POMARAŃCZE WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Pomarańcza to owoc, który należy do rodziny cytrusowych. Wszelkie gatunki pomarańczy pochodzą z Chin i wschodniej Azji, skąd dotarły do Indii, Hiszpanii oraz Włoch, a następnie do Europy w drugiej połowie XV wieku. Obecnie największym producentem pomarańczy jest Brazylia, Stany Zjednoczone, Chiny, Indie, Meksyk oraz Hiszpania. Najbardziej popularnym gatunkiem pomarańczy jest pomarańcza chińska, charakteryzująca się słodkim miąższem. Właściwości lecznice pomarańczy oraz jej wartości odżywcze docenili jako pierwsi mieszańcy południowych Chin, skąd owoc pochodzi. Dzięki dużej zawartości witamin, minerałów i cennych związków, pomarańcza obecnie jest cennym składnikiem diety oraz znajduje szerokie zastosowanie w lecznictwie i przemyśle farmaceutycznym.

POMARAŃCZE SĄ ŹRÓDŁEM WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH TAKICH JAK

  • witamina C
  • beta-karoten
  • kwas foliowy
  • niacyna
  • potas
  • wapń
  • magnez

POMARAŃCZE SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • flawonoidy
  • kwasy fenolowe
  • flawanony
  • hesperydyna
  • naringenina

WŁAŚCIWOŚCI

  • działają przeciwnowotworowo – głównie dzięki flawonoidom, szczególnie zalecany jest sok. Udowodniono, że picie soku pomarańczowego zmniejsza ryzyko białaczki u dzieci i ma działanie chemoprewencyjne w przypadku raka sutka, wątroby i jelita grubego.
  • uspokaja – głównie za sprawą aromatycznej skóry, która posiada w swoim składzie olejki eteryczne. Olejki te  działają odprężająco, przeciwdepresyjnie i poprawiają nastrój. W tym celu można też użyć gotowego olejku pomarańczowego, wystarczy wlać kilka kropel olejku do gorącej wody lub specjalnego kominka do aromatyzacji powietrza.

  • pomocny przy trądziku – olejek pomarańczowy posiada również właściwości antybakteryjne, przez co łagodzi stan zapalny trądziku. Jednak nie należy go nakładać bezpośrednio na skórę, lecz trzeba połączyć go z olejkiem nośnikowym, np. jojoba, avocado, arachidowym lub dodać do kąpieli.
  • na zły cholesterol – pomarańcze obniżają poziom złego cholesterolu, wyrównując przy tym stosunek HDL do LDL, przez co zmniejszają ryzyko miażdżycy oraz chronią przed rakiem jelita grubego.
  • dodatkowo duże ilości potasu znajdujące się w pomarańczach regulują gospodarkę wodną organizmu oraz czynności mięśni i nerwów oraz wpływają na równowagę kwasowo-zasadową. Potas jest również odpowiedzialny za ciśnienie krwi i pracę serca.
  • ponadto wiele właściwości ma sok z pomarańczy, który może pomóc przy problemach z wątrobą, podczas gorączki, przy szkorbucie oraz na wzmocnienie układu odpornościowego.

ODMIANY POMARAŃCZY

  • pomarańcza olbrzymia- tzw. pomelo, największa wśród wszystkich cytrusów i może osiągnąć wagę nawet do 2 kilogramów. Często ma żółtą, żółtozieloną lub różową, grubej skórkę, a wnętrze wypełnione jest słodko-kwaśnym miąższem; spożywa się je na surowo, kandyzowane, w postaci marmolad lub soków.
  • pomarańcza limetka – tzw. limonka, jest ona niewielka, okrągła lub jajowata, o zabarwieniu żółtawozielonym oraz kwaśnym miąższu. Odmianę tej pomarańczy wykorzystuje się głównie do produkcji napojów orzeźwiających lub jako dodatek do drinków, pozyskuje się z nich także olejki eteryczne i kwas cytrynowy.
  • pomarańczka gorzka – jest spłaszczona i mięsista, o grubej ciemnopomarańczowej skórce oraz ma gorzki smak. Idealnie nada się jak przetwór lub do wyrobu likieru Curaçao, a otrzymywany z nich olejek wykorzystywany jest w przemyśle perfumeryjnym, aromaterapii i medycynie.
  • pomarańcza bergamota – ma ona średnicę 6–8 cm,a skórka jest żółtozielona. Owoc ma gorzko-kwaśny miąższ. Z owoców, kwiatów i liści tej pomarańczy produkowany jest eteryczny olejek bergamotowy stosowany m.in. do produkcji herbaty earl grey, a także olejek nerolowy, który ma zastosowanie w przemyśle perfumeryjnym, aromaterapii i medycynie.
  • pomarańcza chińska – tzw. pomarańcza słodka jest to najpopularniejszy gatunek, o kulistych owocach, z pomarańczową skórką i słodkim miąższem. Pomarańczę spożywa się głównie na surowo lub w postaci soków; wytwarza się z niego także dżemy, konfitury.

CENNE UWAGI

  • pomarańcze mogą być przyczyną alergii, dlatego też kobiety w ciąży powinny jeść te owoce w małych ilościach, by zminimalizować ryzyko jej wystąpienia, a przed spożyciem pomarańczy należy dokładnie je umyć, gdyż chemikalia, którymi są pokryte, mogą być szkodliwe dla dziecka.
  • pomarańcze w temperaturze pokojowej przechowuje się tydzień, w lodówce 2 tygodnie.
  • smażona skórka pomarańczowa jest idealnym dodatkiem do ciast, jednak większość pomarańczy pokrywana jest konserwującymi środkami chemicznymi, dlatego przed zjedzeniem lub dodaniem skóry do ciasta owoce należy dokładnie wyszorować szczoteczką pod ciepłą wodą. Do smażenia skórki lepsze są pomarańcze ze sklepu ekologicznego.
  • Należy uważać pijąc sok pomarańczowy, gdyż wypity w zbyt dużych ilościach może wykazywać działanie toksyczne. Może powodować hiperkaliemię (podwyższony poziom potasu we krwi). Na szkodliwe działanie soku narażone są w szczególności dzieci, osoby z nadciśnieniem, cukrzycą oraz upośledzoną czynnością nerek.
  • świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy traci witaminy już po 8 godzinach.

JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIE POMARAŃCZE

Wybieraj owoce ciężkie, ładnie wybarwione, o gładkiej skórce bez plam, które mogą świadczyć o rakotwórczej pleśni. Pofałdowana pomarańcza ma mało miąższu i jest sucha. Najlepsze pomarańcze mają charakterystyczny „pępek”, które są słodkie i soczyste.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA POMARAŃCZY W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 47 kcal/ 100 gram
  • białko 0,94 g/ 100 gram
  • tłuszcze 0,12 g/ 100 gram
  • węglowodany 11,75 g/ 100 gram
  • błonnik 2,4 g/ 100 gram
  • witamina B1 0,087 mg/100 gram
  • witamina B2 0,04 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,282 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,06 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 30 µg/ 100 gram
  • witamina E 0,15 mg/ 100 gram
  • witamina C 53,2 mg/ 100 gram
  • witamina A 225 IU/ 100 gram
  • fosfor 14 mg/ 100 gram
  • potas 181 mg/ 100 gram
  • wapń 40 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,1 mg/ 100 gram
  • magnez 10 mg/ 100 gram
  • cynk 0,07 mg/ 100 gram

Źródło: zajadam.pl, odzywianie.info.pl, wikipedia.pl.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »