NERWICA LĘKOWA PRZYCZYNY OBJAWY JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM

Nerwica lekowa, czyli zespół lęku uogólnionego, jest najczęściej spotykaną postacią nerwicy, która może dotknąć nas w każdym wieku, szczególnie kobiety, a w dzisiejszych czasach ma ją 1 na 50 osób. Lęk jest naturalny i pojawia się w wielu momentach w naszym życiu codziennym. Jednak u niektórych osób stan ten może utrzymywać się dłużej i być bardziej nasilony, nawet gdy dawno minął czynnik stresu. Wtedy lęk staje się zaburzeniem i zaczyna wywierać na nas paraliżujący wpływ, przez co obniża jakość życia i ogranicza funkcjonowanie, min. poprzez unikanie kontaktów społecznych. Często rozpoznanie nerwicy lękowej może być utrudnione, ze względu na podejrzenie istnienia innych chorób objawiających się podobnymi symptomami, a same przyczyny powstania nerwicy lękowej są zróżnicowane.

CZYM JEST NERWICA LĘKOWA

Nerwica lękowa jest zespół lęku uogólnionego i objawia się strachem, lękiem przed pewnymi sytuacjami, rzeczami czy stanami. Lęk w tej nerwicy jest nieokreślony i utrwalony, a osoby cierpiące na nią boją się właściwie zawsze, a lęk nie opuszcza ich nawet w sytuacjach bezpiecznych, wręcz relaksujących. Istotą nerwicy lękowej jest powstanie samonapędzającego się mechanizmu działającego jak błędne koło, gdzie stany lękowe wywołują niepokojące reakcje somatyczne i psychotyczne organizmu, te zaś nakręcają jeszcze większy lęk. W skrajnych przypadkach życie chorego może doprowadzić do zamknięcia się w domu i ciągłego wsłuchiwania się w sygnały płynące z organizmu, co będzie skutkowało dręczącymi myślami o trawiącej w organizmie chorobie. A nerwica lękowa potrafi dać do myślenia objawami takimi jak: utrzymujący się latami ból brzucha, głowy, narządów rodnych, nogi, ręki, mięśni czy stawów. Osoby zmagające się z nerwicą lękową często przyznają, że w zaawansowanym stadium nerwicy lękowej trudno jest już określić co pojawia się najpierw – myśl, emocja, czy niepokojące objawy somatyczne(np. ból brzucha), przez co zanim tak na prawdę osoby chore rozpoznają prawdziwą przyczynę tych objawów, wykonują szereg badań. Wykonanie pewnych badań, pomoże stwierdzić istnienie jakiś zmian np. niedoborów witamin, które jednocześnie mogą powodować czasowe uspokojenie lub spotęgowanie objawów. Jeśli ktoś cierpi na zaburzenia nerwicowe od co najmniej roku i rozpoczął już prawidłową drogę diagnostyczną, przyzna, iż został przebadany w niemalże każdym możliwym kierunku, a lekarze nic nie znaleźli, a w tym momencie pojawia się kolejny obszar powodujący lęk i powodujący myśli typu ”pewnie jestem tak poważnie chory/a, że lekarze nie potrafią rozpoznać co mi jest, dla mnie nie ma już ratunku, na pewno umrę, nikt mi nie potrafi pomóc”. Takie wypowiedzi są typowe w sytuacji, gdy nie można stwierdzić żadnej choroby, a objawy ciągle sie utrzymują, czasami narastają, a żadne leczenie somatyczne nie przynosi poprawy lub przynosi ją chwilowo.

PRZYCZYNY NERWICY LĘKOWEJ

Główne przyczyny to:

  • guz chromochłonny nadnerczy, który powoduje wzrost stężenia w organizmie hormonu stresu kortyzolu
  • nadczynność tarczycy – nadmiar hormonów może nadmiernie pobudzać organizm

Pozostałe przyczyny nerwicy lękowej:

  • długotrwały stres (przez pracę lub chorobę)
  • trudne wydarzenia życiowe tj. ubóstwo
  • problemy z adaptacją np. ukończenie szkoły lub zmiana pracy, czyli wejście w nowe środowisko życiowe
  • skłonność do nadużywania używek np. alkoholu czy papierosów
  • brak zaspokajania podstawowych potrzeb emocjonalnych
  • brak poczucia bezpieczeństwa
  • predyspozycje dziedziczne
  • brak snu, niewysypianie się
  • nierozwiązane konflikty emocjonalne np. dotyczące związku czy presji otoczenia
  • przykre wydarzenia np. śmierć bliskiej osoby, wypadek, przemoc
  • nadopiekuńczość rodziców
  • zbyt wysokie oczekiwania rodziców względem dziecka, wywieranie presji na dziecku
  • nierozwiązanie konflikty z dzieciństwa
  • środowisko, w którym się wychowało
  • wzorce do naśladowania w okresie dzieciństwa

OBJAWY NERWICY LĘKOWEJ

Ze strony psychiki

  • apatia
  • płaczliwość
  • rozdrażnienie
  • przygnębienie
  • brak cierpliwości
  • stałe poirytowanie
  • pesymistyczne nastawienie do życia

Somatyczne

  • bóle głowy
  • bóle żołądka
  • bóle stawów i mięśni
  • bóle w klatce piersiowej
  • kołatanie serca
  • uczucie kłucia w sercu
  • zaburzenia prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego
  • przyśpieszona akcja serca
  • ucisk w gardle
  • uczucie duszności
  • nudności, wymioty
  • problemy z oddychaniem
  • problemy z prawidłowym widzeniem i słuchem
  • otępienie zmysłu smaku

Upośledzenie funkcji poznawczych

  • problemy z koncentracją
  • problemy z zapamiętywaniem
  • chwilowe amnezje związane z odczuwaniem silnego lęku
  • zmienność nastrojów
  • brak motywacji do działania
  • problemy z zasypianiem
  • bezsenność
  • utrata pewności siebie
  • izolowanie się od społeczeństwa
  • problemy z odczuwaniem przyjemności
  • sztywność mięśni
  • nagłe uderzenia gorąca lub zimna
  • bóle kręgosłupa
  • spadek libido
  • suchość w ustach
  • problemy skórne
  • drżenie rąk lub nóg
  • zaburzenia równowagi
  • zgrzytanie zębami
  • problemy z mówieniem

LĘK W NERWICY LĘKOWEJ RODZAJE

  • lęk uogólniony – ciągłe, nieustające poczucie zagrożenia bez określonej przyczyny
  • fobie – lęk przed pewnymi sytuacjami, wydarzeniami, przedmiotami lub zjawiskami
  • natręctwa – nękające myśli i obsesje, które popychają do wykonania irracjonalnych czynności
  • ataki paniki – nagły, silny napad lęku o charakterze irracjonalnym np. obawa o to, że się umrze, zazwyczaj osiąga szczyt nasilenia w ciągu 10 minut, panika stopniowo ustępuje innym objawom tj. kołataniu serca, dusznościom, bólu brzucha czy zawrotom głowy

JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM

  • zrelaksuj się – rób czynności, które Cię relaksują takie jak: czytanie, bieganie, medytacja, słuchanie muzyki. Istnieje też wiele technik relaksacyjnych których można się nauczyć
  • prowadź zdrowy tryb życia – zdrowo się odżywiaj, uprawiaj regularnie sport oraz wysypiaj się, co istotnie wpłynie na radzenie sobie z lękiem
  • ogranicz spożycie alkoholu i używek – powodują one długoterminowe problemy i utrudniają powrót do zdrowia. Warto również unikać kofeiny i podobnych jej substancji zawartych np. w napojach energetycznych
  • rozwiązuj konflikty – kłótnie w związku czy kłótnie rodzinne mogą przyczyniać się do lęku i jego dalszego rozwoju, dlatego staraj się rozwiązywać problemy w momencie gdy zaczynają narastać i utrzymuj komunikację otwartą
  • odłóż na później zmiany – mierzenie się z nimi jest trudne, nawet gdy nie borykamy się lękami, więc takie decyzje jak przeprowadzka czy zmiana pracy odłóż na czas(o ile to możliwe), kiedy poczujesz się lepiej.

PSYCHOTERAPIA

Jedną z najskuteczniejszych form terapii psychologicznej w zaburzeniach lękowych jest psychoterapia poznawczo-behawioralna, gdzie pacjent uczy się dostrzegać wzorce swojego myślenia i zachowania, przez które odczuwa lęk. Gdy wzorce zostaną rozpoznane osoba chora może świadomie i celowo zmieniać je na takie, które redukują lęk i wzmacniają umiejętności radzenia sobie z nim. Podczas terapii poznawczo-behawioralnej pracuje się nad zmianą sposobu myślenia na ten realistyczny i skupiony na rozwiązaniu problemu. Bardzo pomocne okazać się może stopniowe stawanie twarzą w twarz z sytuacją wywołującą lęk.

Źródło: terapiacentrum.pl ”nerwica lękowa”, centrumdobrejterapii.pl ”oswoić lęk – zaburzenia lękowe i ich leczenie”, medonet.pl ”nerwica lękowa, czyli zespół lęku uogólnionego – przyczyny, objawy, leczenie”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »