NOWOTWÓR ŚLINIANEK PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE

Nowotwór ślinianek dotyczy komórek znajdujących się w gruczołach ślinowych, główną przyczyną zachorowania na tę chorobę jest niedobór jodu oraz stosowanie diety wysokobiałkowej. Dieta bogata w produkty pochodzenia zwierzęcego przyczyniają się do niedoborów witaminy B6 (jej niedobór odpowiada za zachorowanie na wiele nowotworów). Spożywane dużej ilości białka prowadzi również do niedoborów wapnia i magnezu, które to pierwiastki są zużywane do produkcji enzymów ślinowych. Im więcej w diecie produktów białkowych, tym większe zapotrzebowanie na te pierwiastki oraz na cynk, który bierze udział w przemianie białek.

ROLA ŚLINY – WYDZIELINY GRUCZOŁÓW ŚLINOWYCH

  • Prócz rozdrabniania, mieszania i trawienia pokarmów pozwala utrzymać równowagę kwasowo-zasadową neutralizując kwasy organiczne i utrzymując prawidłowe pH śliny. Nieprawidłowe obniżone pH śliny wpływa niekorzystnie na zęby (przyczynia się do ich demineralizacji oraz do rozwoju próchnicy  i  uszkodzeń szkliwa).
  • Przeciwzapalna
  • Bakteriobójcza pełni funkcje obronne organizmu przed zakażeniem np. paciorkowcami
  • Spowalnia procesy osadzania się kamienia nazębnego
  • Zwalczanie wolnych rodników, które są przyczyną namnażania się komórek nowotworowych.
  • Wychwytywanie metali ciężkich.

PRZYCZYNY ZACHOROWANIA NA NOWOTWÓR ŚLINIANEK

Niedobór cennych składników, które wchodzą w skład śliny wydzielanej przez gruczoły ślinowe i wraz z nią pełnią funkcje obronne organizmu. Ślina zawiera wiele cennych składników, które pełnią funkcje przeciwzapalne.

 

  • Niedobór jodu. Jod znajduje się w przewodach ślinowych (śliniankach) i wspomaga prawidłowe ich funkcjonowanie, wchodzi w skład gruczołów ślinowych. Jod jest składnikiem śliny i obecny w systemie peroksydazy, odgrywa rolę mechanizmu obronnego, pełni funkcje przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, jest naturalnym antybiotykiem. Jego niedobór przyczynia się między innymi do zachorowania na nowotwory ślinianek przyusznych.

  • Niedobór witaminy C. Poziom kwasu askorbinowego w ślinie człowieka jest trzykrotnie wyższy aniżeli w składzie ludzkiej krwi i pełni rolę wymiatacza wolnych rodników, które są sprawcami namnażania się i powstawania komórek nowotworowych. Witamina C jest niezbędna do wchłaniania, magnezu, cynku, witaminy B6.

  • Niedobór wapnia, który jest niezbędny do utrzymania prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej (prawidłowego pH śliny). Środowisko kwasowe, które stwarzają pokarmy kwasotwórcze zużywa zapasy wapnia (wapń jest niezbędny do wyrównania pH śliny). Środowisko kwasowe jest środowiskiem sprzyjającym namnażaniu się bakterii, pleśni, grzybów i komórek nowotworowych. Niedobór tego pierwiastka w diecie powoduje zaburzenia w utrzymaniu odpowiedniego pH śliny. Jest aktywatorem enzymów ślinowych, stanowi budulec kości i szkliwa (odpowiada za jego dojrzewanie oraz funkcje naprawcze). Wchłanianie wapnia poprawia witamina A, D, żelazo, cynk, laktoza, NNKT.
  • Niedobór magnezu, który odpowiada za utrzymanie prawidłowej równowagi kwasowo- zasadowej, jest aktywatorem enzymów trawiennych, wraz z wapniem chroni szkliwo przed rozpuszczaniem.
  • Niedobór witaminy B6. Do jej niedoboru dochodzi na skutek diety wysokobiałkowej. Niedobór witaminy B6 przyczynia się do rozwoju wielu nowotworów. Wchłanianie witaminy B6 poprawia witamina B1, B2, B5, B7, C, magnez oraz cynk.
  • Niedobór potasu, który jest niezbędny do utrzymania równowagi kwasowo – zasadowej, jego niedobór przyczynia się do zaburzeń wchłaniania witaminy B6 oaz magnezu. Więcej o produktach bogatych w potas przeczytasz tutaj: http://blessyou.pl/potas-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/
  • Niedobór witaminy D. Jej niedobór przyczynia się do zaburzeń wchłaniania witamin A, C, E, wapnia fosforu oraz NNKT. Niedobór witaminy D nie tylko  skutkuje zaburzeniem wchłaniania wapnia, witamin i NNKT ale przyczynia się także do zachorowań na kilkanaście nowotworów.
  • Niedobór cynku, który jest niezbędny do aktywacji enzymów biorących udział w przemianie białek i węglowodanów. Dieta bogata w tę grupę produktów przyczynia się do jego niedoborów a jego niedobór przyczynia się do niedoboru witaminy A (cynk jest niezbędny do utrzymania prawidłowego poziomu witaminy A w organizmie więc jeśli w diecie go zabraknie wówczas dochodzi również do jej niedoboru).

  • Niedobór NNKT. Dieta uboga w kwasy omega 3 przyczynia się do niedoborów witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu trawienia.

KTO JEST ZAGROŻONY ZACHOROWANIEM NA NOWOTWÓR ŚLINIANEK

  • Osoby spożywające dużą ilość białka. Dieta bogata w białka przyczynia się do niedoboru witaminy B6 oraz cynku, który jest aktywatorem enzymów wspomagających trawienie białek (im więcej białka w diecie, tym większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek). Nadmiar białka w diecie daje sygnał pojawienia się białka w moczu, obrzękiem kończyn, zbieraniem wody, niewydolności nerek, zmianami zapalnymi skóry, cerą trądzikową, problemem z gojeniem się ran do których to objawów przyczynia się nadmiar białka w diecie oraz niedobór cynku, wapnia, magnezu.
  • Osoby spożywające nadmiar węglowodanów. Dieta bogata w węglowodany przyczynia się do niedoborów witaminy B6, która jest aktywatorem enzymów wspomagających trawienie węglowodanów zatem im więcej ich w diecie, tym do większych jej niedoborów dochodzi.
  • Dieta bogata w tłuszcze. Jako, że witamina B6 jest aktywatorem enzymów wspomagającym trawienie tłuszczy, zatem im więcej ich w diecie, tym do większych niedoborów tej witaminy dochodzi.
  • Osoby z niedoczynnością tarczycy. Objawy niedoczynności to : nieprawidłowy wynik TSH, wole i guzki tarczycy są to objawy świadczące o potężnym niedoborze jodu.
  • Osoby spożywające leki uspokajające (Valium, Relanium) oraz antydepresanty, w których skład wchodzi fluor, który przyczyna się do potężnych niedoborów jodu
  • Osoby nadużywające alkohol, sportowcy oraz osoby żyjące w stresie. U osób tych dochodzi do wypłukiwania witamin rozpuszczalnych w wodzie (B oraz C) oraz utraty magnezu (pod wpływem stresu czy wysiłku).
  • Osoby chore na depresje oraz cierpiące na bezsenność, co jest spowodowane niedoborem witaminy B6, jodu, witaminy D.
  • Osoby z niedoborem witaminy C. Do niedoboru witaminy C dochodzi na skutek diety ubogiej w surowe owoce i warzywa, u osób nadużywających alkohol, palących papierosy, przyjmujących leki moczopędne także u sportowców czy u osób ciężko pracujących fizycznie. Witamina C jest bardzo wrażliwą witaminą podobnie, jak witaminy z grupy B należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie i bardzo łatwo dochodzi do jej wypłukiwania się wraz z moczem i potem. Witamina C (identycznie jak te z grupy B) nie jest magazynowana w organizmie dlatego niezbędne jest jej dostarczanie codziennie. W ślinie pełni bardzo ważne funkcje zwalcza wolne rodniki, komórki nowotworowe, wirusy dlatego ważne jest utrzymywanie jej stałego poziomu.
  • Osoby cierpiące na niedokrwistość. U osób z niedoborem żelaza stwierdza się również niedobór wapnia, witaminy C oraz witamin z grupy B w tym kwasu foliowego. Żelazo jest niezbędne do prawidłowego wchłaniania wapnia z diety oraz witaminy C.
  • Niedobór NNKT omega 3. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowego wchłaniania wapnia i witaminy D. Fosfolipidy i cholesterol występują w wydzielinie gruczołów ślinowych. Lipidy obojętne, fosfolipidy i cholesterol są składnikiem błony komórkowej i wpływają na ich elastyczność płynność i przepuszczalność, odgrywają ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej aktywności układów enzymatycznych , przyczynią się do wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D, E ,K i wapnia.
  • Osoby narażone na kontakt z metalami ciężkimi, które organizm usuwa zużywając zapasy cynku zwiększając tym samym jego zapotrzebowanie.
  • Niedobór cynku, do którego przyczynia się niedobór witaminy B6. Wchłanianie cynku poprawia selen, witamina C, E, witamina B6, wapń i magnez.
  • Osoby z niedoborem witaminy B6. Do niedoborów witaminy B6 dochodzi na skutek diety wysokobiałkowej jak również niedoboru cynku magnezu i witaminy C.
  • Osoby z niedoborem wapnia. więcej o produktach bogatych w wapń oraz o jego suplementacji znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/wapn-wlasciwosci-i-zastosowanie-zrodla-wystepowania/
  • Osoby z niedoborem magnezu. Na niedobór magnezu narażone są osoby spożywające duże ilości kawy, aktywne fizyczne oraz poddawane silnym stresom dlatego u osób tych niezbędna jest suplementacja tego pierwiastka. Najlepszym sposobem uzupełnienia niedoboru jest poprzez stosowanie kąpieli magnezowych za pomocą soli EPSOM wówczas wykazuje się najwyższe jego wchłanianie.
  • Osoby z tendencjami do odkładania się płytki nazębnej, osadzania się kamienia nazębnego, o którym świadczą niedobory wapnia i magnezu.

ZAPOBIEGANIE

  • Utrzymuj równowagę kwasowo – zasadową poprzez zbilansowaną dietę bogatą w surowe owoce i warzywa oraz w niezbyt obfitą dietę w produkty białkowe.
  • Wykonuj regularnie badanie krwi co pół roku oznaczając morfologie, poziom wapnia we krwi, witaminy D, lipidogram (poziom LDL, HDL), TSH oraz poziom żelaza.
  • Uzupełniaj dietę o zdrowe tłuszcze (omega 3), których źródłem są ryby i owoce morza. NNKT są niezbędne do wchłaniania wapnia, witamin A, D, E, K. Niski poziom dobrego cholesterolu, na który składają się kwasy omega 3 pociąga za sobą niedobory w/w witamin i minerałów, których niedobór z kolei jest następstwem wielu chorób. Niedobory omega 3 prowadzą również do innych problemów zdrowotnych między innymi AZS, łuszczycy, chorób serca, miażdżycy, cukrzycy i wielu innych chorób. Jeśli we krwi Twój poziom HDL jest poniżej normy niezwłocznie rozpocznij suplementacje kwasami omega 3, wzbogacenie diety wyłącznie o pokarmy bogate w kwasy omega 3 nie wystarczy by wyrównać niedobory.
  • Uzupełniaj dietę również o kwasy omega 6 i 9, których źródłem są oleje roślinne bogate w witaminę E a ta jest niezbędna do wchłaniania cynku, selenu, witaminy A, C, D. Niedobór witamin i minerałów potrzebnych do wchłaniania NNKT będzie skutkował jego niedoborem pomimo suplementacji.
  • Rozpocznij suplementacje kompleksu witamin z grupy B zwłaszcza jest to niezbędne jeśli Twoja dieta jest bogata w produkty pochodzenia zwierzęcego lub jeśli uprawiasz sport, żyjesz w ciągłym stresie, spożywasz alkohol lub pracujesz ciężko fizycznie, do niedoborów kompleksu witamin z grupy B dochodzi również w upalne dni. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do niedoborów witamin z grupy B w tym witaminy B6 a ta do wchłaniania wymaga całego kompleksu witaminowego z grupy B.
  • Rozpocznij suplementacje witaminy D3 (1000 iU na 10 kg wagi) dawka profilaktyczna lecz jeśli Twój poziom we krwi jest poniżej minimalnej połowy wartości niezbędna będzie suplementacja większych porcji według wzoru podanego tutaj: http://blessyou.pl/witamina-d-wlasciwosci-zdrowotne-zrodlo-wystepowania/ Pamiętaj, że do prawidłowego wchłaniania witaminy D z diety czy ze słońca organizm potrzebuje witamin A, C, E wapnia i NNKT.
  • Unikaj spożywania nieodfiltrowanej wody z kranu gdyż zawartość metali, chloru i fluoru w wodzie z kranu pogłębia niedobory cynku.
  • Kategorycznie zrezygnuj ze stosowania past oraz z płynów do płukania ust z zawartością fluoru. Fluor zamienia się miejscem z jodem prowadząc do potężnych niedoborów jodu co jest powodem niedoczynności tarczycy, pojawianiu się woli, guzków oraz przyrostem wagi.
  • Jeśli korzystasz z basenów chlorowanych pamiętaj również, że jesteś narażony na niedobór jodu (chlor podobnie jak fluor zajmuje miejsce jodu prowadząc do jego niedoborów).
  • Wzbogać dietę o produkty bogate w jod, spożywaj codziennie algi lub jod z alg są bogatym źródłem jodu. Więcej o produktach bogatych w jod znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/jod-wlasciwosci-zastosowanie-wystepowanie/
  • Jeśli Twoje TSH jest wyższe bądź równe 2 unit IU/ml to znak, że cierpisz niedobór jodu, wówczas rozpocznij suplementacje spiruliny, alg morskich według ulotki na opakowaniu tak, jak zaleca producent.
  • Jeśli cierpisz na niedokrwistość (niedobór żelaza) uzupełnij jego niedobory. Żelazo jest niezbędne do wchłaniania wapnia z diety. Najczęściej do niedoboru żelaza dochodzi na skutek niedoboru witaminy C, witamin z grupy B w tym B6 i kwasu foliowego. Bogatym źródłem żelaza są algi morskie. Więcej o niedokrwistości oraz o produktach bogatych w żelazo znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/anemia-niedokrwistosc-przyczyny-leczenie-nieplodnosc/
  • Uzupełniaj magnez codziennie jeśli żyjesz w stresie, uprawiasz sport, pijesz kawę.
  • Niezbędne jest utrzymanie stałego poziomu witaminy C w organizmie. Jej stały poziom umożliwia wchłanianie witamin i minerałów. Na jej niedobór są narażone głównie osoby uzależnione od nikotyny, palenie papierosów jest przyczyną namnażania się wolnych rodników, które są sprawcami powstawania komórek nowotworowych. Niedobór dotyczy również osoby spożywające mało owoców i warzyw. Więcej o produktach bogatych w witaminie C oraz o jej suplementacji znajdziesz tutaj: http://blessyou.pl/witamina-c-rodzaje-wlasciwosci-zastosowanie/
  • Suplementacje witaminy A przynosi korzystny wpływ w profilaktyce nowotworowej, jej rolą jest między innymi hamowanie promotorów guza nowotworowego, zapobieganie transformacji nowotworowej, ponadto wpływa korzystnie na ochronę funkcji antyoksydacyjnych.

Źródło: „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »