NIETOLERANCJA HISTAMINY PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE DIETA ANTYHISTAMINOWA

Histamina jest hormonem tkankowym, który występuje w komórkach błon śluzowych oraz w tkance łącznej, stanowi również skład wielu pokarmów. Organizm uwalnia ją pod wpływem wysokiej temperatury, podczas uszkodzonej tkanki oraz pod wpływem alergenu. Histamina silnie podrażnia błony śluzowe jelit, nosa, oskrzeli, płuc oraz tkankę skórną. Funkcjonujący bez zarzutów organizm radzi sobie z jej rozkładem, a ten ma miejsce w jelitach za pomocą enzymu DAO (diaminooksydazy). Histamina odpowiada również za regulacje wydzielania soków żołądkowych oraz także za rozwój alergii, która uaktywnia się wzrostem histaminy na skutek działania alergenu. Podwyższony poziom histaminy przebiega poza udziałem układu immunologicznego, więc organizm nie wytwarza żadnych przeciwciał jak w przypadku innych alergii przez co nazywana jest potocznie „pseudo alergią”.

NIETOLERANCJA HISTAMINY A NIEDOBÓR DIAMINOOKSYDAZY

Diaminooksydaza (DAO) – to enzym, którego zadaniem jest rozkład w jelicie cienkim histaminy zawartej w pokarmach. Spożywanie niektórych pokarmów zwiększa uwalnianie się histaminy nawet tej, zmagazynowanej w komórkach, przez co wzrasta jej poziom we krwi i pojawiają się objawy alergiczne typowe dla nietolerancji histaminy. Spożywanie alkoholu szczególnie nie jest wskazane dla osób z nietolerancją histaminy ponieważ hamuje wydzielanie enzymu DAO

CO WPŁYWA NA ZWIĘSZENIE UWALNIANIA SIĘ HISTAMINY

  • Niektóre leki np. zawierające kwas acetylosalicylowy (np. Aspiryna, Polopiryna, Acard) dodatkowo zwiększają uwalnianie się histaminy zmagazynowanej w tkankach oraz zaburzają jej rozkład. Nadużywanie antybiotyków również ma niekorzystny wpływ na jelita ponieważ niszczą bakterie zarówno te złe jak i te dobre przez co zaburzone zostają funkcje wydzielnicze enzymu DAO niezbędnego do redukcji histaminy.
  • Stres
  • Nadmierny wysiłek fizyczny (nadmierne przegrzanie)
  • Nadmierne przebywanie na słońcu (nadmierne przegrzanie organizmu) – organizm reaguje wystąpieniem rumienia na skórze, reakcji alergicznej na słońce
  • Choroby jelit (przewlekłe stany zapalne jelit) związane z zaburzeniem flory bakteryjnej
  • Infekcje
  • Niedomaganie enzymu DAO
  • Nieprawidłowa dieta bogata w pokarmy zawierające histaminę

JAK ZAPOBIEGAĆ NADMIERNEMU UWALNIANIU SIĘ HISTAMINY

  • Dieta eliminująca pokarmy zawierające histaminę
  • Regularne przeprowadzanie oczyszczania organizmu (detoksu)
  • Dieta bogata w mikroskładniki odżywcze
  • Probiotyki – uzupełnienie probiotyków jest kluczowe by utrzymać równowagę jelitową, tylko zdrowe jelita pełnią nienagannie funkcje wydzielnicze oraz umożliwiają prawidłowe wchłanianie mikroskładników odżywczych.
  • Jeśli jesteś miłośnikiem opalania szczególnie dbaj o dietę w okresie letnim stosując dietę antyhistaminową, w przeciwnym razie Twój organizm nie będzie tolerował słońca w większych dawkach i będą pojawiały się negatywne skutki opalania takie, jak np. rumień, wysypka

JAK POSTĘPOWAĆ W PRZYPADKU NIETOLERANCJI HISTAMINY

  • Eliminacja – oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest wyeliminowanie z diety pokarmów bogatych w histaminę i utrzymanie diety przez minimum 6 miesięcy. Wyeliminowanie pokarmów, które szkodzą pozwolą na regeneracje kosmków jelitowych.
  • Suplementacja cennych mikroskładników odżywczych jak niżej.
  • Oczyszczanie organizmu włącznie z oczyszczaniem jelit – zanieczyszczone jelita funkcjonują nieprawidłowo, uszkodzone kosmki jelitowe nie wchłaniają cennych mikroskładników
  • Regeneracja jelit – szczególnie niezbędne jest włączenie suplementacji probiotyków w okresie antybiotykoterapii i po
  • Wspomagająco w aptekach i sklepach internetowych dostępne są suplementy uzupełniające enzym DAO, umożliwiające rozkład histaminy i są to np. Histaslov, Daosin. Stosowanie suplementacji podczas posiłku zgodnie z zaleceniem producenta będzie powodowało rozkład histaminy, przez co nie będzie ona wpływała negatywnie na organizm.

OBJAWY WSKAZUJĄCE NA NIETOLERANCJE HISTAMINY

  • bóle głowy, migreny
  • obrzęk twarzy
  • mdłości
  • wysypka, pokrzywka
  • zaburzenia rytmu serca, przyspieszona akcja serca
  • astma oskrzelowa
  • biegunka
  • katar alergiczny (sienny, całoroczny)

POKARMY NIEWSKAZANE W DIECIE

W przypadku wystąpienia nietolerancji histaminy należy unikać pokarmów wpływających na uwalnianie się histaminy stosując dietę antyhistaminową, która wyklucza następujące produkty z diety:

  • produkty pszenne oprócz orkiszu
  • produkty poddane procesowi fermentacji np. alkohole (czerwone wino, szampan, piwo pszeniczne i inne np. ocet winny (za wyjątkiem octu spirytusowego), pokarmy zawierające drożdże, dojrzewające sery (ementaler, parmezan, gouda, camembert, kwaśne mleko), kiszona kapusta).
  • pomidory i ich przetwory (ketchup, koncentrat)
  • szpinak
  • avokado
  • bakłażan
  • rośliny strączkowe
  • grzyby, pieczarki
  • kiszona kapusta
  • gruszki
  • kiwi
  • banany
  • ananasy
  • maliny
  • truskawki
  • owoce cytrusowe
  • czerwone śliwki
  • pomarańcze
  • papaja
  • grejpfruty
  • wieprzowina i jej przetwory (solone, wędzone, surowe, suszone)
  • ryby o ciemnym mięsie (makrela wędzona, sardynki, tuńczyk, śledź marynowany, łosoś) także wędzone, marynowane i peklowane  
  • owoce morza
  • czekolada kakao oraz wyroby czekoladowe
  • mocna czarna herbata
  • orzechy (ziemne, włoskie, nerkowca)

KWERCETYNA CENNY ZWIĄZEK ZMNIEJSZAJĄCY UWALNIANIE HISTAMINY

Kwercetyna to najcenniejszy naturalny związek aromatyczny z grupy flawonoli znajdujący swe zastosowanie pomocniczo w chorobach alergicznych szczególnie w połączeniu z solami wapnia ma działanie przeciwalergiczne i przeciwzapalne, hamuje wydzielanie enzymów uczestniczących w produkcji lipidów związanych z układem immunologicznym (leukotrienów) i prostaglandyn. Kwercetyna ma działanie antyhistaminowe, zmniejsza również uwalnianie histaminy. Ma działanie przeciw alergii oraz wykazuje działanie łagodzące jej skutki, szczególnie zalecana jest w problemach z katarem siennym.

Pokarmy bogate w kwercetynę:

  • Cebula – nie każdy jest miłośnikiem surowej cebuli ze względu na jej ostry smak i specyficzny zapach, można przed spożyciem skropić ją kilkoma kroplami soku z cytryny, wówczas cebula nabiera delikatniejszego smaku i traci swą ostrość. Cebula jest jednym z nielicznych warzyw, które podczas obróbki termicznej nie traci swych właściwości zdrowotnych dlatego warto dodawać ją do potraw gotowanych, duszonych, smażonych.
  • Szalotka
  • Ciemne winogrono
  • Wino z czerwonych winogron
  • Estragon
  • Brokuły
  • Truskawki
  • Kabaczek

ZALECANE MIKROSKŁADNIKI ODZYWCZE W ALERGII I NIETOLERNCJI HISTAMINY

  • Witamina C 1000 mg/ dobę
  • Kwercetyna 500 – 1000 mg /dobę
  • Kwasy tłuszczowe omega 3 – 1,5 – 4 g / dobę
  • Kwas gammalinolenowy (GLA) – 200 – 1000 mg
  • Witamina D 500 – 2000 mg / dobę
  • Cynk – 14 – 45 mg / dobę
  • Selen – 70 – 300 ug/dobę
  • Witamina E – 200 – 1000 IU / dobę
  • Beta karoten 15 – 60 mg / dobę
  • Witamina B kompleks – 20 – 50 mg / dobę
  • Wapń – 500 – 1500 mg/ dobę
  • Magnez 300 – 500 mg / dobę

Źródło: „Dieta antyhistaminowa” Heide Steigenberger, www.pfm.pl, www.wikipedia.pl, „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar. 

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »