KamienieNaturalne olejki zapachowe eteryczne Ancient Wisdom

MARCHEW WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Marchew jest to warzywo pochodzące z terenów Azji, a jej właściwości i wartości odżywcze doceniano już w starożytnych Chinach. Marchew początkowo najbardziej znana była w kolorze białym, a marchewkę pomarańczową wyhodowali Holendrzy dopiero w XVII wieku. Co ciekawe, na rynku dostępne są także żółte, czerwone, a nawet ciemnofioletowe i czarne okazy tego warzywa. Marchew jest bogata w wiele składników odżywczych, wśród nich jest beta-karoten, który nie tylko wzmaga opaleniznę, lecz także zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność i może ochronić przed rozwojem nowotworów.

MARCHEW BOGATA JEST W WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina C
  • niacyna
  • kwas foliowy
  • witamina K
  • wapń
  • magnez
  • potas

MARCHEW BOGATA JEST W CENNE ZWIĄZKI

  • luteina
  • zeaksantyna
  • likopen
  • alfa-karoten
  • beta karoten
  • flawonoidy
  • związki fenolowe

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE MARCHEWKI

  • pomocna przy opalaniu – beta karoten zawarty w marchewce przyśpiesza opalanie i przedłuża efekty kąpieli słonecznych. Powszechnie uważa się, że codziennie należy pić 2 szklanki soku z marchwi, by cieszyć się skórą muśniętą słońcem. Nie należy jednak przesadzać z jego ilością, gdyż z czasem skóra zyska marchewkowy kolor (tzw. karotenoza)
  • działanie antynowotworowe – beta karoten jest przeciwutleniaczem, więc może zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych. Dowiedziono, że obniża on występowanie takich nowotworów jak rak; jamy ustnej, krtani, przełyku i  pęcherza moczowego. Natomiast Naukowcy z University of York przekonują, że marchewka może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka prostaty, a to za sprawą innego związku – kwasu retinowego, który jest metabolitem witaminy A. Inną substancją zawartą w marchewce, która może ochronić przed rozwojem raka, jest falkarinol.
  • pomocna na miażdżyce – zawarte w marchwi pektyny obniżają poziom cholesterolu we krwi i przeciwdziałają miażdżycy. W związki z tym we współczesnej fitoterapii poleca stosować pomocniczo marchew w początkach miażdżycy. Wyciągi z owoców marchwi podaje się doustnie w lekkich, przewlekłych stanach choroby wieńcowej, a w przypadkach ciężkich wyłącznie jako lek pomocniczy i wspomagający. Owoce marchwi, zawierające zespół flawonoidów, działają przeciwskurczowo na naczynia wieńcowe serca 2,5 razy silniej od teobrominy, która stosowana jest w leczeniu choroby wieńcowej, dodatkowo zwiększają przepływ krwi do mięśnia sercowego.
  • w zaburzeniach trawienia u niemowląt – świeże korzenie marchwi oraz ich sok zawierają specyficzne związki siarkowe, które nazywane są czynnikami bifidus. Pobudzają one rozwój bakterii Bifidobacterium bifidum i zwalczają zaburzenia trawienia u dzieci. W medycynie naturalnej miazgę ze świeżych korzeni lub wyciśnięty sok z marchwi podaje się w zaburzeniach trawiennych niemowlętom, zwłaszcza gdy nie są one karmione mlekiem matki. Sok z  marchwi – jako środek witaminowy i poprawiający trawienie – zaleca się podawać niemowlętom doustnie w ilości 20-40 g dziennie – musi to być podane w 2 lub 3 porcjach. Małym dzieciom można podawać 40-60 g soku dziennie, rozdzielonego na 2 lub 3 porcje.
  • na oczy i skórę – wysoka zawartość beta-karotenu, sprawia, że jedzenie marchewki poprawia stan naszego wzroku. Szczególnie często powinny więc po nią sięgać osoby, które na co dzień spędzają wiele godzin przed komputerem. Beta-karoten wpływa ponadto bardzo dobrze na stan skóry: w okresie dojrzewania wspomaga leczenie trądziku, a w późniejszych latach opóźnia powstawanie zmarszczek.
  • na zęby – marchew działa przeciwzapalnie i regenerująco, wzmacnia dziąsła – w naszym sklepie możecie znaleźć pastę do zębów dla dzieci właśnie z ekstraktem z marchwi ECODENTA Pasta do zębów dla dzieci
  • na owsiki i inne pasożyty – w medycynie naturalnej znane jest też działanie przeciwpasożytnicze marchwi, dlatego miazga z tego warzywa jest stosowana pomocniczo przeciwko owsikom i gliście ludzkiej.

CENNE UWAGI

  • zdaniem naukowców z Finlandii wczesne (przed 4. miesiącem życia) wprowadzanie marchewki (ziemniaków również) do diety dzieci z genetycznymi predyspozycjami do cukrzycy typu I może się przyczynić do rozwoju tej choroby
  • surowa marchewka ma niski indeks glikemiczny (IG = 30), jednak im bardziej jest rozgotowana, tym bardziej wzrasta jego wartość. IG gotowanej marchewka może wynosić nawet 90, dlatego osoby mające cukrzyce typu 2 mogą jeść tylko surową marchewkę
  • jeśli będziemy przesadzać z ilością marchwi lub soku z niej, możemy nabawić się pomarańczowych plam na skórze
  • aby ograniczyć straty składników odżywczych zawartych w marchwi, należy ją gotować w całości, a nie posiekaną. Młodą możemy gotować nawet bez obierania – wystarczy dobrze wyszorować ją szczoteczką
  • bardzo ważne jest, żeby marchew, z której wyciskamy sok i przyrządzamy potrawy, pochodziła ze sprawdzonych upraw. Najlepiej tych małych, ekologicznych gospodarstw rolnych, gdzie nie stosowano nawozów mineralnych ani nawozów azotowych. Marchew hodowana na nawozach sztucznych traci wiele ze swoich cennych naturalnych właściwości i w wielu przypadkach może spowodować niebezpieczne zatrucia.
  • od pewnego czasu dość sporą popularnością cieszą się tzw. baby carrots. Są to czyste, równiutkie, zwykle pakowane w plastikowe worki mini marchewki. Ten rodzaj marchewki to często odrzucony wcześniej ułamany kawałek większego warzywa, wyrównany, wygładzony i wymyty przy użyciu detergentów.

WARTOŚĆ ENERGETYCZNA W 100 GRAMACH PRODUKTU

  • wartość energetyczna 41 kcal/100 gram
  • białko 0,93 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,24 g/ 100 gram
  • węglowodany 9,58 g/ 100 gram
  • witamina C 5,9 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,066 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,058 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,983 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,138 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 19 µg/ 100 gram
  • witamina E 0,66 mg/ 100 gram
  • witamina K 13,2 µg/ 100 gram
  • wapń 33 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,30 mg/ 100 gram
  • magnez 12 mg/ 100 gram
  • fosfor 35 mg/ 100 gram
  • potas 320 mg/ 100 gram
  • cynk 0,24 mg/ 100 gram

Źródło: odzywianie.info.pl ”marchew – kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki”, medonet.pl ”marchew – smaczna i pełna witamin – co warto o niej wiedzieć?”.

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Translate »