MEDYTACJA SPOSÓB NA UWOLNIENIE STRESU

Medytacja (łac. zagłębianie się w myślach, rozważanie, namysł) pozwala rozładować negatywne emocje, wyzbyć się stresu. Po medytacji stajemy się lepsi dla siebie, dla otoczenia, uwolnieni od stresu dnia codziennego, natłoku myśli w głowie „muszę jeszcze to”, „muszę jeszcze tamto”, umysł „resetuje się” z oceanu myśli i emocji, które nas tłamszą, które powodują blokadę racjonalnego myślenia. Natłok myśli stresuje nas samych, blokuje umysł i zapędza w błędne koło, powoduje, że czujemy się źle z otoczeniem, a w konsekwencji z samymi sobą. W wyniku „zagraconego umysłu myślami” organizm spala się sam w sobie, powstaje „odczyn zapalny”, w wyniku którego dochodzi do potężnych niedoborów witamin i minerałów, w konsekwencji reagujemy na każdy czynnik „zapalnie” i agresywnie, odczuwamy atak społeczeństwa i widzimy wrogie nastawienie ogarniającego nas świata. Nie jesteśmy w stanie racjonalnie myśleć i cieszyć się życiem, daną chwilą tu i teraz, ranimy ludzi przede wszystkim tych, których najbardziej kochamy, atakujemy, gdy tylko do nas się zbliżą i chcą nam pomóc. W tym wszystkim nie widzimy problemu, wydaje nam się, że tak po prostu musi wyglądać nasze życie. Możesz to zmienić i zacząć żyć lepiej, wolny od stresu i negatywnych emocji, otworzyć się na Świat, który pokocha Cię za to, że jesteś, że dajesz uśmiech i pogodę ducha, Świat, który będzie chciał Ciebie oglądać i spędzać z Tobą czas, bo będziesz bić energią, która zaraża i daje chęć oraz nadzieje na lepsze jutro.

Medytacja nie pochłania dużego nakładu czasu, możesz ją przeprowadzić wszędzie i o każdej porze dnia i nocy, możesz medytować zawsze, gdy tylko poczujesz taką potrzebę. Po niej czujesz się wolny od złych emocji, silny do stawiania czoła przeciwnością losu, zaczynasz widzieć Świat zupełnie inaczej, doceniasz małe rzeczy i cieszysz się nimi a rzeczy, które dotychczas Ciebie stresowały okazują się błahe i nieistotne. Nagle okazuje się, że taki problem to żaden problem, co najważniejsze zaczynasz kochać ludzi, rozumieć ich i zdajesz sobie sprawę, że przecież każdy z nas jest inny i ma prawo inaczej odbierać emocje aniżeli my sami i to właśnie ta inność pomiędzy ludźmi przyciąga nas do siebie. Stajesz się „easy-going” – wyluzowany na tyle, że nadajesz na różnych falach z różnych poziomów, otrzymujesz więcej pokory, potrafisz słuchać, przepraszać, dawać. Stajesz się innym człowiekiem ponieważ medytacja pozwala wyzwolić negatywne emocje np. nienawiść, złość, pozwala wyzbyć się stresu, daje radość, zadowolenie, dodaje pewności siebie.

DLACZEGO WARTO REDUKOWAĆ STRES

Stres powoduje wzrost kortyzolu we krwi, hormonu, który potocznie nosi nazwę hormonu stresu. Kortyzol produkowany jest w nadnerczach. Hydrokortyzon podobnie jak adrenalina jest hormonem steroidowym produkowany jest w korze nadnerczy a zwiększony jego poziom we krwi powoduje wzrost stężenia glukozy oraz szereg innych objawów takich, jak otyłość brzuszna, bawoli kark, księżycową twarz, chude kończyny, insulinooporność, trądzik, sinoczerwone rozstępy.

JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA REDUKCJE KORTYZOLU

  • Muzykoterapia
  • Medytacja
  • Śmiech
  • Suplementacja magnezu
  • Suplementacja kwasów omega 3
  • Taniec

JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA WZROST STĘŻENIA KORTYZOLU WE KRWI

  • Stres szczególnie ten, długotrwale utrzymujący się
  • Ćwiczenia aerobowe, po posiłku poziom kortyzolu wraca do normy
  • Kofeina
  • Otyłość (wysoki poziom tkanki tłuszczowej powoduje podwyższony poziom kortyzolu)
  • Bezsenność, niedobór snu
  • Infekcje wirusowe

JAKI POZYTYWNY WPŁYW NA ZDROWIE MA MEDYTACJA

  • Pozwala walczyć ze stresem, zmniejsza podatność na stres, łagodzi lęk
  • Niweluje stany depresyjne, stany załamania i wycofania,
  • Redukuje bezsenność
  • Podnosi poziom serotoniny (serotonina działa antydepresyjnie, niedobór przyczynia się do bezsenności, spadku nastroju, smutku, stresu, stanów depresyjnych, lękowych, ponadto serotonina reguluje ciśnienie krwi, cykl miesiączkowy).
  • Redukuje bóle głowy
  • Poprawia pamięć i koncentracje, reguluje emocje
  • Pozwala redukować stres, redukuje poziom kortyzolu
  • Zwiększa pewność siebie
  • Wyzwala lepszą samoocenę, szczęście, radość, zadowolenie
  • Podnosi odporność organizmu
  • Wraz ze spadkiem poziomu kortyzolu redukuje insulinooporność (jeśli poziom tkanki tłuszczowej jest w normie)
  • Pozwala pozbyć się wielu dolegliwości związanych ze stresem (skurcz naczyń krwionośnych w mózgu odpowiedzialnych za bóle głowy, migreny, bóle i napięcie mięśni spowodowanych stresem, redukuje zespół przewlekłego zmęczenia).
  • Medytacja jest alternatywą drzemki podczas dnia, w podobny sposób działa regenerująco na organizm, odnawia umysł, resetuje go a ten po seansie oczyszczony, odnowiony jest bardziej wydajny.

JAK ZACZĄĆ MEDYTOWAĆ

Medytacja Zazen – jest podstawową formą medytacji w buddyzmie zen, wykonuje się ją w pozycji siedzącej z nogami skrzyżowanymi, głównym elementem Zazen jest siedzenie z prostymi plecami i szyją, z twarzą skierowana na wprost oraz oddychanie i brak przywiązania do myślenia.

Znajdź chwilę początkowo 2-3 minuty wyciszenia. Wybierz miejsce, do którego nie docierają żadne głosy, przysłoń okna, pozostawiając lekkie oświetlenie, usiądź po turecku, oprzyj dłonie na kolanach i zwróć ich wewnętrzną stronę ku górze. Możesz tez usiąść na krześle, stopy postawić bez butów na podłodze z odstępem między sobą. Następnie zamknij oczy by rozpraszały Cię widoki, odchyl usta delikatnie by ułatwić oddychanie. Klatka piersiowa powinna być wypięta do przodu, plecy powinny być proste, głowa skierowana na wprost. Wsłuchaj się w ciszę, zacznij powoli głęboko oddychać, zacznij liczyć wdech – jeden, wydech – dwa i wsłuchuj się w niego wyobrażając sobie jak powietrze wchodzi przez nos, dociera do płuc, jak rozchyla się klatka piersiowa pod jego naporem i wydech. Zatrzymaj bieg myśli umysłu planującego bieg wydarzeń w przyszłość, ignoruj myśli, które pojawią się w Twoim umyśle i skup się na tym co jest tu i teraz, że siedzisz wygodnie i oddychasz swobodnie robiąc wdech i wydech wyłącz myślenie typu: muszę to, zrobię tamto, planuję, chcę, zrobię. Jeśli nie radzisz sobie z natłokiem myśli, które ciągle krążą w Twojej głowie podczas medytacji spróbuj wydobyć z siebie dźwięk „om” nabierz powietrza, złącz usta i zacznij wykonywać ten dźwięk tak długo, na ile starczy Ci powietrza, wówczas Twoje myśli ulegną skupieniu wyłączne w ten dźwięk, a pozostałe myśli nie będą miały znaczenia. Medytację wykonuj rano po przebudzeniu lub wieczorem przed położeniem się spać, jeśli zmagasz się ze stresem wykonuj ja i rano i wieczorem.

Medytować możesz również na łonie natury, odgłosy przyrody działają relaksacyjnie na organizm.

PÓJDŹ KROK DALEJ

Medytacja z mantrą – jej korzenie sięgają hinduskiej tradycji, medytacja z mantrą wykorzystuje mantrę czyli formuły, wersety lub sylaby „om”, „rama”, „yam”. Podczas medytacji z mantrą dokonujemy oczyszczenia umysłu, medytacja ta pomaga opanować umysł (okiełznąć chaos, natłok myśli). Medytacja z mantrą jest moją ulubiona, gdy wsłuchuje się w mantrę wydobywając z ust sylaby „om” czuję proces natychmiastowego oczyszczania umysłu, natłok myśli przestaje mi ciążyć, głowa staje się lżejsza. Medytacja z mantrą świetnie sprawdza się u mnie na ból głowy, wówczas siadam w ustronnym miejscu niezależnie do pory dnia, medytuję kilka minut, po czym ból głowy znika. Polecić ją mogę dla osób zestresowanych, szczególnie dla osób zmagających się z niedoczynnością tarczycy, osoby te zmagają się z natłokiem myśli, planują długo etapowo, co zaprząta ich umysł, powoduje narastanie stresu, nadmierne przejmowanie się i zamartwianie się.  

JAK MEDYTOWAĆ KILKA WSKAZÓWEK

  • Wybierz odpowiednia porę może być rano, wieczorem lub rano i wieczorem ale też o każdej porze dnia, gdy tylko poczujesz stres i chcesz swój umysł od niego uwolnić, wówczas wybierz medytacje z mantrą.
  • Medytować możesz na ziemi, na łóżku, na dywanie, macie, poduszce lub krześle, tak, jak tylko będzie Tobie wygodnie.
  • Zacznij od kilku minut (2-3 minuty na początek), później będziesz wiedzieć jaki czas dla Ciebie będzie odpowiedni i wystarczający dla Twojego lepszego samopoczucia.
  • Spróbuj koniecznie medytacji rano, a zobaczysz jak odmienny będziesz miał dzień.
  • Spróbuj medytować kilka minut przed snem z mantrą, oczyścisz w ten sposób umysł, co spowoduje spokojny sen i wstaniesz rano wyspany i odpoczęty , a gdy dodatkowo pomedytujesz rano Twój dzień będzie przyjemniejszy.
  • Gdy tylko zauważysz lepsze samopoczucie w ciągu dnia i nocy będziesz dbać o to, by medytacja została Twoim przyjacielem na lata.
  • Jeśli zdecydujesz się na medytacje nawyk wyrobisz sobie już po 3-4 tygodniach.

KRÓTKA INSTRUKCJA MEDYTACJI

  1. Usiądź w wygodnej pozycji, tak by móc odprężyć umysł i ciało
  2. Utrzymaj wyprostowane plecy, szyję, twarz przez cały czas
  3. Zamknij oczy
  4. Wykonaj trzykrotnie głębokie wdechy po czym długo wydychaj powietrze
  5. Zacznij oddychać spokojnie i naturalnie, wciągaj powietrze nosem, pozostaw rozchyle delikatnie usta by wydychać powietrze ustami.
  6. Skup uwagę na oddechu, wyobraź sobie jak wchodzi przez nos dociera do płuc i jak wydostaje się przez usta, bądź obecny i skupiony na oddechu czy jest długi, krótki, chłodny czy ciepły
  7. Uczyń swój umysł spokojnym, utrzymaj delikatny uśmiech na twarzy wyobraź sobie uśmiechniętą mimikę twarzy
  8. Obserwuj co się dzieje z Twoim ciałem i umysłem
  9. Czerp przyjemność z medytacji i bądź bardziej spokojnym w swoim życiu.

Źródło: Wikipedia, www.michalpasterski.pl, www.madeinzen.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »