MIEDŹ WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Miedź, chodź tak mało o niej słyszymy, jest pierwiastkiem, który odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie i jest niezbędna do jego prawidłowego działania. Jest ona trzecim z kolei, zaraz po żelazie i cynku, najliczniej występującym w organizmie pierwiastkiem śladowym. Miedź wchłaniana jest z jelita cienkiego, skąd przechodzi do wątroby, a następnie wydalana jest wraz z żółcią. W tym czasie spełnia szereg istotnych funkcji w naszym ciele, które pozwalają nam zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Odpowiednia ilość miedzi dostarczana poprzez codzienne posiłki zapewnia prawidłową pracę mózgu oraz serca, opóźnia starzenie się organizmu i niszczy bakterie.

WŁAŚCIWOŚCI MIEDZI

  • bierze udział w syntezie hemoglobiny
  • hamuje rozwój bakterii i grzybów
  • chroni przed osteoporozą
  • jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania i wykorzystywania żelaza
  • wzmacnia układ immunologiczny
  • odpowiada za prawidłową pracę mózgu, procesy zapamiętywania i zdolność do koncentracji
  • niezbędna do syntezy melaniny, czyli pigmentu, który decyduje o odcieniu skóry i włosów
  • wpływa na przesyłanie impulsów nerwowych i prawidłowy poziom neuroprzekaźników
  • posiada właściwości antyoksydacyjne, chroni organizm przed wolnymi rodnikami
  • uczestniczy w syntezie kolagenu i elastyny, przez co wpływa na regenerację tkanki łącznej oraz odpowiada za wygląd i kondycję włosów, skóry i paznokci

CZYNNIKI PROWADZĄCE DO NIEDOBORU

  • przewlekłe biegunki
  • zaburzenie wchłaniania
  • odchudzanie
  • brak przyjmowania miedzi, przy przyjmowaniu suplementów takich jak: cynk czy kwas fitynowy

OBJAWY NIEDOBORU

  • problemy z koncentracją i pamięcią
  • kruche, łamliwe kości
  • częste infekcje
  • nadpobudliwość
  • anemia
  • obniżenie nastroju
  • pogarszający się wygląd skóry i włosów
  • łamliwość paznokci
  • mrowienie kończyn
  • brak łaknienia
  • zaburzenia pracy serca

DAWKOWANIE WEDŁUG RDA

  • niemowlęta – 0,2 mg
  • dzieci od 5 miesiąca do 3 roku życia – 0,3 mg
  • dzieci od 4 do 6 roku życia – 0,3 mg
  • dzieci od 7 do 9 roku życia – 0,7 mg
  • chłopcy od 10 do 12 roku życia – 0,7 mg
  • chłopcy od 13 do 18 roku życia – 0,9 mg
  • dziewczęta od 10 do 12 roku życia – 0,7 mg
  • dziewczęta od 13 do 18 roku życia – 0,9 mg
  • mężczyźni – 0,9 mg
  • kobiety – 0,9 mg
  • kobiety w ciąży – 1 mg
  • kobiety w czasie laktacji – 1,3 mg

CENNE UWAGI

  • miedź lepiej się przyswaja jeśli spożywa się także dużo węglowodanów oraz witaminy C
  • miedź kumuluje się głównie w wątrobie, nerkach, sercu i mózgu
  • źródłem miedzi jest także miękka woda z wodociągów
  • miedź można stosować bezpośrednio na stopy lub paznokcie dotknięte grzybicą, a nawet zaaplikować do obuwia. Pierwiastek ten znajduje także zastosowanie jako składnik dezodorantów, ponieważ wpływa na ograniczenie potliwości oraz eliminację przykrego zapachu, spowodowanego bakteryjnym rozkładem potu.

ŹRÓDŁA WYSTĘPOWANIE W PRODUKTACH W 100 GRAMACH

  • kakao 3,71 mg/ 100 gram
  • nasiona słonecznika 1,87 mg/ 100 gram
  • pestki dyni 1,57 mg/ 100 gram
  • orzechy laskowe 1,29 mg/ 100 gram
  • wątroba wieprzowa 0,63 mg/ 100 gram
  • natka pietruszki 0,61 mg/100 gram
  • płatki owsiane 0,55 mg/ 100 gram
  • kasza gryczana 0,41 mg/ 100 gram
  • groszek zielony 0,3 mg/ 100 gram
  • chleb żytni razowy 0,24 mg/ 100 gram
  • orzechy włoskie 0,28 mg/ 100 gram
  • czekolada gorzka 0,16 mg/ 100 gram

Źródło: ekologia.pl ”miedź – właściwości, działanie i występowanie miedzi”, witaminaiziolo.pl ”miedź właściwości i rola w organizmie człowieka”, medme.pl ” miedź – jakie ma właściwości lecznicze”

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »