PAPAJA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Papaja, nazywana poprawnie melonowcem właściwym, pochodzi z Ameryki Południowej, Środkowej i południowych rejonów Ameryki Północnej, ale obecnie uprawia się go także w krajach Europy. Istnieją dwie podstawowe odmiany papai – meksykańska, której owoce mogą ważyć nawet 5 kg, a także dużo mniejsza hawajska, którą można spotkać w sklepach spożywczych. Miąższ dojrzałej papai jest soczysty i miękki, a w smaku przypomina melona. Papaja jest źródłem licznych substancji antyoksydacyjnych, dzięki którym zawdzięcza swoje właściwości zdrowotne. Hamują one m.in. procesy starzenia się skóry i zapobiegają poważnym chorobom np. nowotworom. Cenne składniki odżywcze znajdziemy zarówno w owocach, liściach, nasionach, jak i łodygach papai. Zastosowanie ma również sok mleczny wydzielany przez liście i niedojrzałe owoce, zawierający liczne enzymy, w tym charakterystyczną dla papai papainę.

PAPAJA JEST BOGATA W WITAMINY I SKŁADNIKI MINERALNE TAKIE JAK

  • witamina C
  • witamina A
  • kwas foliowy
  • niacyna
  • wapń
  • magnez
  • potas

PAPAJA JEST BOGATA W CENNE ZWIĄZKI

  • flawonoidy
  • luteina
  • papaina
  • likopen

WŁAŚCIWOŚCI

  • pomocna w walce z rakiem – papaja jest bogatym źródłem likopenu, naturalnego przeciwutleniacza. Usuwa wolne rodniki, których nadmiar w organizmie doprowadza do tzw. stresu oksydacyjnego, a dalej do rozwoju wielu chorób, w tym nowotworowych. Wykazano, że wysokie spożycie likopenu może zmniejszyć ryzyko zachorowania m.in. na raka prostaty.
  • może uchronić przed chorobami układu krążenia – likopen może nie tylko uchronić przed rakiem, lecz także chorobami układu krążenia. Może on zmniejszyć ryzyko wystąpienia m.in. wylewu i zawału. Ponadto wpływa hamująco na syntezę cholesterolu i pomaga w usuwaniu jego złej frakcji – LDL – z krwi

  • na poprawę trawienia – papainy zawarta w papai poprawia trawienie, pomaga zwalczyć problemy zwłaszcza z trawieniem pokarmu zawierającego duże ilości białka. Enzym ten nie doprowadza do zwiększenia kwasowości układu pokarmowego, przez co łatwiej łagodzi się dolegliwości układu pokarmowego
  • zapobieganie zwyrodnieniu plamki żółtej – jak przekonują amerykańscy naukowcy, spożywanie co najmniej trzech porcji papai dziennie zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej u osób starszych. Wszystko dzięki zawartości karotenoidów, takich jak luteina, kryptoksantyna i zeaksantyna
  • przyśpiesza gojenie ran – żel z papai – uzyskany z różnych części rośliny np. owoców – przyspiesza proces gojenia ran
  • wzmocnienie odporności – spożywanie papai może mieć pozytywny wpływ na układ odpornościowy organizmu. Dzięki zawartości cennych przeciwutleniaczy pozwala niwelować destrukcyjne działanie wolnych rodników, a tym samym wpływać na zmniejszenie stanów zapalnych i rozwoju infekcji
  • wspomaganie leczenia chorób gardła – zielony sok z papai z miodem jest skutecznym lekarstwem na zapalenie migdałków, które może być objawem błonicy i innych problemów zdrowotnych gardła. Zawarte w nim związki aktywne pomagają w rozpuszczaniu błony ochronnej wirusów, a tym samym zapobiegają rozprzestrzenianiu się infekcji

  • wspomaganie leczenia grzybicy – zawarty w papai karoten to naturalny związek, który przy codziennym spożywaniu, może być pomocny podczas leczenia grzybicy. Dzięki swoim wspaniałym właściwościom papaja pozwala zmniejszać stany zapalne i zaczerwienienia, spowodowane infekcją
  • pomoc dla włosów – owoce papai wykorzystywać można również w naturalnej pielęgnacji włosów i skóry głowy. Może ona stymulować wzrost włosów, a wszystko za sprawą kwas foliowy, który pomaga poprawiać krążenie w skórze głowy, a tym samym poprawia właściwe odżywienie mieszków włosowych i stymuluje wzrost włosów. Dodatkowo nasiona papai mają właściwości antygrzybicze, które pomagają w naturalny sposób zwalczać łupież.

CENNE UWAGI

  • papaja może być przyczyną alergii, osoby, u których papaja wywołuje objawy uczulenia, powinny uważać także na lateks – obserwuje się alergie krzyżowe między tymi dwoma alergenami
  • aby zjeść papaję umyj ją pod bieżącą wodą. Następnie przekrój na pół i łyżeczką usuń gniazda nasienne. Potem obierz owoc ze skórki. Otrzymany w ten sposób miąższ papai można pokroić zjeść na surowo bądź przetworzony. Owoc ten idealnie komponuje się z rybami, mięsem, warzywami i produktami mlecznymi
  • należy wybierać papaję, która jest całkowicie lub prawie całkowicie żółta. Należy unikać owoców zielonych. Skórka papai powinna lekko uginać się pod naciskiem, ale w miejscu, gdzie rosła łodyga, nie powinna być miękka. Nie należy kupować owoców papai obitych, pomarszczonych i pokrytych miękkimi plamami
  • nie do końca dojrzałe owoce należy przechowywać w temperaturze pokojowej, dopóki całe nie osiągną złotawej barwy. Dojrzały owoc powinien być przechowywany w lodówce.

WARTOŚĆ ENERGETYCZNA W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 43 kcal/ 100 gram
  • białko 0,47 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,26 g/ 100 gram
  • węglowodany 10,82 g/ 100 gram
  • błonnik 1,7 g/ 100 gram
  • witamina C 60,9 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,023 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,027 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,357 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,038 mg/100 gram
  • kwas foliowy 37 µg/ 100 gram
  • witamina A 950 IU/ 100 gram
  • witamina K 2,6 µg/ 100 gram
  • witamina E 0,30 mg/ 100 gram
  • wapń 20 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,25 mg/ 100 gram
  • magnez 21 mg/ 100 gram
  • fosfor 10 mg/ 100 gram
  • potas 182 mg/ 100 gram
  • sód 8 mg/ 100 gram
  • cynk 0,08 mg/ 100 gram

Źródło: olej.edu.pl ”papaja właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne”, ekologia.pl ”papaja owoc – właściwości, witaminy i wartości odżywcze papai”, wylecz.to ”papaja – właściwości, smak, na co pomaga, jak jeść, przeciwwskazania”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »