OGÓREK ZIELONY WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Ogórek zielony jest owocem wywodzącym się z rodziny dyniowatych, zalicza się go do najstarszych roślin warzywnych, gdyż znany jest od ponad 3 tysięcy lat, pochodzi najprawdopodobniej z Indii, skąd rozprzestrzenił się na cały świat. Ogórki z Azji dotarły do Greków, Rzymian czy Egipcjan, a w  XVII wieku Ludwik XIV zapoczątkował szklarniową uprawę ogórków, dzięki czemu trafiły one do wielu krajów europejskich, w tym również do Polski. Dziś uprawia się około 100 gatunków ogórków, głównie w Europie, Azji i Północnej Ameryce. Smak ogórka jest delikatny i orzeźwiający. Świeży charakteryzuje się jędrnym miąższem i świeżym wyglądem. Świeże ogórki można przechowywać w lodówce do około 5 dni, po tym czasie tracą swoją jędrność. Ogórki zawierają wiele cennych składników odżywczych, w tym także przeciwutleniaczy, które mogą pomóc w zapobieganiu wielu chorób. Dodatkowo są niskokaloryczne i charakteryzują się wysoką zawartością wody, przez co zalecane są w diecie osób, które chcą pozbyć się dodatkowych kilogramów.

OGÓREK ZIELONY JEST BOGATY W WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina A
  • witamina K
  • potas
  • magnez
  • wapń
  • fosfor

OGÓREK ZIELONY JEST BOGATY W CENNE ZWIĄZKI

  • kukurbitacyny – substancje odpowiedzialne za gorzki smak ogórków,mają one właściwości przeciwnowotworowe
  • flawonoidy
  • luteina
  • kwas kawowy

WŁAŚCIWOŚCI

  • działają przeciwnowotworowo – za sprawą kukurbitacyny, która znajduje się w ogórkach. Odpowiada ona za gorzki smak ogórka i ma właściwości przeciwnowotworowe. W 2014 roku na łamach ”Cancer Letter” zespół amerykańskich i chińskich specjalistów przekonywał, że jeden ze związków z grupy kukurbitacyn, a dokładniej kukurbitacyn B, hamuje wzrost komórek odpowiedzialnych za rozwój raka prostaty. Dodatkowo ogórek zwiera wiele innych antynowotworowych substancji np. flawonoidy.
  • pomocny przy nieświeżym oddechu -wszystko za sprawą chlorofilu, który odpowiada za zielony kolor ogórka. Tworzy on silne połączenia z częścią toksycznych związków i w ten sposób mniejsza ich ilość dociera do tkanek organizmu. W związku z tym ogórki polecane są osobom mającym nieświeży oddech i zmagające się z przykrym zapachem potu, gdyż są to objawy zbyt dużej ilości szkodliwych substancji w organizmie.

  • przynoszą ulgę w oparzeniach słonecznych – stosując plastry ogórków miejscowo – na oparzone miejsca – pomoże nam to złagodzić pieczenie i przynieść ulgę.
  • rewitalizują oczy – ogórki na oczach w gabinetach SPA i domach, to częsty widok w czasopismach czy filmach i to prawda – ogórek na prawdę przynosi efekty. Posiada on bowiem właściwości przeciwzapalne, które pomagają radzić sobie z opuchlizną wokół oczu.
  • pomocny przy schorzeniach układu moczowego – ze względu na dużą zawartość wody w swoim składzie, bo aż 97%, ogórek działa moczopędnie dlatego poleca się go w chorobach nerek i infekcjach układu moczowego. Dodatkowo ogórki pomagają obniżyć poziom kwasu moczowego, co wpływa korzystnie na nasze nerki.
  • na nadmiar wody w organizmie – ogórek jest bogaty w wodę, dzięki czemu oczyszcza organizm z toksyn, przyśpiesza metabolizm i działa moczopędnie, co skutkuje zmniejszeniem nadmiaru wody w organizmie. Jeśli więc na swoich nogach dostrzegasz obrzęki, Twoja twarz jest opuchnięta, odczuwasz obrzmienie całego ciała, masz przyrost masy ciała oraz ogólne złe samopoczucie warto dodać do swojej diety ogórki.
  • przywraca równowagę kwasowo-zasadową – ogórek należy do grupy warzyw, które odkwaszają organizm. W związku z tym po ogórki w szczególności powinny sięgać osoby, które zmagają się z częstymi infekcjami, mają mało energii, czują się zmęczone, mają problemy z koncentracją i pamięcią, a także pogorszył się stan ich cery, ponieważ są to objawy sugerujące zakwaszenie organizmu.
  • pomocny na zgagę – po ogórki powinny sięgnąć osoby zmagające się ze zgagą, gdyż zapobiegają one nadmiernemu wytwarzaniu kwasu solnego w żołądku.
  • dla osób z tłustą cerą – ogórki są one polecane osobom z cerą tłustą i trądzikową, ponieważ normalizują one pracę gruczołów łojowych, a tym samym przyczyniają się do zmniejszenia ilości wydzielanego sebum, zamykają rozszerzone pory i działają kojąco na podrażnienia. Dodatkowo ogórki delikatnie rozświetlają skórę. Jeśli natomiast zmagasz się z przetłuszczającymi się włosami, sięgnij po szampony ogórkowe.
  • na cholesterol i cukrzycę – ogórki zawierają hormon niezbędny do produkcji insuliny przez trzustkę, czyli hormon którego często brak cukrzykom. Ogórki zawierają również sterole, które obniżają poziom cholesterolu we krwi.

CENNE UWAGI

  • jak się obecnie okazuje, zakaz łączenia ogórka i pomidora nie jest uzasadniony, gdyż ogórek owszem zwiera enzym askorbinowy, który niszczy witaminę C zawartą w pomidorach, ale musiałaby on nie wiadomo jak długo leżeć z pomidorem w jednej kanapce bądź w sałatce, żeby ten wpłynął na zawartość witaminy. Wystarczy także dodać do sałatki, w której znajdują się oba te warzywa, kilka kropli soku z cytryny, wówczas obniża się pH i aksorbinaza przestaje działać. Również zastąpienie ogórka świeżego – kiszonym rozwiąże ten problem.
  • jeśli masz alergię na seler uważaj na ogórki. Wykazano, że u osób uczulonych na seler może się pojawić reakcja alergiczna po zjedzeniu ogórka, melona, marchwi, curry, a także po kontakcie z pyłkami brzozy i pyłkami bylicy. W tym przypadku mamy do czynienia z alergią krzyżową.

ODMIANY OGÓRÓW

  • gruntowe – posiadają charakterystyczną chropowatą skórkę z włoskami, osiągają długość 10 do 15 cm – idealnie nadają się do kiszenia. Odmiana ta lepiej toleruje niskie temperatury i jest bardziej odporna na choroby,
  • korniszony – są to krępe owoce o długości nie przekraczającej 7 cm. Najlepiej nadają się na marynaty,
  • szklarniowe – ich owoce osiągają największe rozmiary do 30 centymetrów i charakteryzuje je gładka skórka.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA OGÓRKA ZE SKÓRKĄ W 100 GRAMACH

  • wartość energetyczna 15 kcal/ 100 gram
  • białko 0,65 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,11 g/ 100 gram
  • węglowodany 3,63 g/ 100 gram
  • błonnik 0,5 g/ 100 gram
  • witamina C 2,8 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,027 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,033 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,098 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,040 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 7 µg/ 100 gram
  • witamina A 105 IU/ 100 gram
  • witamina E 0,03 mg /100 gram
  • witamina K 16,4 µg/ 100 gram
  • wapń 16 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,28 mg/ 100 gram
  • magnez 13 mg/ 100 gram
  • fosfor 24 mg/ 100 gram
  • potas 147 mg/ 100 gram
  • sód 2 mg/ 100 gram
  • cynk 0,20 mg/ 100 gram

Źródło: ekologia.pl, wylecz.to ”ogórek zielony i gruntowy, właściwości, kalorie, witaminy”, odzywianie.info.pl ”ogórek – kalorie, wartości odżywcze, ciekawostki”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »