NASIONA CHIA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Nasiona chia to potoczna nazwa szałwii hiszpańskiej, czyli gatunku rośliny z rodziny jasnotowatych, pochodząca z z centralnej i południowej części meksyku. Nasiona służą do przygotowywania odżywczych napojów i posiłków.

NASIONA CHIA SĄ BOGATYM ŹRÓDŁEM WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH TAKICH, JAK

  • Witamina E
  • Witamina C
  • Witamina B1 (tiamina)
  • Witamina B2 (ryboflawina)
  • Witamina B3 (PP niacyna)
  • Potas
  • Żelazo
  • Cynk
  • Wapń
  • Fosfor
  • Mangan

NASIONA CHIA SĄ BOGATE W CENNE ZWIĄZKI

  • Tryptofan
  • Antyoksydanty
  • Kwas chlorogenowy
  • Kwas kawowy
  • Mirycetyna
  • Kwercetyna
  • Flawonoid kemferol

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE NASION CHIA

  • Zmniejszają ryzyko rozwoju raka piersi.
  • Nasiona chia wspomagają pracę mózgu, dzięki kwasom omega 3, a także wspomagają uczenie się i poprawiają pamięć oraz koncentrację.
  • Wspomagają układ nerwowy, łagodzą objawy depresji, również dzięki kwasom omega-3.
  • Kwasy omega 3 zawarte w nasionach, wspomagają także osoby starsze, zapobiegając rozwojowi demencji, również pomagają w funkcjonowaniu wzroku i zapobiegają rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej.
  • Nasiona wpływają też pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy, a wszystko ponownie dzięki zawartości kwasów omega 3, które razem z błonnikiem wspomagają obniżanie złego cholesterolu (LDL) oraz podwyższają poziom dobrego cholesterolu (HDL). W ten sposób nasiona chia zapobiegają powstawaniu miażdżycy i zmniejszają ryzyko pojawienia się innych chorób sercowych.
  • Dzięki potasowi nasiona chia wspomagają prace serca, a także regulują ciśnienie tętnicze krwi.
  • Nasiona chia są polecane na problemy z trawieniem, a wszystko dzięki błonnikowi, który reguluje rytm wypróżnień i zapobiega zaparciom oraz zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego.
  • Nasiona chia są idealne dla osób z cukrzycą typu 2. Według badań opublikowanych w 2009 roku w „British Journal of Nutrition” wynika, że nasiona chia pomagały znormalizować oporność na insulinę u szczurów z cukrzycą, przy jednoczesnym zmniejszeniu zawartości tłuszczu i cholesterolu we krwi. Nasiona chia działają więc podobnie jak np. otręby i inne produkty z pełnego ziarna, których pozytywny wpływ na zdrowie cukrzyków został już dawno udowodniony.
  • Nasiona chia są idealne dla osób odchudzających się, tak samo jak siemię lniane, pęcznieją, a więc szybko w małych ilościach mogą zapełnić żołądek, przez co na długo dają nam uczucie sytości.
  • Dzięki dużej zawartości wapnia, spożywanie nasion chia pozytywnie wpłynie na nasze kości. W 100 gramach nasion chia znajduje się 631 mg wapnia i jest to dwa razy więcej niż w podstawowej szklance mleka, zaś dzięki sporej ilości fosforu, nasiona chia pomagają utrzymać nam zdrowe i mocne zęby.
  • Za sprawą kwasu chlorogenowego, kawowego oraz flawonoidów, nasiona chia stanowią cenne źródło przeciwutleniaczy, które hamują działanie wolnych rodników.
  • Nasiona chia są idealne dla osób będących na diecie wegetariańskiej, bo zawierają dużą ilość pełnowartościowego białka.
  • Chia mogą przyśpieszyć systemy naprawcze skóry i zapobiec dalszym jej uszkodzeniom, dzięki zawartości w swoim składzie przeciwutleniaczy.

JAK PRZYGOTOWAĆ NASIONA CHIA PRZED DODANIEM DO POSIŁKU LUB NAPOJU

Nasiona przed użyciem należy namoczyć, gdyż pod wpływem wody nasiona pęcznieją i uwalniają tak zwany żel, który wspomaga ich trawienie. Najlepsze proporcje pomiędzy wodą a nasionami dla większości przepisów to wagowo 9 porcji wody na 1 część nasion. Czyli 1,5 łyżki nasion na szklankę wody. Moczenie powinno trwać od 30 minut do 2 godzin. Dzienne dawkowanie nasion nie powinno przekraczać 3 łyżeczek (15 gram).

GDZIE MOŻNA DODAWAĆ NASIONA CHIA

  • Do sałatek, musli, owsianek, ziemniaków, kasz, warzyw
  • Do koktajli
  • Zmielona nasiona można łączyć z mąką, która ma służyć do wypieku ciast, chleba, a także naleśników

  • Do puddingów, sosów, zup

KIEDY NIE NALEŻY STOSOWAĆ NASION CHIA

  • W stanach zapalnych jelit
  • W chorobach przewodu pokarmowego
  • W alergiach
  • W chorobach autoimmunologicznych

SKUTKI UBOCZNE PO SPOŻYCIU NASION CHIA

Niektóre osoby z wrażliwym żołądkiem mogą doświadczyć dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Jest to naturalny odruch spowodowany między innymi dużą ilością błonnika nasionach chia. Stopniowe wdrażanie nasion do diety przyzwyczai organizm, skutki uboczne powinny ustąpić.

NASIONA CHIA WARTOŚCI ODŻYWCZE W 100 G PRODUKTU

  • Wartość energetyczna 486 kcal / 100 g produktu
  • Białko 17g / 100 g produktu
  • Tłuszcz ogółem 31 g/ 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 3,3 / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 2,3 / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 24g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 17,83g / 100 g produktu
  • Kwasy tłuszczowe omega-6 5,84g / 100 g produktu
  • Węglowodany 42,12g / 100 g produktu
  • Błonnik pokarmowy 34,4g / 100 g produktu
  • Witamina A 54 I.U. / 100 g produktu
  • Witamina D 0 I.U. / 100 g produktu
  • Witamina E 0,5 mg / 100 g produktu
  • Witamina C 1,6 mg / 100 g produktu
  • Witamina B1 0,62 mg / 100 g produktu
  • Witamina B2 0,17 mg / 100 g produktu
  • Witamina B3 8,83 mg / 100 g produktu
  • Kwas foliowy 49 µg / 100 g produktu
  • Witamina B12 0 µg / 100 g produktu
  • Wapń 631 mg / 100 g produktu
  • Żelazo 7,72 mg / 100 g produktu
  • Magnez 335 mg / 100 g produktu
  • Fosfor 860 mg / 100 g produktu
  • Potas 407 mg / 100 g produktu
  • Sód 16 mg / 100 g produktu
  • Cynk 4,58 mg / 100 g produktu
  • Miedź 0,92 mg / 100 g produktu
  • Mangan 2,72 mg / 100 g produktu
  • Selen 55,2 µg / 100 g produktu

PUDDING TRUSKAWKOWY Z NASIONAMI CHIA (5-6 porcji)

  • 450 gram truskawek
  • 1,5 szklanki mleka kokosowego
  • 50 gram miodu
  • łyżeczka drobno zmielonej limonki
  • Pół szklanki nasion chia
  • Laska wanilii

W blenderze zmiksuj truskawki wraz z mlekiem kokosowym, miodem, wanilią oraz łyżeczką zmielonej limonki. Po zmiksowaniu dodaj nasiona chia i wymieszaj. Po około 10 minutach, zamieszaj ponownie i wstaw do lodówki na 4 godziny. Gotowe!

Źródło: naturaonline.pl ”Nasiona Chia – Opis, właściwości, opinie, dawkowanie”.

Posted by Ola

PUDDING Z NASION CHIA NA SZYBKO

  • 3 łyżki nasion chia
  • 1 szklanka mleka (kokosowego, migdałowego lub dowolnego)
  • Miód lub syrop klonowy, z agawy (ja nie dosładzam niczym :))

Wymieszaj nasiona chia z mlekiem i odstaw do lodówki na minimum 4 godziny. Po wyjęciu z lodówki dodaj dowolne owoce sezonowe i gotowe. Pudding jest idealną przekąską w pracy, jeśli przygotujesz go w słoiku możesz go zabrać w dowolne miejsce i posłuży Ci jako pożywna i zdrowa przekąska. Jest to mój ulubiony przepis bo nie wymaga dużego nakładu pracy i nie zajmuje dużo czasu, którego przeważnie nam brakuje. Przygotowuję go wieczorem, rano wyjmuję z lodówki, dodaję owoce, zakręcam słoik i zabieram go do pracy. Smacznego!

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »