NADMIAR SOLI W DIECIE SKUTKI NADMIERNEGO SPOŻYCIA SOLI

Sól była już znana i ceniona w starożytności, gdyż już wtedy Rzymianie stosowali ją do przedłużenia świeżości mięsa, ryb, warzyw czy serów. Obecnie sól to najpopularniejsza przyprawa używana podczas przygotowywania posiłków. Mimo że jest ona źródłem niezbędnego do zachowania życia pierwiastka, czyli sodu, to jej nadmiar w organizmie niesie za sobą poważne konsekwencje dla zdrowia tj. nadciśnienie tętnicze czy miażdżyce. Warto więc zawczasu ograniczyć ilość soli w naszej codziennej diecie, ponieważ w dzisiejszych czasach znajduję się ona w praktycznie każdych produktach sklepowych, przez co na każdym kroku jesteśmy narażeni na jej nadmierne spożycie.

ROLA SODU W ORGANIZMIE

  • utrzymuje prawidłowe ciśnienie krwi (razem z potasem)
  • chroni przed nadmierną utratą wody z organizmu
  • uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych do do mięśni
  • reguluje gospodarkę wodną w organizmie oraz poziom nawodnienia poszczególnych komórek i tkanek
  • utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową
  • utrzymuje sprawność nerwów oraz mięśni
  • uczestnictwo w transporcie aktywnych składników pokarmowych, takich jak witaminy czy aminokwasy

DLACZEGO SÓL SZKODZI

Sól kuchenna zawiera chlorek sodu, który niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, jednak gdy spożywany go w nadmiarze, przyczynia się wtedy do rozwoju wielu schorzeń, a także utrudnia leczenie występujących już dolegliwości zdrowotnych. Osoby zdrowe nie powinny jednak stosować restrykcyjnej diety bezsolnej, jednak spożycie soli mimo wszystko trzeba ograniczyć; dlatego też nie należy przekraczać maksymalnego dobowego spożycia soli, które zostało ustalone przez WHO i wynosi 5 g, co równa się 1 płaskiej łyżeczce do herbaty. Niestety w dzisiejszych czasach bardzo trudno jest kontrolować dzienne spożycie soli, gdyż jest ona dodawana do większości przetworzonych produktów spożywczych. Warto więc komponować swój jadłospis z produktów naturalnych, a także zrezygnować z przesadnego dosalania potraw.

SKUTKI NADMIARU SOLI W DIECIE

  • zatrzymanie wody w organizmie
  • wzrostu poziomu ciśnienia tętniczego
  • nasilenie obrzęków
  • udar mózgu
  • osteoporoza
  • kamica nerwowa
  • zakażenie Helicobacter pylori
  • zwiększenie masy lewej komory serca
  • włóknienie mięśnia sercowego
  • nowotwór żołądka
  • wypłukanie wapna z organizmu
  • otyłość

ILOŚĆ SOLI W WYBRANYCH PRODUKTACH

  • gotowe dania mrożone – ok.750 mg
  • kromka pełnoziarnistego chleba – ok. 500 mg
  • płatki zbożowe – ok. 250 mg
  • soki warzywne – ok. 650 mg
  • warzywa w puszkach – ok. 730 mg/ kubek kukurydzy
  • 2 plastry salami paczkowanego – ok. 600 mg
  • kubek gotowej zupy w kartonie – ok. 1g
  • 1 łyżeczka sosu sojowego – ok. 1g
  • pół kubka sosu do spaghetti w słoiku – ok. 600 mg
  • 30 g orzeszków solonych – ok. 250 mg
  • porcja zupki chińskiej – ok. 2,5 g
  • 1 łyżeczka ketchupu – ok. 180 mg

NORMY SPOŻYCIA SODU DLA POPULACJI POLSKIEJ

  • niemowlęta do 6 miesiąca – 120 mg/ na dzień
  • niemowlęta do 1 roku – 370 mg/ na dzień
  • dzieci 1-3 lat – 750 mg/ na dzień
  • dzieci 4-6 lat – 1000 mg/ na dzień
  • dzieci 7-9 lat – 1200 mg/ na dzień
  • chłopcy i dziewczęta 10-18 lat – 1300-1500 mg/ na dzień
  • mężczyźni i kobiety – 1500-1200 mg/ na dzień, maleje z wiekiem
  • ciąża i laktacja – 1500 mg/ na dzień

JAK OGRANICZYĆ SPOŻYCIE SOLI

  • czytaj etykiety produktów
  • lepiej jest wybierać żywność jak najmniej przetworzoną
  • częściej przygotowuj posiłki w domu
  • ryby i warzywa staraj się gotować na parze bez dodatku soli
  • unikaj fast foodów i słonych przekąsek, w przypadku gdy już je jesz, nie objadaj się
  •  w barach wybieraj raczej mniejsze zestawy
  • zwracaj uwagę na wodę mineralną, najlepsza jest niskosodowa czyli z zawartością do 100 mg sodu i 300 mg chlorków
  • pamiętaj, że sód znajduje się też w lekach, szczególnie przeciwbólowych

Źródło: medonet.pl ”cała prawda o soli”, wylecz.to ”skutki nadmiaru soli w diecie”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »