MOWA SKANDOWANA PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE

Mowa skandowana to zaburzenie mowy występujące przy chorobach móżdżku, które wynika z braku koordynacji mięśni aparatu mowy, powstaje w następstwie upośledzenia czynności mięśni związanych z mową. Objawami mowy skandowanej mogą być nieprawidłowe akcentowanie, spowolniona mowa, brak płynności, a czasem towarzyszący temu oczopląs wszystkie te objawy wskazują na nieprawidłowe funkcjonowanie móżdżku. Móżdżek to niedoceniany przez nas organ często niedożywiony – dieta uboga w zdrowe tłuszcze, jod, witaminy z grupy B prowadzi do zaburzeń funkcji móżdżku. Witaminy z grupy B rozpuszczają się w wodzie, organizm bardzo szybko traci ich zapasy pod wpływem wysiłku fizycznego, wysokiej temperatury, ciężkiej pracy fizycznej i umysłowej, a szybkie tempo życia i używki powodują, że duży odsetek osób cierpi na ich niedobory.

OBJAWY MOWY SKANDOWANEJ

  • brak płynności
  • słowa podzielone na sylaby
  • spowolnienie mowy
  • nieprawidłowy akcent
  • wymawianie każdej z sylab na osobnym wydechu
  • tendencje do zacinania się na początku słowa lub sylaby

PRZYCZYNA TKWI W MÓŻDŻKU

Móżdżek (łac. cerebellum – mały mózg) to główna część tyłomózgowia, jest oddzieloną strukturą umocowaną do podstawy mózgu, odgrywa rolę w kontroli motorycznej, poznawczej (uwaga, język), reguluje odczuwanie strachu i przyjemności. Aby rozwiać wątpliwości rolą móżdżku nie jest inicjowanie ruchu ale uczestniczenie w jego koordynacji, zapewnia precyzję i odpowiedni czas wykonywania ruchu. Otrzymuje informacje wejściowe z narządów zmysłów przez rdzeń kręgowy oraz inne części mózgu i integruje je umożliwiając precyzyjną aktywność ruchową, zatem zaburzenie funkcji móżdżku wywołuje zaburzenia ruchów precyzyjnych, równowagi, postawy i uczenia się ruchów.

ZABURZENIA FUNKCJI MÓŻDŻKU SĄ PRZYCZYNĄ ZABURZEŃ RÓWNOWAGI MOWY

Do chorób móżdżku zalicza się: zanik kory móżdżku, zanik wieloukładowy i zanik oliwkowo-mostkowo-móżdżkowy i prowadzą do:

  • utraty koordynacji ruchów, zaburzeń chodu, zaburzeń równowagi, niezborność ruchową – osoba z zespołem móżdżkowym porusza się niepewnie, chwiejnie na szerokiej podstawie z powodu trudności z utrzymywaniem równowagi
  • zaburzenia mowy – mowa skandowana wypowiadanie słów poprzez dzielenie na sylaby, złe akcentowanie wyrazów, możliwe upośledzone modulowanie natężenia głosu i zacinanie się na początku wypowiedzi.
  • może również występować obniżone napięcie mięśni szkieletowych
  • drżenie zamiarowe
  • oczopląs

Móżdżek może ulec uszkodzeniu na skutek nadużywania alkoholu, zatrucia lekami, urazów głowy, niedoczynności tarczycy, przy stwardnieniu rozsianym, także przy nowotworach obejmujących tę okolice.

PRZYCZYNĄ ZABURZEŃ FUNKCJI MÓŻDŻKU ZATEM BĘDZIE

  • zaburzenie funkcji tarczycy – niedoczynność, za którą odpowiada (niedobór jodu, selenu)
  • nadużywanie alkoholu i kofeiny, co pogłębia niedobór witaminy B1 (tiaminy), która jest niezwykle ważna do prawidłowej pracy móżdżku
  • urazy głowy głównie tylnej części
  • zatrucie lekami
  • choroby neurologiczne (SM)

INNE OBJAWY NIEDOBORU WITAMINY B1

Witamina B1 uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, mięśni i serca, jest także silnym antyoksydantem. Jej niedobór niesie za sobą, spadek odporności, ryzyko wystąpienia zaburzeń pracy mięśni i wydolności krążenia, co może prowadzić nawet do śmierci.

Niedobór tiaminy dotyka osoby narażone na długotrwały stres, trenujące sporty wyczynowe, wysiłek fizyczny czy umysłowy, spożywanie dużej ilości kawy, herbaty (nie dotyczy ziołowych) i alkoholu.

  • cukrzyca
  • porażenie mięśni, zanik mięśni kończyn
  • zakłócenia równowagi emocjonalnej
  • niewydolność układu krążenia
  • uczucie chronicznego zmęczenia
  • powiększenie serca
  • przyspieszone bicie serca
  • drżenie mięśni
  • arytmia serca
  • reakcje alergiczne

Bogatym źródłem tiaminy są : pestki słonecznika, soczewica czerwona, zarodki pszenne, drożdże, otręby pszenne, wieprzowina, kasza gryczana, jaglana, ryż, łosoś, makrela.

JAK DBAĆ O MÓŻDŻEK

Aby móżdżek wykonywał prawidłowe funkcje nie może zabraknąć w diecie cennych mikroskładników, do których należą:

  • Q10 – aby możliwe było przekształcenie składników odżywczych zawartych w pożywieniu w energię, organizm wykorzystuje tlen uzyskiwany w procesie oddychania oraz niezwykłą substancję o nazwie Q10. Bez tej cudownej substancji nie mielibyśmy energii i nie moglibyśmy żyć. Zarówno nasze serce, nerki jak i mózg nieustająco potrzebują tej substancji by dobrze wykonywać swoją pracę. Produkcja Q10 maleje wraz z wiekiem i już po  25 roku życia jej wartość zaczyna spadać i wraz z wiekiem odczuwamy spadek energii, szybsze męczenie się i pogorszoną kondycje mózgu i potrzebujemy więcej czasu na sen. Suplementacja optymalna powinna być nie mniejsza aniżeli 100 mg / dobę.
  • B1 – witamina B1 jest niezbędna dla prawidłowej funkcji układu nerwowego odpowiada za stymulacje i  przewodzenie impulsów w centralnym i obwodowym układzie nerwowym. Jej niedobór niesie za sobą wiele konsekwencji zdrowotnych, a należą do nich zaburzenia neurologiczne np. neuropatie i osłabienie mięśni. Jako, że witaminy z grupy B wspierają się wzajemnie warto przyjmować cały kompleks witaminy z grupy B, są niezbędne w zapobieganiu chorób o podłożu neurologicznym. Optymalną dawką będzie 50 mg/dobę.
  • selen – z najnowszych informacji podanych przez dr Jose Pedro Priedmann Angeli stwierdza się, że selen jest niezbędnym czynnikiem dla pourodzeniowego rozwoju specyficznych form neuronów, a zawarty w nim enzym GPX4 chroni także neurony przed stresem oksydacyjnym i ferrotropową śmiercią komórek. Jego niedobór niesie za sobą wiele problemów zdrowotnych, od niedoczynności tarczycy począwszy aż po choroby nowotworowe, a nasycenie tym pierwiastkiem potrafi cofnąć symptomy obniżonego nastroju czy depresji.
  • jod – jest pierwiastkiem, na którego niedobór cierpi niemalże całe społeczeństwo. Dieta uboga w ryby, owoce morza i algi morskie prowadzi do jego niedoborów. Jod to pierwiastek, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, a ta z kolei odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego. Niedobór jodu przyczynia się również do bóli mięśni i skurczy.
  • witamina E – jest niezbędna do prawidłowej funkcji mózgu i móżdżku, nie jest syntezowana przez organizm dlatego musi być dostarczana z zewnątrz, organizm nie przechowuje jej też zbyt długo, bo zaledwie kilka dni. Witamina E w organizmie pełni wiele funkcji jednak dla mózgu pełni funkcje ochronne dla śródbłonka (wyściółki naczyń krwionośnych) śródbłonek pełni także funkcje filtracyjne w mózgu. Niedobór witaminy E przyczynia się do degeneracji neuronów, otępienia umysłowego, zwiększa ryzyko choroby Parkinsowna i Alzheimera, powoduje także miopatie i neuropatie (sztywność mięśni, skurcze, osłabienie mięśni) i dysforie mięśniowe (osłabienie, zwyrodnienie tkanki mięśniowej), drganie powiek.

MOJE WNIOSKI

Zachwiana funkcja móżdżku może dotknąć nas w każdym wieku, nie bagatelizuj tego jeśli takie objawy u siebie zauważysz i nie tłumacz sobie, że po prostu tak masz. Choroby układu neurologicznego, to jedne z cięższych jakie znamy, dotkliwie prowadzą do trwałego kalectwa a nawet do śmierci i aby się przed nimi ustrzec należy reagować bardzo szybko. Wiele chorób neurologicznych diagnozuje się już u małych dzieci, co ma związek z nieprawidłową dietą mamy w okresie ciąży, takie dziecko rodzi się już z niedoborem cennych mikroskładników, których jeśli zabraknie w wieku dorosłym najprawdopodobniej będzie to skutkowało ciężkimi chorobami związanymi z zanikami mięśni (np. SM), chorobą Parkinsona, Alzheimera czy udarem mózgu. Jeśli prowadzisz aktywny tryb życia, towarzyszy Ci stres bezwzględnie powinieneś posiłkować się dobrej jakości kompleksem witamin z gruby B, w najbardziej przyswajalnej dla organizmu postaci i jest to absolutne minimum dla utrzymania dobrego zdrowia układu nerwowego.

Źródło: „Mikroskładniki Odżywcze” Uwe Ggröber Tuning Metaboliczny – Profilaktyka- Leczenie Słowa wstępne Bruce N. Ames, Abram Hoffer oraz Gerhard Uhlenbruck Redakcja wydania I polskiego Agnieszka Piwowar, www.rp.pl, www.poradnikzdrowie.pl, www.neuropsychologia.org, www.mozgaktywacja.pl, www.wikipedia.pl, www.pepsieliot.com

B.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »