie pokarmowym warto przed zjedzeniem obierać je ze skórki. Ponadto mogą one uczulać, więc powinny ich unikać kobiety karmiące, a dzieciom należy wprowadzać je do diety stopniowo.
  • Nie należy także łączyć pomidorów z ogórkami, gdyż enzym zawarty w ogórkach, pozbawia pomidory cennej nam witaminy C. Jedynym rozwiązaniem na ich połączenie, jest uprzednie wymieszanie tych warzyw z oliwą.

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE POMIDORÓW W 100 GRAMACH

  • Wartość energetyczna 18 kcal/ 100 gram
  • Białko 0,88 g/ 100 gram
  • Tłuszcz ogółem 0,20g /100 gram
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 0,028 g /100 gram
  • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,031 g /100 gram
  • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,083 g/ 100 gram
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 0,003 g /100 gram
  • Kwasy tłuszczowe omega-6 0,080 g /100 gram
  • Węglowodany 3,89 g/ 100 gram
  • Błonnik 1,2 g /100 gram
  • Witamina A 833 I.U. / 100 gram
  • Witamina D 0 I.U. / 100 gram
  • Witamina E 0,54 mg / 100 gram
  • Witamina K 7,9 µg / 100 gram
  • Witamina C 13,7 mg /100 gram
  • Witamina B1 0,037 mg 100 gram
  • Witamina B2 0,019 mg /100 gram
  • Witamina B3 (PP) 0,594 mg / 100 gram
  • Witamina B6 0,080 mg / 100 gram
  • Kwas foliowy 15 µg / 100 gram
  • Witamina B12 0 µg / 100 gram
  • Kwas pantotenowy 0,089 mg / 100 gram
  • Wapń 10 mg / 100 gram
  • Żelazo 0,27 mg / 100 gram
  • Magnez 11 mg / 100 gram
  • Fosfor 24 mg / 100 gram
  • Potas 237 mg / 100 gram
  • Sód 5 mg / 100 gram
  • Cynk 0,17 mg / 100 gram
  • Miedź 0,06 mg / 100 gram
  • Mangan 0,11 mg / 100 gram

DOMOWA ZAPIEKANKA Z POMIDORÓW

 

  • 15 pomidorów średniej wielkości
  • 15 oliwek
  • 7 ząbków czosnku
  • 50 gram żółtego sera lub mozzaerli
  • oliwa z oliwek
  • tymianek, oranego, sól, pieprz

Pomidory pokrój na połówki, delikatnie wydrąż część miąższu, który następnie wymieszaj z posiekanym czosnkiem, oliwkami i przyprawami. Zetrzyj ser na tarce i dodaj go do miąższu. Tak sporządzony miąższ nakładaj do połówek pomidorków i układaj je w naczyniu żaroodpornym przekrojoną częścią do góry. Każdy pomidor polewaj łyżeczką oliwy z oliwek, przyprawiamy solą i pieprzem. Zapiekaj w piekarniku w temperaturze 150 stopni, aż będą odpowiednio podsuszone, co może trwać ponad 45 minut. Po zapieczeniu polej dodatkową oliwą.

Źródło: odżywianie.info.pl ”Pomidory kalorie, właściwości odżywcze i ciekawostki”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »