OWOC KAKI WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Owoc kaki, inaczej nazywany persymoną, to owoc, który został odkryty przez mieszkańców Chin. Obecnie owoc ten uprawia się w Brazylii, Azji Południowej, Stanach Zjednoczonych, Izraelu oraz w Europie – we Włoszech, w Hiszpanii czy w Bułgarii. W Polsce można kupić go w wielu marketach, gdzie cena waha się od około 3,5 do 8 złotych za kilogram. Drzewo na którym rośnie kaki może osiągać nawet 16-18 metrów wysokości, samo zaś kaki jest  w kształcie stożkowatej lub spłaszczonej jagody przybierającej kolor żółtoczerwony i jest podobne do pomidorów. Kiedy dojrzeje, we wnętrzu owocu znajduję się słodki miąższ. O smaku kaki decyduje przede wszystkim zawartość fruktozy, glukozy i sacharozy. Persymona jest także skarbnicą wielu witamin i minerałów dzięki czemu posiada kilka właściwości zdrowotnych.

OWOC KAKI JEST ŹRÓDŁEM WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH TAKICH JAK

  • witamina C
  • witamina A
  • kwas foliowy
  • niacynę
  • potas
  • fosfor
  • wapń
  • magnez

OWOC KAKI ZAWIERA W SOBIE CENNE ZWIĄZKI

  • luteinę – ma działanie przeciwwolnorodnikowe.
  • zeaksantynę – przeciwdziała rozwojowi zwyrodnieniu plamki ocznej.
  • polifenole – mają działanie przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne, przeciwalergiczne oraz przeciwzakrzepowe.
  • kwas betulinowy – czynnik przeciwnowotworowy.
  • katechiny – mają działanie przeciwinfekcyjne, przeciwzapalne oraz przeciwkrwotoczne.
  • gallokatechiny

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • pomocny w walce z białaczką – badania naukowców z Mie University z Japonii wykazały, że wyciąg z owocu kaki oraz inne związki z grupy polifenoli w nim zawarte silnie hamowały wzrost komórek nowotworowych MOLT-4, czyli białaczki limfoblastycznej T, w sposób zależny od dawki, a po 3 dniach kuracji zauważono poważne uszkodzenia w tych komórkach. Sugeruje to więc, że wyciąg z kaki oraz polifenole indukują programowaną śmierć komórek Molt 4b.
  • obniża poziom cholesterolu –  podczas pewnych badań zaobserwowano znaczne zmniejszenie poziomu ogólnego cholesterolu, cholesterolu LDL, trójglicerydów oraz nadtlenków lipidowych u osób, których dieta została wzbogacona o kaki w porównaniu z tymi, które nie spożywały owocu.

  • ochrona wzroku – zwarte w kaki karotenoidy zapewniają prawidłowe funkcjonowanie wzroku, jednym z nich beta-karoten, który jest składnikiem barwnika wzrokowego występującego w siatkówce oka, pozwalającego widzieć w półmroku, dodatkowo zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną utraty wzroku w starszym wieku. Może on również zapobiegać uszkodzeniu soczewki i powstaniu zaćmy.
  • przeciwnowotworowe – zawartość przeciwutleniaczy w owocach kaki sprawia, że komórki w organizmie szybciej i łatwiej się regenerują oraz wolniej starzeją, dodatkowo są one mniej podatne na powstawanie nowotworów. Regularne dostarczanie sobie antyoksydantów pozytywnie wpływa na wygląd i kondycję skóry, włosów oraz paznokci.
  • owoc kaki ma w sobie sporo manganu, który wpływa na prawidłowy rozwój tkanki kostnej oraz miedzi, która hamuje rozwój bakterii i jest niezbędna do wytworzenia melaniny.
  • Kaki zawierają sporo błonnika pokarmowego, który powoduje uczucie sytości i przy okazji poprawia perystaltykę jelit.

CIEKAWOSTKI

  • Owoc kaki jest częstym składnikiem kremów przeznaczonych do cery trądzikowej, gdy zaś zmiksujemy owoc na mus, uzyskamy świetną maseczkę ściągającą, która wpływa na zmniejszenie porów na twarzy.
  • Kaki jest bardzo popularne w chińskiej medycynie – jej liście wykorzystuje się do przygotowania okładów pomagających łagodzić obrzęk przy ukąszeniach.
  • Najwięksi producenci owocu to: Chiny, Korea Południowa, Japonia, Brazylia i Azerbejdżan.

JAK WYBRAĆ DOBRE KAKI I JAK JE PRZECHOWYWAĆ

Wybieraj owoce okrągłe, mięsiste, o gładkiej, połyskującej skórce i głęboko czerwonym zabarwieniu. Nie powinno się kupować owocu bez zielonych liści na wierzchołku. Dojrzałe owoce przechowuj w lodówce i zjedz w miarę szybko, bo mogą w krótkim czasie spleśnieć.

JAK JEŚĆ KAKI

Aby zjeść kaki najpierw pozbądź się liści. Potem umyj owoc po czym obierz go ze skórki podobnie jak jabłko, pokrój na mniejsze cząstki. Można je również jeść łyżeczką, poprzez wydobywanie miąższu z połówki owocu. Kaki nie należy jeść ze skórką.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA OWOCU KAKI W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 70 kcal/ 100 gram
  • białko 0,85 g/100 gram
  • tłuszcz 0,19 g/ 100 gram
  • węglowodany 18,59 g/ 100 gram
  • witamina C 7,5 mg / 100 gram
  • tiamina 0,03 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,02 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,01 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,1 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 8 µg/ 100 gram
  • Witamina A 1627 IU/ 100 gram
  • witamina E 0,73 mg/ 100 gram
  • witamina K 2,6 µg/ 100 gram
  • wapń 8 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,15 mg/ 100 gram
  • magnez 9 mg/ 100 gram
  • fosfor 17 mg/ 100 gram
  • potas 161 mg/ 100 gram
  • sód 1 mg/ 100 gram
  • cynk 0,11 mg/ 100 gram

Źródło: odzywianie.info.pl, dietetycy.org.pl, fit.pl

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »