ODKŁADANIE SIĘ KAMIENIA NAZĘBNEGO PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE

Kamień nazębny to zmineralizowana płytka nazębna, w której skład wchodzą resztki jedzenia, namnożone bakterie próchnicowe, białko, fosfor, komórki nabłonkowe. Pojawianie się go daje duży dyskomfort ale także staje się zagrożeniem do powstania nie tylko próchnicy poprzez zamieszkałe w nim bakterie ale także powoduje choroby przyzębia takie, jak obsuwanie się szyjek zębowych, paradontozę a w konsekwencji utratę stabilności zębów i ich tendencje do wypadania. Główną przyczyną powstawania kamienia nazębnego jest nieprawidłowa dieta bogata w pokarmy kwasotwórcze, która prowadzi do niedoborów minerałów niezbędnych do utrzymania prawidłowego pH śliny.

PRODUKTY KWASOTWÓRCZE

  • napoje typu cola
  • kawa
  • mocna herbata
  • węglowodany proste (cukier, miód biała mąka, makaron i ryż)
  • alkohol
  • tłuszcze trans
  • mięso i jego przetwory
  • nabiał

Nie oznacza to jednak, że produktów z w/w grupy nie należy spożywać w ogóle ale zrównoważyć ich spozywanie z pokarmami zasadotwórczymi takimi jak: owoce, warzywa, woda. Często zdarza się też tak, że nasza dieta nie jest na tyle zła ale pojawia się jakieś czynnik, który wpływa na niedobór witamin czy minerałów np. stres, duża aktywność fizyczna i umysłowa, upalne dni, stosowanie niektórych leków, które prowadzą do niedoborów i zaburzeń w utrzymaniu równowagi kwasowo zasadowej. Witaminy i minerały odgrywają kluczowe znaczenie jeśli chodzi o stan uzębienia, wchodzą w skład śliny, która pełni funkcje ochronne dla zębów, szkliwa i jamy ustnej. Ślina chroni przed próchnicą, chorobami przyzębia, demineralizacją szkliwa, ubytkami dlatego tak ważna jest dbałość o prawidłową dietę oraz o uzupełnianie niedoborów witamin i minerałów, a to spowoduje, że Twój dentysta nie będzie miał co robić.

PRZYCZYNY POWSTAWANIA KAMIENIA NAZĘBNEGO

  • Brak zachowania równowagi kwasowo – zasadowej poprzez nieprawidłową dietę, która przewyższa pokarmy kwasowe ponad zasadowe.
  • Niedobór magnezu oraz niezbędnych mu do wchłaniania witamin i minerałów (witamina B1, B6, C, D, wapń i fosfor).
  • Niedobów wapnia oraz niezbędnych mu do wchłaniania witamin i minerałów (witamina A, D, żelazo, cynk, laktoza, NNKT).
  • Niedobór witaminy C oraz niezbędnych jej do wchłaniania witamin i minerałów (witamina A, E, witaminy z grupy B, wapń, magnez, cynk).

Ślina, w której skład wchodzą min. w/w minerały i witaminy a które mają za zadanie utrzymanie odpowiedniego pH śliny około 6,6. Odpowiada za rozdrabnianie i mieszanie pokarmów i to jej zadaniem jest utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej i neutralizowanie kwasów organicznych, które pochodzą z pokarmów lub zalegają w szczelinach między zębowych w postaci bakterii próchico- twórczych (które znajdują się w płytce nazębnej). Pokarmy a zarazem ich resztki zalegające powodują wzrost pH śliny do 8. To właśnie utrzymanie prawidłowego pH śliny zapobiega powstawaniu kamienia nazębnego.

BADAJ PH ŚLINY

Możesz badać poziom pH śliny za pomocą pasków lakmusowych najlepiej w stanie spoczynku, nie podczas jedzenia. Prawidłowe pH śliny powinno wahać się około 6,6 jeśli wynik będzie się utrzymywał na wyższym poziomie, wówczas będą występowały u Ciebie tendencje do odkładania się kamienia nazębnego. Wówczas warto uzupełniać minerały, które odkwaszą organizm. Pamiętaj nieprawidłowe pH będzie objawiało się również innymi problemami zdrowotnymi nawracającymi infekcje bakteryjne i grzybicze np. układu moczowo-płciowego, problemy układu pokarmowego refluks, zgaga, odbijanie, wzdęcia itp. Paski lakmusowe kupisz w aptece lub na allegro.

ROLA ŚLINY – WYDZIELINY GRUCZOŁÓW ŚLINOWYCH

  • Prócz rozdrabniania, mieszania i trawienia pokarmów pozwala utrzymać równowagę kwasowo-zasadową neutralizując kwasy organiczne i utrzymując prawidłowe pH śliny. Nieprawidłowe obniżone pH śliny wpływa niekorzystnie na zęby (przyczynia się do ich demineralizacji oraz do rozwoju próchnicy i  uszkodzeń szkliwa).
  • Przeciwzapalna
  • Bakteriobójcza pełni funckje obronne organizmu przed zakażeniem np. paciorkowcami
  • Spowalnia procesy osadzania się kamienia nazębnego
  • Zwalczanie wolnych rodników, które są przyczyną namnażania się komórek nowotworowych.
  • Wychwytywanie metali ciężkich, do której to czynności potrzebuje zapasy cynku.

KTO MA PREDYSPOZYCJE DO ODKŁADANIA SIĘ KAMIENIA NAZĘBNEGO

  • Osoby stosujące nieprawidłową dietę przesyconą w produkty kwasowe (napoje typu cola, słodycze, tłuszcze trans, mięso, nabiał, węglowodany proste).
  • Osoby stosujące nieprawidłowa dietę ubogą w pokarmy zasadowe (owoce, warzywa).
  • Sportowcy, osoby poddawane stresom, wysiłkowi umysłowemu osoby te cierpią na niedobory magnezu oraz witaminy C.
  • Osoby zmagające się z takimi objawami, jak zgaga, refluks, nadkwasota to objaw silnego zakwaszenia organizmu. Nie bagatelizuj stanu zakwaszenia organizmu zmień dietę, uzupełniaj niedobory. Zakwaszenie organizmu jest środowiskiem sprzyjającym i pożywką dla bakterii, grzybów i komórek nowotworowych.
  • Osoby zmagające się z niedokrwistością. Niedobór żelaza przyczynia się do zaburzeń wchłaniania wapnia z diety.
  • Osoby przyjmujące niektóre leki, antydepresanty (pogłębiające niedobór cynku), hormony tarczycy, leki rozrzedzające krew: heparyna, acard, aspiryna (pogłębiające niedobór wapnia).
  • Osoby z niedoborem witaminy C. Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie i wypłukuje się wraz z potem i moczem dlatego niezbędne jest jej dostarczanie z diety codziennie w postaci surowych owoców i warzyw lub jeśli zbyt mało jej jest w diecie niezbędna jest jej suplementacja.

ZAPOBIEGANIE OSADZANIU SIĘ KAMIENIA NAZEBNEGO

  • Unikaj spożywania w nadmiarze pokarmów kwasowych, spożywanie ich zużywa zapasy wapnia, który jest niezbędny do wyrównania pH śliny. Więcej o równowadze kwasowo-zasadowej przeczytasz tutaj: http://blessyou.pl/jak-zachowac-rownowage-kwasowo-zasadowa/
  • Jeśli zmagasz się z kamieniem nazębnym najprawdopodobniej cierpisz na niedobór wapna oznacz jego poziom we krwi (koszt badania około 6- 10 zł) lub na niezbędne mu witaminy i minerały do wchłaniania (A, D, żelazo, cynk, laktoza, NNKT omega 3). Wzbogać dietę o wapń rezygnując z nabiałów do czasu wyrównania równowagi kwasowo – zasadowej. Więcej o produktach bogatych w wapń znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/wapn-wlasciwosci-i-zastosowanie-zrodla-wystepowania/
  • Uzupełniaj magnez i elektrolity codziennie jeśli jesteś aktywny fizycznie lub żyjesz w stresie, spożywasz kawę lub mocną herbatę, zawsze w upalne dni jeśli przebywasz na zewnątrz. Magnez jest niezbędny do utrzymania prawidłowej równowagi kwasowo – zasadowej, wraz z wapniem chroni szkliwo przed rozpuszczeniem zatem im więcej produktów kwasowych , tym większe zapotrzebowanie na te pierwiastki.
  • Zbadaj poziom żelaza, jego niski poziom przyczynia się do zaburzeń wchłaniania wapnia. Mniej więcej jego poziom możesz zweryfikować po kolorze wewnętrznej powieki jeśli jest blada najprawdopodobniej cierpisz na niedobór żelaza lub niezbędnych mu witamin i minerałów do wchłaniania. Więcej o niedokrwistości przeczytasz tutaj: http://blessyou.pl/anemia-niedokrwistosc-przyczyny-leczenie-nieplodnosc/
  • Przyjmuj witaminę C, największe jej stężenie znajduje się właśnie w ślinie jej niedobór przyczynia się do zaburzeń wchłaniania wapnia, odpowiada za utrzymanie prawidłowej równowag kwasowo – zasadowej.
  • Przyjmuj NNKT omega 3, jeśli zmagasz się z kamieniem nazębnym najprawdopodobniej we krwi masz niski poziom HDL – dobrego cholesterolu.
  • Zbadaj poziom witaminy D. Jej niedobór przyczynia się do zaburzeń wchłaniania wapnia, witaminy A, C, E fosforu i NNKT. W przypadku niedoboru rozpocznij suplementację witaminą D3 pamiętaj jednak, że suplementacja witaminy D3 wymaga również uzupełnienia witaminy A, bez której wchłanianie D3 może okazać się nieskuteczne (kobiety w ciąży nie powinny suplementować dodatkowo witaminy A, dawka w witaminach przeznaczonych dla kobiet w ciąży jest wystarczająca).
  • Wzbogać dietę o produkty bogate w beta karoteny. Beta karoten jest prekursorem witaminy A i jest jej bratem bliźniakiem.
  • Jeśli Twoja dieta jest bogata w białka i węglowodany najprawdopodobniej cierpisz na niedobór cynku, który jest aktywatorem enzymów trawiennych, a jego niedobór przyczynia się do niedoboru witaminy A (cynk odpowiada za prawidłowe utrzymanie witaminy A).
  • Wzbogać dietę o pokarmy zasadowe takie jak: owoce, warzywa najlepiej w postaci soków świeżo wyciskanych wówczas możesz ich przyjąć więcej. Komponuj posiłki tak, by do każdego posiłku zjadać warzywa, które są bogate w enzymy trawienne.

Źródło: www.wikipedia.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »